شناسه خبر : 43388 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشف اسناد محرمانه در دفتر بایدن

امارات وعده اتمام وابستگی به سوخت فسیلی داد

دولت امارات تصمیم گرفته است استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف از سال آینده در این کشور ممنوع شود. این ممنوعیت از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ اعمال می‌شود و شامل کیسه‌های پلاستیکی و انواع مواد و ترکیبات آن خواهد بود. به گزارش روزنامه نشنال اماراتی‌ها همچنین واردات وسایلی مثل جعبه‌های غذا، فنجان‌های نوشیدنی، کارد و چنگال و قاشق ساخته‌شده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را ممنوع خواهند کرد. البته این ممنوعیت از سال ۲۰۲۶ اعمال می‌شود. موضوع حفاظت از محیط زیست برای دولت امارات اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. آنها در بخش انرژی هم سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در بخش انرژی پاک و خورشیدی داشته‌اند. رئیس امارات در نخستین سخنرانی‌اش به شهروندان این کشور وعده داد در آینده‌ای نه‌چندان دور وابستگی اقتصاد امارات به نفت و سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود.

توقیف محموله کلاشنیکف در دریای عمان

 نیروهای دریایی آمریکا قایقی ماهیگیری را در آب‌های دریای عمان توقیف کرده‌اند که شامل بیش از دو هزار اسلحه جنگی بوده است. اسلحه‌ها از نوع کلاشنیکف AK - 47 هستند. به گزارش عرب‌نیوز معاون فرمانده نیروهایی که این قایق ماهیگیری را توقیف کرده‌اند می‌گوید مقصد این اسلحه‌ها یمن بوده است. در واقع قرار بوده این سلاح‌ها به دست نیروهای حوثی بیفتد. این مقام آمریکایی تعداد دقیق سلاح‌های کلاشنیکف توقیفی را دو هزار و ۱۱۶ قبضه اعلام می‌کند. به‌جز کلاشنیکف سلاح‌های دیگری هم ضبط شده است. در بخشی دیگر از اظهارات این مقام نظامی تاکید شده است «این‌بار اولی نیست که قایق‌های حامل سلاح در این بخش از دریای عمان توقیف می‌شوند». او به مسیری اشاره می‌کند که اغلب برای قاچاق و حمل‌ونقل غیرقانونی اسلحه و ارسال آن به یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقام نظامی یک‌بار دیگر یادآور شد هرگونه تامین یا فروش سلاح به حوثی‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقض قوانین بین‌المللی است.

 اعتصاب علیه لایحه ضداعتصاب!

 اتحادیه‌ها با همراهی کارگران و کارمندان بخش عمومی تصمیم گرفته‌اند اقدامی هماهنگ علیه لایحه ضد اعتصاب دولت انجام دهند. ادامه دادن به اعتصابات و همچنین برگزاری تجمعات خیابانی از جمله اقدامات آنها خواهد بود. به گزارش گاردین دولت ریشی سوناک برای مقابله با اعتصابات فلج‌کننده کارگران و کارمندان در بخش حمل‌ونقل، سازمان بهداشت و آموزش لایحه‌ای تدارک دیده است. این لایحه به کارمندان و کارگران این اصناف اجازه نمی‌دهد هر وقت و هر جا کار را زمین بگذارند و سیستم حمل‌ونقل و آموزش و مراکز درمانی را تعطیل کنند و اختلالات گسترده به وجود آورند. در بخشی دیگر از این لایحه به کارفرما اجازه داده می‌شود افراد خاطی را برکنار کند. این موضوع باعث واکنش حزب کارگر و البته اتحادیه‌ها شده است. نماینده‌های کارگران در اتحادیه اصناف تصمیم گرفته‌اند علیه این لایحه اقدامی هماهنگ ترتیب دهند. آنها می‌گویند دولت به جای پاسخ به مطالبات حق اعتراض و اعتصاب را محدود می‌کند. کارگران خواستار افزایش حقوق متناسب با تورم هستند. موافقان لایحه ضداعتصابات می‌گویند این قانون حامی مردم بریتانیاست. آنها متاثر از اعتصابات بسیار آسیب می‌بینند و این قانون اجازه نمی‌دهد هر زمان و هر جا که کارگران صلاح دیدند کار را زمین بگذارند و یک سیستم را مختل کنند. موافقان اشاره می‌کنند توقف کار در بخش بهداشت و درمان مثل اعتصاب راننده‌های آمبولانس آسیب‌های فراوان دارد و با جان انسان‌ها بازی می‌کند. پیش از تعطیلات سال نو راننده‌های آمبولانس مرکز فوریت‌های پزشکی بریتانیا اعتصاب کردند و ترس و وحشت زیادی در جامعه بریتانیایی به وجود آوردند.

معرفی وزیر خارجه جدید چین

چین، به‌تازگی «چین گانگ»، سفیر سابق خود در ایالات متحده را به‌عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرده است و او جانشین «وانگ یی» خواهد شد. به گزارش ایرنا، سازمان خبری مرکزی مرتبط با دولت تایوان بر دو جنبه انتصاب چین گانگ ۵۶ساله تاکید کرده که عقب‌نشینی از رسم و روال سابق است: نخست اینکه او در اکتبر سال ۲۰۲۲ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در کنگره بیستم ارتقا پیدا کرد و سریع‌تر از چندین وزیر ارشد مدارج ترقی را طی کرد. دوم اینکه او سه ماه پیش از دیدارهای «دوجلسه‌ای» ماه مارس منصوب شد که در آن یک وزیر خارجه جدید را به‌طور معمول کنگره ملی خلق که عالی‌ترین نهاد قانونگذاری است، منصوب می‌کند. روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، روزنامه خصوصی هنگ‌کنگ، «چین» را «دستیار معتمد شی» توصیف کرده است و انتصاب او به مقام وزارت خارجه را تلاش پکن «برای تثبیت روابط با واشنگتن» خوانده است. به گفته روزنامه دولتی چاینا دیلی پس از لی ژائوشینگ و یانگ جی‌یچی، «چین» سومین سفیر چین در آمریکاست که به مقام وزارت رسیده است. می‌نگ پائو روزنامه خصوصی هنگ‌کنگ نیز متذکر شد که او جوان‌ترین وزیر چین از زمان چوئن لای است. له یوچنگ نایب‌وزیر ۵۹ساله سابق که برای این منصب آماده شده بود، در عوض در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به سمت نایب‌رئیس اداره رادیو و تلویزیون ملی منصوب شد. از له که متخصص تحصیل‌کرده امور روسیه است، بارها در دسامبر ۲۰۲۱، هفته‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، نقل شده بود که «هیچ سقفی» برای دوستی چین و روسیه وجود ندارد. گزارشگران درباره هشت سال دوره سخنگویی گفته‌اند: «چین گانگ هیچ‌وقت مشکلی را دور نمی‌زند، بلکه رویکردی سرراست و روشن نسبت به آن دارد؛ به‌ویژه وقتی به سوالات تحریک‌آمیز واکنش نشان می‌دهد «تیز و قدرتمند» است و از بحث فرار نمی‌کند و دوپهلو حرف نمی‌زند.» رسانه حزبی شانگهای آبزرور درباره انتصاب چین به‌عنوان سفیر در آمریکا در روز ۲۹ جولای ۲۰۲۱ نوشت: «چین گانگ خودش نماد خوبی از دیپلماسی کشور عظیم چین است. او در عین حفظ منافع ملی، فردی است با اعتمادبه‌نفس، گشوده و صمیمی.»

کشف اسناد محرمانه

کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از یکی از دفاتر جو بایدن توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که یورش چندی پیش اف‌بی‌آی به اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جهوری سابق آمریکا در فلوریدا و کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده همچنان موردتوجه رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها قرار دارد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس آنچه کاخ سفید اعلام کرده، این اسناد که دارای مهر طبقه‌بندی‌شده بودند، از دفتری به دست آمده که زمانی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا حدود هشت سال از آن استفاده می‌کرد. بایدن پیش‌تر درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در اقامتگاه دونالد ترامپ گفته بود انتقال اسناد طبقه‌بندی‌شده به خارج از کاخ سفید بی‌مسوولیتی است، اما هنوز درباره اتفاق مشابه مربوط به خودش موضع‌گیری  نکرده است. وکلای بایدن می‌گویند این اسناد را که تعداد آنها 10 پرونده اعلام شده، نوامبر گذشته، زمانی که مشغول سروسامان دادن به این دفتر بودند، پیدا کردند و این اسناد را به آرشیو ملی تحویل داده‌اند. کاخ سفید در این زمینه در حال همکاری با آرشیو ملی و وزارت دادگستری است. این اسناد در «مرکز پن بایدن» کشف شد که یک اتاق فکر مرتبط با دانشگاه پنسیلوانیاست. محل کشف این اسناد هم «یک کمد قفل‌شده» عنوان شده است. از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا خواسته شده است که این اسناد را بررسی کند. برخی چهره‌های جمهوریخواه نوع برخورد با وجود اسناد طبقه‌بندی‌شده در دفتر خصوصی بایدن و دیگر موضوعات مربوط به بایدن، شامل اتهام‌ها علیه پسرش را دوگانه توصیف کرده‌اند. سناتور رانی جکسون در این زمینه گفت: «دو سیستم قضایی در این کشور داریم، یکی برای آنها و یکی برای ما.» جیمز کومر، عضو جمهوریخواه کنگره و رئیس جدید کمیته نظارتی مجلس نمایندگان هم گفت نحوه برخورد با ماجرای انتقال اسناد محرمانه به دفتر بایدن سوالاتی را درباره بی‌طرفی وزارت دادگستری ایجاد کرده است. او به خبرنگاران گفت: «موضوع دیگر نگرانی در این مورد است که در وزارت دادگستری یک نظام قضایی دو لایه وجود دارد به نحوی که رفتار آن با جمهوریخواهان و دموکرات‌ها متفاوت است یا دست‌کم در رفتار با رئیس‌جمهوری فعلی و رئیس‌جمهوری سابق رویکردی متفاوت دارد.» مشخص نیست که اسناد درباره چه موضوعاتی است، سطح طبقه‌بندی آنها چیست و به چه دلیل به این مرکز انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود این اسناد حاوی مطالب محرمانه اتمی نبوده و در پوشه‌ای همراه اسناد طبقه‌بندی‌نشده در یک جعبه قرار داشتند.

پایان ماه عسل کابل و اسلام‌آباد

ماه عسل کابل و اسلام‌آباد زودتر از آن چیزی که انتظارش می‌رفت به پایان رسید. نزدیک به یک ماه قبل حنا ربانی کهر معاون وزیر خارجه پاکستان، در بین مخالفت‌های شدید وارد خاک افغانستان شد و طالبان پیش پای او فرش قرمز پهن کردند. اما در پشت پرده اوضاع روزبه‌روز در حال سخت‌تر شدن بود. به گزارش شرق اسلام‌آباد از دست گروه تحریک طالبان پاکستان که مدت‌هاست دست به حملاتی در خاک این کشور می‌زنند عصبانی است. این گروه در مرز با افغانستان شکل گرفته و پایگاه اجتماعی دارند. در سال ۲۰۱۴ پنج نفر از اعضای تحریک طالبان وارد یک مدرسه وابسته به ارتش در پیشاور شدند و ۱۴۹ نفر را به قتل رساندند. پس از این اتفاق دولت پاکستان دست به پاکسازی پناهگاه‌های این گروه تروریستی زد. افراد به تحریک طالبان پس از این یورش به سمت افغانستان رفتند و از آن پس حملات خود را از خاک کشور همسایه سازماندهی کردند. با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اسلام‌آباد بیش از گذشته نگران حملات طالبان پاکستان در خاک کشورش شد. این نگرانی‌ها وقتی به مرحله جدی‌تری رسید که در مرز دو کشور دو طرف دست به آتش بردند و به سوی یکدیگر شلیک کردند. در شدیدترین نوع این حملات هفت نفر پاکستانی و یک نفر از بین سربازان طالبان جان خود را از دست دادند. در اتفاقی دیگر تعدادی از اعضای طالبان به یک مرکز ضدتروریسم در غرب پاکستان رفته و در آنجا دست به گروگانگیری خونباری زدند. هر چقدر که اعضای گروه طالبان سعی می‌کند موضوع اختلافات با پاکستان را کم‌اهمیت جلوه دهد، اسلام‌آباد ابایی از بیان اینکه تا چه اندازه نسبت به کابل خشمگین است ندارد. پاکستانی‌ها طالبان را متهم می‌کنند که قدرت کافی برای مقابله با حملاتی را که از خاک افغانستان به پاکستان می‌شود ندارند. 

♦♦♦

ایرنا: موسسه خیریه آکسفام گزارش داد که دست‌کم ۸۷ غیرنظامی در جریان حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن با استفاده از تسلیحات ارائه‌شده از سوی انگلیس و آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کشته شده‌اند. این گزارش دولت انگلیس را به نادیده گرفتن بمباران یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، متهم و تصریح کرد که این کشتار به فهرستی از دلایل قانونی برای پایان دادن به تجارت سودآور اسلحه با عربستان می‌افزاید.

ایلنا: رئیس رژیم صهیونیستی چهارشنبه هفته گذشته استوارنامه سفیر ترکیه در سرزمین‌های اشغالی را تحویل گرفت.

ایرنا: یون سوک یول رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت کره جنوبی و آمریکا مذاکراتی پیرامون برنامه‌ای مشترک که شامل توانایی‌های هسته‌ای آمریکا در برابر تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی است، داشته‌اند. 

تسنیم: یک منبع در گروه تروریستی موسوم به «هیات تحریرالشام» (جبهه النصره سابق) در استان ادلب سوریه فاش کرد که شماری از تروریست‌های گروه موسوم به «جماعت آلبانیایی» مستقر در شمال سوریه برای جنگیدن علیه روسیه راهی اوکراین شدند.

ایرنا:  یک نشریه انگلیسی گزارش داد که بوریس جانسون نخست‌وزیر اسبق این کشور در شرایطی که مردم جزیره تحت فشار هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و تورم دورقمی روزگار دشواری را سپری می‌کنند، در یک واحد مسکونی به ارزش ۲۰ میلیون پوند واقع در یکی از مناطق اعیان‌نشین لندن زندگی می‌کند.

ایلنا: تایم نایلس سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در نخستین اظهارنظر خود پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی گفت که واشنگتن وزیر تندرو و جنجالی این کابینه را تحریم نخواهد کرد.

فارس: با وجود جنگ اوکراین، روسیه با ارسال گاز طبیعی بیشتر به اسپانیا در سال ۲۰۲۲، از جایگاه یازدهمین تامین‌کننده این کشور در سال ۲۰۲۱ به رتبه چهارم صعود کرد.

ایسنا: الکساندر دی کرو (Alexander De Croo) نخست‌وزیر بلژیک، آمریکا را متهم کرد که با استفاده از یک کارزار «تهاجمی» و با وعده‌های حمایتی طبق قانون جدید یارانه‌های سبز به دنبال فریب دادن شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در آن سوی آتلانتیک (آمریکا) است.

فارس: وزیر انرژی عربستان از برنامه بزرگ این کشور برای غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای خبر داد.

♦♦♦

نگاهی به ایده نوسازی جهانی

شرق نوشت: نوسازی نظم جهانی به معنی بازگشت به نظامی نیست که در دهه 2010 فروپاشید. یک نظم جهانی نوین باید نقش‌های مهم‌تری به قدرت‌های غیرغربی بدهد. به علاوه باید به وفاداری‌های ملی اهمیت داد. فروپاشی نظم جهانی بیش از هر چیز به خاطر حمله نیروهای پوپولیست بود که استدلال می‌کردند وفاداری‌های میهن‌پرستانه با همکاری جهانی در تناقض است. سیاستمدارهای پوپولیست موعظه می‌کردند که اگر میهن‌پرست باشی، باید مخالف نهادهای جهانی و همکاری جهانی باشی اما میهن‌پرستی و جهان‌گرایی تناقض ذاتی باهم ندارند؛ چون میهن‌پرستی درباره نفرت از خارجی‌ها نیست.

 

آشتی ترکیه با سوریه

هم‌میهن نوشت: اوایل درگیری‌ها در سوریه در جریان بهار عربی، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه صراحتاً اعلام کرد، بشار اسد تا پایان ماه رمضان سرنگون می‌شود. حالا بیش از 11 سال از آن زمان گذشته است. ترکیه در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی برای سرنگونی اسد صورت داد و از برخی گروه‌های شبه‌نظامی که علیه دولت می‌جنگیدند، حمایت کرد. اما اسد در نهایت بر سر کار باقی ماند. حالا در حالی که برخی از کشورهای منطقه نظیر قطر و امارات که زمانی به شورشیان مخالف اسد کمک کرده بودند، بار دیگر به سمت برقراری روابط با سوریه گام برمی‌دارند، ترکیه نیز با این کشورها هم‌مسیر شده است.

 

پایان عمر سیاسی ترامپ

فرهیختگان نوشت: دونالد ترامپ فکرش را هم نمی‌کرد در همان دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش از قدرت کنار گذاشته شود. دموکرات‌ها او را کنار زدند و حالا می‌خواهند کاری کنند که او هیچ‌گاه کاخ سفید را از نزدیک نبیند. کمیته تحقیقات «ششم ژانویه» همین ماموریت را بر عهده دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید که این کمیته پاپوش و تلاشی برای سنگ‌اندازی در کارزار انتخاباتی‌اش است. ترامپ در شبکه اجتماعی خود نوشت: «اتهامات جعلی و کذب که «کمیته به‌شدت تک‌حزبی و غیرمنتخب ششم ژانویه» مطرح کرده، پیش از این هم در قالب حق استیضاح، طرح، پیگیری و امتحان شده بود و من بی‌چون‌وچرا برنده شدم.»

 

استراتژی سوخته آمریکا

اعتماد نوشت: یک رسانه عرب‌زبان با افشای  مداخلات آمریکا در پرونده بحران تعیین رئیس‌جمهوری جدید لبنان، اعلام کرد که واشنگتن در چارچوب اقداماتش برای هدف قرار دادن حزب‌الله درصدد  ادامه یافتن خلأ ریاست‌جمهوری و به‌تبع آن استفاده از دستگاه رسانه‌ای مورد حمایت مالی خود است تا بتواند حزب‌الله را مسوول بحران فعلی جلوه دهد. لبنانی‌ها خیلی زود متوجه شدند که سفارت آمریکا استراتژی منسجمی برای مقابله با مشکلات کشورشان ندارد و تنها عنوان و موضوعی که به صورت خودکار به توصیه روی آن کار می‌شود؛ تلاش برای محاصره کردن حزب‌الله و متحدانش با تکیه بر ارعاب کسانی است که با آنها در ارتباط هستند.