شناسه خبر : 45647 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنگ ادامه دارد

اسرائیل غزه را اشغال می‌کند؟

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اسرائیل برای مدت نامعلومی مسوولیت کامل امنیتی در غزه را بر عهده خواهد گرفت.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مصاحبه با شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی‌نیوز وقتی از او پرسیده شد پس از پایان جنگ چه کسی باید غزه را اداره کند؟، با اشاره به حمله بزرگ مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی در 7 اکتبر گفت: من معتقدم که اسرائیل مسوولیت امنیتی همه‌جانبه این باریکه را برای مدت نامعلومی بر عهده خواهد داشت، زیرا ما دیدیم که وقتی این مسوولیت امنیتی را بر عهده نگیریم چه اتفاقی می‌افتد. نتانیاهو گفت، تل‌آویو آنچه «مکث‌های تاکتیکی کوچک» در جنگ غزه برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه یا اجازه خروج اسیران تحت بازداشت جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است، در نظر خواهد گرفت. وی افزود: با توجه به مکث‌های کوچک تاکتیکی که یک ساعت قبل آنجا اتفاق افتاده است، فکر می‌کنم شرایط را بررسی کنیم تا امکان ورود کالاهای بشردوستانه یا خروج اسرا فراهم شود. رژیم صهیونیستی فشار بین‌المللی برای آتش‌بس را رد کرده است.

در همین راستا پادشاه اردن در دیدار با دبیرکل ناتو تاکید کرد، باید یک چشم‌انداز برای امنیت منطقه‌ای مبتنی بر راه‌حل جامع برای مساله فلسطین وجود داشته باشد. عبدالله دوم، پادشاه اردن، در دیدار با ینس‌استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با بیان اینکه امروز همه بهای نبود راه‌حل سیاسی برای نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی را می‌پردازند، تاکید کرد، باید بینشی جامع برای امنیت منطقه براساس حل مساله فلسطین وجود داشته باشد. وی بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه و حفاظت از غیرنظامیان اشاره کرد و افزود، باید با تلاش برای حل ریشه‌ای این نزاع براساس راه‌حل دودولتی، به مرحله بعد از جنگ فکر کرد. عبدالله دوم بر لزوم توقف حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان در کرانه باختری تاکید کرد و نسبت به وخامت اوضاع در کرانه باختری و قدس هشدار داد.

آمادگی برای زمستان

وزیر خارجه اوکراین با اشاره به قطعی گسترده برق به دلیل حملات موشکی روسیه، اذعان کرد که اوکراین برای «بدترین زمستان» در تاریخ این کشور آماده می‌شود. «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین طی مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «دی ولت» بیان کرد: تعدادی شمع خریده‌ام و پدرم نیز یک کامیون هیزم به دلیل حملات روسیه تهیه کرده است. وی خاطرنشان کرد که اگر آلمان موشک‌های دوربرد تاروس را نفرستد، اشکالی ندارد اما در عوض سیستم‌های دفاع هوایی بفرستد تا اوکراین از نیروگاه‌های خود و زیرساخت‌های انرژی در برابر حملات روسیه محافظت کند. آلمان تمایلی برای ارسال تسلیحات دوربرد به کی‌یف نشان نداده است و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان تصریح کرده که نمی‌خواهد شاهد این باشد که موشک‌های آلمانی علیه مواضعی در روسیه مورد استفاده قرار بگیرند. در همین حال «ژرمن گالوشنکو» وزیر انرژی اوکراین در ماه اکتبر اذعان کرد که اگر روسیه حملات گسترده‌ای را به زیرساخت‌های انرژی انجام دهد، «آسیب قابل‌توجهی به شبکه برق وارد می‌کند» و احتمال خاموشی وجود دارد. وی از مردم خواست ژنراتور بخرند و اقدامات دیگری را برای تقویت مقاومت در برابر خاموشی‌ها انجام دهند.

جوامع عربی را دریابید

بار دیگر، خیابان‌های کشورهای عربی کانون مطالبات مسالمت‌آمیز برای تغییر است. تظاهرات در سراسر منطقه -از جمله تظاهرات قابل ‌توجه در الجزایر، تونس، قاهره، عمان، بیروت، دمشق، بغداد و منامه- در حمایت از فلسطینیان غزه و حقوق اولیه انسانی آنها در مواجهه با حمله و شرایط وحشتناک زندگی ارتش اسرائیل ادامه یافته است. ماهیت مسالمت‌آمیز این موج توده‌های اعراب نشان‌دهنده روند روبه‌رشدی است که از نفی خشونت به‌عنوان ابزاری برای پیگیری اهداف سیاسی و تمایل به ثبات در پی سال‌های پرتلاطم پس از بهار عربی 2011 ایجاد شده است. اولین واکنش عمومی اعراب به اقدامات حماس، لحنی سکولار و معتدل داشت. در پاسخ، دولت‌های عربی، سازمان‌های جامعه مدنی، چندین رسانه و برخی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی بانفوذ به سرعت خشونت‌ها را محکوم کردند و خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در هر دو طرف شدند. در 26 اکتبر، همزمان با تشدید بمباران غزه به‌وسیله اسرائیل، 9 وزیر خارجه کشورهای عربی با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با خشونت و کشتار غیرنظامیان اعلام کردند. جریان اصلی فضای عمومی جهان عرب بدون هیچ تلاشی برای توجیه اقدامات حماس -نه با اشاره به اشغال و محاصره مداوم سرزمین‌های فلسطینی و نه با برانگیختن مواضع اسلام‌گرایانه ضدیهودی- از ارزش‌های صلح و زندگی حمایت کرد. در عوض، بسیاری از مفسران و چهره‌های تاثیرگذار جهان عرب، اشغال و محاصره را به‌عنوان حقایق کلیدی در انکار مستمر حق تعیین سرنوشت فلسطینیان مطرح کردند. آنها همچنین مبارزات روزانه فلسطینیان در کرانه باختری را به دلیل گسترش فزاینده شهرک‌های یهودی‌نشین و آوارگی اجباری در غزه در نتیجه محاصره غیرانسانی برجسته کردند. به‌رغم یک روند تکان‌دهنده برای انسانیت‌زدایی از فلسطینیان در محافل رسانه‌ای و سیاسی اسرائیل، روایات موازی که از غیرنظامیان اسرائیلی انسانیت‌زدایی می‌کنند در میان اعراب محبوبیت پیدا نکرده است. در اولین ساعات پس از حمله حماس، صداهای جریان اصلی جهان عرب تمایلی برای چشم‌پوشی یا توجیه خشونت نشان ندادند. این واکنش اولیه غیرخشونت‌آمیز و انسان‌گرایانه با ظهور بسیج توده‌ای حامی فلسطین در چندین کشور عربی جایگاه خود را حفظ کرده است.

اسرائیل از شر نتانیاهو خلاص شود

برنی سندرز، سناتور مستقل آمریکایی، اظهار امیدواری کرد که بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری رژیم اسرائیل برکنار شود. برنی سندرز، در مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان اظهار کرد: «این مساله به طرز وحشتناکی پیچیده است. شما یک دولت راست‌گرا در اسرائیل دارید که نژادپرست است و همین‌طور افرادش. اما خبر خوب این است که من در آخرین نظرسنجی دیدم تنها 18 درصد از اسرائیلی‌ها خواستار باقی ماندن نتانیاهو در نخست‌وزیری هستند. من امیدوارم که آنها از شر او خلاص شوند. من امیدوارم آنها دولتی را مستقر کنند که شدت حاد بودن بحران را درک کند.» به نوشته پایگاه «هیل»، سندرز اخیراً همچنین بر ضرورت «جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در جنگ جاری بین اسرائیل و حماس» تاکید کرد. او هرچند از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا بمباران غزه را متوقف کند اما مدعی شد «برای اسرائیل باید راه بهتری برای از بین بردن حماس وجود داشته باشد».

واکنش لبنان به سخنان نصرالله

ولید جنبلاط، رهبر پیشین حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و از سیاستمداران باسابقه دروزی، سخنرانی سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در مورد تحولات نظامی در غزه و جنوب لبنان را «بسیار واقع‌بینانه» توصیف کرد. جنبلاط در مصاحبه با تلویزیون الجدید گفت: او در توصیف وضعیت اسفبار مردم فلسطین و اشغال 75 سال گذشته اسرائیل و همچنین وضعیت غزه و بمباران غیرنظامیان بسیار واقع‌بین بود. جنبلاط افزود: «او آمریکا را مسوول می‌دانست، همان‌طور که من آن را و غرب را مسوول می‌دانم.» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کاخ سفید مبنی بر اینکه نمی‌خواهد شاهد گسترش جنگ به لبنان باشد، گفت: از آنها به‌خاطر سخاوتشان تشکر می‌شود، اما اجازه دهید آتش‌بس را در غزه اجرا کنند، محاصره را پایان دهند و گذرگاه رفح را باز کنند. وی افزود: «همه احتمالات روی میز است و ما نمی‌دانیم در نیات خصمانه اسرائیل چیست.» سامی جمیل، رهبر حزب کتائب معتقد است، سخنرانی نصرالله حاوی «هیچ چیز جدیدی» نیست. جمیل به تلویزیون العربیه گفت: «کل سخنرانی کاملاً مورد انتظار بود.» جمیل افزود: می‌دانیم که محور (تمرد) تصمیمی برای باز کردن همه جبهه‌ها ندارد، به همین دلیل دبیرکل حزب‌الله از عملیات 7 اکتبر فاصله گرفت و آشکارا گفت که این عملیات از سوی حماس انجام شده است. جمیل همچنین با ابراز تاسف از اینکه تصمیم منحصراً در اختیار نصرالله است، گفت: امروز بیش از پیش ثابت شد که دولت لبنان وجود ندارد و به خواست مردم لبنان توجهی نمی‌شود. رهبر کتائب افزود: او سرنوشت لبنانی‌ها را به سرنوشت غزه مرتبط کرد و این چیزی است که ما آن را رد می‌کنیم. سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنانی (قوات اللبنانیه) پیش از سخنان دبیرکل حزب‌الله گفته بود: «تصمیم در دست نصرالله نیست بلکه در دست ایران است.» رهبر حزب نیروهای لبنانی پیش‌بینی کرده بود که «او کمی دروغ خواهد گفت» و افزود که بهتر بود نصرالله «وقت خود را صرف یک چیز جدی می‌کرد و جنوب را به ارتش لبنان و یونیفیل واگذار می‌کرد».

۶۰ گروگان حماس در حملات اسرائیل کشته شدند

گروگان‌های حماس در غزه نیز همانند شهروندان فلسطینی، کارکنان نهادهای بین‌المللی و خبرنگاران و عکاسان حاضر در این منطقه، در میان قربانیان حملات گسترده اسرائیل در این منطقه بوده‌اند. سخنگوی گردان‌های القسام اعلام کرد، ۶۰ نفر از گروگان‌های اسرائیلی در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند. او اضافه کرد، پیکرهای ۲۳ نفر از آنها نیز همچنان زیر آوارهاست. او تصریح کرد، با توجه به ادامه حملات گسترده و شدید هوایی، امیدی به این هم نیست که بتوانند به پیکرهای آنها زیر آوارها برسند و آنها را بیرون بکشند. همچنین خبر رسید، در شرایط کمبود شدید آب در غزه، بمباران اسرائیل، منبع آب اصلی اردوگاه جبالیه را نیز منهدم کرد. گزارش‌ها در روزهای گذشته حاکی از گسترش انواع بیماری‌ها، به‌خصوص در میان کودکان، به خاطر کمبود یا فقدان آب در مناطق مختلف غزه بوده است. گزارش‌ها همچنان حاکی از تشدید حملات اسرائیل در نوار غزه و ادامه اعمال خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری و آواره کردن آنهاست. در آخرین نمونه‌ها، حمله به اردوگاه‌های پناهجویان تکرار شده است. آمار قربانیان غزه از ۷ اکتبر، به ۹ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است که چهار هزار و ۸۸۰ نفر آن کودکان بوده‌اند. ۲۶ هزار نفر نیز مجروحان حملات اسرائیل بوده‌اند. در همین مدت، ۱۵۲ نفر در کرانه باختری کشته و دو هزار و ۱۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند. 

♦♦♦

ایسنا: در ادامه تحرکات نظامی آمریکایی‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطینیان، واشنگتن یک زیردریایی اتمی را به منطقه غرب آسیا فرستاده است.

تسنیم: غازی حمد، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت: صحبت‌های آمریکا در مورد جایگاه نداشتن جنبش حماس در آینده نوار غزه نشان‌دهنده ناکامی این کشور در تحقق هیچ دستاوردی در میدان و متقاعد شدن آن به این است که حماس به یک نیروی سیاسی و نظامی تبدیل شده است که روند حوادث را کنترل می‌کند.

ایلنا: به گزارش وبگاه «تایمز اسرائیل» سفر برنامه‌ریزی‌شده ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به اسرائیل انجام نخواهد شد. علت تعلیق این سفر درز اخبار ورود او به اسرائیل (فلسطین اشغالی) است.

میزان: یک منبع آگاه در دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که گزارش‌های رسانه‌ای درباره حمله به کاروان محمود عباس، کذب است. پیشتر برخی منابع غیررسمی فلسطینی، از سوءقصد به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داده بودند.

ایسنا: آژانس بین‌المللی امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی با تاکید بر ضرورت حفاظت از غیرنظامیان در جریان جنگ کنونی علیه غزه، اعلام کرد که هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه شهید می‌شود.

