شناسه خبر : 44016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انفجار در سن‌پترزبورگ

آیا رابطه ترکیه و سوریه رو به بهبود می‌رود؟

کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه اعلام کرد که داریا ترپووا، مظنون به دست داشتن در انفجار کافه در سن‌پترزبورگ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. آن‌گونه که خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری «نووستی» گزارش داده است؛ در حالی که کمیته تحقیقات روسیه از بازداشت شدن زنی، به عنوان مظنون اصلی دست داشتن در انفجار در کافه‌ای در شهر سن‌پترزبورگ خبر داده، وزارت بهداشت روسیه نیز گزارش داد که شمار قربانیان این حادثه به ۳۲ نفر افزایش یافته است. عصر روز یکشنبه، دوم آوریل (13 فروردین‌ماه)، انفجاری در کافه «استریت بار» در مرکز شهر سنت‌پترزبورگ رخ داد. یکی از قربانیان اصلی این حادثه، وبلاگ‌نویس معروف و خبرنگار جنگی ولادلن تاتارسکی (به نام واقعی ماکسیم فومین) بود که به گفته یکی از افراد حاضر در این کافه با استفاده از یک بمب دست‌ساز که در یک مجسمه جاسازی شده و به کافه آورده شده بود، کشته شد. به گفته کارشناسان سازمان‌های مجری قانون، ماده منفجره به‌کار گرفته‌شده، بیش از 200 گرم TNT بود. در ادامه وزارت بهداشت روسیه گزارش داد که تعداد قربانیان انفجار رخ‌داده در مرکز سن‌پترزبورگ به 32 نفر افزایش یافته است. طبق این اطلاعات، وضعیت 10 نفر از مجروحان این حادثه وخیم و 16 نفر دیگر (از جمله یک دختر نوجوان 14ساله) در وضعیت متوسط گزارش شده است. وضعیت سلامت پنج نفر دیگر از آسیب‌دیدگان رضایت‌بخش است. همه آنها در بیمارستان تحت مراقبت‌های لازم قرار دارند. کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه اعلام کرد که «داریا ترپووا»، مظنون به دست داشتن در انفجار کافه در سن‌پترزبورگ، به‌وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده است. پیش از این، طبق داده‌های پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور داخلی روسیه، شخصی به نام «داریا ترپووا»، متولد 16 فوریه سال 1997، مظنون به دست داشتن در انفجار کافه در سن‌پترزبورگ، طبق ماده قانون جنایی روسیه در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفته بود. به گفته منابع خبری، مشخص شد که ترپووا در روز انفجار یک بلیت هواپیما از فرودگاه پولکووا خریداری کرده بود، ولی برای پرواز حاضر نشد. برخی رسانه‌ها از بازداشت ترپووا خبر داده بودند، ولی این اطلاعات تایید نشد. نیروهای ویژه امنیتی محل زندگی این دختر را مورد بازرسی قرار دادند. شواهدی از دریافت کمک مالی وی از سازمان‌های افراط‌گرای خارجی به دست آمده است.

حمله به مسجدالاقصی

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح غرب آسیا در واکنش به وحشی‌گری نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان یورش به نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان فلسطینی در مسجدالاقصی، اظهار کرد که از ضرب‌و‌شتم قرار گرفتن فلسطینیان عصبانی است.

آن‌گونه که ایرنا به نقل از «تور وینسلند» منتشر کرده است، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح غرب آسیا به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران واکنش نشان داد و گفت، از ضرب‌وشتم قرار گرفتن فلسطینیان به دست نظامیان و دستگیری بسیاری از آنها عصبانی و نگران است. نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا اظهار کرد که تصاویر خشونت در داخل مسجد القبلی در الاقصی وحشتناک است. وینسلند تاکید کرد، رهبران همه طرف‌ها باید مسوولانه عمل کنند و از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند، خودداری کنند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، نظامیان رژیم صهیونیستی با شکستن شیشه‌های مسجد القبلی، اقدام به پرتاب بمب‌های صوتی به داخل مسجد کرده و در ادامه این حملات وارد مسجد القبلی شده و به معتکفان حمله کرده و آنها را مورد ضرب و جرح قرار دادند. هلال‌احمر فلسطین نیز اعلام کرد که به دنبال حمله نظامیان صهیونیست به مسجد القبلی، شماری از فلسطینیان زخمی شدند ولی نظامیان رژیم صهیونیستی مانع از حضور کادر پزشکی در داخل مسجدالاقصی شدند.

بحران در اسرائیل

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد که بحران گسترده داخلی به‌وجودآمده در این رژیم باعث کاهش تولید داخلی آن خواهد شد. وی همچنین نسبت به سقوط بیشتر ارزش پول این رژیم هشدار داده است. آن‌گونه که ایرنا به نقل از شبکه المیادین، گزارش داده است، رئیس بانک مرکزی رژیم اشغالگر اسرائیل هشدار داد که بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی ممکن است تولید ناخالص داخلی را سالانه 8 /2 درصد کاهش دهد. وی اظهار داشت: طرح تغییرات قضایی در صورت تصویب، حداقل ۱۴ میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی- هر سه و نیم شیکل تقریباً برابر با یک دلار است) به اقتصاد رژیم اسرائیل خسارت می‌زند و ممکن است به ۴۹ میلیارد شیکل هم برسد. بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی رژیم اسرائیل، بخش تجاری این رژیم علاوه بر حدود ۵۳ میلیارد شیکلی که از دسامبر گذشته از سپرده‌های بانکی خود برداشت کرده، ۹ میلیارد شیکل دیگر نیز برداشت کرده است. بانک مرکزی رژیم اسرائیل در ارزیابی از وضعیت پولی و بانکی این رژیم -که همزمان با افزایش نرخ بهره از 25 /4 درصد به 5 /4 درصد منتشر شد- اعلام کرد: در پرتو وضعیت عدم اطمینان گسترده (نسبت به اوضاع مالی و پولی) به دلیل فرآیند لایحه تغییرات قضایی و آثار آن بر اقتصاد، دو سناریو متصور است. در سناریوی اول در صورتی که اختلاف بر سر لایحه تغییرات قضایی حل شود، بانک مرکزی رشد 5 /2درصدی را در سال جاری و رشد 5 /3درصدی را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند. اما در سناریوی دوم که در آن تغییرات قضایی بر افزایش ریسک، صادرات، مصرف و سرمایه‌گذاری اسرائیل تاثیر می‌گذارد، زیان وارده به تولید ناخالص داخلی طی سه سال آینده به‌طور میانگین سالانه بین 8 /0 تا 8 /2 درصد خواهد بود. رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نسبت به تاثیر منفی تلاش‌های کابینه بنیامین نتانیاهو برای تصویب لایحه تغییرات قضایی بر ارزش پول این رژیم هشدار داد و گفت: افزایش نرخ سود بانکی به تضعیف ارزش شیکل منجر می‌شود و اگر کابینه نتانیاهو با مخالفان خود به توافق نرسد و بحران ادامه یابد، ارزش شیکل همچنان سقوط خواهد کرد.

توافق دمشق با آنکارا؟

معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی در نشست چهارجانبه وزیران خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو، برای توافق با آنکارا شرط گذاشت. آن‌گونه که مهر به نقل از روسیاالیوم، گزارش داده است، ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی در نشست چهارجانبه وزیران خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو گفت: اعلام خروج رسمی نیروهای ترکیه از سوریه و آغاز عقب‌نشینی دروازه ازسرگیری رایزنی میان طرفین است. وی افزود: بازگشت اوضاع در شمال شرق و شمال غرب سوریه به قبل، شرایطی را طلب می‌کند که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند و این با عقب‌نشینی نیروهایی است که غیرقانونی در سوریه حضور دارند و نیز با مبارزه با تروریسم و بسط سلطه دولت بر همه اراضی سوریه میسر خواهد شد. سوسان بر ضرورت پایان حضور غیرقانونی ترکیه در اراضی سوریه و عدم دخالت در امور داخلی آن و مبارزه با تروریسم تاکید کرد. وی افزود: هر خطر تروریستی از حیث عملی و قانونی، همکاری و هماهنگی با دولت را علیه این خطر طلب می‌کند و سوریه آمادگی خود را برای این همکاری در راستای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی خود اعلام داشته است. معاون وزیر خارجه سوریه گفت: تاکنون نشانه‌های مثبتی درباره خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا درباره مبارزه با تروریسم و غلبه بر آن در شمال غرب سوریه به ویژه منطقه ادلب مشاهده نکرده‌ایم. رئیس هیات سوری در مذاکرات چهارجانبه مسکو تاکید کرد: سوریه با روی باز با تلاش‌های دوستان روسی و ایرانی برای ازسرگیری ارتباط میان سوریه و ترکیه برخورد و از این تلاش‌ها استقبال می‌کند، اما رسیدن به این هدف شرایطی را طلب می‌کند که باید مهیا باشد. وی افزود: سوریه در معرض جنگ تروریستی بی‌سابقه با برنامه‌ریزی و حمایت کامل و نامحدود از سوی برخی کشورهای غربی، منطقه‌ای و عربی قرار گرفت و تروریست‌های خارجی از بیش از صد کشور طبق گزارش سازمان ملل به سوریه آمدند و متاسفانه از طریق کشورهای همسایه آمدند.

دردسرهای بالن چینی برای آمریکا

یک شبکه آمریکایی گزارش کرد، بالن چینی که چندی پیش توسط نیروی هوایی آمریکا بعد از مدت‌ها گشت‌زنی در حریم هوایی این کشور سرنگون شد توانسته اطلاعات مربوط به چند مکان نظامی را جمع‌آوری کرده و به‌رغم تلاش‌های دولت بایدن برای جلوگیری از آن، این اطلاعات را به صورت همزمان به پکن منتقل کند.

شبکه خبری ان.بی.سی نیوز آمریکا به نقل از یک مقام ارشد سابق و دو مقام ارشد فعلی آمریکایی گزارش کرد، این بالن سرگردان در ارتفاع بالا تحت کنترل پکن بوده و توانسته قبل از آنکه در تاریخ چهارم فوریه سرنگون شود، چندین‌بار بر فراز تعدادی از این مکان‌های نظامی عبور کند و بارها در مسیری به شکل عدد هشت انگلیسی پرواز کرده است. به گزارش ان.بی.سی این سه مقام گفتند، این بالن توانسته اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده به صورت همزمان به پکن منتقل کند. ان‌بی‌سی به نقل از این مقام‌ها گزارش داد: «اطلاعاتی که چین جمع‌آوری کرده بیشتر از آنکه شامل تصاویر باشد، شامل سیگنال‌های الکترونیکی که می‌توان از سامانه‌های تسلیحاتی دریافت کرد یا ارتباطات میان پرسنل پایگاه است.» مقام‌های آمریکایی در زمان سرنگونی این بالن و جنجالی که به راه انداخت، تاثیر این بالن بر امنیت ملی آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دادند. پکن این ادعا را که این بالن یک وسیله جاسوسی دولتی بوده رد کرده است. بالن مذکور قبل از آنکه در اوایل فوریه به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا توسط ارتش آمریکا در آب‌های اقیانوس اطلس نزدیک سواحل این کشور سرنگون شود مدت یک هفته بر فراز آمریکا و کانادا پرواز کرد. جنجال مربوط به این بالن چینی باعث شد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده خود به پکن را به تعویق بیندازد و روابط بین واشنگتن و پکن نیز هرچه بیشتر تیره شود. این حادثه در واشنگتن جنجال به پا و ارتش آمریکا را وادار کرد تا آسمان را برای یافتن اشیای دیگری که احتمالاً توسط رادار شناسایی نشده‌اند، جست‌وجو کند. آمریکا در ۱۷ فوریه اعلام کرد عملیات جمع‌آوری سنسورها و قطعات دیگر این بالن جاسوسی ادعایی چینی را به پایان رسانده و قرار است بازرسان آنها را تحلیل کنند. 

♦♦♦

 ایرنا: نشریه ایندیپندنت با استناد به گزارش ستاد ارتباطات دولت انگلیس، ادعا کرد که جاسوسان انگلیسی برای تضعیف دشمنان این کشور حملات سایبری علیه ایران، روسیه و آنچه کشورهای متخاصم نامید، به راه انداخته‌اند.

ایسنا: دفتر اطلاع‌رسانی قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، الاعرجی از طریق ویدئوکنفرانس با معاون دبیرکل عملیات‌های ناتو در مقر این سازمان در بروکسل گفت‌وگو کرد. طبق این بیانیه، دو طرف درباره «تقویت همکاری‌ها و مشارکت میان عراق و ناتو و تداوم حمایت ناتو از ایجاد و توسعه توانمندی‌های نیروهای عراقی از طریق مشاوره و تمرین» گفت‌وگو کردند.

ایرنا: در پی رای دادگاه بین‌المللی داوری به نفع دولت مرکزی عراق و به‌تبع آن توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان این کشور به ترکیه، روسای دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم کردستان این کشور امروز سه‌شنبه توافقی را برای پایان اختلافات نفتی میان دو طرف و ازسرگیری صادرات نفت این منطقه امضا کردند.

ایسنا: کویت به دنبال اجرا کردن طرحی است که حجاج چند کشور از جمله ایران می‌توانند از خاک این کشور به عربستان سفر کنند.

ایسنا: روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در تماسی تلفنی و پیش از سفر مکرون به پکن توافق کردند که چین را برای ایفای نقش سریع‌تر در پایان دادن به جنگ اوکراین متقاعد کنند.

مهر: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به «واکنش مناسب مسکو به پیوستن فنلاند به ناتو» تصریح کرد: روابط روسیه و آمریکا در معرض فروپاشی است.

ایرنا: واسیلی نبنزیا،  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: مسکو هیچ نگرانی از بابت وقوع یک جنگ هسته‌ای ندارد زیرا حداقل این را می‌دانیم که ما درخواست یک جنگ هسته‌ای را نداریم. از مدت‌ها پیش و به‌طور مداوم تاکید کرده‌ایم که این موضوع در دکترین نظامی ما نیست زیرا دکترین نظامی ما موارد بسیار نادری را برای استفاده از سلاح اتمی پیش‌بینی کرده است و قطعاً وضعیت کنونی یکی از آن موارد نادر پیش‌بینی‌شده نیست.

ایسنا: پیونگ‌یانگ در هفته جاری برای نخستین‌بار در ۲۲ سال گذشته کنفرانس اتحادیه روزنامه‌نگاران را برگزار کرد و از آنها خواست «سخنگویان وفادار» حزب حاکم باشند.

♦♦♦

دیوار بزرگ امنیتی و پولادین چین

اعتماد نوشت: رئیس‌جمهور چین تاکید کرد که این کشور باید در زمینه علم و فناوری خوداتکایی بیشتری داشته باشد و لازمه پیشرفت و توسعه چین، ایجاد «دیوار بزرگ پولادین» امنیتی است. «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین تاکید کرد، چین برای توسعه نیازمند امنیت است و باید ارتش و نیروهای مسلح را نوسازی کند و «دیوار بزرگ پولادین» را بسازد. شی در این‌ باره افزود: «امنیت پایه و اساس توسعه و ثبات پیش‌نیاز رونق است. چین باید خوداتکایی و قدرت خود را در زمینه علم و فناوری بیشتر کند.» 

 

فرصتی برای حل بحران سیاسی لبنان

شرق نوشت: موفقیت نقش‌آفرینی قطر در لبنان به تمایل طرف‌های لبنانی برای تعامل با راه‌های مطرح‌شده از سوی دوحه به دور از محاسبات سیاسی هر گروه بستگی دارد. قطر اخیراً از روش‌های دیپلماتیک در مجموعه پرونده‌های منطقه‌ای استفاده کرده است که آخرین آن حضور فعال خود در صحنه لبنان در سایه بحران‌های این کشور است. آشکار است که دوحه بر سر هر میزی برای مذاکره در خصوص پرونده لبنان حاضر است و اکنون در کنار آمریکا، فرانسه و عربستان تلاش می‌کند از طریق ارتباطات و دیدارها به راه‌حلی سیاسی، انتخاب رئیس‌جمهور، برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید دست یابد.

 

چرا باخموت مهم است؟

هم‌میهن نوشت: پس از گذشت یک سال از حمله روسیه به اوکراین تمام چشم‌ها به باخموت دوخته شده است. شهر کوچکی که به نمادی از جنگ طاقت‌فرسا در اوکراین تبدیل شد. باخموت از نظر نمادین یا استراتژیک شهر مهمی نیست اما این شهر توجه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر را به خود جلب کرده که به استفاده از تاکتیک‌های خشونت‌آمیز و مداخلات در درگیری‌های آفریقا و سوریه مشهور است. پریگوژین تاکنون ده‌ها هزار مزدور را روانه باخموت کرده است. خیلی از آنها از زندان‌های روسیه استخدام شده‌اند. 

 

امنیت از نوع طالبانی

ایسنا نوشت: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان گفت که نیروهای امنیتی افغانستان از آگوست ۲۰۲۱، حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تن از عناصر داعش را بازداشت کرده و جان بیش از ۱۱۰۰ نیروی داعش را گرفتند. وی با اشاره به اینکه مخفیگاه‌های داعش در مناطق مختلف کشور منهدم شده، افزود: دولت‌های قبلی در افغانستان اساساً از نیروهای داعش حمایت می‌کردند. با تغییر نظام، برخی از آنها از زندان‌ها گریختند. نیروهای امنیتی افغانستان یا عناصر داعش را به قتل رساندند یا بازداشت یا محبوس کردند. به گزارش القدس العربی، طالبان معمولاً وجود و تهدید افراد مسلح داعش در افغانستان را کوچک جلوه می‌دهد.