شناسه خبر : 35578 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدگاه انجمن های علمی و تخصصی در خصوص بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

گفتار تازه اینکه امروز می‌توان با مرور فراز و فرودهای مختلف حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران با اطمینان کامل تصدیق کرد که هرگاه مدیران و مسؤولان بایستگی و شایستگی همکاری با بخش خصوصی را درک کرده‌اند و به الزامات این مهم نیز تن داده‌اند، از آثار و برکات فراوان این اعتماد و اطمینان بهره‌ها برده‌اند.

دیدگاه انجمن های علمی و تخصصی در خصوص بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

‌بخش خصوصی ایران، به ویژه حوزه معدن و صنایع معدنی، طی سال‌های طولانی و با وجود مشکلات و چالش‌های فراوانی که بر سر راهش وجود داشته، همواره توانسته است حضور و نقش‌آفرینی خود را در عرصه اقتصادی حفظ کند.

طبیعی است که میزان و شکل این ابراز وجود، بسته به شرایط زمانی و مختصات هر دوره بسیار متفاوت بوده است؛ گاه به فراخور عدم اعتقاد مسوولان دولتی به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، فعالان این بخش ناگزیر به بقای کسب و کار خود اندیشیده‌اند و گاه نیز به اعتبار فراهم بودن بسترهای حضوری پررنگ‌تر، در لایه‌های مختلف تصمیم گیری و مشورت‌دهی به مسوولان راه یافته‌اند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر دست کم در لایه قانون‌گزاری و از لحاظ الزام مسوولان به در نظر داشتن بخش خصوصی، شاهد تحولات چشم‌گیر و قابل تمجیدی بوده‌ایم که راه را برای حضور و نقش‌آفرینی آن بخش تا حدودی گشوده است.

گرچه به اعتبار سابقه طولانی سیطره نهاد دولت بر تمامی شئون سپهر عمومی ایرانیان، کاستن از دایره حکومت بلامنازع این نهاد در حوزه اقتصاد نیازمند سال‌های متمادی تلاش و حوصله است؛ تلاشی که بی‌تردید سهم و نقش آن دسته از فعالان بخش خصوصی که حوزه فعالیت‌شان از مزیت‌های نسبی بیش‌تری نسبت به سایر حوزه‌ها برخوردار است،

مسوولیت سنگین‌تری در جلب اعتماد حاکمیت و تعامل سازنده با دولت‌مردان برعهده دارند؛ چرا که می‌توانند نقش اساسی‌تری در تسهیل مبادلات تجاری داخلی و خارجی ایفا کنند و همین دستاورد، به پذیرش هر چه بهتر نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمک می‌کند.

بدون شک یکی از این حوزه‌های دارای مزیت در اقتصاد ایران، بخش معدن است چرا که کشور عزیزمان ایران با دارا بودن معادن و منابع فراوان همواره جزو کشورهای مطرح در حوزه استخراج و صادرات مواد معدنی بوده است. از این رو انتظار می‌رود فعالان بخش خصوصی در این حوزه علاوه بر فعالیت‌های معمول خود، نقش تاریخی را که در این برهه خاص از زمان برای تحکیم نقش و جایگاه بخش خصوصی برعهده دارند

به بهترین شیوه ممکن به انجام رسانند و در این راه، یکی از مهم‌ترین اقدامات، اطلاع‌رسانی به طرق مختلف؛ هم به فعالان اقتصادی و هم به کل جامعه است. اینک که بانک اطلاعاتی با چنین هدفی در دستور کار قرار گرفته است، انتظار می‌رود بتواند بخشی از خلاء موجود در زمینه‌های اطلاع‌رسانی در این حوزه را پر نماید.

این بانک اطلاعاتی که حاوی اطلاعات بیش از 1500 شرکتهای فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی را در خود جای داده است، با دسته بندی-های تخصصی در زمینه فعالیت شرکت‌ها با نزدیک به 200 کلیدواژه تخصصی تلاش نموده است تا بانک اطلاعاتی کامل و جامعی را در این حوزه در اختیار محاطبین قرار دهد.

با توجه به نیاز روز افزون به توسعه زیرساخت های دیجیتال و امکان به‌روز‌آوری سریع و گسترده اطلاعات در بستر اینترنت،‌ دست اندرکاران این بانک اطلاعاتی را بر آن داشت تا در سال 1399 با زیرساختی بسیار کارا و به روز نسخه جدید وب این بانک اطلاعاتی را با آدرس  imico ارایه کنند.

در ادامه و به منظور تاثیر و لزوم وجود بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران،‌ فرازهایی از نظرات نهادها و انجمن‌های علمی و تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی در خصوص این بانک اطلاعاتی ملی ارایه می شود.

کمیته تخصصی معادن، زمین شناسی و ژئوفیزیک جامعه مهندسان مشاور ایران

تصمیم گیری در مسایل کلان و خرد بخش معدن و صنایع معدنی کشور که بزرگ ترین مزیت موجود برای رشد و توسعه اقتصادی کشور می-باشد، نیاز به اطلاع دقیق از آمار و اطلاعات و توانمندی¬ها و پتانسیل¬های موجود در کشور دارد.

کمبود اطلاعات و آمار در زمینه های مختلف فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی کشور از سال ها قبل احساس می شد و همواره لزوم جمع آوری یکپارچه اطلاعات و آمار در یک بانک جامع در این بخش مد نظر بود و اکنون که دوستان بر آن شده اند و این اطلاعات به صورت جامع و یکپارچه جمع آوری و به صورت دسته بندی شده و با انتخاب کلید واژه های مناسب و مفید منتشر می¬گردد و از آن مهم تر اینکه با استفاده از جدیدترین تکنیک ها قابل به روز شدن است.

سازمان نظام مهندسی معدن ایران 

یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی کشور، توسعه معدن و صنایع معدنی است.  علی رغم تلاش‌های چشم¬گیری که در این سالیان،  چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در جهت رشد و شکوفایی بخش معدن کشور انجام شده است، لیکن این تلاش‌ها و اقدامات هنوز متناسب با پتانسیل‌های معدنی کشور نیست.  

وجود بیش از 70 نوع ماده معدنی و وضعیت ژئوپلتیک ایران و دستیابی به آب¬های آزاد که در حمل و نقل ارزان مواد معدنی و حضور در بازارهای جهانی بسیار حایز اهمیت است همه و همه موید این موضوع است که بایستی به معدن و صنایع معدنی کشور نگاه ویژه داشت و خوشبختانه این بخش تمام فاکتورهای لازم جهت یک توسعه جهشی را دارا می باشد.

نقش اطلاع رسانی و معرفی به هنگام و کارشناسی پتانسیل های معدنی و توانایی فنی و تکنولوژی کشور در اکتشاف، استخراج و فر آوری مواد معدنی در تبیین جایگاه معدن بسیار حایز اهمیت بوده و انتظار می‌رود تشکل‌ها، مجامع صنفی و مهندسی مرتبط با فعالیت‌های معدنی هر کدام به نوبة خود در این عرصه فعالیت نمایند. اقدام شایسته ای که درگردآوری این اطلاعات انجام گرفته شایان تحسین است. 

انجمن ژئوتکنیک ایران

مایه بسی خوشوقتی است که با همت و تلاش دست اندرکاران حوزه ی معدن و صنایع معدنی، بانک جامع معدن تهیه شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. 

انجمن تونل ایران

یکی از راه‌هایی که می‌توان در چنین شرایطی بر مشکلات فایق آمد، استفاده از روش و فن¬آوری‌های نوینی است که می‌تواند انسان را با وجود شرایط محدودکننده، به جلو برده و پروژه‌ها را با موفقیت بیشتر به اتمام برساند. 

ناگفته پیدا است که نزدیکی و قرابت زیادی بین دو صنعت معدنکاری و احداث فضاهای زیر زمینی و تونل سازی وجود دارد. گسترش و توسعه این صنایع، به خصوص در موارد فوق‌الذکر، نیاز به توسعه صنایع مختلف درگیر و به خصوص همکاری ارگان ها، انجمن‌ها و صنوف صنایع نزدیک و وابسته به هم دارد. 

تلاش همکاران ارجمند در تهیه و انتشار بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران که بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات فنی و حرفه‌ای و معرفی شرکت‌های باتجربه در زمینه صنایع معدنی را فراهم می‌سازد، گامی ارزشمند بوده و از سوی انجمن تونل ایران ارج  نهاده می‌شود. برای این عزیزان، آروزی توفیق و تداوم این تلاش را داریم.

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز کشور، انتشار بانک جامع معدن و صنایع معدنی به همراه تقسیم بندی بسیار تخصصی و پوشش-دادن زمینه های فعالیت کلیه همکاران فعال در حوزه مواد دیرگداز را از جمله فعالیت های بسیار مفید دانسته که می تواند بخش مهمی از این نیاز اطلاعاتی را مرتفع کند.

این انجمن امید دارد تا دست اندرکاران این بانک، با به روزرسانی اطلاعات و ایجاد فضایی جهت مشارکت گسترده همه فعالان معدن و صنایع معدنی، ارکان اطلاعاتی مورد نیاز را، آن چنان که شایسته و بایسته این صنعت است، پوشش دهند.

انجمن مکانیک سنگ ایران

اهمیت معدن به عنوان یک حوزه مادر تخصصی و نیاز به بهره‌مندی از دانش عملی و نظری روز جهان برای ایمنی و بهره‌وری لازم از یکسو نیازمند توجه ویژه مسوولین کشوری بوده و از سوی دیگر اهتمام, به روز بودن و قابلیت استفاده از جدیدترین اطلاعات علمی توسط محققین، متخصصین و کارشناسان را می‌طلبد. با توجه به لزوم بهره گیری از تخصص مکانیک سنگ در پایداری و بهره برداری هرچه بهتر منابع معدنی، انجمن مکانیک سنگ ایران با درک جایگاه علمی و عملی این تخصص در سطح ملی پویایی مستمر داشته و همواره در معرفی جایگاه محققین و متخصصین این مرز و بوم کوشا بوده است. 

اقدام در تهیه بانک جامع معدن و صنایع معدنی به عنوان شناسنامه ملی معدن و صنایع معدنی ایران گامی مؤثر در ایجاد ارتباط مفید، راحت و سازنده بین دست‌اندرکاران این حرفه و معرفی شایسته توانایی بومی این حوزه به جهانیان می‌باشد.

اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی کشور

با در نظر داشتن شرایط خاص کنونی، امید می رود مجموعه پیش رو با گردآوری و تجمیع اطلاعات واحدهای معدنی سراسر کشور بتواند گامی مؤثر در ایجاد رابطه منسجم و مؤثر بین فعالان این صنف با طرف های تجاری برقرار نموده در توسعه تولید و صادرات محصولات معدنی و صنایع وابسته کشور عزیزمان مفید و مؤثر واقع گردد.

کمیته ملی معدن ایران

مسلماً معرفی متخصصان و کارشناسان به همراه اقدام موثر شبکه معدن ایران در شناساندن شرکت ها، گام بسیار مثبت در ایجاد ارتباط سریع و همچنین روان سازی و ارتقاء فعالیت های معدنی خواهد بود. لذا از همه عزیزان و اعضاء محترم خانواده بزرگ معدنی یاری می طلبیم تا با ثبت نام خود در بانک اطلاعات کارشناسان و متخصصان و ارایه مشخصات و توانمندی های خود، شبکه معدن ایران و کمیته ملی معدن ایران را یاری رسانند و به تکمیل و پربار شدن بانک جامع نیروی انسانی متخصص را که ثمرات آن عاید تمام اعضا خواهد شد فراهم نمایند.

انجمن سنگ ایران

با توجه به جایگاه ممتاز مبحث «اطلاعات» در جهان امروز که به درستی به عنوان یکی از محورهای توسعه از آن یاد می‌شود، بی‌شک جمع‌آوری اطلاعات و سامان‌دهی به یک بانک تخصصی اطلاعات به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه در عرصه صنعت و معدن کشورمان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

پراکندگی اطلاعات تخصصی در زمینه صنعت سنگ ایران از دیرباز تاکنون یکی از موانع دسترسی سریع و یکپارچه به مشخصات معادن و واحدهای سنگبری در کنار شرکت‌های فعال در زمینه بازرگانی صنعت سنگ تزئینی و ساختمانی بوده و در نتیجه ارایه آمارهای دقیق در این حیطه همواره دچار مشکل و دارای نقایص بسیار بوده است. اهتمام به جمع‌آوری این اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعات منسجم و یکپارچه با امکان دسترسی سریع و ساده و جستجوهای پیشرفته گامی ابتدایی اما بلند در راستای نیل به توسعه در عرصه صنعت سنگ ایران به شمار می‌آید.

 انجمن سنگ آهن ایران 

بخش معدن و صنایع معدنی ایران نه تنها به عنوان تامین کننده اصلی تولید صنعتی، مزیت¬های رقابتی کم نظیری را برای اقتصاد ایران فراهم آورده است، بلکه به علت ایجاد مشاغل گسترده، تاثیر بر توسعه محلی، تقویت پایه های امنیت ملی، ارزش آفرینی و توسعه تجارت خارجی ایران، اهمیت مضاعف یافته است.

تاکید قابل تامل سیاست گذاران اقتصادی بر نقش معادن در توسعه اقتصادی ایران و شکل گیری آرام معدن کاری خصوصی و ایجاد بنگاههای اقتصادی غیردولتی/ عمومی توانمند در تمامی حوزه های طراحی، مهندسی، اکتشاف، استخراج، فرآوری، پیمانکاری و بازاریابی و فروش محصولات معدنی درکنار توسعه قابلیت های کم نظیر منابع انسانی ایران در بخش معدن در سطح منطقه، بخوبی نشانگر آمادگی این بخش از اقتصاد ایران برای پذیرفتن ماموریت های ملی در آستانه مرحله مهم عبور از بحران رکود مزمن و گشایش ارتباط با اقتصاد جهانی دارد.

عبور از چالش های عمده ای همچون نوسان کم سابقه قیمت محصولات معدنی، مساله مقیاس معدنکاری و فقر همکاری بین بنگاهی، مداخله دولت در بازار مواد معدنی، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات معدنی و نیاز روز افزون به منابع مالی ارزانتر، البته از نیازهای مهم برنامه ای دوران جدید است. بر این اساس گسترش قابلیت های اطلاع رسانی و ارتباطی میان معادن و معادن با سایر حلقات زنجیره ارزش، اقدامی در خور توجه و ضروری است.

فقر آماری موجود در کنار منابع محدود بنگاه ها در حوزه بازاریابی، تبلیغات و فرهنگ سازی، امکان سیاست گذاری بر پایه شواهد متقن و تسهیل کسب و کار معدنی را با مشکل مواجه کرده است. ایجاد بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران از جمله اقدامات شایسته ای است که در شرایط کنونی اقتصاد معدن و صنایع معدنی می تواند ظرفیت ها، امکانات و فرصت های نادیده بسیاری را پیش روی بازیگران داخلی و خارجی این کسب و کار تصویر نماید.

انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی

ماشین آلات سنگین ابتدایی ترین و اساسی ترین نیاز برای توسعه و اجرای همه نوع پروژه های عمرانی در جهان است، به طوری که بدون وجود این دست از ماشین آلات قادر به انجام پروژه های عمرانی همچون راهسازی، ریلی، ساختمانی، سد سازی، آبرسانی، اکتشاف، استخراج، معدنی و در نهایت توسعه کشور نخواهیم بود. 

تکنولوزی ماشین آلات سنگین در حال توسعه و پیشرفت است. تولیدکنندگان این دست از ماشین آلات در پی افزایش میزان بهره وری در آنها هستند، تا به این ترتیب در سایه این ارتقا کیفی و تکنولوژیکی، علاوه بر راندمان بالاتر، کاربری ساده تری نیز داشته باشند. گفتنی است که این ارتقای تکنولوژیکی در کلیه بازارهای این ماشین آلات از جمله ایران به خوبی مشهود است.

انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی بر این باور است که یکی از پارامترهای مهم برای برنامه ریزی و تصمیم گیری استراتژیک خصوصا در صنایع معدنی، آمار و اطلاعات صحیح و به روز شده است که می تواند همچون فانوسی در شب تاریک ما را به سر منزل مقصود راهنمایی نماید.

بانک جامع معدن و صنایع معدنی نیز توانسته است در این خصوص گامهای موثری بردارد که انتظار می رود با جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق از بخشهای مختلف صنایع معدنی خصوصا ماشین آلات سنگین کمک شایانی به دست اندر کاران این صنعت نماید.

انجمن صنفی کارفرمایان ژئوسنتتیک

تولید ملی و حفظ سرمایه ملی شعار توامانی است که اگر رعایت گردد کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار خواهد گرفت. شرایط خاص اقتصادی کشور و وضعیت بودجه های عمرانی که تاثیر مستقیم بر رشد و توسعه صنعت ژئوسنتتیک دارد انجمن را بر آن داشته است تا به راهکارهای جدید نگاه ویژه ای داشته باشد. مطابق مطالعات انجام شده استفاده از مصالح ژئوسنتتیک در ایران هنوز در ابتدای راه است.

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از محصولات ژئوسنتتیک در حوزه های مختلف مهندسی به ویژه مهندسی معدن، وجود بانک جامع معدن و صنایع معدنی فرصت مناسبی برای شناساندن هرچه بیشتر توانمندی های کشورمان در این حوزه خواهد بود. از این رو برای دست اندرکاران این پروژه آرزوی توفیق می شود.

انجمن مهندسی معدن ایران

خاستگاه انجمن‌های علمی دانشگاه و نقطه‌ی عزیمت آن‌ها جامعه و صنعت است. این ویژگی باعث می‌شود انجمن‌های علمی قادر باشند به‌عنوان یک تسهیل‌گر عالم و امین و یک حلقه‌ی ارتباطی وثیق و محکم، با انجام فعالیت‌های متنوع رابطه‌ی بین دانشگاه، به‌عنوان مرکز تولید و عرضه‌ی علم، و جامعه و صنعت به‌عنوان متقاضی دانش و فناوری و مرکز تبدیل آن به قدرت و ثروت را تسهیل کنند و توسعه دهند. 

در این راستا انجمن مهندسی معدن ایران نیز ارتقاء و ترویج دانش معدنکاری، اعتلای علمی رشته‌ی مهندسی معدن و رشته‌های مرتبط، و تسهیل ارتباط بین دانشگاه و متولیان و فعالین صنعت معدنکاری را به‌عنوان مأموریت برای خود تعریف کرده است.

انجمن مهندسی معدن ایران از همان ابتدا ایجاد و انتشار بانک جامع معدن و صنایع معدنی را گامی ارزشمند در راستای توسعه‌ی ارتباطات و فعالیت‌های معدنی و ایجاد همبستگی میان خانواده بزرگ معدن ایران ارزیابی کرد، و اکنون نیز انتشار نسخه‌ی جدید آن را به دوستان تهیه‌کننده‌ی این مجموعه‌ی ارزشمند تبریک می‌گوید.

شبکه معدن ایران به عنوان متولی توسعه و تولید محتوای این بانک اطلاعاتی، آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای سازنده فعالین این حوزه می باشد.

اطلاعات تماس:

آدرس: تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی، پلاک 15، واحد 1

تلفن:    3-44952661-021 دورنگار: 44952660-021 

پست الکترونیکی: info@imico.org

وب سایت: imico