شناسه خبر : 44691 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واگنر پس از عقب‌نشینی

در فرانسه چه خبر است؟

در فاصله پنج سال، سه دوره طولانی خشونت خیابانی فرانسه را به لرزه انداخته است؛ با مطالبات و قهرمانانی که تفاوت‌های جدی با هم داشته‌اند. هم‌میهن در گزارشی نوشته است؛ یکی شورش‌های جلیقه‌زردهای شهرهای دور از پایتخت و حومه‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود. بعد از آن در سال ۲۰۱۹ و سال جاری، گروه‌های حاشیه‌ای چپ افراطی، اعتراضات خشونت‌آمیزی داشتند. کشور حالا در حومه‌های چندنژادی‌اش درگیر پنجمین روز خشن‌ترین و گسترده‌ترین قیام در ۱۸ سال اخیر است. از این سه طغیان، شورش فعلی شاید کمترین غافلگیری و بیشترین نگرانی را ایجاد کرده باشد.

گسل‌های بسیاری در جامعه فرانسوی وجود دارد اما عمیق‌ترین و خطرناک‌ترین، بدفهم‌ترین و انفجاری‌ترینشان، دیواری نامرئی است که شهرهایی اغلب برخوردار با جمعیت‌های سفیدپوست را از حومه‌ها و حاشیه‌های چندنژادی یا «بانلی‌ها» جدا می‌کند. برای کسانی که به این حومه‌ها سفر کرده‌اند، این منطقه‌ها، هم از تصورات بهتر و هم بدترند. مجمع‌الجزایری هستند از فقر و خلاقیت، انرژی و جنگ باندهای خلافکار، امید و رنج. میلیون‌ها نفر مردم سخت‌کوش دارند که بدون آنها شهرهای برخوردار دوام نمی‌آورند. هر ۱۰ تا ۲۰ سال یک‌بار، مثل آتش‌فشانی نه‌چندان خاموش منفجر می‌شوند. معلوم نیست آیا این قیام از سه هفته شورشی که تقریباً به همه شهرهای بزرگ و متوسط فرانسه در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۵ گسترش یافت، طولانی‌تر و ویرانگرتر خواهد بود یا نه. آن شورش‌های ۲۰۱۵، آرام‌آرام از حومه‌های شمالی پاریس شروع و به‌تدریج در سراسر کشور گسترده شدند، مثل آتش‌سوزی‌های جنگلی. شورش‌های ۲۰۲۳ همه‌جا یک‌دفعه منفجر شدند. شاید سریع‌تر آتششان تمام شود، شاید هم نه. پیشرفت شبکه‌های اجتماعی، تا حدی این تفاوت را توضیح می‌دهد. ویدئویی وجود دارد که نشان می‌داد روز سه‌شنبه، یک پلیس راهنمایی و رانندگی در حومه‌های غرب پاریس، شش‌کیلومتری طاق نصرت، ناهل ۱۷ساله را بدون دلیل می‌کشد. این ویدئو در فاصله چند دقیقه، روی موبایل‌های ساکنان شهرک‌های مسکونی عمومی مارسی، تولوز، بوردو، لیل و استراسبورگ دیده شده بود.

درست مثل سال ۲۰۰۵، واکنش‌ها عمدتاً به شکل آسیب به خود بوده است، همان چیزی که تیم فوتبال فرانسه -اغلب متولد همین شهرک‌های حومه‌ای- روز جمعه در درخواستی سخنورانه آن را «فرآیند کاملی از خودتخریبی» نامید. شورشی‌ها که بسیاری‌شان حتی در حد ۱۴سالگی جوان بودند، به نمادهای دولت مانند پاسگاه‌های پلیس و تالارهای شهرداری حمله کرده‌اند؛ حتی ماشین‌های همسایه‌هایشان را هم سوزانده‌اند، برای شعارنویسی و آسیب به سراغ مدارسی که در آن درس خوانده بودند هم رفته‌اند و قطارها و اتوبوس‌هایی را که والدینشان برای سر کار رفتن استفاده می‌کرده‌اند، خراب کرده‌اند. این یک جنبش یک‌دست یا سازمان‌دهی‌شده نیست. شورش است اما انقلاب نیست. هدف واضحی ندارد. بسیاری از جوانان در خیابان‌ها به میانه فضایی از اعمال خشونت کشیده شده‌اند که نمی‌فهمندش. از ده، بیست نفر اولی که پنجشنبه در نانتر، محل شروع شورش‌ها، محاکمه شدند، یکی‌شان هم نام ناهل را نیاورده است. هیچ‌کدام حرفی از ترس یا نفرت نسبت به پلیس نزده‌اند. تردیدی نیست که بعضی از این شورشی‌ها واقعاً از خشونت پلیس خشمگین و مصمم‌اند که انتقام «برادری» را که هرگز ندیده‌اند بگیرند. دیگران به نظر بیشتر علاقه‌مند به غارت مراکز خرید هستند.

بیانیه رئیس گروه شورشی واگنر

رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر در بیانیه‌ای کوتاه ادعا کرد، هدف «راهپیمایی عدالت» نیروهای او مبارزه با خائنین بود. یوگنی پریگوژین در یک پیام صوتی کوتاه گفت، شرکت نظامی خصوصی واگنر با انجام آنچه او «راهپیمایی عدالت» خواند، به‌دنبال مبارزه با خائنین بود. به نوشته پایگاه نیوزویک، ۲۳ جولای / ۳ تیرماه «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر اعلام کرده بود از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته است. پریگوژین در پی این اتفاق اعلام کرد که خواستار برگزاری یک «راهپیمایی عدالت» است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد. ماجرای اختلافات واگنر با کرملین 24 ساعت بعد از تحرکات این گروه پیمانکار نظامی با وساطت «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش‌روی واگنر گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

ازسرگیری روابط ترکیه و مصر

آنکارا و قاهره روابط دیپلماتیک خود را پس از ۱۳ سال وقفه ترمیم کرده و با مبادله سفیر، در جهت عادی‌سازی مناسبات خود گام برداشتند. ایسنا گزارش داد، ترکیه، «صالح موتلو شن» را به‌عنوان سفیر در قاهره معرفی کرد و «عمرو الحمامی» نیز به‌عنوان سفیر مصر در آنکارا تعیین شد. دو کشور ترکیه و مصر همزمان با عادی‌سازی مناسبات خود، در بیانیه مشترکی از ارتقای روابط دو کشور به سطح سفارتخانه خبر داده و این اقدام را نتیجه اراده روسای جمهور دو کشور عنوان کردند. بنا به اعلام شبکه ان.تی.وی، در بیانیه مشترک دو کشور مصر و ترکیه عادی‌سازی مجدد روابط بین دو کشور، نشان‌دهنده اراده متقابل برای توسعه مناسبات دوجانبه در راستای تامین منافع مردم ترکیه و مصر اعلام شده است. حدود یک ماه پیش «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک به سطح عادی و تبادل سفیر توافق کردند.

همکاری‌های آمریکا و ارمنستان

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، امروز به واشنگتن می‌رود تا با مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقام‌های آمریکا درباره روابط دوجانبه رایزنی کند. در شرایطی که واشنگتن پنجشنبه هفته گذشته میزبان وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود، یک مقام امنیتی ارمنستان قرار است امروز به آمریکا سفر و با مقام‌های این کشور دیدار کند. به گزارش وبگاه آرمن پرس، دفتر دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد که در جریان دیدارهای آرمن گریگوریان در واشنگتن، «همکاری‌های دوجانبه ارمنستان -ایالات متحده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بعد از مذاکرات وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در واشنگتن، از شفافیت دو طرف برای رسیدن به یک توافق صلح پایدار قدردانی کرده بود.

راهکارهای اروپا برای منصرف کردن پناهجویان

اتحادیه اروپا برای تعیین سیاست و قوانین پناهندگی به توافقی دست پیدا کرده که هدف اصلی آن کاهش تعداد پناهجویانی است که به قاره اروپا می‌رسند. هم‌میهن مطرح کرد؛ آیا این توافق نتیجه‌بخش خواهد بود؟ قاعده انسان‌دوستانه حق پناهجویی چه می‌شود؟ این روزها مرکز پایه‌گذاری قوانین پناهندگی اروپا را می‌توان در کاخ ریاست‌جمهوری پرزرق‌وبرق قرطاج پیدا کرد. این کاخ در سواحل تونس نزدیک به آب قرار گرفته و بازدیدکنندگان می‌توانند از چشم‌انداز دریای مدیترانه و خدماتی که از سوی صدها نفر از کارکنان کاخ ارائه می‌شود، لذت ببرند. ژانویه 2011 و اوایل بهار عربی، کاخ قرطاج مورد حمله سربازان قرار گرفت اما امروز، این سیاستمداران اروپایی هستند که به آن رفت‌وآمد می‌کنند. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، جرالد دارمانان، وزیر کشور فرانسه، مارک روته، نخست‌وزیر هلند و نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان، مقاماتی هستند که در روزهای اخیر برای ادای احترام به قیس‌سعید، رئیس‌جمهور تونس، در کاخ قرطاج حضور پیدا کرده‌اند. برای بسیاری از سیاستمداران اروپایی پیشرو دلایل خوبی وجود دارد که این سفر را بر فراز آب‌های مدیترانه در مدت ‌زمان بسیار کوتاه طی کنند. اوایل ژوئن، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از سال‌ها درگیری تلخ که گاهی به نظر می‌رسید می‌توانست اتحادیه اروپا را چندتکه کند، بالاخره برای حل مسائل پناهندگی با یکدیگر به توافق رسیدند. این توافقنامه چندصدصفحه‌ای تعاملاتی با کشورهای مدیترانه‌ای مانند تونس را ترسیم می‌کند. ایده اصلی این است: قیس‌سعید قرار است برای حل مشکل پناهجویان قاره اروپا به اتحادیه اروپا کمک کند. نتیجه مذاکرات ایجاد یک توافق بر سر سیاست جدید پناهندگی در اروپا بود که هم‌اکنون میان تونس، بروکسل، روم و برلین در حال توسعه است. هدف این کشورها تبدیل اتحادیه اروپا به مکانی امن نسبت به هر زمان دیگری است. در واقع تبدیل اروپا به مقصدی کاملاً دشوار و دست‌نیافتنی، تا حدی که دیگران از تلاش کردن برای رسیدن به این قاره منصرف شوند. این اصلاحات شامل رسیدگی سریع به درخواست پناهندگی متقاضیان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و اخراج سریع افرادی است که پناهندگی دریافت نکرده‌اند. اما آیا این یک پیشرفت تاریخی برای سیاستمداران به‌شمار می‌رود؟ آیا این توافقنامه قادر به حل مشکلاتی است که سیستم قدیمی و ناکارآمد به‌جای گذاشته بود؟ زمانی که قوانین جدید پناهندگی در دنیای واقعی اعمال شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ از شرایط حق پناهندگی در اروپا چه‌چیزی باقی می‌ماند؟

دیدار رئیس سیا با زلنسکی

در بحبوحه شورش واگنر، یک مقام آمریکایی گفته است که رئیس سیا اخیراً به اوکراین سفر کرده و با رئیس‌جمهور اوکراین و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است. یکی از مقام‌های ارشد ایالات‌متحده آمریکا گفته است که «ویلیام برنز» رئیس سیا اخیراً به اوکراین سفر کرده و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته است. یک مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «مدیر برنز اخیراً به اوکراین سفر کرده است؛ همانطور که از یک سال پیش و آغاز تجاوزات روسیه به‌طور منظم این کار را انجام داده است.» این مقام آمریکایی ادامه داد: «همانند سایر سفرها، مدیر (سیا)، با همتایان اطلاعاتی خود در اوکراین و رئیس‌جمهور زلنسکی دیدار کرد و بر تعهد آمریکا برای اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌منظور کمک برای دفاع از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه تاکید کرد.» 

♦♦♦

ایرنا: روزنامه ال‌پائیس گزارش داد که ارتباط‌ها میان آمریکا و ونزوئلا در بالاترین سطح خود ادامه دارد و مقام‌های دو کشور به‌صورت مخفیانه در ماه ژوئن در پایتخت قطر با یکدیگر دیدار کردند.

تسنیم: شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: این شورا نشست فوری برای بررسی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد برگزار می‌کند.

فارس: مقامات عراق از آغاز تحقیق برای مشخص شدن دلایل مرگ هزاران ماهی در رودخانه‌ای در استان میسان، در جنوب این کشور خبر دادند. این پدیده ممکن است با خشکسالی عراق ارتباط داشته باشد.

ایسنا: رئیس هیات دولت امارات و حاکم دوبی از تاسیس وزارت سرمایه‌گذاری در امارات خبر داد. «محمد بن‌راشد آل مکتوم» رئیس هیات دولت امارات و حاکم دوبی، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که جلسه هیات دولت که در ابوظبی برگزار شد شاهد تصویب مصوباتی از جمله تشکیل وزارت سرمایه‌گذاری بود.

فارس: مدیریت کانال سوئز از رسیدن اسکله شناور جدید از کره جنوبی به ناوگان دریایی پورت سعید خبر داد.

ایسنا: شرکت گاز ادنوک امارات قراردادهایی به ارزش 34 /1 میلیارد دلار برای ایجاد خط لوله جدید به منظور انتقال گاز طبیعی به منطقه شمالی امارات امضا کرد.

ایرنا: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، با انتشار مقاله‌ای در نشریه روسیسکایا گازتا خواستار تعلیق روابط کشورش با انگلیس، فنلاند، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک شد.

ایلنا: نامه‌ای از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در رسانه‌ها منتشر شده که در آن رهبر گروه طالبان فرمان بستن همه‌ آرایشگاه‌های زنانه را صادر کرده است.

ایرنا: عربستان سعودی اخیراً پیام جدیدی در مورد احتمال ازسرگیری روابط خود با اسرائیل ارسال کرد، پیامی که نه تل‌آویو بلکه بیشتر قلب و ذهن ساکنان کاخ سفید را نشانه رفته بود و از این‌رو تلاش شد از نزدیک‌ترین نقطه به واشنگتن یعنی سفارت سعودی در آمریکا ارسال شود.

ایسنا: مشکلی که باعث شده رابرت مالی را به مرخصی بدون حقوق بفرستند، در مورد کوتاهی او نسبت به اسناد محرمانه است.

ایسنا: ینس استولتنبرگ اعلام کرد تا اول اکتبر 2024 سمت دبیرکلی ناتو را بر عهده خواهد داشت.

♦♦♦

شرط مذاکره صلح با روسیه

هم‌میهن نوشت: زلنسکی در نشست خبری با نخست‌وزیر اسپانیا گفت، دولت کی‌یف آماده مذاکرات برای پایان دادن به درگیری است؛ اگر نیروهای روسی به‌صورت کامل از دونباس (شرق اوکراین) و کریمه عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه تلگراف، اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بیانگر این مساله است که این کشور شاید به‌دنبال مذاکرات صلح باشد؛ اگر ضدحمله علیه نیروهای روسی باعث شود این نیروها از کریمه خارج شوند. زلنسکی در جریان دیدار و نشست خبری مشترک با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در کی‌یف گفت:‌ «مرزهای ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ مرزهای ما نیستند. آنها خط ارتباطی بین ما و اشغالگران هستند.»

 

گفت‌وگوی راهبردی دفاعی چین و بریتانیا

شرق نوشت: وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیات رایزنی راهبردی-دفاعی ارتش آزادیبخش خلق چین سفری از تاریخ 24 ژوئن تا اول جولای به انگلیس و فرانسه انجام داد. وزارت دفاع چین در بیانیه خود اعلام کرد، این هیات در این سفر با طرف‌های خارجی در مورد توسعه روابط دفاعی دوجانبه به بحث پرداخته و درباره مسائل مهم برای دو طرف در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به‌صورت جامع تبادل‌نظر کرد. طبق اعلام وزارت دفاع چین، تبادل‌نظرهای مقام‌های چین با مقام‌های فرانسه و انگلیس در این سفر باعث ارتقای اعتماد و درک متقابل و دوجانبه شد.

 

تعامل مثبت با افغانستان

اعتماد نوشت: امیرخان متقی، سرپرست وزارت‌خارجه طالبان، درباره سخنان اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اذعان وی به عدم حضور القاعده در افغانستان گفت، طالبان در دو سال گذشته تعهد استفاده نشدن از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها را ثابت کرده و هم‌اکنون این «مسوولیت» آمریکاست که وارد یک «تعامل مثبت» با افغانستان شود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت‌خارجه طالبان در بخشی از مصاحبه با شبکه الجزیره سخنان اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان گفت، اظهارات جو بایدن «درک حقایق» است.

 

اعدام در عربستان

ایسنا نوشت: وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام پنج فرد محکوم به تروریسم از جمله چهار عربستانی و یک مصری خبر داد. وزارت کشور عربستان در مورد جزئیات این پرونده اعلام کرد، طلحه هشام محمد عبده، (دارای تابعیت مصری) به همراه سایر متهمان به نام‌های احمد بن محمد بن احمد عسیری، نصار بن عبدالله بن محمد الموسی، حمد بن عبدالله بن محمد الموسی، عبدالله بن عبدالرحمن بن عبدالعزیز التویجری (دارای تابعیت عربستانی) اقدام به هدف قرار دادن عبادتگاهی در استان الأحساء کردند که در پی آن پنج تن کشته ‌شده و چند تن دیگر زخمی شدند.