شناسه خبر : 44996 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فروپاشی دستگاه رسانه‌ای پریگوژین

جامعه جهانی در مقابل نقض حقوق بشر از سوی طالبان قرار می‌گیرد؟

یکی از پیامدهای شورش ناکام یوگنی‌ پریگوژین، فروریختن افسانه‌های مربوط به امپراتوری رسانه‌ای‌اش بود. دارایی اصلی این امپراتوری، شرکت رسانه‌ای پاتریوت، بعد از این شورش اعلام تعطیلی کرد. احتمالش هست که دوباره از نو شروع کند اما بعید است. الان هر چیزی که به پریگوژین مربوط باشد، سمی است. هم‌میهن در گزارشی نوشت که رسانه‌های پاتریوت در طول مدت تقابل ارتش مزدوران واگنر با وزارت دفاع، نتوانستند از پس کار بربیایند. پریگوژین خود کار رسانه‌ای‌اش را انجام داد و کانال تلگرام شخصی‌اش را به منبع کلیدی اخبار درباره اتفاقات تبدیل کرد. سکوت امپراتوری رسانه‌ای پریگوژین با توجه به اندازه بزرگش، غافلگیرکننده بود. پاتریوت شامل رسانه‌های آنلاین ملی مانند ریافن، پولیتیکا سیگودنیا (سیاست روز)، اکونومیکا سیگودنیا (اقتصاد روز) و نارودنیه نووستی (اخبار مردم) و نیز صدها سایت محلی و شبکه‌ای از کانال‌ها در تلگرام می‌شود. پریگوژین «کارخانه ترول‌هایش» را هم داشت، مجموعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در سن‌پترزبورگ برپا شد و تا امروز به جایی رسیده که صدها کارمند دارد که هر روز ده‌ها هزار نظر در شبکه‌های اجتماعی می‌فرستند. این کارخانه در سال ۲۰۱۶، وقتی مقامات آمریکا به دخالت در انتخابات این کشور متهمش کردند، شهرت جهانی یافت؛ اما ترول‌های پریگوژین زمان شورش به کمکش نیامدند.

مدتی است که مشخص شده امپراتوری پریگوژین آنقدر که ادعا می‌کرد قدرتمند نیست. در اتفاقات داخلی روسیه هم ناکامی‌هایی داشت، وقتی علیه الکساندر بگلوف، فرماندار سن‌پترزبورگ، فعالیت کرد؛ اما بگلوف که وفاداری شخصی به پوتین دارد، از این حملات رسانه‌ای جان به در برد. ترور شخصیت رسانه‌ای شاید در دهه ۱۹۹۰ کار می‌کرد اما الان در دهه ۲۰۲۰ هستیم. ناکامی رسانه‌ای دیگر پریگوژین، شبکه اجتماعی «یاروس» بود که بنا بود جایگزین شبکه‌های اجتماعی فیلترشده غربی باشد، اما اقبالی از سمت روس‌ها ندید و در ماه ژوئن، تعطیل شد. یاروس اوایل امسال ادعا کرده بود که ۱۱ میلیون کاربر دارد، اما اگر این واقعیت داشت، امکان نداشت تعطیل شود. همانند پاتریوت، واقعیت بسیار از ادعاهای این شرکت عقب‌تر بود. تحقیقات پیشین نشان داده بودند که پاتریوت فعالیت گسترده‌ای در شبکه‌های تبادل ترافیک داشت و ماهی حدود ۹۰۰ هزار روبل (حدود ۹ هزار دلار) خرج خرید ترافیک کاربری و لایک‌های شبکه‌های اجتماعی می‌کرد. با نگاهی به فعالیت کانال‌های تلگرامی پریگوژین که در آنها دستکاری ترافیک بسیار سخت‌تر است، مخاطبان واقعی پاتریوت احتمالاً بیش از چند هزارتا نبوده‌اند.

اتهام علیه بایدن

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، جو بایدن را به هدف گرفتن اصلی‌ترین رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به منظور مداخله در روند انتخابات متهم کرد. کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به اقدامات و سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاخت. مک‌کارتی نوشت: عدالت احتمالاً کور است، اما بدانید که بایدن، دولت را در برابر رقیب سیاسی اصلی خود برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ مسلح کرده است. اکنون یک دادستان رادیکال در جورجیا با حمله به ریاست‌جمهوری ترامپ و استفاده از آن برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حرفه سیاسی خودش، از رهبری بایدن پیروی می‌کند. او افزود: آمریکایی‌ها ماهیت واقعی این ریاکاری مستاصل را می‌بینند.

جامعه جهانی در مقابل نقض حقوق بشر از سوی طالبان

۱۰ سازمان بین‌المللی حقوق بشر به مناسبت دومین سالگرد تصرف افغانستان از سوی طالبان بیانیه‌ای صادر کردند. دو سال بعد از اینکه طالبان ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، کنترل افغانستان را به دست گرفت، ما قویاً نقض شدید، مداوم و روبه‌فزونی حقوق بشر از سوی طالبان به‌خصوص علیه زنان و دختران و همچنین فقدان واکنشی موثر را از سوی جامعه جهانی محکوم می‌کنیم. در دو سال گذشته، طالبان، به‌خصوص علیه زنان و دختران و اقلیت‌های دینی و قومی، روزبه‌روز سیاست‌های آزارگرانه‌تری اعمال می‌کند. این سیاست‌ها به‌وضوح تعهدات افغانستان را تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر نقض می‌کند. سیاست‌هایی که تحصیل، کار و دیگر فرصت‌های معیشتی، آزادی رفت‌وآمد و دسترسی به فضاها و خدمات عمومی را برای زنان و دختران ممنوع و محدود می‌کنند. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان و کارگروه سازمان ملل متحد در تبعیض علیه زنان و دختران، در گزارش مشترکشان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، بیان کردند که رفتار طالبان با زنان و دختران «می‌تواند آزار بر مبنای جنسیت به حساب بیاید که جنایت علیه بشریت است و می‌توان این رفتار را آپارتاید جنسیتی توصیف کرد». فعالان و به‌خصوص زنانی که از درون افغانستان به سیاست‌های طالبان اعتراض می‌کنند، بابت بلند کردن صدایشان با جدی‌ترین خطرات مواجه‌اند و با این حال، باز بلندتر از همه سخن می‌گویند. این فعالان مدنی به‌رغم اینکه واکنش طالبان، اعمال خشونت فیزیکی، حمله، بازداشت‌ها و حبس‌های خودسرانه، شکنجه و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، ناپدیدشدن اجباری و حمله به اعضای خانواده‌شان بوده است، در مسیر اهدافشان مداومت ورزیده‌اند. همچنان که توجه بین‌المللی به این بحران محو می‌شود و نقض حقوق بشر از سوی طالبان در نگاه جامعه ‌جهانی عادی‌سازی می‌شود، سازمان‌ها به ثبت جنایت‌ها تحت قوانین بین‌الملل و دیگر نمونه‌های نقض جدی حقوق بشر ادامه می‌دهند. ما همچنین عمیقاً نگران امنیت مدافعان حقوق بشری هستیم که در بازداشت طالبان‌اند. مثال‌های برجسته‌ای که مشتی نمونه خروار از تعداد بسیار بیشتری از این موارد هستند، پرونده‌های مطیع‌الله ویسا، فعال مدافع حقوق تحصیل که ۲۷ مارس ۲۰۲۳ خودسرانه بازداشت و حبس شده است و رسول پارسی، استاد دانشگاه، پژوهشگر اسلامی و فعال جامعه مدنی که از ۶ مارس ۲۰۲۳ همچنان زندانی است، هستند. عملاً هیچ حمایت بین‌المللی و حفاظت قانونی برای آنهایی که در معرض خطر هستند، وجود ندارند. اقدامات طالبان، چارچوب‌های قانونی موجود را نادیده گرفته‌اند یا آنها را در وضعیتی مبهم و بی‌کارکرد قرار داده‌اند.

کمپ ‌دیوید کره و ژاپن

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: «هنگامی که رهبران ایالات متحده، ژاپن و کره‌جنوبی در تاریخ 18 آگوست در کمپ دیوید گرد هم می‌آیند، از قبل به هدف اصلی خود یعنی شرکت در یک گفت‌وگوی سازنده سه‌جانبه دست یافته‌اند. این واقعیت که این اولین بار خواهد بود که سران این سه کشور به‌طور خاص برای یک نشست سه‌جانبه و نه در حاشیه یک کنفرانس بین‌المللی گرد هم می‌آیند، مهم‌ترین تحولی است که تاکنون در روند آب شدن یخ روابط بین توکیو و سئول وجود دارد. همچنین این نشست، نقش ایالات‌متحده را به‌عنوان یک حلقه واسط که به بهبود روابط پایدار منجر می‌شود، به محک خواهد گذاشت. راه رسیدن به کمپ دیوید و برگزاری این نشست، راه سخت و دشواری بود. زیرا روابط بین ژاپن و کره از سال 2019 به سرعت رو به وخامت گذاشته است. اما تغییر در رهبری در هر دو کشور با سفر یون‌سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی به توکیو در ماه مارس، به ازسرگیری روابط کمک کرده است. با تلاش برای حل‌وفصل حکم دادگاه کره در سال 2018 برای انجام اقدامات تنبیهی علیه استفاده از کار اجباری کره‌ای‌ها در طول جنگ جهانی دوم از سوی شرکت‌های ژاپنی، مسیر برای نزدیکی بین توکیو و سئول هموارتر شد. انتظار می‌رود این نشست سه‌جانبه که در محل اقامت ریاست‌جمهوری ایالات متحده در مریلند برگزار می‌شود، روابط بین رئیس‌جمهور یون و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن را بیش از پیش تقویت کند و همچنین به دو شریک اصلی واشنگتن در اقیانوس هند و اقیانوس آرام اجازه می‌دهد تا بر مسائل فرامرزی از جمله بحران هسته‌ای کره شمالی، تهدید ناشی از چین و امنیت منطقه‌ای به‌طور گسترده‌تر تمرکز کنند. با نگاهی به آینده، موفقیت این اجلاس سه‌جانبه در نهایت در دوام مشارکت بین دو کشوری نهفته است که قدرتمندترین دموکراسی‌ها در آسیا به شمار می‌روند. در حالی ‌که هم واشنگتن و هم توکیو علناً از پیشنهاد آغاز مذاکرات توسط یون، رئیس‌جمهور کره استقبال کرده‌اند، اما رهبر کره در داخل همچنان با مخالفت سیاسی قابل ‌توجهی در زمینه دیدگاهش برای تقویت روابط با ژاپن مواجه است. علاوه بر ادامه تنش‌ها در کره و سیاسی شدن حافظه تاریخی در این کشور، برنامه‌های ژاپن برای رهاسازی آب تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به منبع جدیدی برای اصطکاک بین دو طرف تبدیل شده است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه علمی بین‌المللی به‌طور گسترده‌ای اعلام کرده‌اند که این اقدام ژاپن خطری برای ساکنان سواحل اقیانوس ندارد و رها شدن این آب تاثیر ناچیزی بر مردم و محیط‌ زیست منطقه خواهد داشت.

نخست‌وزیر موقت پاکستان سوگند خورد انورالحق کاکار، یک سناتور پاکستانی نه‌چندان‌معروف، روز دوشنبه به‌عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور سوگند یاد کرد تا کشور و دولت پاکستان را تا زمان انتخابات چند ماه آینده هدایت کند. انورالحق کاکار از سمت خود به‌عنوان سناتور استعفا کرد و همزمان با روز استقلال پاکستان در حضور رئیس‌جمهور این کشور طی مراسمی که از تلویزیون زنده پخش می‌شد، سوگند یاد کرد. اولین وظیفه او انتخاب یک کابینه برای اداره کشور خواهد بود. پارلمان پاکستان روز چهارشنبه گذشته رسماً منحل شد و طبق قانون اساسی باید انتخابات جدید در عرض ۹۰ روز برگزار شود. از چند ماه پیش گمانه‌زنی شده که انتخابات بعدی پاکستان به دلیل تلاش مقامات حاکم برای ایجاد ثبات در کشور در مواجهه با بحران‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی به تعویق می‌افتد. عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، اخیراً به سه سال زندان محکوم و از شرکت در انتخابات به مدت پنج سال منع شده است.

نیاز به نیروی خارجی نداریم

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد این کشور امروز نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارد. طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، محمدشیاع‌السودانی، روز دوشنبه در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح این کشور که در پیروزی برابر داعش و آزادسازی استان نینوا مشارکت داشتند، گفت: عراق امروز نیازی به نیروهای جنگی خارجی ندارد و ما در حال انجام مذاکراتی پیشرفته برای تعیین سازوکار روابط و همکاری‌های آتی با ائتلاف بین‌المللی (علیه داعش) هستیم. نخست‌وزیر عراق افزود که در این دوره باید تمامی ابزارهای مقابله را در سطوح مختلف آموزش به‌روزرسانی کنیم. السودانی افزود: ما حق داریم به فداکاری همه عراقی‌هایی که توطئه داعش را خنثی کردند، افتخار کنیم و از همه شهدا، رهبران پیروزی، با احترام یاد می‌کنیم. وی تاکید کرد: همه جهان مدیون فداکاری‌های عراقی‌ها در آن نبرد هستند. زیرا باند داعش نه‌تنها عراق را هدف قرار داد، بلکه توطئه بزرگ‌تری برای هدف قرار دادن کشورهای منطقه بود. 

♦♦♦

ایسنا: انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات، در واکنش به اخباری درباره ارسال تسلیحات به سودان تاکید کرد که آتش‌بس در این کشور اولویت امارات است. وی با بیان اینکه کشورش طرفی در درگیری‌های سودان نیست، افزود: تنها از خود امارات بشنوید نه کسانی که از زبان امارات حرف می‌زنند. 

ایرنا: وزارت خارجه فلسطین از تصمیم عربستان برای تعیین سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده خود در فلسطین و سرکنسول در شهر قدس استقبال کرد. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم عربستان برای تعیین سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده خود در فلسطین و سرکنسول در شهر قدس اعلام کرد، زمان‌بندی این تصمیم نشان‌دهنده توجه کشور برادر عربستان به مساله فلسطین به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی است.

ایرنا: وزیر خارجه کنونی و رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی ترکیه عنوان کرد که این نهاد نیروهایی را در جنگ قره‌باغ از دست داده است. به نقل از راشا تودی، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه که پیشتر به مدت ۱۳ سال رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور بوده است، به نقش آنکارا در جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

ایسنا: خبرگزاری رسمی شینهوا گزارش داد، وزیر امور خارجه چین از فیلیپین خواست تا برای دستیابی به راه‌حلی موثر به منظور از بین بردن تنش‌ها در دریای چین جنوبی با پکن همکاری کند. این اظهارات در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان چین و فیلیپین بر سر موقعیت مکانی یک کشتی جنگی به‌گل‌نشسته که به‌عنوان یک پایگاه نظامی در دریای چین جنوبی خدمت می‌کند، مطرح شد.

مهر: مسوولان امنیتی رژیم صهیونیستی به کابینه نتانیاهو نسبت به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت عدم تصویب ارائه تسهیلات اقتصادی به آن هشدار دادند. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تصویب تسهیلات اقتصادی که ارتش رژیم برای تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد داده، مستلزم موافقت بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی است که از امضای آن خودداری می‌کند.

فارس: دیمیترو کولبا، وزیر امورخارجه اوکراین، در مورد نتایج مذاکراتی که اوایل هفته جاری به میزبانی عربستان سعودی برای حل بحران این کشور برگزار شد، ابراز خوش‌بینی کرد و آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

♦♦♦

 در مسیر جهان چندقطبی

هم‌میهن نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در کنفرانس امنیت بین‌المللی گفت: همه ما، کل جامعه جهانی، با هم و در موقعیتی برابر هستیم که باید خطوط آینده را ایجاد کنیم. او گفت: نمایندگان دپارتمان‌های دفاعی، دیپلمات‌ها و کارشناسان بار دیگر در مسکو گرد هم آمده‌اند تا در مورد موضوعات در دستور کار جهانی و منطقه‌ای بحث کنند. چنین بحث‌های آزاد، صادقانه و بی‌طرفانه‌ای امروز بسیار مهم و مورد تقاضاست، زیرا همه ما، کل جامعه جهانی با هم، در شرایط مساوی، آینده را شکل می‌دهیم. امروزه شکل‌گیری جهان چندقطبی در حال انجام است.

 

سیاست آلمان در تامین سلاح اوکراین

اعتماد نوشت: یک منبع امنیتی آگاه با اشاره به گزارش نشریه اشپیگل به خبرگزاری رویترز گفت که کی‌یف به برلین برای تامین موشک‌های کروز تاوروس فشار وارد کرده؛ این موشک‌ها بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر دارند و بر روی جنگنده‌هایی مانند تورنادو، اف-۱۵ یا اف-۱۸ مستقر می‌شوند. برلین در میانه نگرانی از برد بالای این سلاح و استفاده احتمالی از آن برای زدن اهدافی در داخل روسیه از ارسال آنها به اوکراین امتناع کرده است. یکی از سخنگوهای دولت برلین نیز گفته است: آلمان بر روی توپخانه سنگین، خودروهای زرهی و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی متمرکز است.

 

«اسلام میانه‌رو» عربستان

شرق نوشت: براساس مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها میان سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، افکار عمومی عربستان سعودی به‌طرز قابل ‌توجهی نسبت به نسخه مدرن اسلام بازتر شده است. اسلام «میانه‌رو» جذابیت خود را حفظ کرده، هرچند برخی مخالفت‌ها نیز همچنان باقی است. تا ماه مارس /آوریل ۲۰۲۳، تقریباً نیمی (43 درصد) از مردم عربستان سعودی با این نظر موافق بودند که «ما باید به سخنان کسانی در میان خود گوش دهیم که سعی دارند تفسیر معتدل، روادارانه و مدرن‌تر از اسلام ارائه کنند». این نسبت تقریباً دو برابر رقمی است که شش سال پیش (2017) ثبت شده بود و طی سه سال گذشته نسبتاً ثابت مانده است.

 

حکم بازداشت ترامپ

ایسنا نوشت: هیات منصفه دادگاه شهر فولتون در ایالت جورجیای آمریکا، دونالد ترامپ را به «عدم تمکین در برابر قانون» و «تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰» متهم و حکم بازداشت این رئیس‌جمهوری سابق و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ایالات متحده را صادر کرد. دونالد ترامپ به همراه ۱۸ تن از مقامات سابق دولت آمریکا تا تاریخ ۲۵ آگوست (۳ شهریور) مهلت دارند تا تسلیم دادگاه شوند. دادستان فانی ویلیس از شهر فولتون در ایالت جورجیا از پرونده و کیفرخواست جدیدی علیه دونالد ترامپ پرده برداشت.