ایرنا: دونالد ترامپ دعوت رئیس‌جمهور اوکراین برای سفر به این کشور را رد کرد و گفت، انجام چنین سفری در حالی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بر روابط واشنگتن و کی‌یف نظارت می‌کند، «نامناسب» است.

ایلنا:‌ «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد که حمایت از غیرنظامیان باید دارای بالاترین اهمیت باشد. وی با اشاره به اوضاع نوار غزه گفت: «به دلیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی انسانی که شاهد آن هستیم، بسیار نگران هستم.»

شرق‌آنلاین: هلدینگ برجیل و هلدینگ ریسپانس پلاس (RBM) با حمایت گروه بیمارستان‌های کلئوپاترا مصر، برای ارائه مراقبت‌های پزشکی اورژانسی به مجروحان انتقال‌یافته از غزه اعلام آمادگی کردند. ایجاد یک بیمارستان صحرایی در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه، از جمله اقدامات این مجموعه است.

ایـرنا: رجـب‌طیـب اردوغــان، رئیس‌جمهور ترکیه، تاکید کرد که اولویت کنونی، آتش‌بس فراگیر در غزه است.

♦♦♦

پوتین نامزد انتخابات 2024

هم‌میهن نوشت: خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته در انتخابات ریاست‌جمهوری مارس ۲۰۲۴ شرکت کند؛ اقدامی که می‌تواند او را تا سال ۲۰۲۳ در قدرت نگه دارد، زیرا به تحلیل رویترز، رئیس کرملین فکر می‌کند باید روسیه را در پرخطرترین دوره در دهه‌های اخیر هدایت کند. پوتین که هفتم اکتبر ۷۱ساله شد، در آخرین روز سال ۱۹۹۹ ریاست‌جمهوری را از بوریس یلتسین تحویل گرفت و تا همین حالا هم طولانی‌ترین دوره ریاست‌جمهوری در روسیه را از زمان ژوزف استالین داشته و حتی دوره طولانی‌تری را از دوره ۱۸ساله لئونید برژنف تجربه کرده است.

 

تغییرات اقلیمی و بی‌ثباتی در خاورمیانه

شرق نوشت: خاورمیانه در دهه‌های گذشته از بی‌ثباتی بلندمدت رنج برده است و فجایع مربوط به اقلیم، رنج‌های موجود را تشدید می‌کند. مروی داوودی، پژوهشگر مرکز خاورمیانه کارنگی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج تاون، در مقاله‌ای که در این‌باره نوشته است، می‌گوید: ایالات‌متحده و شرکایش باید در کمک به منطقه، تلاش‌ها برای کاهش و مهار این مساله را در مرکزیت قرار دهند. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، خانه بیش از ۱۶ میلیون پناهجو و آوارگان داخلی، ناشی از دهه‌ها درگیری و بی‌ثباتی است. سازمان ملل متحد هم تخمین می‌زند که حدود 17 میلیون نفر در این منطقه، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

 

زمان محدود اسرائیل

اعتماد نوشت: سی‌ان‌ان گزارش داده، جو بایدن و مشاوران ارشدش نگران هستند که افزایش انتقادهای جهانی از رنج مردم غزه تحقق اهداف نظامی اسرائیل علیه حماس را با دشواری‌های فزاینده‌ای مواجه کند. بایدن، آنتونی بلینکن و لوید آستین بارها در گفت‌وگوهای محرمانه با اسرائیلی‌ها تاکید کرده‌اند که کاهش حمایت‌های جهانی از عملیات علیه حماس «تبعات راهبردی وخیمی» خواهد داشت. مطابق این گزارش، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای پشت پرده همچنین نگران هستند که اسرائیل برای محقق کردن هدف جنگی خود برای حذف حماس «زمان محدودی» در اختیار دارد.

 

واکنش به پیشنهادی «سخیف»

ایسنا نوشت: سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما با تل‌آویو درباره سند وزارت اطلاعات اسرائیل در مورد طرح انتقال فلسطینی‌ها به شبه‌جزیره سینا صحبتی نکرده‌ایم و فکر نمی‌کنم که با تل‌آویو یا هر طرف دیگری که این پیشنهاد سخیف را داده است، صحبتی داشته باشیم. کشورها دارای حاکمیت هستند و از طریق مرزها و ساکنان خود به‌صورت دقیق مشخص شده‌اند. موضوع کوچاندن، یک مساله مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. بر اساس سند وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی، ساکنان غیرنظامی نوار غزه به سینای شمالی در مصر منتقل می‌شوند.