شناسه خبر : 44878 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاربرد هوش جدید

نرم‌افزار هوش مصنوعی چیست؟

نرم‌افزار یا برنامه هوش مصنوعی به قدرت یک ماشین برای تقلید از هوش انسانی یا شبیه‌سازی آن، بدون هیچ دخالت دیگری گفته می‌شود. این نرم‌افزار یا برنامه طوری طراحی شده است که دارای قابلیت یادگیری ماشین، دستیار مجازی، قدرت تشخیص چهره، صدا و گفتار و... است. اساس این نرم‌افزارها مطابق با یادگیری الگوهای داده‌ای گوناگون و متنوع است که مدام از طریق الگوریتم‌های مختلف تنظیم و به‌روزرسانی می‌شوند. امروزه ردپای برنامه‌های هوش مصنوعی در تکنولوژی و صنعت کاملاً مشهود است. از صنعت خودرو گرفته تا زمینه‌های پزشکی، تجارت الکترونیک و امنیت و حمله سایبری بر پایه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. در حالت کلی چهار نوع نرم‌افزار هوش مصنوعی موجود است که عبارت‌اند از:

 نرم‌افزار یادگیری ماشینی: از طریق تکنیک یادگیری ماشینی، داده‌های ورودی تامین می‌شوند.  نرم‌افزار یادگیری عمیق: به قابلیت تشخیص صدا، گفتار و تصویر مربوط می‌شود.  پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی: این پلت‌فرم‌ها امکان توسعه برنامه را فراهم می‌کنند.  چت‌بات یا Chatbots: امکان مکالمه و گفتار انسانی (معمولاً به صورت متنی) را فراهم می‌کند. یکی از چت‌بات‌های مهمی که اخیراً مورد استقبال همه قرار گرفته است، ChatGPT (چت‌جی‌پی‌تی) است. 

به‌صورت کلی کاربرد برنامه هوش مصنوعی را می‌توان در صنایع و تکنولوژی‌ها مشاهده کرد. هم‌اکنون هوش مصنوعی با پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های گوناگون موفق شده است نرم‌افزارهای بسیار کاربردی ارائه دهد. مهم‌ترین کاربردهای برنامه هوش مصنوعی عبارت‌اند از:

 به‌کارگیری در زمینه‌های علم پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها  استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی در صنایع خودرو برای خودکارسازی فرآیندها  استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در امنیت سایبری   استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و بسیاری از کاربردهای دیگر در زمینه‌های مختلف. 

دراین پرونده بخوانید ...