شناسه خبر : 46120 لینک کوتاه

قابل اتکا در 2024؟

مرد 81ساله بدون محبوبیت

 

 ترجمه: جواد طهماسبی

سیاست آمریکا گرفتار یک تناقض به بزرگی گرندکانیون شده است. دموکرات‌ها از این می‌ترسند که انتخاب مجدد دونالد ترامپ دموکراسی را در کشور از بین ببرد. اما در زمان تصمیم‌گیری برای پیدا کردن حریفی برای او در انتخابات نوامبر، آنها به نامزدی یک پیرمرد 81ساله رضایت می‌دهند که در این مرحله از دوران ریاست‌جمهوری بدترین نرخ مقبولیت را در میان روسای‌جمهور اخیر دارد. آنها چگونه به این وضعیت رسیده‌اند؟ نرخ مقبولیت جو بایدن منفی 16 واحد است. آقای ترامپ در ایالت‌های مرددی که نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند فاصله زیادی تا برنده شدن ندارد. حتی اگر آقای ترامپ را یک دیکتاتور بالقوه ندانیم باز هم چنین چشم‌اندازی دلهره‌آور است. جمع زیادی از دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند آقای بایدن رئیس‌جمهور نباشد اما به جای آنکه نامزدی او را به چالش بکشند چشم خود را بر روی اوضاع بدی که در آن هستند می‌بندند.  دلیل عدم محبوبیت بایدن بر کسی پوشیده نیست. بخشی از آن به ماندگاری تورم بالا مربوط می‌شود که در دوران او آغاز شد. بخش دیگر ناشی از سن بالای اوست. اکثر مردم آمریکا افرادی در دهه 80 زندگی را می‌شناسند که نشانه‌های کهولت سن را بروز می‌دهند. آنها می‌دانند که حتی اگر آن فرد شخصیت بسیار خوبی داشته باشد نباید او را به مدت چهار سال در دشوارترین منصب جهان گماشت.  آقای بایدن باید در سال 2023 تصمیم می‌گرفت که رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای باشد. در این صورت او به نماد خدمت به خلق و مقابله با نفس افسارگسیخته ترامپ تبدیل می‌شد. بزرگان حزب دموکرات از این امر آگاه هستند. در واقع بسیاری از اعضای حزب قبل از نمایش خیره‌کننده آن در انتخابات میان‌دوره‌ای فکر می‌کردند که آقای بایدن کنار می‌کشد. نشریه اکونومیست هم در یک سال قبل توصیه کرده بود که بایدن به دنبال انتخاب مجدد نباشد.

متاسفانه آقای بایدن و حزبش برای ورود دوباره به کارزار چندین دلیل دارند که هیچ‌کدام هم خوب نیستند. او که اولین‌بار در سال 1987 وارد کارزار ریاست‌جمهوری شد و مدت زیادی به سختی کار کرد تا راه خود را باز کند باور کرده است که کشورش به او نیاز دارد چون ثابت کرد می‌تواند ترامپ را شکست دهد. همزمان تمایل کارمندانش به چنین امری از بلندپروازی آنها ناشی می‌شود. طبیعت چنین حکم می‌کند که بسیاری از نزدیک‌ترین مشاوران رئیس‌جمهور دیگر هیچ‌گاه اینقدر به قدرت نزدیک نخواهند شد. آنها تمایلی ندارند که رئیس‌شان کاخ سفید را واگذار کند. 

رهبران حزب دموکرات ترسو و ازخودراضی هستند. آنها همانند اعضای جمهوریخواه کنگره که ترامپ را نامطلوب و خطرناک می‌دانستند اما جرات استیضاح یا انتقاد از او را نداشتند قصد ندارند کاری در مورد حماقت‌های بایدن انجام دهند. اگر این موضع به خاطر نگرانی از جایگاه شغلی باشد رفتارشان واقعاً بزدلانه خواهد بود. و اگر فکر می‌کنند که ترامپ بدترین دشمن خودش است چنین رفتاری در رضایت از خویش ریشه دارد. نرخ مقبولیت آقای بایدن همچنان روبه‌ کاهش است، در حالی که 91 اتهام جنایی علیه ترامپ تاکنون فقط او را قدرتمندتر کرده است. 

شاید با این شرایط تصور کنید بهترین راه آن است که جو بایدن کنار بکشد. هنوز 10 ماه تا انتخابات باقی مانده و حزب دموکرات افراد مستعدی دارد. اما چنین احتمالی روزبه‌روز کمتر می‌شود و هرچه دقیق‌تر به وقایع بنگرید متوجه می‌شوید که تلاش برای پیدا کردن جایگزین آقای بایدن تلاشی نومیدانه و نابخردانه خواهد بود. حتی اگر او همین امروز کنار بکشد حزب دموکرات مجبور می‌شود انتخابات اولیه را دوباره برگزار کند چون مهلت ثبت‌نام در بسیاری از ایالت‌ها به پایان رسیده و تنها نامزدهای باقی‌مانده دو عضو ناشناخته کنگره به نام‌های دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون هستند. با فرض امکان‌پذیر بودن این سناریو و امکان مدیریت شکایت‌های حقوقی، مجالس ایالتی باید تاریخ‌های جدیدی برای انتخابات اولیه و قبل از اجلاس حزب در ماه آگوست تعیین کنند. باید مجموعه‌ای از مناظره‌ها ترتیب داده شود تا رای‌دهندگان اولیه بدانند به چه چیزی رای می‌دهند. این حوزه بسیار گسترده می‌شود و هیچ راهی برای باریک‌ کردن آن وجود ندارد. لازم به یادآوری است که 29 نامزد برای انتخابات اولیه سال 2020 داوطلب شده بودند. این تلاش فقط در صورتی ارزش دارد که حزب مطمئن باشد با یک نامزد جوان و محبوب وارد انتخابات خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که برنده نهایی قابلیت برنده شدن نداشته و به عنوان مثال فردی مانند برنی سندرز باشد که یک سال از جو بایدن مسن‌تر است. احتمال دیگر خانم کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور است که مسن نیست اما از آنجا که در ماه نوامبر 60ساله می‌شود نمادی از مسن‌گرایی در حزب تلقی خواهد شد. همچنین او نشان داد که در ارتباطات ضعیف عمل می‌کند. او زاییده ماشین سیاست کالیفرنیاست و هیچ‌گاه نتوانست در خارج از آن ایالت نظر رای‌دهندگان را جلب کند. کارزار او در سال 2020 افتضاح بود. سیاست مهاجرت و مرزهای جنوب که او برای بایدن پیش می‌برد نقطه ضعف دموکرات‌ها و نقطه قدرت ترامپ به شمار می‌رود. شانس خانم هریس برای شکست دادن ترامپ از شانس بایدن هم کمتر است. بنابراین بهتر آن است که دموکرات‌ها بر انتخاب بایدن تمرکز کنند. اقتصاد در مسیر یک فرود نرم قرار دارد. کارگران شاهد رشد دستمزد واقعی و اشتغال کامل هستند. اگر ترامپ در دادگاه محکوم شود رای‌دهندگان او را مجازات خواهند کرد. مهم‌ترین اقدام آن است که کارزار را تقویت کنند. دموکرات‌ها باید شور و هیجان بیافرینند و اذهان را برای احتمال دور دوم آماده کنند. رئیس‌جمهور عملکرد خوبی در کارزارها ندارد و در مقابل نامزدی قرار دارد که کارزارش بر جلسات فرقه‌گرایانه و نمایش‌های مسخره استوار است. او به فردی نیاز دارد که بتواند با عموم مردم گفت‌وگو کند و در تلویزیون حضور یابد و آن فرد خانم هریس نیست. یک راه کمک به حزب و کشور و دور نگه داشتن ترامپ از ریاست‌جمهوری آن است که خانم هریس قول بدهد دوره دیگر معاون رئیس‌جمهور خواهد بود. آقای بایدن می‌تواند دور دوم را متفاوت کند و مسوولیت‌هایش را با یک معاون به اشتراک گذارد که در نقش مدیرعامل ظاهر می‌شود. در هر صورت بایدن به ارتشی از دموکرات‌ها نیاز دارد تا در کارزار همراه او باشند. در حال حاضر او و حزبش با چشمان بسته به سمت فاجعه گام برمی‌دارند. 

دراین پرونده بخوانید ...