شناسه خبر : 36746 لینک کوتاه

فروش سه هزار فروند بمب هوشمند به عربستان

انفجار مرموز «نَشویل» و تهدید «امپایِر استیت»؛ رخنه امنیتی در آمریکا

مقامات اف‌بی‌آی به تازگی اعلام کردند که «آنتونی کوین وارنر» ۶۳ساله، عامل انفجار در شهر «نشویل» ایالت «تنسی» آمریکا بوده است. خبرگزاری «آسوشیتد‌پرس» گزارش داد که اکنون و بعد از شناسایی عامل انفجار مرموز در نشویل، تحقیقات بر کشف انگیزه وی متمرکز شده است. به گزارش میزان، اگرچه مقامات اف‌بی‌آی و پلیس آمریکا، «آنتونی وارنر» را عامل این حادثه می‌دانند، اما انگیزه وی برای انجام این کار مشخص نشده است. پایگاه شبکه «فاکس نیوز» به نقل از تحلیلگران نوشت: «انفجار نشویل یک ضعف اساسی را در آمریکا برملا کرد؛ ضعف در امنیت زیرساخت‌های ارتباطی.» این انفجار  باعث قطع گسترده تلفن، اینترنت و سایر موارد در مرکز «تنسی» و در مناطقی از ایالت‌های همسایه شد. «کولین کلارک»، محقق ارشد موسسه «سوفان» در این باره می‌گوید: «این یک آسیب‌پذیری بسیار جدی است و تنها به دلیل اینکه ما معمولاً آنقدرها درباره حفاظت از دارایی خود نمی‌اندیشیم.» در همین حال رسانه‌ها از اطلاعیه اداره پلیس نیویورک در آمریکا در خصوص تهدید به بمب‌گذاری در یکی از آسمان‌خراش‌های مشهور در این شهر خبر دادند. نیروهای ویژه کشف و خنثی‌سازی بمب پس از استقرار در آسمان‌خراش معروفِ Empire State Building، تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کردند.

 

کرونا، شاخصی برای سطح نابرابری و فقر در جهان

به گزارش فارس، «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت اخیراً به چالش‌هایی که کرونا در جوامع بشری فاش کرده، اشاره کرده است. وی در یک پیام توئیتری نوشت: «کووید 19 مشکلاتی را که جوامعمان دارد، فاش کرد؛ سطح نابرابری، سطح فقر و سطح محرومیت.» رئیس سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: «سرمایه‌گذاری در بهداشت باید به اولویت تمام کشورها تبدیل شود. تمامی مسیرها باید به پوشش بهداشتی جهانی منتهی شود. سلامتی برای همه.» وی چند روز پیش نیز هشدار داده بود که همه‌گیری ویروس کرونا که جهان را در سال 2020 درنوردید آخرین همه‌گیری نخواهد بود. وی در پیامی ضبط‌شده که توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شد، گفت: «خیلی سخت است که بگوییم کووید 19 برای ما کاملاً ناآشنا بود و جهان ما در 12 ماه گذشته کاملاً دگرگون شد.» آدهانوم اضافه کرد که پیامدهای همه‌گیری کرونا بسیار فراتر از خود بیماری بوده و پیامدهای طولانی‌مدتی در خصوص اجتماع‌ها و اقتصادها به همراه خواهد داشت. رئیس سازمان جهانی بهداشت افزود: «اما این نباید به عنوان یک عامل غیرمنتظره در نظر گرفته شود چون طی سال‌های گذشته گزارش‌ها و تحقیقات و هشدارهای متعددی وجود داشت که همگی می‌گفتند جهان برای مقابله با هرگونه همه‌گیری آماده نیست.»

کرملین ادعا درباره جانشینان بالقوه پوتین را رد کرد

سخنگوی کرملین اعلام کرد نظرات درباره جانشین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اغلب کاملاً بی‌اساس هستند. به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: عنوان «جانشین‌ها» به طور سنتی در محافل سیاسی روسیه و محافل کارشناسی سیاسی روسیه علاقه زیادی ایجاد می‌کند. همیشه این‌گونه بوده است و من معتقدم که همیشه ادامه خواهد داشت. این سخنگوی کرملین افزود که چنین بازتاب‌هایی اغلب چیزی جز لفاظی نیستند و به هیچ نحوی قابل اثبات نیستند. ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه به تازگی از میخائیل میشوستین نخست‌وزیر، سرگئی شویگو وزیر دفاع، سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی، والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون، ویاچسلاو ولودین رئیس دوما، الکسی کودرین رئیس اتاق حسابرسی، سرگئی سوبیانین شهردار مسکو و الکسی دیومین، فرمانده منطقه تولا و دیگران به عنوان جانشینان بالقوه رهبر روسیه نام برده است.

