شناسه خبر : 45102 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حرکت برای استیضاح بایدن

ماجرای دیدار محرمانه وزرای خارجه لیبی و اسرائیل چیست؟

در پی کشته شدن سه سیاه‌پوست آمریکایی در تیراندازی در فلوریدا، معاون رئیس‌جمهوری این کشور گفت که آمریکایی‌ها باید به «اپیدمی نفرت» در این کشور اعتراف کنند. کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تیراندازی روز جمعه در شهر «جکسون‌ویل» در فلوریدا را «جرمی از روی نفرت» و «اقدام افراطی و خشونت‌آمیز» خواند. ضارب ۲۱ساله که روی اسلحه‌اش نماد صلیب شکسته را کشیده بود، پیش از قتل سه سیاه‌پوست در فروشگاهی در جکسون‌ویل بیانیه‌ای به پلیس، رسانه‌ها و خانواده خود فرستاد که در آن نفرت نژادی خود را شرح داده بود. به گفته مقامات محلی، این تیراندازی با «انگیزه‌های نژادی» روی داده و ضارب که از «سیاه‌پوستان متنفر» بود، قصد داشت «کاکاسیاه‌ها را بکشد». هریس در بیانیه‌ای درباره این تیراندازی گفت: مقامات اجرایی قانون فدرال، تحقیقاتی با محوریت حقوق مدنی درباره این حمله آغاز کرده‌اند و آن را به‌عنوان یک پرونده جرائم از روی نفرت و اقدام افراطی خشونت‌آمیز داخلی بررسی می‌کنند.

دردسرهای یک دیدار

در پی افشای دیدار محرمانه وزرای خارجه لیبی و رژیم صهیونیستی در ایتالیا و انتشار اخباری مبنی بر انجام آن با چراغ سبز نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی، درخواست‌ها برای سرنگون کردن دولت وی بالا گرفته است. اتحادیه انقلابیون «مصراته» لیبی خواستار سرنگونی دولت وحدت ملی این کشور به ریاست عبدالحمید الدبیبه و تشکیل یک دولت پیشبرد امور (موقت) با مشارکت تمامی اجزای ملت لیبی برای یک دوره معین شد. این اتحادیه در بیانیه‌ای تایید کرد که دولت وحدت ملی را به رسمیت نمی‌شناسد و دولت وظایفی را که به آن محول شده، از جمله آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی انجام نداده است. این اتحادیه در ادامه خواستار مجازات تمام کسانی شد که به ملت لیبی ظلم کرده‌اند تا به درس عبرتی برای دیگران تبدیل شوند. اتحادیه انقلابیون مصراته همه سیاستمداران فعلی را مسوول اتفاقات فعلی و پیچیدگی احتمالی وضعیت لیبی اعلام کرد.

10 سال بعد تعیین خط قرمز برای سوریه

10 سال پیش، ایالات‌متحده و بریتانیا در مورد چگونگی واکنش به استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در جنگ داخلی این کشور درگیر بحث بودند. هم‌میهن در گزارشی نوشت که باراک اوباما سال قبل از آن تهدید کرده بود که استفاده از چنین تسلیحاتی به‌منزله عبور از «خط قرمز» دولت او خواهد بود و هنگامی که حمله رخ داد، اوباما به سمت اجرای تهدید نابخردانه خود حرکت کرد. به نظر می‌رسید که ممکن است مداخله لیبی در سال 2011 این‌بار در سوریه تکرار شود. اوباما در حال آماده شدن برای استفاده از زور علیه یک کشور دیگر بود، در حالی ‌که نه ایالات‌متحده و نه امنیت متحدان آن نیازی به این کار نداشتند. سپس یک اتفاق قابل توجه رخ داد: نمایندگان پارلمان و کنگره در بریتانیا و ایالات‌متحده نظر خود را بیان کرده و از همراهی با ایده مداخله نظامی خودداری کردند. ابتدا، مجلس عوام به پیشنهاد دولت مبنی بر مجوز اقدام نظامی رای منفی داد و اوباما نیز احساس کرد مجبور است به کنگره برود تا برای دریافت تاییدیه‌ای که در دست نیست، تلاش کند. در نهایت، دولت‌های دیوید کامرون و باراک اوباما نتوانستند کمپین حمله به سوریه را که چند هفته قبل در آستانه آغاز آن بودند ادامه دهند و بدون دخالت ایالات‌متحده و بریتانیا، فرانسه نیز کنار رفت. این لحظه‌ای بود که به نظر می‌رسید سیاست خارجی ایالات‌متحده ممکن است حداقل کمی عاقلانه‌تر و محدودتر از آنچه از آغاز قرن رفتار کرده، عمل کند. اما معلوم شد که این یک طلوع دروغین است. اوباما درس خود را از اپیزود سوریه آموخت و درسی که آموخت این بود که دیگر هرگز به دنبال تایید کنگره برای اقدام نظامی یا دخالت در جای دیگری نخواهد بود. تنها یک سال پس از اینکه او از کنگره خواست تا قطعنامه‌ای مبنی بر مجوز استفاده از زور در سوریه تصویب کند، دستور اقدام نظامی غیرمجاز در عراق و سپس در سوریه، این‌بار علیه نیروهای داعش را صادر کرد. آن مداخله به‌طور گسترده‌ای در واشنگتن مورد استقبال واقع شد. 9 سال گذشته و نیروهای آمریکایی هنوز بدون مجوز در سوریه هستند. در سال‌هایی که از اولین بحث عبور «خط قرمز» می‌گذشت، ایالات‌متحده در دوره دولت ترامپ نیز حملاتی را علیه دولت سوریه انجام داد که دستاوردی جز تمسخر قانون اساسی و قوانین بین‌المللی نداشت. تصمیمات ترامپ برای استفاده از زور علیه دولت سوریه در سال‌های 2017 و 2018 نیز نشان می‌دهد که اگر اقدام نظامی در سال 2013 انجام می‌شد، چقدر ناکارآمد می‌بود. استفاده غیرقانونی ترامپ از زور علیه سوریه به غیر از تمجید شرم‌آور کارشناسان تلویزیونی، بی‌فایده بود و به سرعت فراموش شد. یکی از مواردی که در طول بحث اولیه درباره بمباران سوریه در سال 2013 کمتر مورد توجه قرار گرفت این بود که در نبود مجوز سازمان ملل غیرقانونی است. ایالات‌متحده و متحدانش با حمله به نیروهای دولتی سوریه از خود دفاع نمی‌کردند. به‌جای آن، ایالات‌متحده و متحدانش با ادعای حفظ یک «هنجار» بین‌المللی، به دنبال پایمال کردن یکی از مهم‌ترین ممنوعیت‌های حقوق بین‌الملل بودند. در آن زمان، تا آنجا که به حامیان مداخله نظامی مربوط می‌شد، حفظ به اصطلاح اعتبار ایالات‌متحده مهم‌تر از احترام به منشور ملل متحد بود.

اعتراف زلنسکی

زلنسکی اعتراف کرد اگر میدان نبرد در جنگ، به خاک روسیه کشیده شود، اوکراین با خطر از دست دادن حمایت نظامی برخی از «قدرت‌های بزرگ» روبه‌رو می‌شود. رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه محلی کشورش در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند جنگ باید به روسیه کشیده شود؟ گفت: خطر بزرگی وجود دارد؛ اینکه ما (اوکراین) قطعاً تنها می‌مانیم. به گفته زلنسکی اوکراین در تلاش است روابط خود را با کشورهایی که هم از همان آغاز جنگ از اوکراین حمایت کردند و هم با کشورهایی که «تاریخ مشترک» نداریم، بهبود بخشد و برای گروه دوم ورود ما به خاک روسیه یک مشکل است؛ یک مساله دردناک. زلنسکی گفت: اگر من عمداً نیروهایم را هدایت کنم و تصمیم بگیرم به خاک روسیه بروند، مطمئن باشید که این کشورها با من نخواهند بود و سپس باید به این فکر کنید که اکنون چه چیزی برای مردم و اوکراین مهم‌تر است.

تبرئه عمران‌خان

وکیل عمران‌خان گفت که اتهامات قتل علیه این نخست‌وزیر پیشین پاکستان لغو شد. عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که پیشتر با رای پارلمان کشورش از کار برکنار شد، در حال حاضر بابت اتهام اختلاس در زندان به سر می‌برد. نعیم پنجوتا، وکیل عمران‌خان در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) و از سوی حزب تحریک انصاف پاکستان منتشر کرد، گفت دادگاهی در شهر کویته، ایالت بلوچستان پاکستان اتهامات مربوط به قتل یک وکیل را که علیه موکلش مطرح بوده،‌ رد کرده است. وی با اشاره به نخستین گزارش که اسم عمران‌خان را برای قتل در ژوئن ۲۰۲۳ آورده، گفت: اتهام قتل رد شد. عدالت برنده است. عمران‌خان از زمان برکناری از سمت نخست‌وزیری در آوریل سال گذشته میلادی، با قریب به ۱۵۰ پرونده روبه‌رو شده است.

حرکت برای استیضاح بایدن

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد کرده که آماده پیشبرد رویه استیضاح بایدن است، چون شواهد مربوط به معاملات فاسد از سوی وی و خانواده‌اش هر هفته بیشتر مشهود می‌شود. کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: اگر به تمامی اطلاعاتی که ما تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم، نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این یک گام طبیعی است که رویه استیضاح را پیش ببرید. وی افزود: اگر درک کنید که این چه معنایی دارد می‌فهمید که برای کنگره اوج اختیار قانونی را ایجاد می‌کند که به تمامی اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد. مک کارتی به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اختیار این را دارد که جمهوریخواهان کنگره را برای اجرای یک پرونده استیضاح علیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور توانمند کند.

انتقاد جنبش فتح از آمریکا

جنبش فتح اعلام کرد واشنگتن از تعهدات خود به رهبری فلسطین عدول کرده و این شرایط به کابینه رژیم صهیونیستی اجازه داده جنایات خود را در حق فلسطینی‌ها تشدید کرده و به نقض حقوق آنها ادامه دهد. شورای انقلابی جنبش فتح به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای که در پایان نشست‌های دوروزه خود در رام‌الله منتشر کرد، اعلام کرد، دولت آمریکا از تعهدات خود به رهبری فلسطین عدول کرده است. جنبش فتح در بیانیه خود شرایط بین‌المللی موجود را بسیار حساس و پیچیده توصیف و اعلام کرد که اتفاقات جهانی بسیار پرشتابی با حضور قطب‌های متعدد در حال وقوع بوده و منافع درهم‌تنیده‌شده و تک‌قطبی آمریکا رو به تضعیف است و نشست اخیر سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی و تصمیم آنها برای گسترش اعضای گروه بهترین گواه آن است. در این بیانیه تاکید شده، تمام اینها در سایه سکوتی بین‌المللی در برابر تشدید جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی، اتخاذ معیارهای دوگانه و نژادپرستانه در مورد آنها و مشغولیت جهان به سایر جنگ‌ها و درگیری‌ها انجام می‌شود. 

♦♦♦

ایسنا: دادستان‌های فرانسوی اعلام کردند رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به خاطر اتهامات دریافت پول از دیکتاتور سابق لیبی برای تامین مالی یکی از کمپین‌های انتخاباتی‌اش، در سال ۲۰۲۵ میلادی محاکمه خواهد شد. این دادرسی برای رسیدگی به شواهدی است که نشان می‌دهد نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه همراه با ۱۲ متهم دیگر برای گرفتن پول نقد از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی برای تامین مالی غیرقانونی کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۰۷ میلادی، توطئه کردند.

ایرنا: عمر تورای، کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس)، در نشستی مطبوعاتی در ابوجا -پایتخت نیجریه- گفت که استفاده از گزینه نظامی برای بازگردانی وضعیت نیجر به حالت سابق همچنان مطرح است.

مهر: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر به اردن تاکید کرد که واشنگتن هرگز خاورمیانه را رها نمی‌کند. مارک میلی، در مصاحبه با رسانه‌های اردنی در جریان سفر به این کشور تاکید کرد: خاورمیانه برای آمریکا بسیار مهم است و هرگز نمی‌توان تصور کرد که آمریکا خاورمیانه را رها کند.

فارس: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در نشست خبری مشترکی با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق بر تصمیم آنکارا برای پاکسازی عراق از وجود پ‌ک‌ک تاکید کرد.

ایرنا: افسران ارشد ارتش گابن در تلویزیون ظاهر شده و اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند. الجزیره به نقل از رویترز و خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نظامیان گابن می‌گویند، انتخابات سراسری اخیر را لغو و موسسات را منحل کرده‌اند.

ایسنا: وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه اعلام کرد، زنان ممتحن در دانشگاه‌های این کشور حق پوشیدن کفش پاشنه‌بلند ندارند.

ایلنا: ماه گذشته، هند به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج جهان، ممنوعیت صادرات برنج سفید را به منظور آرام کردن روند افزایش قیمت‌ها در داخل و تضمین امنیت غذایی اعمال کرد؛ سپس این امر را با محدودیت‌های بیشتر بر بقیه صادرات برنج خود، از جمله مالیات 20درصدی برای برنج غیرباسماتی دنبال کرد.

تسنیم: لاپید هفته آینده به آمریکا خواهد رفت. دعوت نکردن از نتانیاهو نشان از وجود اختلاف نظر میان دولت بایدن با او داشت و هم‌اکنون با دعوت از لاپید (رقیب نتانیاهو) تیرگی روابط میان دو طرف از قبل مشخص‌تر شده است.

♦♦♦

هشدار روسیه به غرب

اعتماد نوشت: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت، برنامه‌های کشورهای اروپایی مبنی بر ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ و بالگردهای تهاجمی Mi-24B حاکی از افزایش دخالت و مشارکت آنها در درگیری اوکراین است. وی گفت «ارتش کشور چک قصد دارد هلی‌کوپترهای Mi-24B ساخت روسیه را به کی‌یف بفرستد. هفته گذشته این خبر به دنبال سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که برای التماس به کشورهای اروپایی از جمله هلند، دانمارک، نروژ و سوئد رفته بود، منتشر شد. پس از این سفر، این کشورها از برنامه‌های خود جهت ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین خبر دادند».

 

واگنر زنده است

شرق نوشت: الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس گزارش‌ها مبنی بر اینکه نیروهای گروه نظامی واگنر بعد از مرگ یِوگنی پریگوژین رئیس این گروه در سانحه هوایی، بلاروس را ترک می‌کنند، رد کرد. او گفت: (گروه) واگنر زنده است و در بلاروس زندگی خواهد کرد. تا زمانی که به این واحد نیاز داشته باشیم، با ما زندگی و همکاری خواهند کرد. پریگوژین و من سیستمی را برای نحوه استقرار واگنر در کشورمان ایجاد کرده بودیم. اظهارات لوکاشنکو یک روز بعد از آن بیان شده که «رادیو اروپای آزاد» تصاویری ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد اردوگاه نیروهای گروه واگنر در روستای «تسل» بلاروس در حال برچیده شدن است.

 

 جزئیات مذاکره با پوتین

هم‌میهن نوشت: یک نشریه آلمانی جزئیاتی از یک گفت‌وگوی تلفنی اولاف شولتز در اوایل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین با ولادیمیر پوتین منتشر کرد که براساس آن، رئیس‌جمهور روسیه با مذاکراتی با شرکت همتایان فرانسوی و آلمانی بر سر اوکراین بدون حضور ولودیمیر زلنسکی موافقت کرده بود. به نوشته این خبرنگار آلمانی، پوتین در اوایل عملیات ارتش کشورش در اوکراین با مذاکرات بر سر جنگ اوکراین با رهبران آلمان و فرانسه موافقت کرد، اما شرط گذاشت که رئیس‌جمهور اوکراین در این مذاکرات نباید شرکت کند. شولتز در این گفت‌وگوی خود با مکرون فاش کرد که وضعیت در  اوکراین «قرار نیست بهتر شود».

 

سود هفت میلیون‌دلاری ترامپ

ایسنا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، با چندین اتهام جنایی از جمله سوءاستفاده از اسناد محرمانه و تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مواجه است. ترامپ مدعی است که تمام اتهامات علیه او پرونده‌سازی با انگیزه‌های سیاسی است. اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که این عکس نه‌تنها برای ترامپ گران تمام نشده، بلکه برای او سود هم در پی داشته است. از زمانی که کیفرخواست‌های ترامپ در پرونده‌های ایالتی و فدرال منتشر شد، کارزار انتخاباتی او برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حدود ۲۰ میلیون دلار حمایت شده است.