شناسه خبر : 8180 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حسن روحانی: آمار رشد اقتصادی بهار ۹۵ نشان‌دهنده درستی مسیر ماست

رشد اقتصادی ۴ / ۴ درصد

خبر اول را رئیس‌جمهوری داد؛ صبح روز یکشنبه، پس از آنکه با استقبال مردم یاسوج وارد ورزشگاه تختی این شهر شد، پشت تریبون رفت و گفت: «با وجود سختی‌ها و فشارها، با همراهی مردم قدم به قدم پیش رفته‌ایم و تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در سه‌ماهه نخست امسال به 4 /4 درصد رسیده است.» حسن روحانی یادآوری کرد که سال 92، هنگامی که او سر کار آمده، آخرین آمار رشد اقتصادی (مربوط به سال 91) منفی 8 /6 درصد بوده و نتیجه‌گیری کرد که «این دستاوردها به معنای اعتماد مردم به دولت و همچنین اجرایی شدن شعار همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است».
ساعاتی بعد، مرکز آمار ایران جزییات نرخ رشد اقتصادی فصل بهار 95 را اعلام کرد. جزییاتی که نشان می‌داد نرخ رشد 4 /4‌درصدی اعلام‌شده مربوط به مجموع تولید ناخالص داخلی (با احتساب نفت) است و نرخ رشد بدون نفت 9 /2 درصد بوده است. (زیربخش «استخراج نفت و گاز طبیعی» در سه‌ماهه نخست سال جاری ارزش‌افزوده‌ای 3 /57 درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال تولید کرده که با توجه به سهم 2 /4‌درصدی این بخش از کل اقتصاد، به رشد 5 /1 واحد درصدی در کلیت رشد GDP تفسیر شده است.) گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌داد نرخ رشد اقتصادی بهار 95 در هر سه بخش اصلی اقتصاد مثبت بوده: نرخ رشد در گروه کشاورزی چهار درصد، در گروه صنعت 8 /8 و در گروه خدمات 9 /2 درصد اعلام شد. هرچند بررسی زیربخش‌های این گروه‌ها چند خبر نه‌چندان مثبت هم داشت. از جمله اینکه زیربخش ساختمان همچنان گرفتار رکود است -هرچند سرعت انقباض آن کم شده است. بر اساس این گزارش، بخش ساختمان -که در بهار امسال سهمی 8 /2‌درصدی از کل GDP را تشکیل می‌داد- در این فصل 8 /8 درصد نسبت به بهار پارسال کوچک‌تر شده است. زیربخش «معادن (به جز نفت و گاز)» هم انقباضی 6 /5‌درصدی را تجربه کرده و زیربخش «ماهیگیری» 3 /14 درصد کوچک‌تر شده است.
با این همه، مثبت بودن کلیت رشد اقتصادی در بهار 95 برای حسن روحانی آنقدر خبر خوبی بود که عصر یکشنبه هم در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با استناد به آن، به کارنامه اقتصادی دولتش ببالد و بگوید: «این آمار در بخش کلان اقتصادی، نشانگر این است که مسیر درستی انتخاب شده است که البته در برخی حوزه‌ها اشکالاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها