شناسه خبر : 44297 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیمای سیم

چشم‌انداز بازار جهانی نقره به چه شکل است؟

 سیروس مجبوری: نقره فلزی نرم، براق و جذاب است که در میان تمامی عناصر بیشترین میزان رسانایی الکتریکی و در میان تمام فلزات بالاترین میزان رسانایی گرمایی را دارد. همین دو خصوصیت باعث شده این فلز گرانبها علاوه بر کاربردهای زینتی به عنوان یک فلز پرکاربرد و مهم در صنایع مختلف به کار گرفته شود. مکزیک، چین و پرو در حالی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نقره جهان هستند که این فلز گرانبها در معاملات نیمه نخست آوریل 2023 با قیمت‌های بالای 25 دلار به ازای هر اونس معامله می‌شد.

طبق آخرین گزارش موسسه نقره، با توجه به اینکه قیمت نقره بالای 25 دلار در هر اونس باقی مانده است، سرمایه‌گذاران همچنان شاهد عدم تعادل گسترده در مبانی عرضه و تقاضای فلزات گرانبها هستند و این موضوع در بازار نقره هم وجود دارد به‌طوری که همچنان تقاضا از عرضه در این بازار پیشی گرفته است.

موسسه نقره هفته گذشته نظرسنجی سالانه نقره جهان در سال 2023 را منتشر کرد و بر اساس این پژوهش‌ها، نقره با ثبت 7 /237 میلیون اونس، بیشترین کسری بازار خود را تجربه کرد. متالز فوکوس، شرکتی که پشت این پژوهش قرار دارد، خاطرنشان کرد که کسری در سال‌های 2021 و 2022 به قدری بوده که مازاد تجمعی 11 سال گذشته را جبران کرده است.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی به رکورد جدیدی یعنی 242 /1 میلیون اونس افزایش یافت که 18 درصد نسبت به رکورد سال 2021 بیشتر بوده است. در همان زمان، عرضه جهانی نقره در مجموع به 004 /1 میلیارد اونس رسید که تقریباً نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. با وجود این، برای سال 2023، انتظار می‌رود عرضه با رشد دودرصدی به 024 /1 برسد.

تقاضای نقره در سال 2022 بی‌سابقه بود و بازار نقره وارد پارادایم جدیدی از کسری شده که از سال 2021 آغاز شد. با نگاهی به آینده، موسسه سیلو و متالز فوکوس انتظار دارند نقره یک «کسری قابل توجه دیگر» را به ثبت برساند که البته مقدار آن احتمالاً از سال‌های گذشته کمتر باشد. تحلیلگران انتظار دارند تقاضای بالای نقره باعث ایجاد کسری بازار 1 /142 میلیون‌اونسی در سال 2023 شود.

این دومین کسری در بیش از 20 سال گذشته است. حتی اگر برخی از بازارها در مقایسه با سال گذشته قوی نباشند، انتظار می‌رود تقاضا همچنان بسیار قوی باشد.

این گزارش نشان داد که تقاضای صنعتی همچنان بر بازار تسلط دارد، حتی اگر علاقه سرمایه‌گذاران قیمت‌ها را افزایش دهد. در این گزارش آمده است که تقاضای صنعتی در سال گذشته به رکورد 5 /556 میلیون اونس رسیده که پنج درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. متالز فوکوس انتظار دارد سال رکورددار دیگری با تقاضای صنعتی با چهار درصد افزایش به 4 /576 میلیون اونس برسد.

تحلیلگران معتقدند حتی با وجود اینکه فعالیت‌های اقتصاد جهانی را خطر رکود تهدید می‌کند، تقاضای صنعتی نقره همچنان بالا باشد. آنها معتقدند انتقال به انرژی‌های سبز و ظهور وسایل نقلیه برقی موجب تداوم افزایش تقاضای نقره خواهد شد. در حالی که بخش اتومبیل‌های خودران حوزه جدیدی از تقاضای نقره نیست اما فرصت‌های جذاب بسیار زیادی برای افزایش تقاضا در این بخش وجود دارد. توسعه شبکه‌های 5G اگرچه مصرف نقره بسیار زیادی ندارد اما می‌تواند فرصت‌هایی را برای فناوری‌های نوظهور ایجاد کند که تمامی این فناوری‌های نو برای راه‌اندازی به نقره نیاز دارند.

یکی دیگر از محورهای مهم تقاضای نقره بازار جواهرات است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای جهانی زیورآلات به رکورد 1 /234 میلیون اونس در سال گذشته رسیده که 29 درصد نسبت به سال 2021 رشد داشته است. با وجود اینکه رکود احتمالی ممکن است خرید جواهرات را کم کند، انتظار نمی‌رود که مصرف جهانی این بخش در سال 2023 کمتر از 200 میلیون اونس شود.

در نهایت، با نگاهی به تقاضای سرمایه‌گذاری، متالز فوکوس اعلام کرد سال 2022 نیز یک سال رکورد برای بازار شمش فیزیکی بود. تقاضا در بخشی از هند به شدت افزایش یافت به‌طوری که سال گذشته شاهد افزایش 188درصدی تقاضا بودیم. این گزارش خاطرنشان کرد که مصرف‌کنندگان هندی اشتهای سیری‌ناپذیری برای نقره داشتند که تا پایان سال 80 درصد از فلز گرانبها از طریق هوایی به کشور منتقل می‌شد.

بر اساس آمار منتشرشده در این گزارش 55 میلیون اونس نقره در ماه سپتامبر به هند سرازیر شد که نشان‌دهنده یک نقطه اوج برای بازار است. اگرچه تقاضای هند از پاییز به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است، ولی به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار همچنان قوی است.

انتظار می‌رود برای سال 2023، تقاضای سرمایه‌گذاری فیزیکی برای نقره 309 میلیون اونس باشد که هفت درصد کمتر از سال گذشته است. با این حال حتی اگر تقاضای شمش و سکه نسبت به سال گذشته کاهش یافته باشد، باز هم بسیار بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

پیش‌بینی‌های متالز فوکوس نشان می‌دهد که قیمت نقره به‌طور گسترده در چند ماه آینده همچنان در سطوح نزدیک 25 دلار معامله شود. با این حال در سه‌ماه سوم سال 2023 انتظار می‌رود روند کمی نزولی شده و تا سه‌ماه چهارم، انتظار می‌رود که قیمت در پایین‌ترین سطح 18 دلار معامله شود. تحلیلگران در این گزارش گفتند که میانگین سالانه قیمت نقره 30 /21 دلار خواهد بود که دو درصد کمتر از سال 2022 است.

53

راه‌های سرمایه‌گذاری در نقره

نقره برای مدت طولانی به عنوان یک دارایی قابل اعتماد برای کمک به تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. برخی از سرمایه‌گذاران نقره را برای محافظت از سایر دارایی‌های خود انتخاب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان ذخیره‌ای از ارزش می‌بینند که در مواقع نااطمینانی به آنها کمک می‌کند.

در ادامه متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در نقره، از مالکیت شمش تا خرید سهام شرکت‌های فعال در تولید نقره، آورده شده است.

شمش نقره. شما می‌توانید برای سرمایه‌گذاری شمش‌های نقره با درجه خلوص 9 /99 درصد در وزن‌های مختلف از یک اونس تا 100 اونس خریداری کنید. هرچند فروش و نقدکردن شمش‌های کم‌وزن در بازارهای چالش‌برانگیز آسان‌تر از شمش‌های بزرگ‌تر است.

سکه‌های نقره. انواع سکه‌های نقره برای خرید در بازار موجود است، از جمله سکه‌های ضرب جدید و سکه‌های کلکسیونی. در بازار ایالات متحده انتخاب‌های محبوب عبارت‌اند از عقاب نقره‌ای آمریکا، سکه شمش نقره رسمی ایالات متحده، و برگ افرا نقره‌ای کانادا، که سکه رسمی شمش نقره کاناداست. وزن هر دو یک اونس است و تضمین شده است که 9 /99 درصد نقره خالص هستند.

قراردادهای آتی نقره. قراردادهای آتی قراردادهای مشتقه‌ای هستند که در آن خریدار موافقت می‌کند مقدار مشخصی نقره را با قیمتی از پیش تعیین‌شده در تاریخ آتی خریداری کند. قراردادهای آتی نقره به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا روی قیمت‌ها گمانه‌زنی کرده و سبدهای گسترده‌تر خود را محافظت کنند و بدون دردسر مدیریت فلزات فیزیکی، در معرض دید قرار بگیرند. قراردادهای آتی را می‌توان به راحتی قبل از انقضا فروخت.

سهام نقره. مالکیت سهام شرکت‌های استخراج معدن نقره، راهی آسان برای دریافت نقره بدون نگهداری فلز فیزیکی است. فقط هشدار داده شود که قیمت سهام نقره ممکن است با قیمت نقره همبستگی ضعیفی داشته باشد.

ETF‌های نقره. بیش از چند صندوق موضوعی قابل معامله در بورس وجود دارد که بر نقره متمرکز شده‌اند. آنها معمولاً در سبدی متنوع از دارایی‌های نقره، از جمله سهام، شمش فیزیکی یا قراردادهای آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آیا نقره سپر تورمی است؟

وقتی تورم بالا می‌رود، برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که فلزات گرانبها مانند نقره، پوشش خوبی در برابر افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌کنند. در واقع از قرن‌ها قبل نقره همواره به عنوان یک محافظ تورم موثر در دوره‌های زمانی بسیار طولانی در نظر گرفته شده است.

در طول شوک قیمت نفت از سال 1973 تا 1979، متوسط تورم سالانه در ایالات متحده حدود 8 /8 درصد بود. در همان دوره، قیمت نقره به‌طور متوسط سالانه 8 /80 درصد افزایش یافت که این موضوع تا حدی به لطف تلاش هربرت و نلسون هانت برای کنترل بازار در سال 1979 بود. فارغ از وضعیت غیرعادی مربوط به برادران هانت، نقره از سال 1973 تا 1978 به‌طور متوسط 22 درصد افزایش یافت، که بیش از دو برابر میانگین نرخ تورم است.

نقره به جز دهه 1970 به عنوان یک محافظ تورم موثر نبوده است. از سال 1980 تا 1984، تورم سالانه به‌طور متوسط 5 /6 درصد بود، اما قیمت نقره نزدیک کاهش یافت. از سال 1988 تا 1991 میانگین تورم سالانه حدود 6 /4 به ثبت رسید، اما میانگین قیمت سالانه نقره 7 /12 درصد کاهش یافت.

از آوریل 2021، قرائت ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده به‌طور متوسط سالانه نزدیک به هفت درصد رشد داشته است، اما قیمت نقره افتی 25درصدی را تجربه کرده است.

با این حال در طول دوره‌های زمانی بسیار طولانی، که در چند دهه اندازه‌گیری می‌شود، نقره ثابت کرده که یک محافظ موثر در برابر تورم است. در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر، نقره ممکن است بهترین راه برای محافظت از سبد سرمایه‌گذاری شما در برابر افزایش قیمت نباشد.

تحلیل تکنیکال بازار نقره

سطح 25دلاری بخش مهمی برای حمایت از نقره است، زیرا رقم بزرگ و سطح روانی قابل ‌توجهی برای این فلز است. هر شکست زیر این سطح می‌تواند به پشتیبانی بیشتر در میانگین متحرک نمایی (EMA) 50روزه در منطقه 50 /24 دلار منجر شود. علاوه بر این، سطح 24 دلار نیز یک سطح حمایتی مهم است، زیرا در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری شاهد تثبیت قابل ‌توجهی بود. عقب‌نشینی‌های کوتاه‌مدت موجب تثبیت این سطح می‌شود. با توجه به نگرانی‌هایی در خصوص حفظ ارزش به عنوان موضوع اصلی، سرمایه‌گذاران همچنان به نقره علاقه‌مند هستند.

نقطه مقاومتی برای نقره همچنان سطح 5 /26دلاری است و شکستن این سطح می‌تواند سیگنالی را برای حرکت به سمت سطح 5 /27دلاری بدهد. در حالی که به دلیل نوسانات بازار، سرمایه‌گذاران باید احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند، عقب‌نشینی‌های کوتاه‌مدت فرصت خرید محسوب می‌شود. با وجود این، سرمایه‌گذاران باید از هجوم به سمت بازار با جایگاه‌های قابل توجه اجتناب کنند.

با وجود این نوسانات، حرکت صعودی قوی در بازار نقره این دارایی را برای فروش استقراضی غیرجذاب می‌کند. دلار آمریکا عموماً همبستگی منفی با نقره دارد که بدان معناست که دلار ضعیف‌تر می‌تواند ارزش این فلز گرانبها را بیشتر و بیشتر کند. در نهایت، نقره به جلب توجه ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاران همواره دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری روی آن هستند.

رشد در تورم نیز یک عامل مهم در رشد قیمت نقره است. سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ ثروت خود در برابر تورم هستند و نقره یک دارایی امن محسوب می‌شود. این فلز گرانبها قرن‌ها به عنوان یک دارایی برای حفظ ارزش محسوب می‌شد و انتظار می‌رود با توجه به نگرانی‌های پیرامون حرکت اقتصاد جهانی این نقش همچنان ادامه داشته باشد.

استفاده نقره در کاربردهای صنعتی نیز عامل محرک دیگر رشد قیمتی آن به حساب می‌آید. این فلز در لوازم الکترونیک، پنل‌های خورشیدی، تجهیزات درمانی و بخش‌های دیگر به کار گرفته می‌شود. این موضوع موجب افزایش ارزش آن شده و دلیل دیگری برای سرمایه‌گذاری روی نقره به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

 در مجموع، به نظر می‌رسد بازار نقره در سطوح کلیدی با حمایت‌های مهمی مواجه است و اصلاحات قیمتی کوتاه‌مدت را می‌توان به عنوان فرصت خرید تلقی کرد. در حالی که باید به نوسانات بازار توجه کافی داشت، با لحاظ کردن مومنتوم صعودی قوی که در نمودارهای تکنیکال این فلز دیده می‌شود، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک شاهد افت قیمتی سنگین نقره باشیم  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها