شناسه خبر : 2073 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تروریست‌ها در برابر مسلمانان

کویت و داعش

در ساعات بعد از شدیدترین حمله تروریستی در تاریخ کویت، تعداد زیادی از شهروندان برای اهدای خون صف کشیدند.

در ساعات بعد از شدیدترین حمله تروریستی در تاریخ کویت، تعداد زیادی از شهروندان برای اهدای خون صف کشیدند. رسانه‌های اجتماعی با موج هشتگ‌هایی مواجه شد که شکاف‌های فرقه‌ای را محکوم می‌کرد و سنی و شیعه در کنار هم دست به دعا برداشتند. در 26 ژوئن طی یک انفجار انتحاری در مسجد امام صادق(ع) در پایتخت کویت 27 نمازگزار شیعه کشته شدند. بعید به نظر می‌رسد مهاجمان در این حمله به هدف خود یعنی ادعای وفاداری به داعش دست یافته باشند. شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، چند روز بعد به مردم گفت: «شما این تلاش سخت در جهت ایجاد تنش‌های فرقه‌ای را خنثی کرده‌اید».
با این حال مقامات در پس صحبت‌های آرام ترس‌شان را از تنش‌هایی که در حال افزایش است در لفافه بیان می‌کنند. امید نیروهای امنیتی کویت در ریشه‌کنی این روند به شکست انجامید. محمد الخالد الصباح، وزیر کشور کویت، بعد از این حمله، در برابر مجلس گفت: «ما در وضعیت جنگی هستیم.» افزایش هوشیاری ممکن است دلیل موجهی باشد، اما وضع یک مجموعه قوانین جدید و یک رشته دستگیری‌ها تهدیدی بر تنگ کردن فضا برای تمام مخالفان در کویت است؛ کشوری که مدت‌ها بازترین و نیمه‌دموکراتیک‌ترین کشور در منطقه خلیج فارس بوده است.
بلافاصله پس از حمله، مجلس کویت یک قانون جدید ضدتروریسم فراگیر وضع کرد. بر اساس این قانون همه شهروندان، ساکنان و بازدیدکنندگان به کویت ملزم هستند یک نمونه DNA به پایگاه داده ملی ارائه دهند. دولت پیشنهاد داده است تا دوره‌ای که پلیس می‌تواند مظنونین را بدون اتهام در بازداشت نگه دارد، افزایش یابد. در روزهای قبل از بمبگذاری، مجلس قانون جدید امنیت سایبری را تصویب کرد؛ قانونی که برخی معتقدند ساکت کردن رسانه‌های مهم را برای دولت آسان‌تر کرده است. مدلین ولز، محقق امور کویت در دانشگاه جرج واشنگتن، گفت: «از طرف داعش تهدیداتی وجود دارد، این فقط موضوع سختگیر شدن دولت نیست. اما این احتمال نیز وجود دارد که با سیاست دولت در محدود کردن امکان هرگونه مخالفتی همزمان شده باشد.»
کویت نمونه‌ای است از اینکه چگونه شکاف‌های فرقه‌ای در منطقه جوامعی را که مدت‌ها ایمن دانسته می‌شدند، آلوده می‌کند. کویت با داشتن 25 تا 30 درصد جمعیت شیعه، و ترکیبی متنوع از مسلمانان سنی، قبیله‌گرایان، سلفی‌ها و آزادیخواهان، به رواداری شهرت دارد. وجود ائتلاف‌های بین فرقه‌ای در مجلس پرهیاهوی این کشور رایج است. مردم کویت، به خصوص جوانان، توجه کمتری به مذهب دارند.
با وجود این، در بافت اجتماعی کویت نشانه‌هایی از فرسودگی فکری در ماه‌های پیش از حمله دیده شده بود. با وجود اینکه دولت کویت در درگیری‌های منطقه در حاشیه باقی ماند، اما شهروندانش تا این اندازه محافظه‌کار نبودند. طی سال‌های 2012 و 2013، گروه کوچکی از روحانیون و سیاستمداران کویت به عنوان مرکزی برای رساندن کمک‌های مالی خصوصی به گروه‌های شورشی متشکل از مسلمانان سنی سوریه از جمله اعضای القاعده جبهه النصره خدمت کرده است. در این میان، اقلیتی از شیعیان کویت پرچم حزب‌الله لبنان را برافراشتند و قول کمک به بشار اسد رئیس‌جمهور تحت محاصره سوریه را دادند.
هم‌اکنون 29 نفر برای بمبگذاری مسجد در حال محاکمه و به ارتباط با داعش متهم هستند. گزارش پلیس شرح می‌دهد چگونه این شبکه میزبانی، تهیه تدارکات و کمک به مسلح کردن یک بمبگذار انتحاری سعودی را انجام داده است. این متهمان ساکنان کویت، عربستان سعودی، پاکستان و ساکنان بدون تابعیت کویت هستند.
این نخستین بار نیست که تنش‌ها در کویت بالا گرفته اما در حال حاضر واکنش امنیتی ممکن است سختگیرانه‌تر باشد. کویت در منطقه‌ای دشوار واقع است و مدت‌ها نگران بوده که غول‌های منطقه او را هدفی آسان در جنگ‌های نیابتی خود ببینند. اکنون کویت از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در قربانی کردن سیاست باز خود برای ایجاد امنیت دنباله‌روی می‌کند. درست همان‌طور که تروریست‌ها بدون تردید آرزویش را داشته‌اند.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها