شناسه خبر : 14679 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش مزد کارگران نیمه‌ماهر چه ربطی به نفوذ ترامپ دارد؟

هواداران ترامپ

شاید برای همه مردم دنیا عجیب باشد که چطور ممکن است بعد از رسوایی‌های پی‌درپی که تنها یکی از آنها برای کناره‌گیری کافی به نظر می‌رسید، دونالد ترامپ کاندیدای جنجالی جمهوریخواهان هنوز به ادامه مبارزه با کلینتون برای کسب مقام ریاست جمهوری ایالات متحده امیدوار است.

ایما موسی‌زاده

شاید برای همه مردم دنیا عجیب باشد که چطور ممکن است بعد از رسوایی‌های پی‌درپی که تنها یکی از آنها برای کناره‌گیری کافی به نظر می‌رسید، دونالد ترامپ کاندیدای جنجالی جمهوریخواهان هنوز به ادامه مبارزه با کلینتون برای کسب مقام ریاست جمهوری ایالات متحده امیدوار است. جواب این سوال به نظر می‌رسد تنها در وضعیت اقتصادی ناپایدار ایالات متحده نهفته باشد. در حال حاضر بیشتر از 38 میلیون نفر کارگر نیمه‌ماهر (کارگرانی با مهارت متوسط که اغلب تحصیلاتی حدوداً معادل فوق دیپلم دارند) در ایالات متحده وجود دارند که مدت‌هاست نه‌تنها شاهد افزایش دستمزدهای خود نبوده‌اند، که مرتباً بخشی از دستمزد معمول خود را هم از دست داده‌اند. این گروه که اغلب در بخش‌های مرکزی و جنوبی ایالات متحده ساکن هستند، مسوول حداقل بخشی از وضعیت خود را کارگران مکزیکی می‌دانند که حاضرند با درآمدی بسیار کمتر کار کنند و به همین دلیل عجیب نیست اگر به ترامپ، به عنوان تنها امید خود بنگرند.
بیکاری و کاهش دستمزدها هیزمی است که شعله اشتیاق طرفداران ترامپ را به‌رغم همه مشکلات اخلاقی و رفتاری وی، شعله‌ور نگه داشته است. در مجموع آمار نشان می‌دهد کارگران با مهارت متوسط، بین سال‌های 2008 تا 2015، حدود هشت درصد از درآمد واقعی خود را از دست داده‌اند. در حالی که درآمد کارگران ساده (مدرکی معادل دیپلم دبیرستان و کمتر) شش درصد کاهش یافته است. در واقع کارگران نیمه‌ماهر می‌توانند این‌طور نتیجه‌گیری کنند که اگر در کالج ثبت‌نام نمی‌کردند اوضاع مالی بهتری نسبت به وضع فعلی ‌شان داشتند. این هنوز میانگین کاهش رخ‌داده در کل ایالات متحده است. در بعضی مناطق خاص، که اتفاقاً ترامپ بیشترین امید را هم به همان مناطق دارد، اوضاع بسیار وحشتناک است. در منطقه مترو لاس‌وگاس، درآمد کارگران نیمه‌ماهر 21 درصد کاهش یافته است و در سه شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا (سن‌دیه‌گو، استوکتن، ریورساید) و در منطقه مترو شهر میامی، درآمد کارگران نیمه‌ماهر 18 درصد کاهش داشته است. تنها در منطقه مترو میامی تعداد این کارگران به 700 هزار نفر می‌رسد و در لاس‌وگاس هم کاهش 21درصدی شامل 290 هزار کارگر شده است. کارگرانی که هم خود و هم خانواده‌شان؛ احتمالاً تنها به دلایل اقتصادی رای خواهند داد.
در واقع وضعیت به گونه‌ای است که به‌رغم تمام تیترهای خبری همراه با رسوایی که در ماه‌های گذشته شاهد آن بودید، همچنان عده‌ای از شهروندان ایالات متحده که اعتقاد دارند ترامپ گزینه بهتری برای اداره اقتصاد است، بیشتر از طرفداران کلینتون است. در آخرین نظرسنجی انجام‌شده، 52 درصد پرسش‌شوندگان، ترامپ را گزینه بهتری برای اقتصاد ایالات متحده می‌دانسته‌اند. این وضعیت می‌تواند برای کلینتون مشکل‌ساز شود، اگرچه او همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های کلی انجام‌شده است و تقریباً تمام اقتصاددانان مهم ایالات متحده از وی دفاع می‌کنند، اما همچنان مردم عادی (که احتمالاً موفقیت شخصی ترامپ در کسب ثروت هم در نظر آنان بی‌تاثیر نیست) از نظر اقتصادی ترامپ را مفیدتر از کلینتون ارزیابی می‌کنند. به نظر می‌رسد از بسیاری جهات، انتخابات پیش رو در ایالات متحده، تاریخی خواهد بود. این انتخابات هم می‌تواند جایگاه پوپولیسم را در ایالات متحده نشان دهد و هم نشان دهد مردم ایالات متحده، بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌داری جهان، در تقابل بین اقتصاد با سیاست و فرهنگ، کدام را انتخاب خواهند کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها