شناسه خبر : 45743 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۱۰۰ هزار سرباز اسرائیلی در مرز لبنان

آیا ترامپ بزرگ‌ترین تهدید ۲۰۲۴ خواهد بود؟

در اقدامی بی‌سابقه که می‌تواند ثبات در منطقه را تغییر دهد، ارتش رژیم صهیونیستی ۱۰۰ هزار سرباز را در مرز با لبنان مستقر کرده است. این گزارش از سوی مقامات صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال تایید شده است؛ گزارشی که نگرانی جدی برای امنیت منطقه ایجاد می‌کند و می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به همراه داشته باشد. مقامات رژیم صهیونیستی به روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفتند که ارتش این رژیم ۱۰۰ هزار سرباز در مرز اراضی اشغالی با لبنان مستقر کرده است. این گزارش همچنین حاکی از احتمال تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان است. از زمان شروع عملیات طوفان‌الاقصی از سوی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بوده است.

انتقاد اردوغان از پاشینیان

رئیس‌جمهوری ترکیه در انتقاد ضمنی از آمریکا و فرانسه گفت، ارمنستان باید به جای نگاه کردن به غرب برای گرفتن سلاح و آموزش، با ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد صلح همکاری کند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست طولانی کابینه در آنکارا گفت: برخی از قدرت‌های غربی هنوز متوجه نشده‌اند که جنگ قره‌باغ، قفقاز و کل منطقه را تغییر داده است. او به پیامد درگیری ماه گذشته اشاره کرد که منجر شد اراضی موردمناقشه قره‌باغ بار دیگر در کنترل جمهوری آذربایجان قرار گیرد و به‌دنبال آن موج مهاجرت ارامنه محلی به ارمنستان رخ دهد. اردوغان گفت: «کسانی که سال‌ها ارمنستان را تحریک کردند و از درد، مشکلات و درگیری‌های همه مردم ساکن در این منطقه سود به دست آوردند، در واقع بیشترین آسیب را به ارامنه وارد کردند.» در حالی ‌که او به نام کشور خاصی اشاره نکرد، ادامه داد، قابل ذکر است که مهم‌ترین حامیان ایروان در غرب، پاریس و واشنگتن بوده‌اند.

تونل‌ها را ما ساختیم

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرد تونل‌های زیر بیمارستان «الشفاء» را صهیونیست‌ها ساخته‌اند. ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» فاش کرد، تونل‌های زیر بیمارستان الشفاء را صهیونیست‌ها ساخته‌اند؛ هنگامی که مدیریت این مکان طی دهه‌های اخیر به دست تل‌آویو بود. ایهود باراک همچنین تصریح کرد: «دهه‌های گذشته ما مدیریت این مکان را بر عهده داشتیم؛ بنابراین آنها را نگه داشتیم، از دهه‌های گذشته شاید از چهار یا پنج دهه پیش ما در ساخت این تونل‌ها به خاطر وسعت بسیار محدود این بیمارستان کمک کردیم.» رژیم صهیونیستی حمله به بیمارستان شفا را با ادعای مقابله با تونل‌هایی که نیروهای مقاومت در زیر این بیمارستان ساخته و آن را به مقر فرماندهی خود تبدیل کرده‌اند، توجیه کرد. پس از اشغال این بیمارستان اما هیچ‌یک از خبرنگاران رسانه‌هایی که به آن مکان برده شده بودند –از‌جمله بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز- وجود مراکز نظامی و فرماندهی در زیر این بیمارستان را تایید نکردند.

ترامپ بزرگ‌ترین تهدید ۲۰۲۴

ترامپ بر صحنه انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان غالب است. چندین نظرسنجی نشان داده‌اند که او در ایالت‌های رقابتی از رئیس‌جمهور، جو بایدن پیش است. در یکی از آنها برای نیویورک‌تایمز، ۵۹ درصد رای‌دهندگان درباره اقتصاد به او اعتماد دارند، در مقایسه با بایدن که فقط ۳۷ درصد به او اعتماد دارند. لااقل در انتخابات مقدماتی، شکایت‌های حقوقی و پرونده‌های کیفری، تنها ترامپ را تقویت کرده‌اند. دهه‌هاست که دموکرات‌ها به حمایت در میان رای‌دهندگان سیاه و لاتین‌تبار تکیه کرده‌اند، اما تعداد معناداری، در حال رها کردن این حزب هستند. در ۱۲ ماه آینده، سکندری‌خوردن هر کدام از کاندیداها می‌تواند تکلیف رقابت را تعیین کند و در نتیجه، دنیا را به هم بریزد.

این لحظه خطرناکی است برای اینکه مردی مثل ترامپ دوباره بازگردد و پشت در اتاق بیضی در بزند. دموکراسی در خانه در معرض خطر است. ادعای ترامپ که انتخابات را در ۲۰۲۰ برده، بیشتر از یک دروغ بود؛ شرط‌بندی بدبینانه‌ای بود بر سر اینکه می‌تواند هموطنانش را دستکاری روانی کند و بترساند؛ جواب هم داده است. آمریکا در صحنه خارجی هم با خصومت فزاینده‌ای مواجه است، روسیه در اوکراین، آمریکا را به چالش کشیده است؛ همین‌طور ایران و گروه‌های شبه‌نظامی متحدش در خاورمیانه و چین در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی. این سه کشور، تلاش‌هایشان را نسبتاً با هم هماهنگ می‌کنند و بینش مشترکی درباره یک نظم بین‌المللی جدید دارند که در آن، حق با قدرت است و مستبدان، امن.

جمهوریخواهان «ماگا» (MAGA) [مخفف عبارت Make America Great Again، به معنای «آمریکا را دوباره بزرگ کنید.» این شعار کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود که همان زمان، کم‌کم به شکل مخفف به کار رفت و بعدتر، به‌نوعی تبدیل به لقب و عنوان گروهی از جمهوریخواهان شد که به ترامپ وفادار هستند و در سیاست‌ها و برنامه‌ها، یا مستقیماً از نظرات او تبعیت می‌کنند یا بر اساس الگوها و رویکردهای رفتاری او پیش می‌روند] ماه‌هاست در حال برنامه‌ریزی برای دوره دوم ترامپ بوده‌اند؛ از این‌رو، نسخه دوم ترامپ از نسخه اول ترامپ، سازمان‌دهی‌شده‌تر خواهد بود. باورمندان واقعی به او، مهم‌ترین سمت‌ها را اشغال خواهند کرد. ترامپ در تلاشش برای تلافی، حفاظت‌گرایی اقتصادی و توافق‌های پرسروصدای نمایشی، بی‌مهار خواهد بود. تعجبی نیست که چشم‌انداز دوره دوم ترامپ، پارلمان‌ها و اتاق‌های هیات‌های مدیره در جهان را پر از یأس می‌کند؛ اما یأس، برنامه نیست. مدت‌هاست وقت آن رسیده است که نظمی بر اضطراب حاکم شود.

بزرگ‌ترین تهدیدی که ترامپ دارد، علیه کشور خودش است. در شرایطی که او قدرت را به خاطر انکار انتخابات ۲۰۲۰ برده است، قطعاً این احساس خود را تاییدشده می‌یابد که تنها بازنده‌ها اجازه می‌دهند در بند هنجارها، عادات و ازخودگذشتگی‌هایی قرار بگیرند که یک کشور را می‌سازند. ترامپ در تعقیب دشمنانش، علیه هر نهادی که سر راهش قرار بگیرد، جنگ راه خواهد انداخت؛ شامل دادگاه‌ها و وزارت دادگستری.

شواهد عفو بین‌الملل علیه اسرائیل

عفو بین‌الملل اعلام کرد که نمونه‌هایی از جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان در نوار غزه را مستند کرده است. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما دو مورد را به‌عنوان نمونه ثبت کردیم که در آن حملات اسرائیل بدون وجود شواهدی دال بر وجود اهداف نظامی، غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار داده است. طبق نوشته روزنامه القدس العربی، در این بیانیه آمده است: این حملات، حملات مستقیم کورکورانه علیه غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامی بود و باید به‌عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرند. «اسرائیل» ویدئویی از لحظه حمله هوایی به یک کلیسا به‌عنوان مرکز فرماندهی حماس منتشر کرد، اما بلافاصله آن را حذف کرد. عفو بین‌الملل در این‌باره گزارش داد: نه ارتش و نه مقامات اسرائیل هیچ اطلاعاتی برای حمایت از این ادعا که ساختمان ویران‌شده «مرکز فرماندهی حماس» است، ارائه نکردند. در ادامه این بیانیه آمده است: ما از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهیم اقدامات مشخصی را برای تسریع در تحقیقات درباره جنایات جنگی در غزه انجام دهد. این نهاد افزود: هیچ مکانی در غزه امن نیست و حملات غیرقانونی اسرائیل نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به جان فلسطینیان است.

اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

نخست‌وزیر اسپانیا از تصمیم دولتش مبنی بر به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» خبر داد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، اعلام کرد که دولتش تصمیمی مبنی بر به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» گرفته است. نخست‌وزیر اسپانیا پیشتر اعلام کرده بود که دولت جدیدش در اروپا و اسپانیا در راستای به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» تلاش و همکاری خواهد کرد. وی از اسرائیل خواسته بود که کشتار کور فلسطینی‌ها در نواز غزه را متوقف کند.

پیش‌تر پارلمان نروژ نیز از دولت این کشور خواسته بود کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد. روزنامه تایمز اسرائیل اعلام کرد، پارلمان نروژ پنجشنبه با اکثریت آرا با پیشنهاد به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین موافقت کرد.

براساس این پیشنهاد پارلمان از دولت خواست زمانی که به رسمیت شناختن فلسطین تاثیر مثبتی بر روند صلح داشته باشد، آماده به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین باشد. این روزنامه نوشت، احتمالاً این اقدام در آینده نزدیک صورت نگیرد چراکه این تصمیم مشروط به ازسرگیری روند صلح است. تصمیم پارلمان نروژ در راستای افزایش درخواست‌ها برای احیای راهکار تشکیل دو دولت صورت می‌گیرد.

سران بریکس: خشونت علیه فلسطینی‌ها را محکوم می‌کنیم

نشست اضطراری سران کشورهای عضو «بریکس» در خصوص ادامه جنایت‌های اشغالگران قدس علیه مردم مظلوم غزه با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی نشست اضطراری سران «بریکس» آمده است: سران «بریکس» تعهد خود را به حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو ابراز کردند و از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها نیز حمایت کردند. بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: سران بریکس نسبت به تشدید خشونت‌ها و وخامت جدی اوضاع در خاورمیانه (غرب آسیا) ابراز نگرانی کردند. سران بریکس خواستار برقراری آتش‌بس فوری و طولانی‌مدت بشردوستانه برای پایان دادن به درگیری‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) شدند. سران کشورهای عضو، نسبت به تشدید خشونت‌ها در غزه و وضعیت وخیم انسانی در منطقه ابراز نگرانی کردند. بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: سران بریکس خواستار آزادی فوری و ایمن اسرا (اسرای صهیونیست نزد حماس) در نوار غزه شدند. سران، اقدامات خشن علیه فلسطینی‌ها از جمله اقدامات تحریک‌آمیز را محکوم کردند. بیانیه پایانی نشست امروز اضافه می‌کند: سران بریکس از تلاش‌ها برای پایان فوری درگیری‌ها در نوار غزه، محافظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمایت کردند. سران، بر تعهد خود به این اصل تاکید کردند که صلح در خاورمیانه باید مطابق با قوانین بین‌المللی محقق شود. آنها از همه کسانی که بر طرف‌های درگیری نفوذ دارند خواسته‌اند تا از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها استفاده کنند. 

♦♦♦

ایرنا: «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس بشردوستانه‌ای که میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه انجام شد، به مذاکراتی جدی برای فرآیند صلح فراگیر بینجامد.

ایسنا: «خلیل الحیه»، نایب رئیس جنبش حماس در نوار غزه و «اسامه حمدان»، نماینده این جنبش در لبنان، با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و درباره تازه‌ترین تحولات غزه رایزنی کردند.

فارس: اسرائیل با آتش‌بس چهارروزه برای تبادل ۵۰ گروگان با ۱۵۰ اسیر فلسطینی موافقت کرد.  بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید که به عنوان بخشی از معامله، «آزادی هر 10 گروگان اضافه، به یک روز وقفه بیشتر (در نبرد) منجر خواهد شد.»

ایرنا: خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که پیش از رای‌گیری کابینه، نتانیاهو با شورشی از درون ائتلاف راستگرای خود مواجه شده بود، که برخی از آنها معتقدند این توافق، به فلسطینی‌ها بیش از حد امتیاز داده است.

ایرنا: بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد: ما خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه و ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای امدادرسانی به غیرنظامیان هستیم.

ایسنا: بر اساس داده‌های کشتیرانی و شرکت امنیت دریایی بریتانیایی «آمبری»، هفته گذشته دو کشتی تجاری که مسیر خود را در دریای سرخ و خلیج عدن تغییر داده‌اند، به همان گروه کشتیرانی تعلق دارند که کشتی «گلگسی لیدر» آن به‌وسیله حوثی‌های یمن توقیف شد.

فارس: مولوی کمال‌الدین منیب، رئیس جدید دانشگاه تخار، در نخستین روزهای کاری خود دستور داده تا از «واژه‌های بیگانه مانند دانشگاه، دانشکده» در اسناد تحصیلی و مکاتبات استفاده نشود. وی در نامه‌ای تحت عنوان «عدم استفاده از اصطلاحات و کلمات بیگانه» که نسخه‌ای از آن به انتشار رسیده، به تمام دانشکده‌ها دستور منع استفاده از واژه‌های زبان فارسی ذکرشده را داده است.

ایسنا:  پوتین،رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست اضطراری گروه بریکس گفت: یک راه‌حل طولانی‌مدت و پایدار برای جنگ لازم بوده و وقفه‌های بشردوستانه در جنگ گام درستی به سمت صلح است.

فارس: در بمباران اسرائیل در مثلث طیر حرفا-الجبین سه شهروند (دو خبرنگار و یک غیرنظامی) به شهادت رسیدند. المیادین گزارش داد، فرح عمر، خبرنگار و ربیع المعماری، عکاس خبری در حمله اسرائیلی‌ها در جنوب لبنان شهید شدند. 

♦♦♦

زمینه‌سازی جنگ جدید

شرق نوشت: به گزارش تاس، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در نشست «استعمارزدایی؛ توانمندسازی و توسعه زنان» اعلام کرد که فرانسه در حال زمینه‌سازی جنگ جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی است، جدایی‌طلبان را تحریک می‌کند و تسلیحات نظامی را در اختیار ارمنستان قرار می‌دهد. وی در این‌باره افزود: فرانسه علاوه بر مستعمرات سابق و فعلی خود، با حمایت از تمایلات و ارائه سلاح به ارمنستان زمینه آغاز یک جنگ جدید را در منطقه ما ایجاد می‌کند. فرانسه همچنین به دنبال سوءاستفاده از عضویت دائمی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای انجام دسیسه‌های سیاسی در مناطق مختلف است.

 

توافق جدید عربستان و چین

اعتماد نوشت: نمایندگان بانک‌های مرکزی چین و عربستان سعودی توافقنامه سوآپ ارزی را برای سه سال امضا کردند. خبرگزاری شینهوا گزارش داد، در دیدار نمایندگان بانک‌های مرکزی چین و عربستان سعودی در پکن توافق شد که به مدت سه سال سوآپ ارزی داشته باشند. قرارداد «سوآپ» نوعی قرارداد برای معاوضه جریان نقدی در آینده است که در آن تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی که باید پرداخت شوند، مشخص است. این نوع قرارداد به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد به منظور پوشش خطرپذیری دارایی‌های ارزی در بازارهای مالی معرفی شده است.

 

ادامه حمایت آمریکا از اوکراین

هم‌میهن نوشت: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون)، در سفر به «کی‌یف»  از سفارت ایالات‌متحده در این شهر بازدید کرد و سپس به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان داد که حمایت آمریکا از اوکراین ادامه خواهد داشت.  آستین به زلنسکی گفت: پیامی که امروز برای شما آورده‌ام این است که ایالات‌متحده با شماست. ما برای مدت طولانی با شما خواهیم ماند. بر اساس این گزارش، آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است. وزیر دفاع آمریکا افزود: «آنچه اینجا در اوکراین اتفاق می‌افتد نه‌تنها برای اوکراین بلکه برای بقیه جهان و مطمئناً برای آمریکا نیز مهم است.»

 

ترامپ آرژانتینی

ایسنا نوشت: خاویر میلی، که یک اقتصاددان «اولترا لیبرال» محسوب می‌شود، پس از پیروزی در انتخابات این کشور، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین خواهد شد. شمارش ۹۹ درصد آرا حاکی از آن است که میلی که یک سیاستمدار «ضد سیستم» محسوب می‌شود، توانسته است 6 /55 درصد آرا را در مقابل رقیب اصلی‌اش یعنی سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد میانه‌روی این کشور (با کسب 3 /44 درصد آرا) از آن خود کند.  برخی از او که روابط خوبی با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دارد به‌عنوان «ترامپ آرژانتین» یاد می‌کنند. او در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بارها وعده «پایان انحطاط» و «بازسازی آرژانتین» را داده است.