 

ناتو و روند شکننده صلح افغانستان

دبیرکل ناتو اعلام کرد، روند صلح افغانستان شکننده است و برای موفقیت صلح هیچ تضمینی وجود ندارد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهور افغانستان به نقل از «ینس استولتنبرگ» نوشت که گفت‌وگوها بین دولت افغانستان و طالبان تنها راه رسیدن به صلح است و ناتو از تلاش‌ها در این راستا پشتیبانی می‌کند. وی افزود: هرگونه تصمیم در مورد آینده حضور نیروهای ناتو در افغانستان خالی از خطر نخواهد بود و اگر تصمیم به ترک افغانستان بگیرند، احتمال می‌رود دستاوردها در مبارزه علیه تروریسم جهانی برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها، نابود شود. دبیرکل ناتو گفت: اگر در افغانستان بمانند، به طور یقین احتمال آن هست که شاهد افزایش درگیری و خشونت در این کشور باشند و در این صورت ناتو برای مدت طولانی در جنگ افغانستان خواهد ماند. این در حالی است که آمریکا تصمیم گرفته تا شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد و این تصمیم آمریکا ناتو را نیز با چالش تصمیم‌گیری مواجه کرده است. بر اساس توافق‌نامه ۲۹ فوریه بین آمریکا و گروه طالبان، اگر این گروه به وعده‌هایش پایبند بماند نظامیان آمریکایی تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

 

اماراتی‌ها  و دور زدن تحریم‌های نفتی ونزوئلا

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که امارات متحده عربی محل فعالیت چند شرکتی بوده است که به ونزوئلا در دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا کمک کرده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه ژوئن آمریکا تحریم‌هایی را علیه شش کشتی نفتکش تحت مدیریت شرکت‌های کشتیرانی رسمی اعمال کرد. در عرض چند هفته یک شرکت کمتر‌شناخته‌شده مستقر در امارات متحده عربی مدیریت چند کشتی نفتکشی را که نفت ونزوئلا را منتقل می‌کردند، به دست گرفت. این کشتی‌ها اسامی جدید پیدا کردند و سپس انتقال نفت خام ونزوئلا را از سر گرفتند. این شرکت به نام شرکت Muhit Maritime FZE یکی از سه شرکت مستقر در امارات است که رویترز آنها را به عنوان شرکت‌هایی که در نیمه دوم سال جاری میلادی به انتقال نفت خام و سوخت ونزوئلا پرداخته‌اند، شناسایی کرده است. نقش آنها به دنبال بررسی اسناد حمل‌و‌نقل داخلی از شرکت نفت دولتی ونزوئلا و همین‌طور داده‌های طرف‌های ثالث مرتبط با ردگیری کشتی و حمل‌و‌نقل مشخص شده است. کشتی‌های نفتکش مدیریت‌شده توسط این شرکت‌ها بر اساس اسناد داخلی و یک پایگاه داخلی حمل‌و‌نقل در دسترس برای عموم، از ماه ژوئن میلیون‌ها بشکه نفت تولیدی شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا را منتقل کرده‌اند. این فعالیت‌ها نشان می‌دهند که چطور امارات متحده عربی، یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان واشنگتن در خاورمیانه، یک کانون فعالیت شرکت‌هایی است که به ونزوئلا در دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌کنند.

 

فروش سه هزار فروند بمب هوشمند به عربستان

به گزارش مهر به نقل از رویترز، پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده در چارچوب قراردادی به ارزش ۲۹۰ میلیارد دلار با فروش بالقوه سه هزار فروند مهمات هدایت‌شونده دقیق به پادشاهی عربستان سعودی موافقت کرده است. بنا به اعلام پنتاگون، این قرارداد شامل فروش سه هزار فروند بمب کم‌قطر هدایت‌شونده «GBU-39»، جعبه آماد، تجهیزات پشتیبانی، لوازم یدکی و پشتیبانی فنی می‌شود. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که فروش این تسلیحات به عربستان سعودی با افزایش ذخایر جنگ‌افزارهای دوربرد، و زمین‌به‌هوای دقیق این کشور قابلیت و توان ریاض را برای مقابله با تهدیدهای کنونی و آتی ارتقا می‌دهد. فروش این تسلیحات در حالی صورت می‌گیرد که دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رو به پایان است. در مقابل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی شده است که برای اعمال فشار بر ریاض جهت پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن، فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را که بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آمریکاست، متوقف می‌کند. پنتاگون همچنین اعلام کرد که شرکت بوئینگ پیمانکار اصلی برای تولید این نوع تسلیحات است. همچنین دولت آمریکا به کنگره اطلاع داده که با فروش تسلیحات به کویت و مصر نیز موافقت کرده است.

 

رزمایش مشترک گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه

گروه‌های مقاومت فلسطینی رزمایش مشترکی تحت عنوان «تکیه‌گاه محکم» در غزه آغاز و تاکید کردند که مقاومت برای دفاع از ملت و خاک فلسطین آماده ورود به هر جنگی است. به گزارش ایسنا، سایت فلسطین الیوم گزارش داد که گروه‌های مقاومت فلسطینی راکت‌هایی را به سمت دریای غزه شلیک کرده و از پهپادهای «ابابیل» نیز در این رزمایش استفاده کردند. به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، این رزمایش شامل حضور نیروهای مقاومت، دستگاه‌های امنیتی و پلیس، حرکت خودروهای اورژانس، دفاع مدنی، امنیتی و پلیس در همه استان‌ها خواهد بود. «ابو حمزه»، سخنگوی سرایا القدس از گروه‌های مقاومت فلسطینی در بیانیه‌ای گفت که مقاومت فلسطین همچنان بر عهد خود برای ادامه دادن راه جهاد ایستاده و حافظ امنیت و صیانت از قضیه فلسطین است. وی همچنین با اشاره به رزمایش مشترک در غزه، این رزمایش دفاعی را تاکیدی بر آمادگی مقاومت برای دفاع از ملت فلسطین اعلام کرد. ابو حمزه افزود: سلاح ما حاضر و تصمیم ما برای ورود به جنگ برای دفاع از ملت متحد است و این رزمایش مشترک بیان‌کننده واضح اتحاد ما در این تصمیم است.

 

آموزش نظامی ترکیه به نیروهای ارتش لیبی

وزارت دفاع ترکیه از آموزش نیروهای دریایی لیبی در زمینه دفاع زیر آب خبر داد. به گزارش ایلنا در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است که دوره‌های آموزش چندبعدی آن برای نیروهای ارتش لیبی در چارچوب توافق‌نامه آموزش، همکاری و مشاوره نظامی بین دو کشور ادامه دارد که در حال حاضر یک دوره آموزش پنج‌هفته‌ای برای نیروی دریایی لیبی در زمینه دفاع زیر آب در حال برگزاری است. در این بیانیه همچنین بر ادامه دوره دیگری در زمینه فعالیت گارد ساحلی تاکید شده است که از ۲۰ دسامبر آغاز شده و به مدت شش هفته ادامه دارد. پیش از این، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود نیروهایش نحوه شلیک با سلاح‌های سنگین را به اعضای ارتش دولت وفاق آموزش داده‌اند. ترکیه در نوامبر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را برای تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور با دولت وفاق لیبی امضا کرد.

 

تلاش سعودی‌ها برای دلجویی از پاکستان

محافل رسانه‌ای در پاکستان از تلاش سفیران سعودی و اماراتی در اسلام‌آباد برای تنش‌زدایی و دیدار با مقامات سیاسی، نظامی و اقتصادی برای تاکید بر اهمیت به اصطلاح روابط نزدیک پاکستان با متحدان عرب خبر می‌دهند. به گفته منابع خبری پاکستان، دولت سعودی نیز درصدد دلجویی از اسلام‌آباد برآمده و گفته می‌شود به اصطلاح یک هیات بلندپایه به ریاست «فیصل بن فرحان آل‌سعود» وزیر امور خارجه این کشور ماه آینده میلادی (ژانویه ۲۰۲۱) راهی پاکستان خواهد شد. منابع آگاه در پاکستان اعلام کردند: رایزنی درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه، تحولات خاورمیانه و بررسی ظرفیت‌های همکاری در بخش اقتصادی و انرژی در دستور کار سفر آتی هیات سعودی قرار دارد. «عبدالعزیز بن‌سلمان» وزیر انرژی سعودی نیز همراه فیصل بن فرحان به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد تا موضوع تاسیس پالایشگاه نفت در پاکستان را دوباره مطرح کند؛ طرحی که در جریان سفر دو سال پیش ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد ارائه شد اما تنها در حد بیانیه باقی ماند. وزیر خارجه سعودی قرار است با عارف علوی رئیس‌جمهوری، عمران‌خان نخست‌وزیر و شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کند. 

♦♦♦

میزان: بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای کشور ترکیه در حال ساخت و تاسیس یک مرکز دیده‌بانی جدید در روستای «کدوره» واقع در حومه جنوب شرقی استان ادلب سوریه هستند.

فارس: رئیس‌جمهور ونزوئلا از رئیس‌جمهور روسیه به دلیل در اختیار قرار دادن 10 میلیون دوز واکسن روسی کرونا به این کشور آمریکای لاتینی قدردانی کرد.

 فارس: یک مقام نظامی ارشد هند از تحرک سنگین ارتش چین و استقرار انواع جنگنده‌ها و سامانه‌های موشکی این کشور از جمله سامانه «اس-400» در مرز با این کشور خبر داد.

ایسنا: دبیرکل ناتو گفت ویروس کرونا در آزمایشگاه ایجاد نشده اما خطراتی را نشان می‌دهد که با حملات بیولوژیک مرتبط است و ناتو برای مقابله با حملات بیولوژیک خود را تقویت می‌کند.

میزان: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خواهان گفت‌وگوهای راهبردی به منظور رفع اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران شد و گفت: ما با مصر که یک قدرت بزرگ محسوب می‌شود و با ایران که نقش مهمی در حمایت از مقاومت دارد، با ترکیه، قطر و کشورهای مغرب عربی، عربستان سعودی و اردن ارتباط داریم و به منظور بازیابی روابطی که تضعیف شده، تلاش می‌کنیم.

مهر: نیروهای ارتش عراق عملیات جدیدی را علیه بقایای عناصر تکفیری داعش در این کشور کلید زده‌اند. در همین راستا، ارتش عراق مرحله پنجم از عملیات «وعده صادق» را در شهر «بصره» آغاز کرده است.

ایسنا: نخست‌وزیران روسیه و جمهوری آذربایجان در دیداری مشترک بر اهمیت تلاش‌های مشترک برای بازسازی و توسعه اقتصادی قره‌باغ تاکید کردند.

ایسنا: صلاح‌العبیدی، سخنگوی رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد، جریان صدر به دنبال دستیابی به ۱۰۰ کرسی در انتخابات پارلمانی آینده است تا زمام امور را به دست گیرد.

مهر: دولت هند دست‌کم ۷۵ تن از رهبران و فعالان سیاسی کشمیر را با فرض اینکه ممکن است تنش‌ها در این منطقه به دنبال برگزاری انتخابات محلی، بالا بگیرد، بازداشت کرد.

ایلنا: ائتلاف عربی به رهبری عربستان مدعی کشف و نابودی چند مین ساخت ایران در دریای سرخ شد. این ائتلاف مدعی شد که مین‌های کشف‌شده از نوع «صدف» هستند که ساخت ایران است. این مین‌ها در هفته‌های گذشته توسط انصارالله یمن در دریای سرخ قرار گرفته بودند.

ایسنا: ژاپن در حال توسعه برد موشک‌های شبیه به موشک‌های کروز مافوق صوت توماهاوک است. موشک‌های جدید ژاپن بردی تا دو هزار کیلومتر دارند که می‌تواند احتمالاً به اهدافی در چین و کره شمالی برسد.

♦♦♦

وتوی «وتوی ترامپ»

دنیای اقتصاد نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۲۲ رای در برابر ۸۷ رای وتوی ترامپ درباره لایحه بودجه دفاعی در سال ۲۰۲۱ را لغو کرد. این اولین همکاری دوحزبی در طول ریاست‌جمهوری ترامپ بود که در این مجلس رخ داد. برای لغو کامل وتوی ترامپ به رای دوسوم مجلس سنا نیاز است و در صورت تحقق آن، لایحه بودجه دفاعی بدون موافقت رئیس‌جمهوری تصویب خواهد شد. به دلیل اهمیت سیاسی بودجه نظامی، لایحه مجوز دفاع ملی به احتمال زیاد رای می‌آورد. ترامپ به دلیل تغییر نام برخی پایگاه‌های ارتش از چهره‌های کنفدراسیون (چهره‌های طرفدار برده‌داری در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا) با این لایحه مخالفت کرده و از دموکرات‌ها به دلیل عدم لغو برخی محافظت‌های حقوقی برای شرکت‌های فنی خشمگین است.

 

پرتاب ماهواره تجسسی فرانسه به فضا توسط روس‌ها

ایرنا نوشت: ماهواره «سی اس اُ-۲» فرانسه با ماهواره‌بر «سایوز-اس-تی» از پایگاه فضایی کورا به فضا پرتاب شد. این ماهواره فرانسوی با موفقیت از موشک ماهواره‌بر جدا شده و قرار است در مدار پیرامون کره زمین در ارتفاع ۴۸۰کیلومتری قرار گیرد. ماهواره پرتاب‌شده، مجموعه‌ای از سه ماهواره تجسسی فرانسه است که برای تامین امنیت و نظارت بر کره زمین به‌کار گرفته می‌شود و ماهواره نخست از این مجموعه به نام «سی اس اُ-۱» در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ با یک موشک سایوز روسی از کورا پرتاب شد. روسیه بخشی از امکانات فضایی خود را برای ارائه خدمات به کشورهای دیگر از جمله پرتاب ماهواره‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

ضرب‌الاجل روسیه به مخالف پوتین: برگرد یا زندانی می‌شوی

شرق نوشت: سازمان زندان‌های روسیه به «الکسی ناوالنی» منتقد «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد که یک روز فرصت دارد خود را در ارتباط با حکم تعلیقی سه ‌سال‌ونیم حبس که در سال ۲۰۱۴ دریافت کرده بود به دفاتر این سازمان معرفی کند و در غیر این صورت، اگر پس از این مهلت به روسیه بازگردد، به زندان خواهد رفت. ناوالنی در ماه آگوست با یک عامل عصبی مسموم شد و اکنون در آلمان دوره نقاهت خود را می‌گذراند. تحقیقاتِ انجام‌شده، حکومت روسیه را مسوول مسموم‌کردن او می‌دانند اما کرملین این مساله را رد کرده است. سازمان فدرال زندان‌های روسیه در بیانیه‌ای گفته است مقاله‌ای که پزشکان بیمارستان «خاریته» برلین در یک مجله پزشکی منتشر کرده‌اند، حکایت از بهبودی کامل الکسی ناوالنی دارد.

 

رزمایش کره شمالی و پروازهای جاسوسی آمریکا

اعتماد نوشت: همزمان با تحرکات کره شمالی برای آماده شدن برای انجام یک رژه بزرگ نظامی، یک فروند هواپیمای جاسوسی «آر سی 135» نیروی هوایی ایالات متحده بر فراز سواحل جنوبی و سپس مناطق مرکزی کره جنوبی پرواز کرد. این هواپیما که متخصص در شناسایی علائم تله‌متری قبل از پرتاب موشک است، از پایگاه هوایی «کادنا» در «اوکیناوا» ژاپن بلند شد. این هواپیما همچنین مسیر کلاهک موشک‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. آخرین بار این هواپیما در 18 دسامبر (جمعه 28 آذر) بر فراز شبه‌جزیره کره پرواز کرد. یک مقام نظامی کره جنوبی گفته است: ایالات متحده به تحرکات کره شمالی از جمله آماده شدن برای رژه نظامی (احتمالی) به مناسبت هشتمین کنگره حزب کارگران کره در ژانویه توجه زیادی دارد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها