شناسه خبر : 43424 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازگشت به اصل

رمزارزها به کدام‌سو می‌روند؟

 

فرزانه فرحی / نویسنده نشریه 

سال 2022 یکی از پرحادثه‌ترین سال‌ها برای بازار رمزارزها بود. صنعتی که سال‌ها برای پذیرش انبوه تلاش می‌کرد، حالا همانند مشت‌زنی شده که از اتفاقات متعدد ناشی از هک، مدیریت ضعیف ریسک و کلاهبرداری از سوی بسیاری از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت، ضرب و شتم‌های پیاپی را دریافت کرده و حالا ناتوان و خسته گوشه رینگ افتاده است.

در کنار سقوط در بازار کریپتو، ارزش بیت‌کوین تقریباً 80 درصد از بالاترین رکورد خود در سال 2021 کاهش یافت، که دلیل آن شرایط بد اقتصاد کلان، یعنی ادامه جنگ در اوکراین، افزایش متوالی نرخ بهره فدرال‌رزرو، تورم جهانی بی‌سابقه، بازارهای بی‌ثبات انرژی و قدرت در دلار ایالات متحده بود.

قیمت بیت‌کوین در سال 2022 در حالی به کانال 15 هزاردلاری هم رسید که در اواخر سال 2021 سقف تاریخی نزدیک به 70 هزار دلار را هم تجربه کرده بود. جنگ اوکراین در فوریه 2022 صادرات کالاها از جمله نفت و گاز را مختل کرد و تورم را به سطوحی رساند که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده بود. برای مبارزه با تورم بالا، فدرال‌رزرو نرخ بهره معیار خود را هفت برابر کرد و به بالاترین سطح خود در 15 سال گذشته رساند و این در حالی بود که ارزش دلار آمریکا در طول سال تقویت شد.

مهم‌تر از همه، نااطمینانی‌ها برای رسانه اجتماعی توئیتر به وجود آمد که از سوی ایلان ماسک خریداری شد. تحولات توئیتر مهم است زیرا این پلت‌فرم موردعلاقه فعالان ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، جرقه رسوایی FTX و سقوط ناگهانی آن در ماه نوامبر از توئیت موسس بایننس در مورد ناهنجاری‌هایی که در ترازنامه آلامدا ریسرچ وجود داشت، منشعب شد.

بدون شک، سال 2022 به دلیل بحران‌های اقتصادی در سراسر جهان، تورم بالا، سخت‌گیری‌های مالی و چندین عامل دیگر، سال سختی برای بازارهای جهانی بوده است که همگی فشار زیادی را بر طبقات دارایی‌های متعدد از جمله رمزارزها وارد کرده‌اند. این دارایی‌ها برای سال‌های آینده تحت تاثیر رویدادهای مهم سال 2022 قرار خواهند گرفت. در حالی که کنگره ایالات متحده در مورد قوانینی برای تنظیم بازارهای رمزنگاری بحث می‌کرد، اتحادیه اروپا مقررات جامع بازارهای دارایی‌های کریپتو (MiCA) خود را تصویب کرد. رگولاتورها از سنگاپور تا بریتانیا قوانینی را برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر تقلب و تبلیغات فریبنده در بازار ارزهای دیجیتال وضع کردند، در حالی که شکست تکان‌دهنده Terra /UST ابتکارات سیاستی را برای مقابله با خطرات ناشی از استیبل‌کوین‌ها افزایش داد. مهم‌تر از همه، رویدادهای مهمی مانند سقوط ترا-لونا، ورشکستگی Vauld، و سقوط FTX بازار ارزهای دیجیتال را داغ کرد. پیش‌بینی می‌شود که قانونگذاران و سیاستگذاران در سال 2023 کاوش در افق‌های جدید در فضای رمزارزها را آغاز کنند.

نیاز به نظارت

شکست FTX بلافاصله باعث افزایش تقاضا برای تشدید نظارت قانونی از سوی صنعت و تنظیم‌کننده‌ها شد تا مسوولیت‌پذیری و شفافیت بیشتری به بازار ارزهای دیجیتال ارائه شود. اگرچه فراگیر شدن ارزهای دیجیتال تقلبی و NFT سناریوی فعلی را بدتر کرده است، مقررات در این صنعت می‌تواند به بازگرداندن مقداری برابری کمک کند. آزادی سهامداران مختلف برای ایجاد و سرمایه‌گذاری با اطمینان بسیار بیشتر می‌تواند با خودتنظیمی و یک چارچوب قانونی واضح برای ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر شود. هدف پرداختن به ریسک‌ها و مشکلات متعدد صنعت است -از جمله موارد مربوط به ارزهای دیجیتال، دارایی‌های رمزنگاری‌شده، استیبل‌کوین‌ها، DeFi، NFT، وام‌دهی، سهام‌داری و سایر مسائل-، در عین حال اجتناب از ممانعت یا آسیب رساندن به پیشرفت‌های فناوری.

روایت‌ها و رویدادهای کلیدی مختلفی وجود دارند که مسیر رمزارزها را در سال 2023 تعیین می‌کنند. در این گزارش تلاش می‌شود عوامل اصلی مؤثر بر آینده بازار رمزارزها در سال میلادی جدید مورد بررسی قرار داده شود و برخی از روندهای موجود در این حوزه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

هزینه‌های شبکه – این معیار نشان‌دهنده مجموع هزینه‌هایی است که برای استفاده از یک بلاک‌چین خاص صرف می‌شود. این شاخص تمایل به خرج کردن و تقاضا برای استفاده از بیت‌کوین یا اتر را نشان می‌دهد. این در حالی است که بیت‌کوین به‌طور شگفت‌انگیزی در اولین هفته سال جدید کارمزدهای کمتری نسبت به تعطیلات ثبت کرد و فعالیت آن نزدیک به پایین‌ترین سطح سالانه باقی ماند. در مقابل اما کارمزدهای شبکه اتریوم تقریباً یک‌سوم بیشتر از روزهای تعطیل افزایش یافت، دلیل این موضوع فعالیت‌های زنجیره‌ای توسط یونی‌سواپ و اوپن‌سی بود که به کاهش اندک در عرضه اتریوم منجر شد.

جریان خالص صرافی‌ها- مقدار خالص ورودی صرافی‌های متمرکز به خروجی آنها یک شاخص دیگر است که می‌تواند دید خوبی از روند معاملات به ما بدهد. معاملات رمزارزها در یک صرافی ممکن است نشان‌دهنده فشار فروش باشد، در حالی که برداشت‌ها از حساب به‌طور بالقوه نشان‌دهنده انباشت در شرایط عادی است. جریان خروجی صرافی در آغاز سال جدید هم ادامه داشت و در نخستین هفته بیت‌کوین و اتر شاهد برداشت 90 میلیون‌دلاری بودند.

چشم‌انداز بیت‌کوین

 نخستین رمزارز جهان سال پرچالشی را در سال 2022 پشت سر گذاشت و افرادی را که معتقد بودند این ارز می‌تواند به عنوان سپر تورمی عمل کند، ناامید کرد. در سال 2023 بیت‌کوین احتمالاً با بادهای مخالف جدیدی هم از سوی محیط کلان اقتصادی و هم از پویایی درونی خود مواجه شود که یکی از مهم‌ترین آنها معطوف به ماینرهاست.

کاپیتولاسیون ماینرها- در بازارهای نزولی قبلی، ماینرها نرخ هش خود را به مدت چند ماه نزدیک به کف نگه داشتند. در سال 2022 نرخ هش بیت‌کوین سقف‌های جدیدی را از خود به جای گذاشته بود، سطوحی که تنها در سه‌ماه نخست 2018 مشاهده شده بود. با وجود این، افزایش نرخ هش در کنار افزایش هزینه‌های انرژی حاشیه سود ماینرها را به شدت کاهش داده و منجر به این شده که ماینرهای شناخته‌شده‌ای نظیر کور ساینتیفیک که ارزشی بالغ بر پنج میلیارد دلار داشت، اعلام ورشکستگی کند. این موضوع نشان می‌دهد که نرخ هش بیت‌کوین احتمالاً در سال 2023 کاهش پیدا کند چرا که بسیاری از ماینرها عملیات خود را متوقف کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که بخشی از ذخیره 92 /1 میلیون بیت‌کوینی خود را به فروش برسانند.

ابرهای تیره- علاوه بر فشار ماینرها، افزایش احتمال ورشکستگی جنسیس (شرکت زیرساختی حوزه رمزارز) می‌تواند به عنوان یک ابر تیره در بازار رمزارزها عمل کند. این در حالی است که بازار واکنش شدیدی به خبرهای مربوط به این شرکت نشان نداده است. ادعای بازپرداخت 141 هزار بیت‌کوین هک‌شده در سال 2013 از سوی صرافی ام‌تی گاکس نیز باعث نااطمینانی بیشتر شده است. اگرچه با توجه به عملکرد بیت‌کوین از آن زمان و کاهش سال گذشته مشخص نیست که چه تعداد از این مشتریان مایل به فروش هستند.

امید واهی به هاوینگ- در طرف مثبت، کاهش صدور بیت‌کوین قرار است در سه‌ماه دوم سال 2024 اتفاق بیفتد. در حالی که هنوز بیش از 400 روز فرصت است، این واقعیت که این موضوع از لحاظ تاریخی یک کاتالیزور صعودی بوده است و الگوی چرخه چهارساله کریپتو از آن پیروی کرده است، می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت خرید سوق بدهد، همانند اتفاقی که در سال 2019 افتاد. پاداش ماینر در حال حاضر حدود 1 /0 درصد حجم روزانه بیت‌کوین است و همین موضوع نشان می‌دهد که هاوینگ احتمالاً نقش تعیین‌کننده کمتری در روند آتی بیت‌کوین داشته باشد.

چشم‌انداز اتریوم

پس از گذار اتریوم به اثبات سهام، ارتقای بعدی آن، فورک شانگهای، به دارندگان این رمزارز این امکان را می‌دهد تا در صورت تمایل، قفل اتریوم قفل‌شده خود را باز کنند. این ویژگی به‌طور بالقوه دارای اثرات مرتبه دوم بزرگی برای ETH و همچنین برای نهادهایی است که ETH را استیک می‌کنند. در حالی که فورک شانگهای اتریوم به دارندگان آن اجازه می‌دهد اتری را که برای سال‌ها قفل کرده بودند، برداشت کنند اما خطراتی نیز برای آنها به همراه دارد.

بر اساس اعلام وب‌سایت اصلی این ارز دیجیتال،‌ برداشت اتریوم از طریق صفی با خروج حدود حداکثر 43 هزار اتریوم استیک‌شده در روز امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس بیش از یک سال طول می‌کشد که 91 /15 میلیون اتریوم استیک‌شده برداشت شود و این موضوع مانع از برداشت دسته‌جمعی و همچنین کاهش فشار فروش می‌شود.

این واقعیت که مردم می‌توانند اترهای استیک‌شده خود را برداشت کنند حتی اگر تشکیل صف دهند،‌ می‌تواند منجر به این شود که افراد بیشتری روی این ارز سرمایه‌گذاری انجام دهند. در میان شبکه‌های اثبات سهام،‌ اتریوم کمترین درصد عرضه در گردش را دارد. اگر پس از انجام این ارتقاها، افراد راحت‌تر از ETH استفاده کنند، ممکن است این نرخ تغییر کند. در نهایت، اگر افزایش در مقدار ETH استیک‌شده محقق شود،‌ انتظار می‌رود درآمد خدمات نقدینگی سهام نظیر لیدو افزایش چشمگیری داشته باشد.

57

فضای اقتصاد کلان

اگرچه فعالان رمزارز ممکن است از روندهای اقتصاد کلان که چشم‌انداز صنعت را هدایت می‌کند خسته شده باشند، اما این موضوع احتمالاً همچنان بر فضا تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس داده‌های بازار سرمایه IntoTheBlock، در سال 2022 شاهد ضریب همبستگی متوسط سالانه بالای 55 /0 میان قیمت بیت‌کوین و شاخص اس‌اندپی 500 بودیم. اما آیا اقتصاد کلان همچنان ضرباهنگ بازار رمزارزها را تعیین می‌کند؟ این پرسش هزاران فعال بازار رمزارز است که اصلاح بزرگی را در سال 2022 در این بازار تجربه کردند. از یک سو، همبستگی میان بازار سهام و رمزارزها بعد از فروپاشی صرافی FTX در سه‌ماه چهارم افت قابل توجهی را تجربه کرد. آیا این بدان معناست که کریپتو بر اساس قوانین خودش به فعالیت بازگشته است؟ از سوی دیگر، دلایلی وجود دارد که باور کنیم اگر سهام به پایین‌ترین حد خود ادامه دهد، این امر همچنین به فشار فروش بر کریپتو از سوی روبات‌های همبستگی و همچنین هر فروشنده اجباری باقی‌مانده با قرار گرفتن در معرض هر دو طبقه دارایی منجر خواهد شد.

با توجه به اینکه 81 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی بلومبرگ انتظار رکود اقتصادی در سال 2023 را دارند، و با وجود این، بانک فدرال به اظهارات تندروانه خود ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد اجماع بازار بر این است که سهام در سال جاری به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

با تکیه بر درس‌های سال گذشته، نوآوری‌ها در فضای دارایی‌های کریپتو در مقابل پس‌زمینه رویکرد تهاجمی فدرال‌رزرو برای مهار تورم ایالات متحده، جنگ جاری در اوکراین، و اعتماد به‌شدت شکست‌خورده‌شده جمعیت گسترده‌تر به صنعت کریپتو قرار گرفته است. در سال گذشته، رویدادهای اقتصاد کلان تاثیر قابل ‌توجهی بر بازار رمزارزها ایفا کردند، زیرا رمزارز به عنوان دارایی ریسکی توسط موسسات تلقی می‌شود. شایان ذکر است که روایت رمزارز در رویدادهای کلان اجرا نشد، به عنوان مثال، روایت ذخیره ارزش (SOV) در طول جنگ اوکراین و قدرت دلار آمریکا اجرا نشد. از سوی دیگر، شکاف بین صرافی‌های غیرمتمرکز مالی (DEX) و صرافی‌های متمرکز (CEX) کمتر خواهد شد زیرا DEX ارزش منحصربه‌فرد خود را برجسته می‌کند.

اگرچه هنوز اوایل سال 2023 است، باید ایده بهتری برای رابطه بین ارقام کلان و کریپتو داشته باشیم، زیرا داده‌های اقتصادی بیشتری مانند CPI و بیکاری در ادامه سال به صورت مداوم منتشر خواهد شد. تحلیل دقیق این موارد، همراه با روایت‌ها و نقاط عطف مورد انتظار برای بیت‌کوین و اتریوم، احتمالاً کلیدی برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر از بازار هستند. در نهایت، با تعداد بی‌شماری از دیدگاه‌ها و عواملی که هم به صورت مثبت و هم منفی بر کریپتو تاثیر می‌گذارند، سال 2023 باید سالی چالش‌برانگیز و در عین حال جذاب باشد.  

دراین پرونده بخوانید ...