شناسه خبر : 13856 لینک کوتاه

اتحادی متزلزل

باراک؛ بنیامین و ایران

بحرانی در روابط بین آمریکا و اسرائیل در حال شکل‌گیری است. اما به نظر می‌رسد که افکار عمومی آمریکا با وجود پشتیبانی از اسرائیل توجهی به این موضوع ندارد.

ترجمه: جواد طهماسبی
The Economist

بحرانی در روابط بین آمریکا و اسرائیل در حال شکل‌گیری است. اما به نظر می‌رسد که افکار عمومی آمریکا با وجود پشتیبانی از اسرائیل توجهی به این موضوع ندارد. در روزها و ماه‌های آینده آمریکا و سایر قدرت‌های جهان باید تصمیم بگیرند آیا می‌توانند در مقابل رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران با این کشور در مورد کندسازی یا توقف برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسند یا خیر. هنوز تا توافق نهایی ماه‌ها زمان مانده است. اسرائیل حمله‌ای لفظی و بسیار خشن را آغاز کرده و افکار عمومی آمریکا را مورد هدف قرار داده است. این حملات درست پس از آن شروع شد که مذاکرات دو روزه ژنو به توافقی درباره کندسازی برنامه هسته‌ای ایران به مدت چند ماه صورت گرفت تا زمان بیشتری برای مذاکرات گسترده‌تر در آینده فراهم شود.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هنوز کوتاه نیامده است. او در سخنرانی خود در جمع هزاران آمریکایی‌-‌یهودی در بیت‌المقدس رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگانش را ساده‌لوح خواند و گفت آنها بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازند. او مذاکره‌کنندگان ژنو و جان کری را به طرح «پیشنهادی بد و خطرناک» متهم کرد که باعث می‌شود تحریم‌ها در حالی معتدل‌تر شوند که ایران هنوز توانایی غنی‌سازی اورانیوم کافی برای تهدید بقای اسرائیل را حفظ می‌کند. او هشدار داد پس از اینکه ایران موشک‌های برد وسیع را تکمیل سازد آمریکا هدف بعدی خواهد بود. او با عصبانیت گفت: «ایران به همان عرصه‌ای وارد می‌شود که شما در آن هستید. آیا همین را می‌خواهید؟ چرا دست به کار نمی‌شوید؟»
آقای کری اطمینان داد دولت اوباما به خوبی می‌داند منافع آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل در کجاست. او گفت: «ما کور نیستیم و فکر نمی‌کنم احمق هم باشیم.» به نظر می‌رسد صحنه برای نمایشی چیده شده است که در آن جمهوریخواهان دموکرات‌ها را متهم می‌سازند که با دشمنان آمریکا مدارا و به دوستانش بی‌توجهی می‌کنند. اما به جز در چند مورد استثنا، چنین اتفاقی روی نخواهد داد. برخی از جمهوریخواهان سرشناس از جمله نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آینده ترجیح می‌دهند از حمله به اوباما با سلاح نتانیاهو اجتناب کنند. کریس کریستی در مصاحبه‌ای ترجیح داد به جای صحبت درباره ایران از انتخاب مجدد خود به عنوان فرماندار نیوجرسی یاد کند. به گفته او افرادی مانند او نباید درباره موضوعات کوچک صحبت کنند. سناتور راند پل از کنتاکی نیز در 12 نوامبر از تمجید و تعریف از اسرائیل در مراسم نظامی خودداری کرد اما با احتیاط فراوان تلاش کرد محافظه‌کارانی را که او را به اهمال در امنیت ملی متهم می‌کنند، آرام کند. او گفت: «چیزی که درباره آن اطمینان داریم آن است که شما هیچ‌گاه نخواهید دید یک اسرائیلی پرچم آمریکا را به آتش بکشد.» اما درباره ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور اظهار نظر نکرد. یک دلیل آن است که آمریکایی‌ها از جنگ و پیشنهاد حل مشکلات کشورهای دیگر خسته شده‌اند. شاید ایران بهانه‌ای به دست برنامه‌ریزان سیاست خارجی آمریکا بدهد اما رای‌دهندگان احساس می‌کنند در سال‌های اخیر هشدارهای بی‌مورد زیادی درباره سلاح‌های کشتار جمعی شنیده‌اند بنابراین تمایلی ندارند در پی شکار تازه‌ای باشند. کمیته روابط خارجی سنا نگران آن است که اوباما قدرت آمریکا را به معامله بگذارد. اما همزمان اعتراف می‌کند در روزهای پس از مذاکرات جان کری در ژنو حتی یک خبر اعتراضی از حوزه‌های انتخابیه اعلام نشده است. برعکس هنگامی که رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و موضوع حمله نظامی در کنگره به رای گذاشته شد کارمندان کنگره با انبوهی از تماس‌ها روبه‌رو شدند که مخالف دخالت نظامی در سوریه بودند.
شکاف شدید سیاستی باعث می‌شود هرگونه تلاش خارجی برای حمایت آمریکا به سرانجام نرسد اما این بدان معنی نیست که آمریکایی‌ها ضداسرائیل شده‌اند. نظرسنجی گالوپ در سال 2013 نشان داد 64 درصد آمریکایی‌ها در مناقشه بین اسرائیل و فلسطین از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند. درصدی که در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر نشده است. اما این آمار و ارقام بزرگ موضوعی دیگر را پنهان می‌سازند. اشتیاق جمهوریخواهان به اسرائیل ریشه در حوادثی مانند 11 سپتامبر و جنگ‌های خلیج فارس دارد که آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. دموکرات‌ها در قبال اسرائیل بیشتر موضعی دوگانه دارند. بسیاری از یهودیان آمریکا دموکرات هستند و در مقابل اسرائیل نیز دیدگاه‌هایی متفاوت دارند. نظرسنجی اخیر از این گروه نشان داد آنها در مورد نیت دولت اسرائیل برای صلح با فلسطینیان بدبین هستند. بسیاری از آنها اعتقاد دارند شهرک‌سازی در کرانه باختری به نفع امنیت اسرائیل نیست. فقط پروتستان‌های سفید‌پوست آمریکایی طرفداران سرسخت اسرائیل هستند چرا که از دیدگاه مذهبی معتقدند خداوند اسرائیل را به یهودیان داده است.

کاهش قدرت لابی اسرائیل
برای کسانی که به تاثیر اسرائیل بر سیاست آمریکا زیاد فکر می‌کنند کمیته مسائل عمومی آمریکایی‌-‌‌اسرائیلی (AIPAC) در کانون توجه قرار دارد. این کمیته یک گروه لابی‌گر تندرو است و دوستانش در کنگره از قبیل رابرت منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد کرده‌اند تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود تا آمریکا در مقابل ایران دست بالاتری داشته باشد. کنگره این توان را دارد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند یا اختیارات اوباما در رفع تحریم‌ها را کاهش دهد. اگر تحریم‌های جدید علیه ایران به سنا کشیده شود به راحتی رای می‌آورند. مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوریخواهان است قبلاً تحریم‌ها را تصویب کرده است اما به تنهایی اختیار وضع قانون ندارد. در این حالت رهبری دموکرات سنا بر سر دوراهی قرار می‌گیرد. آنها قصد ندارند رئیس‌جمهور را در تنگنا قرار دهند. همزمان سناتورها به شدت نسبت به ایران بی‌اعتماد هستند و هنوز درباره توافق قدرتمند اوباما با ایران قانع نشده‌اند. کمیته مسائل عمومی آمریکایی- اسرائیلی باید با احتیاط گام بردارد. یکی از اصول اولیه دیپلماسی اسرائیل آن است که حامیان آمریکایی خود در هر دو حزب را حفظ کند.
بحران ایران اختلاف نظرهای قدیمی بین اوباما و نتانیاهو را عمیق‌تر کرده است. اما با وجود مخالفت افکار عمومی آمریکا با مداخله خارجی، کنگره بیش از هر زمان دیگری به متحدی ضعیف تبدیل شده است. در جدال با ایران، نتانیاهو روبه‌روی اوباما قرار دارد. تاکتیک‌های آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است و در آمریکا از اهداف نخست‌وزیر اسرائیل پشتیبانی نمی‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها