شناسه خبر : 40257 لینک کوتاه

تجهیزات بایدن بیخ گوش پوتین

آثار رزماش مشترک ایران، چین و روسیه چیست؟

نیلوفر نیاورانی: با شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بین تهران و طرف‌های برجام که با حضور آمریکا به عنوان عضو خارج‌شده از توافق در حال انجام است، مقامات رژیم صهیونیستی جوسازی علیه این گفت‌وگوها را از سر گرفته‌اند. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هفته گذشته بار دیگر با تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی، هدف اصلی رژیم صهیونیستی را ضربه زدن به ایران بیان کرد. بنا بر گزارش وبگاه «میدل ایست مانیتور»، بنت طی سخنرانی در نشست ستاد کل نیروهای جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرد که ماموریت اصلی رژیم صهیونیستی آسیب جدی زدن به جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیاست. در هفته‌های اخیر، بنت و اعضای کابینه وی از هر فرصتی برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند به‌طوری که وی در مجمع اقتصاد جهانی، با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد که تهران ضعیف‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. نخست‌وزیر تل‌آویو پیش از این نیز گفته بود، هرگونه توافق حاصل از مذاکرات جاری در وین برای کابینه او الزام‌آور نخواهد بود.

 

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفت

روز شنبه رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی– ۲۰۲۲» برگزار شد. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» درباره این موضوع نوشت که رزمایش دریایی مشترک با حضور روسیه، چین و ایران، به همان اندازه که با قابلیت‌های کشتی‌های جنگی و مبارزه با دزدان دریایی محلی ارتباط دارد، با ژئوپولیتیک جهانی نیز ارتباط دارد. در مواجهه با فشار فزاینده ایالات متحده، این رزمایش‌ها به ویژه سیگنال قوی مبنی بر این است که برخی از دشمنان اصلی آمریکا با وخیم‌تر شدن روابط با ایالات متحده به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. همزمانی این رزمایش با سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسکو و پیشنهادها برای یک پیمان اقتصادی و امنیتی ۲۰ساله بین دو کشور مورد توجه قرار گرفته است. چین نیز در ماه مارس با مشارکت راهبردی جامع خود با تهران موافقت کرد، هرچند ایالات متحده همچنان تحریم‌های اقتصادی و مالی عمده‌ای را علیه ایران و شرکای تجاری‌اش بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش اعمال می‌کند. این نشریه نوشت، رزمایش مشترک دریایی بلندپروازانه‌ترین تمرین‌هایی است که تاکنون با کشتی‌های جنگی چینی، روسی و ایرانی انجام شده و اولین رزمایش از زمانی است که ایران به‌طور رسمی برای پیوستن به پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سپتامبر دعوت شد.

 

حمایت بحرین از امارات در برابر انصارالله یمن

دوشنبه گذشته هم انصارالله یمن عملیات طوفان یک را علیه اهدافی در ابوظبی اجرا کرد. در این راستا پادشاه بحرین روز سه‌شنبه در راس یک هیات بلندپایه وارد امارات متحده عربی شد و مورد استقبال ولیعهد ابوظبی قرار گرفت. «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی عالی نیروهای مسلح امارات امروز میزبان حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین بود. بن زاید در این دیدار، آل خلیفه را در جریان جزئیات حملات اخیر یمن به ابوظبی و واکنش‌ها و اقدامات متقابل دولت امارات قرار داده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در سخنانی درباره جزئیات حملات بامداد دوشنبه نیروهای ارتش یمن به عمق خاک عربستان و امارات گفت که در پاسخ به تشدید تجاوزات آمریکایی- سعودی- اماراتی و تداوم جنایات آنها علیه ملت یمن، یگان موشکی و پهپادی یمن عملیات نظامی گسترده «طوفان یمن ۲» را انجام و عمق عربستان و امارات را هدف قرار داد.

 

بایدن تجهیزات نظامی‌اش را به روسیه نزدیک می‌کند

غرب و رسانه‌های اوکراین مدتی است که روی ادعاهایی مبنی بر قصد روسیه برای تهاجم علیه اوکراین مانور می‌دهند. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه بارها این ادعاها را پوچ و بی‌اساس توصیف و هدف آنها را افزایش تنش‌ها عنوان کرده است. در این راستا نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرده که مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی استقرار چندین هزار نیروی آمریکایی و همچنین کشتی‌های جنگی و هواپیما در کشورهای متحد ناتو در بالتیک و شرق اروپاست و این توسعه مشارکت نظامی آمریکایی در بحبوحه رشد نگرانی‌ها از یک حمله روسیه به اوکراین است. این‌روزنامه با استناد به منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد: در نشست روز شنبه در کمپ دیوید، مقام‌های ارشد پنتاگون چندین گزینه مقابل بایدن قرار دادند که تجهیزات نظامی آمریکا را به مرزهای کشور پوتین نزدیک‌تر می‌کند... این گزینه‌ها شامل اعزام ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیرو به کشورهای شرق اروپا می‌شود و چنانچه اوضاع وخیم‌تر شود، احتمال افزایش این تعداد و ۱۰ برابر شدن آن هست. همچنین سرویس مطبوعاتی سفارت آمریکا در اوکراین شنبه گزارش داد که محموله‌ای نظامی شامل مهمات با وزنی بیش از ۹۰ تن به اوکراین رسیده است. پنجشنبه گذشته، دمی‌تری کولبا، وزیر خارجه اوکراین تایید کرد که کی‌یف کمک نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از واشنگتن دریافت می‌کند. او گفت که کشورش سال گذشته بابت اهدافش مجموعاً ۶۵۰ میلیون دلار از ایالات متحده گرفته است.

 

اردوغان خواهان برگزاری نشست 3+3 شد

در آغاز دسامبر ۲۰۲۱، نخستین نشست فرمت ۳+۳ در مسکو برگزار شد. دیپلمات‌های ارشد روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و ایران در آن حضور داشتند. حالا اردوغان اعلام کرده که آنکارا تمایل دارد تا یک نشست منطقه‌ای را در فرمت ۳+۳ با مشارکت ترکیه، ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان برگزار کند. دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با رئیس‌جمهوری ایران، وی گفت که آنکارا به تلاش‌هایش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز ادامه می‌دهد. به گفته اردوغان، آنکارا قصد دارد تا یک نشست دیگر در ترکیه و در چارچوب فرمت ۳+۳ برگزار کند.

 

انصارالله باز به فهرست تروریستی بازمی‌گردد؟

جرالدین گریفیث سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی اظهار کرد: در حال بررسی امکان بازگرداندن انصارالله به لیست تشکل‌های «تروریستی» هستیم و آمریکا همزمان با اقدامات امنیتی و دیپلماتیک و تلاش برای تقویت شرکایش جهت دفاع از خودشان در برابر حملات، به تلاش‌های خود برای حسابرسی اقدامات آنها ادامه می‌دهد. گریفیث با اشاره به نگرانی واشنگتن نسبت به تنش‌های انصارالله بر تمایل کشورش به توقف انتقال سلاح برای این جنبش تاکید کرد. او درباره نقشی که ابوظبی و ریاض در یمن ایفا می‌کنند، ضمن تقدیر از «تلاش‌های امارات و عربستان برای اتحاد طرف‌های یمنی» گفت: توافقی بین‌المللی درباره لزوم توقف جنگ در یمن وجود دارد. فرستاده سازمان ملل به این کشور سفر منطقه‌ای را برای بررسی گزینه‌های مختلف با طرف‌های هم‌پیمان و ایجاد بستری برای گفت‌وگوی گروه‌های یمنی آغاز کرده است زیرا ما هنوز معتقدیم که راه‌حل در این کشور باید سیاسی باشد.

 

وضع تحریم تازه علیه روسیه؟

احتمالاً در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند آمریکا به سمت تحریم فروش تسلیحات و همچنین محدود کردن صادرات نفت و گاز این کشور خواهد رفت و این مساله می‌تواند برای مسکو میلیاردها دلار هزینه داشته باشد. آن‌گونه که فارس به نقل از راشاتودی، گزارش داده است، اخبار حاکی از آن است که آمریکا در حال گفت‌وگو با متحدانش برای متقاعد کردن آنها در راستای تحریم روسیه در صورت حمله به اوکراین است. روزنامه آلمانی تبلوید بیلد، به نقل از منابع آگاه، گفته که این تحریم‌ها شامل محدود کردن صادرات تسلیحات و نفت و گاز روسیه است که می‌تواند برای این کشور ۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی به بار بیاورد. گفته می‌شود پیشنهاد این تحریم‌ها از سوی ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، و در طول سفر به برلین مطرح شده است. این مقام آمریکایی از دولت آلمان خواسته تا واردات مواد اولیه از روسیه را متوقف کرده و جلوی بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 را بگیرند. منابع آگاه به روزنامه آلمانی گفتند که دولت برلین به واشنگتن اطمینان داده در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند جریان گاز در خط لوله نورد استریم ۲ برقرار نخواهد شد. روزنامه بیلد گزارش داده با این حال اما دفتر صدراعظم آلمان نسبت به کنار گذاشتن کامل بهره‌برداری از این خط لوله ابراز تردید کرده و همین امر طرف آمریکایی را ناراحت کرده است. طی ماه‌های گذشته بسیاری از رسانه‌های غربی هم‌گام با مقامات آمریکایی به‌طور مکرر درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین گزارش‌هایی را منتشر کرده و به گمانه‌زنی پرداخته‌اند. دولت روسیه بارها و بارها این اتهامات را رد کرده است.

 

تفاهم عراق و عربستان

عربستان و عراق، یک یادداشت تفاهم برای اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از شینهوآ، عربستان و عراق، یک یادداشت تفاهم برای اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. این قرارداد میان عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و عادل کریمی، وزیر انرژی برق عراق امضا شد. این قرارداد با هدف تقسیم ذخایر تولید برق و تبادل برق میان دو کشور در شرایط اضطراری و در صورت قطعی برق امضا شده است. این قرارداد همچنین صادرات و واردات میان دو طرف یا با سایر کشورهای عربی را تسریع خواهد کرد. این یادداشت تفاهم، آخرین مورد از همکاری‌های میان دو کشور است که نشان‌دهنده پیشرفت زیادی در روابط دوجانبه دو کشور در سال‌های اخیر است.

 

مجازات منتشرکنندگان فیلم عملیات ارتش یمن

دادستانی کل امارات متحده عربی اعلام کرد که در حق منتشرکنندگان فیلم‌های حمله ارتش یمن به مواضع حساس و مهم امارات، احضاریه صادر می‌کند. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده است، دادستانی کل امارات متحده عربی روز چهارشنبه اعلام کرد که  در حق منتشرکنندگان فیلم‌هایی که به ضرر منافع ملی این کشور است، احضاریه صادر می‌کند. طی دو هفته اخیر، شهروندان اماراتی با انتشار فیلم‌هایی از آتش‌سوزی در پالایشگاه المصفح در ابوظبی و فعال شدن پدافند موشکی امارات در ابوظبی و برخی نقاط دیگر، عملیات موشکی و پهپادی ارتش یمن را تایید و مستند کرده بودند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) به  نقل از دادستانی نوشت که این موارد شامل ویدئوهایی است که مقابله پدافند دفاعی با حملات ارتش یمن به برخی از تاسیسات حیاتی و مهم در امارات را به تصویر می‌کشد. دادستانی کل امارات گفته که ما بر روی آگاهی اعضای جامعه در عدم مشارکت در پخش این‌گونه ویدئوهایی که قانوناً ممنوع است، حساب باز کرده‌ایم. در بیانیه هشدارآمیز دادستانی کل امارات آمده  است: «دادستانی کل به زودی، با قاطعیت به وظایف خود در اجرای قانون در برابر جنایت‌ها و مرتکبان آن در راستای حفظ منافع عمومی و امنیت افراد جامعه و نظم عمومی و آرامش جامعه عمل خواهد کرد.» 

♦♦♦

فارس: رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: «هیچ قصدی برای قرار دادن نیروهای آمریکایی یا نیروهای ناتو در اوکراین نداریم اما همان‌طور که گفتم، اگر وی (پوتین) حرکتی بکند، پیامدهای اقتصادی شدیدی به همراه خواهد داشت.»

ایسنا: برادر اشرف غنی اخبار در مورد وضعیت سلامت برادرش را رد کرده و تاکید کرد که او در صحت و سلامت است. سایت روزنامه کابل تایمز خبر سکته مغزی اشرف غنی را اعلام کرده بود، منابع بی‌بی‌سی نیز آن را تایید کرده‌اند.

ایرنا: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفت، در صورت حمله روسیه به اوکراین، مسکو با سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها مواجه خواهد شد. او تاکید کرد در انگلیس از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در پاسخ به هر کاری که پوتین ممکن است انجام دهد تردید نخواهند کرد.

ایسنا: جمعه عناد، وزیر دفاع عراق، در سخنانی گفت: ما توانستیم بیشتر توانایی‌ها و امکانات نظامی داعش در عراق را از بین ببریم و قدرت این گروه بیشتر از پنج درصد نیست. جنگ با داعش هوشیاری نیروهای امنیتی و استفاده از پهپادها را به جای نیروهای زرهی و تانک‌ها می‌طلبد. او درباره تحرکات داعش از طریق مرزها با سوریه گفت: خط مرزی با سوریه از القائم تا ربیعه کاملاً تحت نظارت کامل امنیتی است.

فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از دیدار و گفت‌وگو با همتای کویتی درباره مذاکرات وین خبر داد و نوشت: با نماینده دائم کویت (نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین) دیدار کردم. او را در جریان وضعیت مذاکرات وین درباره احیای برجام قرار دادم. ما همچنین در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای در خلیج‌فارس رایزنی کردیم.

ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به آمادگی کشورش برای عمل به تعهدات به منظور بازگشت به برجام، موضوع آماده بودن برای مذاکره مستقیم با ایران را تکرار کرد و گفت: از همان آغاز مذاکرات آماده مذاکره مستقیم با ایران به همراه متحدان و شرکای خود بوده‌ایم و معتقدیم تعامل مستقیم با ایران در مورد برجام و سایر مسائل مفیدتر خواهد بود.

ایرنا: امانوئل مکرون و اولاف شولتس در برلین روز سه‌شنبه بر همبستگی خود با کی‌یف و عزم خود علیه مسکو تاکید کردند و امیدوار بودند که گفت‌وگو با روسیه بتواند به کاهش تنش کمک کند.

ایسنا: امارات با ادعای اینکه ارتش یمن با شلیک دو موشک مناطق و تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده است، اعلام کرد که این اقدام بدون پاسخ نخواهد بود. وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد.

♦♦♦

ترامپ به ترامپیسم می‌بازد؟

اعتماد نوشت: دو بار استیضاح، شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و به چالش کشیدن سلامت انتخابات هیچ‌کدام برای کنار زدن دونالد ترامپ از رقابت‌های سیاسی کافی نبود. ترامپ همچنان در نظرسنجی‌ها کاندیدای پیشتاز حزب جمهوریخواه است. در نظرسنجی اخیر هاروارد-هریس پیرامون نظر جمهوریخواهان در خصوص کاندیداهای احتمالی این حزب برای انتخابات سال 2024، دونالد ترامپ در حالی با 57 درصد پیشتاز است که نزدیک‌ترین رقیب او یعنی مایک پنس، تنها 12 درصد آرای مشارکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده و پس از پنس هیچ کاندیدایی نتوانسته به محبوبیت دورقمی دست پیدا کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد اگر ترامپ امروز در رقابت با جو بایدن قرار بگیرد، با 46 درصد در برابر 40 درصد او را شکست خواهد داد.

 

تاوان رویارویی با حزب‌الله

شرق نوشت: بحران سیاسی در لبنان وارد مرحله تازه‌ای شد و نخست‌وزیر سابق این کشور به حضور بیش از سه‌دهه‌ای خانواده حریری در عرصه سیاسی این کشور پایان می‌دهد. سعد حریری در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرده که وجود چالش‌هایی متعدد باعث شده تا «هیچ چشم‌انداز مثبتی» پیش‌روی این کشور وجود نداشته باشد و بر همین اساس فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق می‌کند و از «جنبش آینده» (المستقبل) که شامل ائتلافی از احزاب سنی به رهبری خود است، خواست در انتخابات پارلمانی، نامزدی معرفی نکنند. بر اساس نظام فرقه‌ای لبنان کرسی‌های پارلمان بر اساس سهمیه فرقه‌ای اختصاص می‌یابد. اکثریت قریب به اتفاق قانونگذاران سنی لبنانی از حزب «آینده» سعد حریری هستند.

 

میانجیگری مسکو

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پس از سفر یک مقام روسی به عربستان و سوریه در یک روز، رسانه‌ها اعلام کردند که مسکو در حال میانجی‌گری میان این دو کشور است. در همین راستا رویترز اعلام کرد در نشست ریاض، لاورنتیف با بن‌سلمان در خصوص تحولات سوریه گفت‌وگو کرده و بعد از آن، این مقام روسی به سوریه سفر کرده و در خصوص تحولات دیگری در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک با مسکو با اسد صحبت کرد. غسان یوسف، تحلیلگر سیاسی، گفت: مسکو نقش میانجی بین دو کشور را ایفا می‌کند و تا حد زیادی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند و این از سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور به ریاض در سال گذشته مشخص است.

 

فعالیت داعش در هرات

ایسنا نوشت: گروه داعش در یک پیام تلگرامی مسوولیت انفجار روز شنبه یک ون در منطقه حاجی عباس از ناحیه دوازدهم شهر هرات را بر عهده گرفته است. در این حمله هفت نفر از جمله چهار زن کشته شدند. مولوی انصاری، فرمانده امنیت هرات، به خبرگزاری رویترز گفته در این انفجار ۷ تن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. عارف جلالی، رئیس شفاخانه ولایتی هرات، به خبرگزاری فرانسه گفت که چهار زن در میان کشته‌شدگان هستند. مقام‌های وزارت بهداشت روز گذشته وضعیت سه نفر از زخمی‌شدگان این رویداد را وخیم خوانده بودند. این در حالی است که گروه داعش مسوولیت بیشتر حملات در افغانستان را پس از به قدرت رسیدن طالبان بر عهده می‌گیرد.