شناسه خبر : 37134 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی بودجه نظامی آلمان

نقش برجسته ماموران زن در عملیات‌های اطلاعاتی موساد

تحقیقی که توسط رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد از نقش زنان در سازمان اطلاعاتی خارجی این رژیم (موساد) در انعقاد توافق‌نامه‌های عادی‌سازی اخیر با تعدادی از کشورهای عربی از جمله امارات پرده‌برداری کرد. به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی امارات ۷۱ نوشت: این تحقیق، نقش موثر کارشناسان زن سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل را در مستندسازی روابط موساد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روشن کرد.

بر این اساس، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که رئیس موساد در دسامبر گذشته از زنی که نقش مهمی در عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشت و منجر به انعقاد توافق‌نامه‌های عادی‌سازی شد، تجلیل کرد. این تحقیقات تصویری نشان داد که یوسی کوهن رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در دسامبر گذشته با اعطای گواهینامه برتر به هشت نفر از زنان موساد که یکی از آنها در تقویت روابط موساد با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که در نهایت منجر به امضای توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط با عنوان توافق‌نامه ابراهیم شد، نقش داشت، داستان جنگجویان موساد را فاش کرد. این تحقیق همچنین به زنی در سرویس «یائیل» که در عملیات «بهار جوانی» در قلب بیروت شرکت داشت، اشاره کرده است.

 وی همچنین در یکی از خطرناک‌ترین عملیات‌های موساد که منجر به ترور «علی حسن سلامه» فرمانده برجسته فلسطینی و بنیانگذار و فرمانده نیروی ۱۷ فتح در سال ۱۹۷۹ شد، شرکت کرده است. بر اساس این گزارش، این زن از طریق یکی از اعضای موساد معروف به «اریکا چامبرز» وارد بیروت شده و او کسی بود که در این عملیات دکمه منفجرکننده بمب را فشار داد. تحقیقات نشان داد که سایر زنان شرکت‌کننده در این عملیات در بیروت پایتخت لبنان اقامت داشتند و با اجاره آپارتمانی که در مقابل خانه مسوول سازمان آزادیبخش فلسطین اجاره کرده بودند، اطلاعات را درباره مقامات سازمان آزادیبخش فلسطین که هدف ترور قرار داشتند جمع‌آوری و برای موساد ارسال می‌کردند. این تحقیقات نشان داد که زنان موساد در سراسر جهان با نام‌های مختلف و در هر زمینه‌ای که امکان آن وجود داشته باشد، نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از خطرناک‌ترین وظایف محول‌شده به این زنان در طول جنگ اکتبر ۱۹۷۳ بود که برای ثبت تعداد کشتی‌ها و مهمات به جبهه ارتش مصر نفوذ کردند و این اطلاعات را به ستاد موساد در سرزمین‌های اشغالی می‌دادند.

«تزیپی لیونی» در مصاحبه‌ای با «مجله تایم»، اذعان کرد که در زمان همکاری‌اش با موساد برای کسب اطلاعات از شخصیت‌های برجسته با آنها روابط جنسی برقرار کرده است. بنابراین گزارش، او از روابط نامشروع و ارتکاب قتل برای نیل به اطلاعات به خاطر اسرائیل ابایی نداشته است. لیونی همچنین در این مصاحبه اعتراف کرده است که قربانیان وی در کشورهای اروپایی بسیاری از رهبران کشورهای عربی بوده‌اند.

 

رکوردشکنی بودجه نظامی آلمان

به گزارش ایرنا، آلمان بار دیگر هزینه‌های دفاعی خود را به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) افزایش داد. بر اساس اطلاعات خبرگزاری د.پ.آ. آلمان، برلین در گزارش به مقر ناتو در بروکسل اطلاع داد که برای سال جاری میلادی 03 /53 میلیارد یورو بودجه دفاعی پیش‌بینی کرده که نشانگر افزایش 2 /3درصدی نسبت به سال قبل است. مقامات ناتو امیدوارند افزایش هزینه‌های دفاعی توسط کشورهایی مانند آلمان بتواند اختلافات بین دو سوی آتلانتیک در مورد تقسیم عادلانه هزینه‌ها در بین اعضا را خنثی کند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اخیراً چندین بار ابراز امیدواری کرده که اعضای اروپایی ناتو در این مورد با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده به توافق برسند. در دوران سلف وی دونالد ترامپ فشار به ویژه به آلمان شدید بود. ترامپ در نشست ناتو در بروکسل در سال ۲۰۱۸ با تاکید بر اینکه همه متحدان باید بلافاصله دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع اختصاص دهند، تهدید به خروج ایالات متحده از این اتحاد نظامی کرد. تامین هزینه‌های ناتو از محل دو درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور، هدفی است که از سال ۲۰۱۴ به شکل داوطلبانه از سوی همه شرکای ناتو پذیرفته شده است. طبق آخرین محاسبات عمومی ناتو، هزینه‌های دفاعی آلمان در سال ۲۰۲۰ با سهم تولید ناخالص داخلی 57 /1درصدی مطابقت داشته است. افزایش بودجه نظامی با وجود رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا انجام می‌گیرد. در حال حاضر وزارت دفاع و ارتش آلمان در حال گمانه‌زنی برای برنامه‌ریزی مالی سال آینده هستند. بر اساس گزارشی از اشپیگل، تجزیه و تحلیل بیلان مالی ۲۰۲۲ نشان می‌دهد بخش نظامی آلمان همچنان با کمبود بودجه مواجه است.

 

ورود کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه

ایالات متحده آمریکا با نقض آشکار قوانین بین‌المللی محموله جدیدی متشکل از خودروها و کامیون‌های حامل تجهیزات لجستیک را از عراق وارد سوریه کرد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، ایالات متحده آمریکا محموله جدیدی متشکل از خودروها و کامیون‌های حامل تجهیزات لجستیک را از عراق وارد سوریه کرد. این کاروان متشکل از ۴۰ کامیون از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» در کردستان عراق وارد خاک سوریه شده و در حال انتقال به سمت پایگاه‌های نظامی آمریکا در الحسکه است. این کامیون‌ها حامل خودروهای نظامی، لودر و تجهیزات لجستیکی بوده است. این سومین کاروان آمریکایی است که از هفته گذشته از عراق به سمت پایگاه‌های نظامی در شمال شرقی سوریه ارسال شده است.

 

اتحادیه اروپا: کانال‌های دیپلماتیک با روسیه باید باز بمانند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سفر خود به مسکو پایان داد و گفت، روابط اتحادیه اروپا-روسیه هنوز با مرحله رضایت‌بخش خیلی فاصله دارد و کانال‌های دیپلماتیک باید باز بمانند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از چهارم تا ششم فوریه در مسکو حضور داشت. در جریان این سفر، بورل با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط اتحادیه اروپا-روسیه و چشم‌انداز ژئوپولیتیک جهانی مذاکره کرد. وی همچنین با نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی روسیه دیدار کرد. سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نقل از بورل در بیانیه‌ای گفت: کانال‌های دیپلماتیک باید باز بمانند آن هم نه‌تنها برای کاهش بحران‌ها یا اتفاقات بلکه برای برگزاری تبادل نظرهای مستقیم، ارسال پیام‌های جدی و صریح و بسیاری چیزهای دیگر چراکه روابط اتحادیه اروپا-روسیه هنوز با مرحله رضایت‌بخش خیلی فاصله دارد. من در نشست شورای امور خارجه که 22 فوریه برگزار می‌شود، همکاران خود در اتحادیه اروپا را از نتیجه سفرم به مسکو مطلع می‌سازم؛ جایی که گفت‌وگوی مفصلی درباره روابط اتحادیه اروپا-روسیه در آستانه مذاکرات استراتژیک در خصوص این روابط در شورای اروپا در ماه مارس خواهیم داشت. بورل همچنین اظهار داشت: بروکسل نسبت به اوضاع حقوق بشر در روسیه نگران است و بار دیگر درخواست خود را برای آزادی الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین که توسط یکی از دادگاه‌های مسکو به سه سال و نیم حبس در یک پرونده تخلف مالی محکوم شده، مطرح می‌کند. در این بیانیه آمده است: دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در جریان سفر بورل به روسیه ارتباط خود را با وکلای ناوالنی حفظ کردند. سرویس خبری بورل در آستانه این سفر گفته بود که تیم بورل با متحدان ناوالنی ارتباط برقرار کرده‌اند تا نشستی را میان این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و این فعال اپوزیسیون روسیه سازمان‌دهی کنند.

 

حمله سایبری به چندین نهاد اسرائیلی

رسانه‌های اسرائیلی از حمله سایبری به چندین نهاد این رژیم خبر می‌دهند. بر اساس گزارش «جروزالم پست»، یک «رنسوم ویر» (باج‌افزار) شرکت مهندسی دیجیتال «نِس» را در اراضی اشغالی هدف حمله سایبری قرار داده است. شرکت مشاور سایبری «اینات میرون»، می‌گوید که شرکت «نس» هدف حمله سایبری یک باج‌افزار قرار گرفته و در طول چند ساعت، این حمله سایبری به شعبه‌های دیگر این شرکت در «نیوجرسی» آمریکا و نیز هند گسترش یافته است. شرکت فناوری «نس» به مدت بیش از دو دهه برای کمک به سازمان‌ها برای توسعه و ادغام محصولات نرم‌افزاری و سیستم‌عامل‌های دیجیتالی فعالیت کرده است؛ این شرکت در پی ادغام شش شرکت در اراضی اشغالی ایجاد شده است. این شرکت با چند نهاد رژیم صهیونیستی از جمله ارتش، صنایع هوایی، پست، اداره فرودگاه و دانشگاه عبری همکاری داشته است. اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه نوامبر هشدار داده بود که باج‌افزار «رنجر لاکر» در حملات سایبری به فهرستی فزاینده از نهادها استفاده شده است. این بدافزار برای نخستین‌بار در آوریل سال ۲۰۲۰ از سوی اف‌بی‌آی، شناسایی شده است. پیش از این پلیس رژیم صهیونیستی گزارش داد حملات سایبری علیه این رژیم در سال ۲۰۲۰ رشد «خیره‌کننده‌ای» داشته است. به گزارش «اسرائیل هیوم»، پلیس رژیم صهیونیستی، هشت هزار و ۳۷۷ مورد حمله سایبری در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است. در گزارش پلیس رژیم صهیونیستی در این مورد اعلام شد که بیشتر حملات سایبری با هدف سرقت اطلاعات هویتی انجام شد. متخصصان امنیت سایبری رژیم صهیونیستی، در مورد روند رو به پیشرفت و پیچیده‌تر شدن حملات سایبری هشدار دادند. آنها تاکید دارند که نحوه مقابله رژیم صهیونیستی با این حملات سبب رشد این حملات در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

 

اعزام اسکادران بمب‌افکن بی‌-۱ آمریکا به شمالگان

آمریکا پس از تشدید تنش در منطقه خاورمیانه با اعزام بمب‌افکن‌های بی-۵۲ این‌بار با اعزام چند فروند بمب افکن «بی-۱» به نروژ و با پیام هشدار به طرف روسی، نشان داد به دنبال تنش‌آفرینی بیشتر در نزدیکی مرزهای روسیه به ویژه در قطب شمال است. به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار این خبر افزود: نیروی هوایی آمریکا برای نخستین‌بار بمب‌افکن بی-۱ را به نروژ اعزام می‌کند که این اقدام پیامی کاملاً واضح به مسکو است که از این پس نظامیان آمریکایی در منطقه راهبردی قطب شمال عملیات نظامی خواهند داشت و همچنین این حرکت به معنای دفاع از متحدان آمریکا در این منطقه در قبال هرگونه تحرکات متعرضانه روسیه به مرزهای سرزمینی چنین کشورهایی است. بنابراین گزارش، نیروی هوایی آمریکا ظرف سه هفته آینده قصد اعزام چهار فروند بمب‌افکن بی-۱ به‌علاوه ۲۰۰ کادر نظامی از پایگاه نظامی «دیس» (Dyess) واقع در تگزاس به دیگر پایگاه هوایی خود به نام «اورلاند» (Orland) واقع در کشور نروژ دارد. سی‌ان‌ان به نقل از چندین منبع خبری نظامی افزود: آمریکا پس از استقرار این هواپیماها عملیات هوایی نظامی را در ناحیه قطب شمال و در نزدیکی با مرزهای شمال غربی روسیه آغاز خواهد کرد. سی‌ان‌ان نوشت: در حال حاضر عملیات نظامی کشورهای غربی برای منطقه قطب شمال بر روی انگلیس متمرکز است اما اکنون با این اقدام نیروی هوایی آمریکا، تحرکات نظامی در این منطقه نزدیک‌تر شده و آمریکا قادر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هرگونه تعرضات نظامی روسیه پاسخ دهد. بنابراین گزارش، ژنرال «جف هاریجین» فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در منطقه اروپا و آفریقا در این باره مدعی شد که آمادگی برای انجام عملیات نظامی و توانایی در حمایت از متحدان آمریکا و پاسخ فوری به هرگونه تعرضی یک پارامتر حیاتی است.

 

♦♦♦

میزان: بر اثر ذوب شدن و فرو ریختن یک یخچال طبیعی بزرگ در شمال هند، دست‌کم 26 تن کشته شده و بیش از 200 تن ناپدید شده‌اند. پلیس محلی اعلام کرده که تاکنون اجساد ۱۱ نفر از قربانیان پیدا شده است.

ایسنا: سفیر امارات در روسیه اعلام کرد که کشورش عبادتگاه سه دین ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) را در ابوظبی در سال آتی افتتاح خواهد کرد تا مکانی برای یادگیری، گفت‌وگو و عبادت بوده و به همگرایی میان مردم از تمامی ادیان کمک کند.

فارس: به دنبال برتری نظامی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان در نبرد 44روزه اخیر و موفقیت یگان پهپادی این کشور بر رقیب، ارمنستان درصدد ساخت پهپاد و آموزش پرسنل لازم در این زمینه با تاسیس 65 کارگاه جدید در سطح این کشور برآمده است.

ایسنا: خالد الشریف، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی صنعا، در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: تعطیلی فرودگاه صنعا باعث مشکلاتی در طول چهار سال و نیم گذشته و نیز مرگ بیش از ۸۰ هزار بیمار یمنی شد که به درمان نیاز داشتند.

فارس: پایگاه خبری «المنار» به نقل از منابع پیگیر موضوع تشکیل کابینه در لبنان گفت که طی روزهای گذشته تماس‌هایی میان فرانسه و امارات انجام شده است که در آن فرانسوی‌ها از اماراتی‌ها خواستند در حل بحران دولت لبنان سهیم شوند.

ایرنا: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد که اعزام نیروهای گارد ملی برای حفظ امنیت مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا حدود ۴۳۸ میلیون دلار هزینه داشته است.

فارس: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود از بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد.

ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: دیپلمات‌های سوئدی، لهستانی و آلمانی که در اقدامات غیرقانونی (اعتراضات علیه ولادیمیر پوتین) در مسکو و سن‌پترزبورگ شرکت داشتند، عناصر نامطلوب از سوی فدراسیون روسیه شناخته و از این کشور اخراج شدند.

ایرنا: تلویزیون ژاپن اعلام کرد: شاخص نیککی بازار سهام توکیو، معاملات آغاز هفته را با بیش از ۶۰۰ واحد افزایش، و با رسیدن به سطح ۲۹ هزار و ۳۸۸ به پایان برد. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران به امید سیاست‌های بیشتر تحریک اقتصادی آمریکا برای مقابله با تاثیرات همه‌گیری جهانی ویروس کرونا سفارش‌های خرید خود را ثبت کردند.

ایسنا: سفارت آلمان در لبنان اعلام کرد که عملیات جمع‌آوری ۵۲ کانتینر حامل مواد شیمیایی بسیار خطرناک که از یک دهه پیش در بندر بیروت نگهداری می‌شد، به اتمام رسید.

فارس: مسوولان عربستان سعودی خبر دادند که حکم سه نفر از شهروندان شیعه را که به اعدام محکوم شده بودند، به 10 سال حبس تقلیل دادند.

♦♦♦

 

آمریکا قصد ترک افغانستان را ندارد

اعتماد نوشت: «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت که سربازان این کشور در ماه می سال جاری میلادی از خاک افغانستان خارج نمی‌شوند. گراهام افزود: از پیشنهادهای دولت بایدن در مورد افغانستان خوشحال هستم و نیروهای آمریکایی بر اساس شرایط میدانی در افغانستان حضور خواهند داشت. این سناتور ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم قرار نیست که در ماه می (افغانستان را) ترک کنیم. ما هنگامی از افغانستان خارج می‌شویم که شرایط بهتر شود. او ادامه داد: طالبان به توافق با واشنگتن متعهد نبوده و به دنبال فریب است. گزارش کنگره آمریکا نیز توصیه می‌کند که کاهش سربازان را تنها در صورتی انجام دهد که اوضاع امنیتی در این کشور بهتر شود.

 

به یاد انقلاب زعفران؛ علیه کودتای میانمار

شرق نوشت: ده‌ها هزار نفر در بزرگ‌ترین شهر میانمار راهپیمایی کردند و هزاران نفر دیگر در سراسر کشور گرد هم آمدند تا بزرگ‌ترین تظاهرات در این کشور را از زمان انقلاب زعفران در سال ۲۰۰۷ رقم بزنند. مردم با عبور از میان خودروهای متوقف‌مانده در ترافیک، زیر آفتاب شدید در وسط جاده راهپیمایی کردند و شعار دادند: «ما دیکتاتوری نظامی نمی‌خواهیم! ما دموکراسی می‌خواهیم!» معترضان پرچم‌های حزب اتحادیه ملی دموکراسی را به اهتزاز درآوردند و با نشان دادن سه انگشت که به نمادی از اعتراض به کودتا تبدیل شده، به کودتای نظامیان اعتراض کردند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار، می‌گوید «با قطع اینترنت، ژنرال‌ها می‌کوشند جنبش مقاومت مردم را فلج کنند و جهان را در بی‌خبری نگه دارند».

 

آغاز گفت‌وگوهای ملی فلسطین در قاهره

ایلنا نوشت: به نقل از خبرگزاری فرانسه، تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد که گفت‌وگوهای ملی فلسطین با مشارکت ۱۴ گروه و در راس آنها دو جنبش فتح و حماس برای تعیین مقدمات برگزاری انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری برای نخستین‌بار پس از ۱۵ سال امروز -دوشنبه- آغاز شد. در این گزارش، آغاز به کار گفت‌وگوی ملی فلسطین در قاهره با نظارت «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر، اعلام شد. جنبش اسلامی حماس در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز شد، اما جنبش فتح نتیجه را نپذیرفت و در نتیجه درگیری‌ها بین دو طرف آغاز شد و شکاف سیاسی تا امروز ادامه یافت.

 

رزمایش سه‌هفته‌ای پاکستان و ترکیه

ایرنا نوشت: مراسم افتتاحیه رزمایش مشترک با ترکیه امروز در مقر اصلی نیروهای ویژه ارتش (SSG) برگزار شد. این تمرین نظامی مشترک به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت و نیروهای دو طرف مهارت یکدیگر در خصوص فناوری‌های نوین جنگی، عملیات ضدتروریسم، عملیات جنگ‌های نامنظم و کشف و انفجار مواد منفجره، مقابله با گروگان‌گیری و سقوط آزاد را به اجرا می‌گذارند. ارتش پاکستان اعلام کرد: تمرین نظامی مشترک میان نیروهای ویژه این کشور و ترکیه فرصتی برای مطابقت با رویدادهای نوظهور، نوسازی ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌های نظامی مشترک خواهد بود. پاکستان روابط نزدیکی با ترکیه دارد و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و همچنین دریایی همواره مورد توجه قرار دارد.