شناسه خبر : 44334 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معمای ترکیه

چرا انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم رسید؟

معمای ترکیه

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از آنکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی «کمال قلیچداراوغلو» اصلی‌ترین رقیب خود را شکست داد اما نتوانست از آستانه ۵۰ درصد آرا عبور کند، به دور دوم می‌رود.

اردوغان رهبر حزب «عدالت و توسعه» و نامزد ائتلاف «جمهور»، قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف را با کسب 50 /49 درصد آرا در مقابل 89 /44 درصد شکست داد، در حالی که تنها تعداد کمی از آرای خارج از کشور برای شمارش باقی مانده است.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد حتی زمانی که ۳۵.۸۷۴ رای شمارش‌نشده در خارج از کشور شمرده شود، هیچ یک از دو نامزد مذکور نمی‌تواند اکثریت لازم برای پیروزی در انتخابات را به دست آورد. دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ می (هفتم خرداد) بین اردوغان و قلیچداراوغلو برگزار خواهد شد.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که اردوغان برای اولین‌بار در انتخابات ملی در خطر شکست در برابر رقیب اصلی خود قرار دارد.

«سنان اوغان» سومین نامزد پس از کسب پنج درصد آرا به عنوان تعیین‌کننده بالقوه نتیجه انتخابات ظاهر شد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با مجله آلمانی «اشپیگل» با سوالی درباره احتمال حمایت از کمال قلیچداراوغلو مواجه شد اما او برای انجام این کار، شرط و شروط گذاشت.

وی به این رسانه غربی اعلام کرد تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» (به ریاست کمال قلیچداراوغلو) حمایت می‌کند که «حزب دموکراتیک خلق‌ها از نظام سیاسی حذف شده باشد».