شناسه خبر : 3705 لینک کوتاه

صحنه‏گردانان بازار طلا

از ابتدای سال جاری بازار طلا با نوسان قیمت مواجه شد. این نوسان در دو بعد قابل تحلیل است.

علیرضا پیروزنیا
از ابتدای سال جاری بازار طلا با نوسان قیمت مواجه شد. این نوسان در دو بعد قابل تحلیل است. بعد اول با اعمال سیاست تحریک اقتصادی در آمریکا و بهبود نسبی اقتصاد قاره سبز فضای کسب‌وکار رونق بیشتری گرفت و این عامل باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش فلزات قیمتی به خصوص طلا شد. از سوی دیگر
تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر دنیا نیز باعث کاهش قیمت جهانی طلا شد. قیمت جهانی طلا طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی در خصوص متوقف شدن اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی فدرال‌رزرو آمریکا و تعطیلی بازارهای مالی چین با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. همچنین گزارش موسسه استاندارداند ‌پورز در خصوص افزایش رتبه اعتباری آمریکا نیز موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است. بر این اساس، کارشناسان اقتصادی معتقدند اخیراً کاهش تقاضای خرید طلا از سوی کشورهای چین و هند و تعرفه هشت‌درصدی واردات طلا در هندوستان تاثیر زیادی روی افت بهای طلا داشته است. اما در بعد داخلی ثبات نسبی قیمت ارز و کاهش تقاضا در بازار طلا عامل دیگری شد تا طلا از گرمی150 هزار تومان تا 108هزار تومان نیز کاهش یابد. اما به تدریج قیمت بهبود یافت و قیمت طلا به120هزار تومان به ازای هر گرم رسید. این روند باعث شده معاملات آتی طلا نیز در بورس زیر سایه شک و تردید با رکود مواجه شود. با این حال در هفته‌ قبل معاملات آتی سکه پس از سیر نزولی معاملات قرارداد آتی، در روز چهارشنبه و با تحرک مثبت و قابل ملاحظه طلا دوباره رونق گرفت. برای پیش‌بینی روند قیمت طلا در آینده نیز تغییرات همین عوامل صحنه‌گردان قیمت‌گذاری آتی طلا خواهد بود. در بعد بین‌المللی اکثر پیش‌بینی‌ها تصریح دارند قیمت جهانی طلا در سال جاری نمی‌تواند افزایش چندانی داشته باشد، افت بیشتر از این نیز قابل تصور نخواهد بود. به هر حال نکته جالب توجه اینکه اکثر موسسات معتبر بین‌المللی نیز که تا پیش از این اقدام به انتشار پیش‌بینی‌های بلند‌مدت می‌کردند در حال حاضر در مقاطع کوتاه‌مدت اقدام به پیش‌بینی می‌کنند و اکثر این پیش‌بینی‌ها نیز در این مدت درست از آب در نمی‌آید. با این حال کارشناسان معتقدند نباید فراموش کرد که شایعه فروش طلا توسط بانک مرکزی قبرس باعث سقوط چشمگیر بهای طلا شد و بنابراین اگر فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورهای بحران‌زده اروپایی شدت بگیرد، کاهش بیشتر اونس طلا دور از انتظار نخواهد بود.
قیمت طلا در داخل نیز از یک سو به تحولات جهانی مربوط بوده و از سوی دیگر به قیمت ارز بستگی دارد و همان‌طور که مشخص است قیمت ارز در کشور نیز به مسائل سیاسی و اقتصادی مرتبط است. در بعد داخلی نیز در آینده نزدیک بحث برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو داریم. هرچند به صورت واقعی دولت در نیمه دوم تغییر خواهد کرد اما به لحاظ روانی جناح برنده انتخابات می‌تواند بر قیمت ارز و به دنبال آن قیمت طلا موثر باشد؛ لذا در هفته اخیر بازار طلا با رکود معاملات و نوسان قیمت ناشی از بیم‌ و امیدهای مطرح در فضای کشور مواجه بود ولی برای هفته آینده حرکت جهشی را برای طلا متصوریم که بستگی مستقیم به نتیجه انتخابات خواهد داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها