شناسه خبر : 12078 لینک کوتاه

تا انتخابات

همه در انتظار رای ملت

نفیسه زارع‌کهن
حالا دیگر انتخابات برگزار شده است. گرچه هنوز خبر نهایی و رسمی و اینکه آیا انتخابات به دور دوم می‌رود یا خیر مشخص نیست اما قرائن و شواهد حکایت از رسیدن انتخابات به دور دوم دارد. با این حال هفته‌ای که به انتخابات منجر شد حوادث و رخدادهای قابل توجه کم نداشت. از مناظره سوم که کلی در نظر‌سنجی‌ها و جایگاه کاندیدا‌ها تغییر ایجاد کرد تا انصراف‌هایی که غیرقابل پیش‌بینی نبود. در کنار این موارد نمی‌توان از فضای دو‌قطبی هفته گذشته چشم پوشید، فضایی که در یک قطب آن حسن روحانی قرار داشت. حسن روحانی با انصراف محمدرضا عارف - نامزد اصلاح‌طلب انتخابات- به سود وی عملاً به نقطه تلاقی اصلاحات، میانه‌رو‌ها و راست سنتی بدل شد. حمایت سید‌محمد خاتمی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، جبهه اصلاحات و... سبب شد تا در همه معادلات انتخابات حسن روحانی به عنوان یک پای اصلی تثبیت شود. اما در جریان اصولگرا تشتت بسیار افزایش یافت و عملاً جایگاه رقیب اصلی روحانی تا روز رای‌گیری بین ولایتی، قالیباف و جلیلی جابه‌جا می‌شد. در این میان اما روزنامه ایران - ارگان مکتوب دولت- در روز پایان تبلیغات با به فراموشی سپردن انتخابات تیتر نخست خود را به اسفندیار رحیم‌مشایی اختصاص داد و با بزرگ‌ترین فونت خود نوشت: «مشایی کیست؟» و دو صفحه از روزنامه را به تشریح مناقب اسفندیار اختصاص داد. در این مجال به مهم‌ترین تحولات انتخاباتی در هفته گذشته می‌پردازیم.

حسن روحانی
هفته پایانی تبلیغات انتخاباتی انگار که هفته حسن روحانی بود، از حضور موفقش در مناظره سیاسی گرفته تا اعلام انصراف محمدرضا عارف. گرچه برخی سایت‌ها از احتمال رد‌صلاحیت وی نوشتند و سپس شورای نگهبان آن را تکذیب کرد. اما این همه اتفاقات مهم برای روحانی نبود که سید‌محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات هم اعلام کرد رای خود را به حسن روحانی خواهد داد. رئیس‌جمهور دولت اصلاحات در نامه خود آورده بود: «اینجانب با سپاس فراوان از برادر عزیزم جناب آقای دکتر عارف ... به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رای خود را به برادر گرامی جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد و...» به دنبال حمایت رسمی خاتمی از روحانی هاشمی‌رفسنجانی هم از وی اعلام حمایت کرد و گفت: «...‌با احترامی که برای کاندیداهای دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسب‌تر می‌دانم.» در همین حال اما همه چیز هم بر وفق حسن روحانی نبود که او در پی عدم پوشش مناسب صدا و سیما از برنامه تبلیغاتی‌اش در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «من فکر نمی‌کردم با وجود اینکه در ورزشگاه شهید شیرودی تهران ۳۰ هزار جمعیت به استقبال من آمده بودند صدا و سیما تنها یک گوشه را نشان داده و از گرفتن صحنه‌های پر از جمعیت و پر‌شور و شوق خودداری کند.» همچنین خبر می‌رسد که مستند دوم وی نیز از تیغ سانسور در امان نبوده و عملاً با تدوین مجدد دوستان سیما منتشر شده ‌است. یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایند این هفته ممانعت وزارت کشور از برگزاری همایش حامیان روحانی با حضور رئیس‌جمهور سابق بود. به گزارش روز نو، ستاد انتخاباتی حسن روحانی در میانه هفته برای همایش حامیانش با حضور سید‌محمد خاتمی در ورزشگاه حیدرنیا در روز چهارشنبه درخواست صدور مجوز کرده بود که با مخالفت وزارت کشور این مجوز صادر نشد.

محمدرضا عارف
تنها کاندیدای اصلاح‌طلبی که در جمع هشت داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشت و صحنه تبلیغات را‌‌ رها نکرد محمدرضا عارف بود. او که به گفته خودش آمده بود تا باعث بازگشت مشی اصلاح‌طلبی به انتخابات شود سه‌شنبه‌ای که گذشت در نامه‌ای با اشاره به درخواست سید‌محمد خاتمی از حضور در ادامه انتخابات انصراف داد و گرچه بسیاری معتقد بودند او اعلام می‌کند به نفع روحانی کنار خواهد کشید اما اعلام کرد به نفع ملت ایران از ادامه حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری منصرف شده است. او در متن استعفای خود آورده بود: با عنایت به نظر صریح جناب آقای خاتمی و تجارب انتخابات دو دوره گذشته ریاست‌جمهوری، انصراف خود را از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام می‌دارم و گذشتن از حق خویش به نفع ملت بزرگ و ایران سربلند را مصداق روشن اصلاح‌طلبی واقعی می‌دانم. پس از این بود که روحانی هم نامه تشکری خطاب به وی نوشت و اعلام کرد: «اکنون که امید مردم در حرکتی یکپارچه می‌رود تا حماسه‌ای نوین را نوید دهد، فروتنانه از جنابعالی و این گام بلند، هوشمندانه و اخلاقی‌تان قدردانی کرده و با تاکید بر صمیمیت، محبت، و دوستی دیرینه‌مان مجدداً، سپاسم را تقدیم‌تان می‌نمایم.»

علی‌اکبر ولایتی
چهره‌ای که هرگز گمان نمی‌رفت بخواهد از اصولگرایان انتقاد کند ولایتی بود. او که پس از انتقاد از عملکرد سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی در نظر‌سنجی‌ها بالا رفته بود اما با شایعه انصراف روبه‌رو شد و بر همین اساس هم بود که رئیس ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی گفت: با توجه به جایگاه مردمی و حمایت‌های گروه‌های مختلف به ویژه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دکتر ولایتی تا آخر در صحنه می‌ماند. دیپلمات کهنه‌کار که با شعار دولت متمم آمده بود هرچند که گفته شد با مشکل قلبی روبه‌رو شده است اما در برابر انصراف حداد‌عادل واکنش نشان داد و گفت: «حدادعادل فقط به نفع جریان اصولگرا کناره‌گیری کرده است. من و دیگر دوستان اصولگرا همفکری‌های لازم را انجام می‌دهیم و هر کدام از اصولگرایان که اکثریت آرا را کسب کند از سایرین در اموری که لازم باشد استفاده می‌کند.»

محمدباقر قالیباف
در هفته گذشته پاسخ حسن روحانی به شهردار تهران درباره برنامه گازانبری! وی برای برخورد با دانشجویان به یکی از دردسرهای اصلی حامیان قالیباف بدل شده بود. لطیفه‌هایی هم که درباره گازانبر در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب منتشر شد بر خشم این عزیزان افزود. بسیاری معتقدند بازنده اصلی مناظره سوم شخص محمدباقر قالیباف بوده ‌است. قالیباف که تا‌کنون در اکثر نظرسنجی‌ها رتبه قابل قبولی داشته است در روزهای پایانی هفته با ریزش آرا مواجه بوده است. شاید وی تنها نامزدی باشد که دوست داشت انتخابات به جای دیروز یک هفته زود‌تر برگزار می‌شد. ستاد قالیباف هم از پوشش خبری صدا و سیما ناراضی بود و درباره پوشش خبری سفر قالیباف به مشهد گفته بود: «استقبال چند ده هزار نفری از قالیباف در مشهد قطعاً بی‌سابقه بود و انتظار داشتیم تلویزیون شب گذشته این حضور گسترده را که نمادی از حماسه سیاسی است، کمرنگ نکند.»

سعید جلیلی
کاندیدایی که از همه بیشتر به محمود احمدی‌نژاد سال 1384 شباهت داشت در حالی وارد رقابت‌ها شد که از ستاد حداد‌عادل خبر رسیده بود برخی بزرگان برای کناره‌گیری سعید جلیلی تلاش‌هایی آغاز کرده‌اند و او نیز در این زمینه استدلال‌های بزرگان را پذیرفته است. گرچه بلافاصله این خبر تکذیب شد و نمایندگان حاضر در ستاد سعید جلیلی آن را تکذیب کردند. همچنین باقری رئیس ستاد انتخابات جلیلی اظهار کرد: «حتی اگر اصلاح‌طلبان به اجماع برسند و یک کاندیدا در عرصه انتخابات داشته باشند سعید جلیلی با هیچ‌کس ائتلاف نخواهد کرد و تا آخر در صحنه می‌ماند. شاید دیگران با وی ائتلاف کنند.» به این ترتیب بالا و پایین‌های سیاسی در هفته گذشته برای سعید جلیلی چندان خوشایند نبود، اگرچه محمدرضا باهنر از اینکه شائبه‌هایی برای تلقی او به‌عنوان «گزینه نظام» مطرح شده، گله کرد، اما باز هم تا پایان هفته منتهی به انتخابات حرف و حدیث‌هایی این‌چنینی به گوش می‌رسید. محمد غرضیغرضی که خود را نه اصولگرا نه اصلاح‌طلب می‌دانست شاید تنها کاندیدایی بود که چندان اقبالی را هر چند اندک نتوانست به خود جلب کند. او که هفته پیش نشست خبری با حضور کمرنگ رسانه‌ها داشت در واکنش به انصراف غلامعلی حدادعادل از انتخابات گفته بود: حضور هشت نفر از هفت نفر بهتر بود زیرا ما به صورت گروهی حرکت می‌کنیم و به شکل کبوترهایی هستیم که از شرق به غرب در حرکت هستند.

محسن رضایی
کاندیدای دوره قبلی انتخابات این بار انگار نسبت به نوبت گذشته اقبال بیشتری داشت. هرچند که صدا و سیما از پخش فیلم دوم مستند وی با استدلال دیر رساندن آن ممانعت به عمل آورد اما طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها فیلم وی و رفتارش در مناظرات نظر خیلی‌ها را جلب کرد. او که در دو فیلم خود از شیوه احمدی‌نژاد در دوره‌های پیش برای ساختن مستند استفاده کرده بود این بار تابع هدف خود را طبقه زیر متوسط جامعه و به ویژه شهرستان‌ها تعریف کرده بود. او در یکی از نشست‌های خود با مردم با اشاره به اختلافات نامزدهای انتخاباتی گفته بود: «می‌گویند محسن رضایی با‌اخلاق است ولی اگر پایش بیفتد برای زندگی مردم و فقر و بیکاری آنها دعوایی راه می‌اندازم آن طرفش ناپیدا، اگر خیلی دلسوز هستید برای بیکاری، گرانی و اعتیاد جوانان دعوا کنید.»

غلامعلی حدادعادل
چهره‌ای که تنها سعی می‌کرد در قالب یک اصولگرا یک‌تنه در برابر انتقادات دیگر کاندیدا‌ها در مناظرات بایستد و از روند موجود دفاع کند سرانجام هفته گذشته قبل از ورود به انتخابات انصراف داد و ائتلاف سه‌گانه را به ائتلاف دوگانه تبدیل کرد. حداد‌عادل اگرچه در متن استعفای خود از دو رفیق و رقیب نام نبرد از ویژگی افرادی برای ریاست‌جمهوری نام برد که بی‌شباهت به سعید جلیلی نبود. غلامعلی حدادعادل در متن انصراف خود نوشته بود: «با انصراف خود از مردم عزیز می‌خواهم به کسانی رای دهند که به مبانی جمهوری اسلامی معتقد بوده و شجاع و بانشاط و توانمند باشند و از گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های مورد نظر امام و رهبری حمایت کنند و...»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها