شناسه خبر : 19838 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران مالی چین بازارهای آسیایی را متشنج کرد

تشنج در بازارهای آسیایی

در روز بیست و چهارم ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی شاخص‌های آسیایی افت ارزش را تجربه کردند.

در روز بیست و چهارم ماه ژوئن سال 2013 میلادی شاخص‌های آسیایی افت ارزش را تجربه کردند. دلیل افت ارزش شاخص‌های آسیایی در این روز را می‌توان بحران ایجاد‌شده در اقتصاد چین دانست‌. کاهش زیر‌ساخت‌های مالی در این کشور و کمبود نقدینگی در چین سبب شد شاخص ترکیبی شانگهای افتی بالغ بر20 درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد باشد و احتمال سقوط اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان را بیشتر کند. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که در سال‌های اخیر از طریق ابزارهای مختلف مالی و اقتصادی از جمله پایین نگه داشتن ارزش پول ملی و فراهم کردن فضا برای جذب سرمایه‌های خارجی اقدام به تنوع بخشیدن در اقتصاد داخلی و تقویت نرخ رشد اقتصادی کرد. ایچیرو یامادا، مدیر بازاریابی و سرمایه‌گذاری موسسه مالی فوکوکو در این زمینه می‌گوید: «در نتیجه بحران‌های اقتصادی در قاره آسیا نرخ بهره بین بانکی در کشور چین افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است. این افزایش نرخ بهره بین‌بانکی نشان از کمبود نقدینگی در کشوری دارد که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرفی و تولیدی را در جهان دارد. اما انتظار می‌رود این روند نابسامان در بازارهای مالی آسیا تا انتهای ماه آتی ادامه داشته باشد. خطرات بزرگی که بازارهای مالی را تهدید می‌کند تا زمانی‌ که نرخ بهره بین بانکی در این کشور ثبات پیدا کند، باقی می‌ماند و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد این بحران در آینده نزدیک مرتفع نمی‌شود.» در نتیجه این بحران در اقتصاد چین نه‌تنها بازارهای مالی این کشور بلکه بازارهای دیگر کشورهای آسیایی نیز عکس‌العمل نشان دادند. افت شاخص‌های هنگ سنگ و شنزن از جمله این عکس‌العمل‌ها بود. بازارهای آتی هم در این ماه افت ارزش را تجربه کردند.

بی‌ثباتی بازارهای مالی اروپا و آمریکا تا مشخص شدن نتیجه سیاست‌های چینindex:1|width:300|height:|align:left
در روز بیست و چهارم ماه ژوئن سال 2013 میلادی بازار سهام اروپا برای پنجمین روز متوالی کاهش ارزش را تجربه کرد. دلیل افت ارزش بازارهای اروپایی در این روز را می‌توان بحران در اقتصاد چین و احتمال مواجهه نظام بانکی دنیا با بحران نقدینگی دیگری دانست که نه‌تنها بازارهای اروپا بلکه بازارهای آمریکا را هم درگیر کرد. جیمز یوین یکی از تحلیلگران بازار مالی آلمان در این مورد می‌گوید: آنچه ما شاهد آن هستیم تغییری بزرگ در سیاستگذاری اقتصادی و صنعتی در کشور چین است که اثرات آن ظرف 9 ماه آینده در اقتصاد ظاهر می‌شود. تا آن زمان ما نه‌تنها شاهد ثبات در بازارهای مالی نخواهیم بود بلکه نوسانات پی‌در‌پی در بازارهای مالی و بی‌ثباتی اقتصادی در بخش‌های مختلف دنیا مشاهده خواهد شد. این مساله می‌تواند اقتصاد جهان را به سمت شوکی دیگر هدایت کند که تنها راه مقابله با آن پیش‌بینی بحران‌های آتی و ارائه راه حل برای جلوگیری از وقوع آن با کمتر کردن تاثیرات آن در اقتصاد است. این بی‌ثباتی نه‌تنها در بازار اروپا ایجاد می‌شود بلکه بازارهای آمریکایی که بسیار تحت تاثیر عملکرد اقتصادی چین هستند و نوسانات مالی دنیا روی آن اثر منفی بر جای می‌گذارد هم تحت تاثیر این بحران قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود این نوسانات مداوم و افت ارزش بازارهای مالی تا زمانی که جهان روی آرامش و ثبات را ببیند، ادامه پیدا کند. برخی از تحلیلگران انتظار دارند بحران اقتصادی اخیر دنیا که از سال 2007 میلادی آغاز شده است حداقل یک‌دهه به طول بینجامد و در صورت تحقق این پیش‌بینی بحران تا سال 2017 میلادی ادامه خواهد داشت. اما در ابعاد کوچک‌تر و با شدت کمتر.

بازار آمریکا هم تحت تاثیر عملکرد مالی جهانی است
اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر با تنش‌های زیادی دست به گریبان بوده است و با وجود ارائه اخبار مختلفی در مورد رشد فرصت‌های شغلی در این کشور و ارتقای نرخ رشد اقتصادی باز هم ما شاهد نشانه‌های ضعف در جای جای اقتصاد هستیم.index:2|width:300|height:|align:left
طبق گزارش‌های موجود بعد از اینکه بن‌برنانکی رئیس خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تزریق به اقتصاد را ادامه می‌دهد در واقع این پیام را به جهان مخابره کرد که اقتصاد هنوز بازسازی نشده است و ضعف‌های موجود در اقتصاد به گونه‌ای است که با ابزارهای ساده و عادی اقتصاد نمی‌توان این ضعف‌ها را برطرف کرد. همین مساله سبب شد بازارهای مالی آمریکا توان رشد را از دست بدهند و البته اثرپذیری از اخبار اقتصادی چین و بحران‌های بدهی‌های دولتی در اروپا هم سبب شد بازارهای مالی آمریکا افت ارزش را شاهد باشند و پیش‌بینی‌ها از تداوم این افت تا نیمه اول ماه آینده حکایت می‌کند. آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست و مشکلات ایجاد‌شده در اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر سبب شده است زیرساخت‌های مالی و اقتصادی آن آسیب زیادی ببیند. شرکت فدرال اکسپرس فدکس روز چهارشنبه سود سه‌ماهه بالاتر از انتظارات را از طریق کاهش در هزینه‌ها گزارش داد. این در حالی است که فدرال اکسپرس را به نوعی سکوی پرتاب اقتصادی تصور می‌کنند زیرا حجم گسترده‌ای از محصولاتش در سراسر جهان جابه‌جا می‌شود و کاهش هزینه‌ها و افزایش اشتغال در این شرکت به منظور تعدیل و تنظیم با افزایش میزان تقاضاها از طریق حمل و نقل بین‌المللی ارزان‌تر است. بسیاری از شرکت‌ها افزایش قیمت‌ها برای محصولات‌شان را در شرایط کنونی مشکل می‌دانند زیرا می‌تواند به حاشیه سود آنان صدمه بزند و نگرانی بولارد را در رابطه با نرخ تورم بسیار پایین منعکس کند. جفری گاندلاک مدیر عامل شرکت سرمایه‌ای دابل لاین که صعود و رشد در اوراق خزانه را پیش‌بینی کرده بود و به‌رغم بدترین عملکرد در هفته گذشته در 10ساله گذشته جزو 10 شرکت برتر شناخته‌شده مطرح می‌شد، می‌گوید: «کمی حرکت به پایین به نحوی زمینه‌سازی پرش به بالا را در پی خواهد داشت.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها