شناسه خبر : 44330 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موشک جواب موشک

فواید بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چیست؟

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد حملات هفته گذشته اسرائیل به نوار غزه بی‌پاسخ نماند و نیروهای فلسطینی در اولین واکنش موشکی خود به این حملات، چندین فروند موشک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره قطر از شلیک دست‌کم شش فروند موشک مقاومت فلسطین به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین سدیروت و عسقلان خبر داد.

این شبکه افزود: دومین موج حملات موشکی مقاومت فلسطین نیز مناطق صهیونیست‌نشین اشکلون و شعار هنیعف در داخل سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. صدای آژیر خطر نیز در شهرک‌های صهیونیست‌نشین سدیروت، إیبیم، نیر عام و مفلاسیم در سرزمین‌های اشغالی به‌صدا درآمده است. شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴‌نیوز» در گزارشی درباره وضعیت سرزمین‌های اشغالی بعد از ترور سه نفر از رهبران جنبش جهاد اسلامی و خانواده‌های آنها نوشت: ارتش (رژیم) اسرائیل و مقامات کابینه، هنوز در وضعیت هشدار و منتظر پاسخ فلسطینی‌ها به این عملیات هستند. 

این رسانه به نقل از برخی کارشناسان پیش‌بینی کرد که بین هزار تا ۱۵۰۰ راکت از سوی جنبش جهاد اسلامی به سرزمین‌های اشغالی شلیک شود. روزنامه «جروزالم پست» نیز نوشت: (رژیم) اسرائیل منتظر ضدحمله راکتی گسترده از سوی غزه است. 

این رسانه درباره دلهره ناشی از نامعلوم بودن زمان و میزان گستردگی پاسخ مقاومت فلسطین نیز نوشت: معلوم نیست جهاد اسلامی کی پاسخ خواهد داد و آیا موشک‌های آن، غیر از جنوب (سرزمین‌های اشغالی)، باقی نقاط را هم هدف قرار خواهد داد؟ ارتش اسرائیل، نه‌تنها از صهیونیست‌هایی که در ۴۰کیلومتری غزه زندگی می‌کنند، خواسته است که به پناهگاه‌ها بروند و در مدرسه حاضر نشوند، بلکه اعلام کرده است که پناهگاه‌ها حتی در شمال سرزمین‌های اشغالی تا شهر «اشدود»، باز هستند. 

رعب و وحشت در سرزمین‌های اشغالی به حدی زیاد است که دیروز مسیر پروازهای فرودگاه «بن‌گورین» به مسیرهای جایگزین تغییر کرد و سواحل دو شهر «عسقلان» و «اشدود» در سرزمین‌های اشغالی بسته شد. شهرداری تل‌آویو نیز اعلام کرد تصمیم گرفته است ۲۴۰ پناهگاه عمومی در این شهر را برای شرایط اضطراری بازگشایی کند. 

تعهد یا بی‌مسوولیتی؟

آیا دولت روسیه متعهد یا حتی کارآمد است یا خیر؟ به گزارش هم‌میهن روس‌ها بیش از شش ماه است که در شهر باخموت گرفتار شده‌اند، نه عقب‌نشینی می‌کنند، نه تجدید قوا می‌کنند و نه می‌توانند پیشروی کنند. نیروهای روسیه در آنجا به‌قدری بین نیروهای مسلح عادی و گروه واگنر، که بیشتر بار جنگ در باخموت را به دوش می‌کشد، دو قسمت شده‌اند، که ارتش روسیه از ارائه گلوله‌های توپخانه به واگنر خودداری کرده است. 

امتناع از دادن مهمات به این نیرو در باخموت منطقی نخواهد بود. برخی استدلال کرده‌اند که ارتش روسیه کمبود گلوله‌های توپخانه‌ای دارد، که این سوال مطرح می‌شود چگونه اجازه داده شد این اتفاق بیفتد؟ در ظاهر، به نظر می‌رسد که جنگی سیاسی بین ارتش منظم و واگنر در جریان است. صرف‌نظر از علت آن، سوال اساسی این است که چرا یک دولت غیرنظامی، یعنی ولادیمیر پوتین، مداخله نکرده و اقدامات لازم مانند تولید گلوله‌های بیشتر یا جابه‌جایی بخشی از نیروها را برای حل مشکل اعمال نکرده است. به عبارت دیگر، یک درگیری پرتنش در ارتش روسیه در جریان است و رئیس‌جمهور قدرت خود را به نیروها تحمیل نکرده و راه‌حلی ارائه نکرده است. 

در اینجا سوال این است که پوتین اراده یا مهم‌تر از آن قدرت انجام کاری برای حل این مشکل را دارد یا خیر؟ واضح است که من هیچ اطلاع مستقیمی از عملکرد داخلی کرملین ندارم، اما تشخیص می‌دهم که این یک مانع بزرگ برای دولت روسیه است. بنابراین این احتمال مطرح است که اوکراین و متحدانش می‌توانند در جنگ علیه روسیه‌ای که فلج شده، پیروز شوند. اما سناریوی ترسناک‌تری نیز مطرح است. 

در سال 1991، زمانی که دیوار برلین فرو ریخت و اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، موضوع اصلی وضعیت سلاح‌های هسته‌ای بود. ترس این بود که عناصری در دولت شوروی که در برابر فروپاشی مقاومت می‌کردند یا فکر می‌کردند ممکن است بتوانند رویدادها را معکوس کنند، بخش‌هایی از زرادخانه شوروی را به دست بگیرند و غرب را با آن تهدید کنند. برخی دیگر نگران بودند که اگر سیستم کنترل شوروی خراب شده باشد، افرادی به تسلیحات دسترسی پیدا کرده و شاید موشکی شلیک کنند. چگونگی به‌دست آوردن کنترل زرادخانه اتحاد جماهیر شوروی به سرعت به یک نگرانی اساسی تبدیل شد. 

اما در نهایت نگرانی‌ها با توافق کنترل تسلیحات با میخائیل گورباچف، رهبر شوروی، کاهش یافت. اتحاد جماهیر شوروی ناپایدار بود اما کنترل داشت.

فواید بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

پس از دوازده سال تلاش برای منزوی کردن بشاراسد، رئیس‌جمهور سوریه، بسیاری از کشورهای عربی آماده هستند که گذشته را پشت سر بگذارند و روابط خود را با دولت اسد عادی کنند. 

به گزارش ایسنا،‌ اتحادیه عرب با بازگرداندن عضویت دمشق در این سازمان که در سال 2011 به‌دنبال سرکوب معترضان به حالت تعلیق درآمده بود، بر این تغییر تاکید کرد و رهبر سوریه اکنون احتمالاً در نشست سالانه اتحادیه عرب در 19 می شرکت خواهد کرد. این روابط یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ برای اسد و همچنین برای حامیان او، ایران و روسیه است. همچنین می‌تواند مزایای قابل ‌توجهی برای دولت اسد و دولت‌های عربی که عادی‌سازی روابط را انتخاب می‌کنند، داشته باشد. با این حال، این تحول احتمالاً برای مردم سوریه که بیش از یک دهه از جنگ داخلی، خشونت‌های مورد تایید دولت و ستیزه‌جویی افراطی را متحمل شده‌اند، کار چندانی نخواهد کرد و دولت‌های خارجی که هنوز مخالف اسد هستند، از جمله ایالات متحده، از این تغییر استقبال نمی‌کنند. 

با کمک‌های حیاتی ایران و روسیه، نیروهای اسد در سال‌های اخیر بسیاری از مناطق تحت کنترل شورشیان را پس گرفته‌اند و اکنون حدود دوسوم سوریه را تحت کنترل دارند. بنابراین، کارشناسان می‌گویند، اگرچه اکثر دولت‌های عربی همسایه در ابتدا از مخالفان سوری حمایت کردند و آنها را به رسمیت شناختند، اما آنها حکومت اسد را به‌عنوان یک واقعیت به‌رسمیت شناخته و می‌خواهند بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از سوریه را محدود کنند. جنگ 12‌ساله بیش از نیمی از جمعیت در زمان جنگ سوریه -بیش از 13 میلیون نفر- را آواره کرده و حدود 300 هزار غیرنظامی را به کشتن داده است. بسیاری از سوری‌ها به کشورهای مجاور مانند لبنان و ترکیه گریخته‌اند، جایی که اکنون با احساسات ضدپناهجویان روبه‌رو هستند. دولت‌های میزبان امیدوارند که با تضمین بازگشت امن مردم سوریه به خانه، این تنش‌ها را کاهش دهند. 

علاوه بر این، آنها از اسد می‌خواهند که جریان‌های غیرقانونی قاچاق کاپتاگون را مهار کند. امارات متحده عربی با احیای روابط با سوریه در سال 2018، لیدری عادی‌سازی را بر عهده گرفته است؛ کشورهایی از جمله بحرین و اردن اندکی پس از آن، عربستان سعودی هم که تنها در چند ماه گذشته علاقه خود را به نزدیکی با دولت اسد نشان داد.

بحرین پروازهای مستقیم با قطر را از سر خواهد گرفت

اداره امور هواپیمایی بحرین اعلام کرد که پروازهای مستقیم با قطر از پنجشنبه 25 می از سر گرفته خواهد شد. بلومبرگ گزارش داد این اداره گفت که تصمیم ازسرگیری پروازها بر اساس توافق نهادهای ذی‌ربط دو کشور گرفته شده است. در ماه آوریل، قطر و بحرین پس از نشست مشترک دو کشور در ریاض، تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. وزارت امور خارجه قطر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام در راستای علاقه متقابل برای ازسرگیری مجدد روابط صورت می‌گیرد و به تمامیت ارضی بحرین احترام می‌گذاریم. حل این اختلافات از دستاوردهای نشست «العلا» در آغاز سال 2021 است که در عربستان برگزار شد و هدف آن پایان دادن به اختلافات برخی از کشورهای شورای همکاری بود.

مکرون: روسیه رعیت چین شده است

رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است که روسیه عملاً متحمل یک شکست استراتژیک در اوکراین شده و به‌طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است. کرملین اما در پاسخ گفته است که روابط با چین شراکتی با ماهیت راهبردی و ویژه بوده و هیچ ارتباطی با وابسته شدن به هیچ‌کسی ندارد. به گزارش پایگاه راشاتودی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در مصاحبه‌ای عنوان کرد، هرگونه معماری امنیتی در اروپا نه فقط باید به نگرانی‌های اوکراین رسیدگی کند، بلکه باید از تقابل با روسیه نیز جلوگیری کند. مکرون در گفت‌‌وگو با روزنامه آپینیون در پاسخ به سوالی درباره جنگ فعلی در اوکراین مدعی شد: «روسیه (در این جنگ) اکنون از نظر ژئوپولیتیک شکست خورده و شروع به مظنون کردن متحدان تاریخی و رده‌اول خود کرده است.» 

♦♦♦

ایسنا: عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، پس از  چند روز بازداشت آزاد شد. او پس از جلسه استماع دادگاه عالی پاکستان در پرونده فساد ادعایی موسسه «القادر تراست» که توسط او و همسرش اداره می‌شود، بازداشت شده بود.این بازداشت سبب آشوب در این کشور شد و پلیس سه‌هزار نفر از حامیان وی را دستگیر کرد. 

ایرنا: وزیر خارجه ترکیه در سخنانی گفت که مداخله آنکارا به توقف درگیری‌های مسلحانه در لیبی منجر شد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه گفت: اگر ترکیه موازنه در لیبی را تغییر نمی‌داد، تا امروز خیابان‌های طرابلس شاهد درگیری بود. 

فارس: وزیر خارجه ژاپن در سخنانی از ارائه کمک‌های بشردوستانه کشورش به سوریه بعد از وقوع زلزله مهیب در این کشور خبر داد. یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از تصمیم درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب آگاه هستیم و قصد داریم از نزدیک اوضاع سیاسی، انسانی و سایر جنبه‌ها را رصد کنیم.

فارس: سرویس امنیتی فدرال روسیه اعلام کرد که یکی از اعضای سابق هیات دیپلماتیک آمریکا در روسیه را به اتهام خیانت بازداشت کرده است. رابرت شونو، کارمند سابق هیات دیپلماتیک آمریکا در روسیه، از سوی سرویس امنیتی فدرال این کشور در شهر «ولادی‌وستوک» بازداشت شد.

تسنیم: وکیل رهبر جنبش النهضه تونس از صدور حکم یک سال حبس علیه موکل خود خبر داد. منیه بوعلی، وکیل راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه تونس که یکی از منتقدان برجسته قیس سعید، رئیس‌جمهوری این کشور به‌شمار می‌رود، گفت، قاضی تونس با صدور حکم غیابی علیه الغنوشی به اتهام تحریک، وی را به یک سال حبس محکوم کرده است.

ایسنا: سازمان اطلاعات ملی عراق هفته پیش اعلام کرد: تیم‌های سازمان اطلاعات ملی عراق بر اساس اسناد اطلاعاتی دقیق و با هماهنگی یگان‌های نیروی زمینی ارتش، تلاش تروریستی برای هدف قرار دادن شهروندان و نیروهای امنیتی در ناحیه الیوسفیه در جنوب بغداد، پایتخت عراق را خنثی کردند.

♦♦♦

«اقدام مشترک» علیه چین

اعتماد  نوشت: واشنگتن و اتحادیه اروپا در نشستی، به اقدام مشترک برای مقابله با نگرانی‌های مربوط به رویه‌های غیرتجاری پکن و هماهنگ کردن تمهیدات کنترل صادرات خود در حوزه نیمه‌هادی‌ها و اقلام دیگر متعهد خواهند شد. قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و مارگرت وستاجر، معاون رئیس کمیسیون اروپا، نشستی را برای پرداختن به ویرایش چهارم شورای فناوری و تجارت اتحادیه اروپا-آمریکا در شهر لولیای سوئد برگزار کنند. طبق پیش‌نویس بیانیه دو طرف به رویه‌های غیرتجاری و اجبار اقتصادی رسیدگی خواهند کرد. بیانیه تنها دو بار از چین نام برده است.

 

نظرسنجی‌ها به نفع بایدن

شرق نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها و نظرسنجی‌ها اکنون در میان نامزدهای مختلف ریاست‌جمهوری در حال انجام است. «جو بایدن» نماینده حزب دموکرات در این انتخابات خواهد بود. «دونالد ترامپ» و نیز «ران دیسنتیس» فرماندار فلوریدا از بیشترین اقبال برای پیروزی در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان و رقابت با بایدن برخوردار هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی جدید انجام‌شده در آمریکا نشان می‌دهد جو بایدن از اقبال بیشتری در میان رای‌دهندگان آمریکایی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نسبت به رقبای جمهوریخواه خود برخوردار است.

 

امضای «بیانیه جده» در سودان

هم‌میهن نوشت: نمایندگان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در عربستان «بیانیه جده» را امضا کردند، اما با آتش‌بس موافقت نکردند. در این بیانیه قید شده است که طرفین به مقاطع توقف منظم درگیری‌ها برای مسائل انسانی و روزهای برقراری آتش‌بس پایبند هستند. خبرگزاری فرانسه از یک مسوول آمریکایی نقل کرد که طرفین درگیر متعهد شدند که به اصول تامین کمک‌های انسانی پایبند باشند، اما توافق آتش‌بس حاصل نشد. ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که تمامی اقدامات لازم را برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان اتخاذ کرده‌اند.

 

درباره تور اروپایی زلنسکی

ایسنا نوشت: سفر اروپایی رئیس‌جمهور اوکراین از ایتالیا شروع و در ایستگاه آخر به بریتانیا ختم شد. زلنسکی در این تور موفق شد قول تسلیحات پیشرفته‌تر، سنگین‌تر و بیشتر را از همتایان اروپایی خود در ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا بگیرد. چشم‌انداز سیاست در اروپا نسبت به جنگ اوکراین بیش از پیش تغییر کرده و ترجیح می‌دهد سنگین‌تر و بیشتر از یک سال گذشته اوکراین را در تقابل با حملات روسیه حمایت کند. این تغییرات جایی بیشتر به چشم می‌آید که کشوری مثل ایتالیا هم درصدد کمک نظامی به اوکراین برمی‌آید یا بریتانیای همیشه حامی این بار از ارسال موشک‌های دوربرد خبر می‌دهد.