شناسه خبر : 46083 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلس ساکت

بیشتر ردصلاحیت‌ها سیاسی است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نوشت: انتخابات یک آزمون جدی برای نظام‌های سیاسی است. آزمونی که مصحح و داوران آن در همه جهان مردم هستند. افراد و جریاناتی که چهار سال قبل در قدرت بوده‌اند و کارنامه آنها مشخص است، رودرروی افراد و گروه‌هایی قرار می‌گیرند که برنامه‌ها، افق‌ها و چشم‌اندازهای تازه‌ای را ترسیم کرده‌اند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: این طیف‌ها، اهداف و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند تا مردم قضاوت نهایی را داشته باشند و سکان هدایت ساختارهای اجرایی، تقنینی و مدیریتی کشور را به دست منتخبان بسپارند. معتقدم ردصلاحیت هر دلیلی که داشته باشد، دلیل سیاسی نباید داشته باشد. در مورد شخص من که عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی دلیل ردصلاحیت عنوان شده، چیزی غیر از موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌های انتقادی من نمی‌تواند باعث عدم احراز صلاحیتم باشد. فردی که حرفه سیاسی دارد و سه دوره سابقه حضور در مجلس هم در رزومه او ثبت شده، طرح عدم التزام در موردش منصفانه نیست. در شرایطی که حضور برخی افراد در گستره کشور به ایجاد شور و شوق انتخاباتی در کشور منجر می‌شود، ردصلاحیت آنها به معنای عدم رونق در انتخابات است. نتیجه این نوع ردصلاحیت‌ها، باعث شکل‌گیری مجلسی ساکت می‌شود. مجلس یازدهم نمونه یک مجلس ساکت است؛ مجلسی که بارها دور زده شد. وقتی مجلسی دور می‌خورد، در واقع حقوق مردم را دچار خدشه می‌کند. در بزنگاه‌های مختلف مانند سکوت و عدم اثرگذاری مجلس در افزایش 150درصدی مالیات‌ها، گرانی‌های افسارگسیخته، تورم، حوزه سیاست خارجی و... این منافع ملی کشور و مردم بود که بر باد رفت. نمایندگان در بخش‌هایی که می‌توانستند و باید ورود می‌کردند، ساکت ماندند؛ دلیل این سکون این بود که یا افراد فاقد تخصص در مجلس حاضر بودند یا اینکه روابطی خارج از متن میان نمایندگان و دولت حاکم بود. معتقدم پیشرفت هر جامعه‌ای، حاصل نقد افراد دلسوز است. ردصلاحیت بسیاری از افراد متخصص و افرادی که ارتباطی با کانون‌های قدرت و ثروت ندارند، ظلم به کشور و مردم است. باید دید گناه من و افرادی مانند من چیست، جز اینکه در طول 10 سال گذشته نسبت به خیانت برخی قدرت‌های خارجی در حق ملت ایران هشدار می‌دادم! مگر غیر از این است که امروز این خیانت‌ها برای مردم و مسوولان روشن شده است؟ آیا این انتقادات دلیلی برای عدم التزام به نظام است؟ گناه من و نمایندگانی مانند من چیست که در حوزه مقابله با فساد و ضرورت شفاف‌سازی امور هشدار می‌دادم؟ ردصلاحیت افرادی که می‌توانند مطالبات واقعی مردم را دنبال کنند، باعث می‌شود انتخابات مشارکتی نشود.

 مبارزه جدی با توسعه تروریسم 

رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی تاجیکستان که در راس هیات بلندپایه پارلمانی وارد تهران شده در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: قالیباف در این دیدار با اشاره به اهمیت ارتباط میان پارلمان کشورهای آسیایی در سطوح بین‌المللی اظهار کرد: همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان در هر کدام از مراکز تصمیم‌گیری برای اثرگذاری در مسائل سیاست خارجی، توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی اهمیت داشته که نیازمند ارتباط قوی دو پارلمان، گروه‌های دوستی و پارلمانی و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک است تا بتواند هماهنگی‌های لازم را میان پارلمان‌ها برقرار کند. وی با بیان اینکه دو ملت ایران و تاجیکستان ریشه‌های تاریخی دارند، گفت: از این‌رو توسعه تجارت با اولویت بخش خصوصی و روابط دوجانبه میان دولت‌ها و شرکت‌ها باید توسعه یابد که البته تقویت موضوع ویزا و امکانات حمل‌ونقل زمینی و هوایی را نیز می‌طلبد. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه توسعه روابط تجاری از جمله الزامات توسعه روابط دو کشور است اظهار کرد: نیازمند سرمایه‌گذاری‌های متقابل به ویژه در حوزه ترانزیت جاده‌ای و ریلی با کشورهایی هستیم که در این مسیر قرار دارند تا بتوانیم با تسهیل روابط تجاری به توسعه اقتصادی مطلوب برسیم. رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه ریشه وقوع حادثه تروریستی کرمان را نتیجه فعالیت داعش در افغانستان دانست که به دنبال ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه افغانستان هستند. وی اظهار کرد: پدیدآورندگان و توسعه‌دهندگان داعش در منطقه مشخص است، همان‌طور که مشخص است چگونه با سازماندهی این گروهک تروریستی در منطقه مقابله شد و در شرایط کنونی قطعاً نیازمند همکاری‌های گسترده برای مقابله با تروریسم و قاچاق اسلحه و مواد مخدر در افغانستان هستیم. قالیباف در ادامه تاکید کرد: حکومت فعلی افغانستان باید به این باور برسد که بدون مشارکت همه گروه‌ها، قبایل و جریانات سیاسی این کشور نمی‌توانند یک دولت پایدار را شکل دهند؛ این مهم‌ترین موضوعی است که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید به آن توجه داشته باشند.

مجازات شلاق موجب وهن دین است

رشید داودی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امشب «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» به دیدار یادگار گرامی امام، حضرت آیت‌الله حاج سیدحسن خمینی آمده بودند، ایشان که در سال‌های اخیر در ضمن مباحث استدلالی درس خارج خود یکی از بهترین و کارآمدترین تفاسیر از «نظریه نقش زمان و مکان در اجتهاد» را تبیین کرده‌اند، در این دیدار نیز نکاتی برآمده از این نظریه مترقی امام راحل را که از قضا متناسب با شرایط امروز جامعه است، بیان کردند که ماحصل آن چنین است؛ یک: تعزیر، مجازاتی است که توسط حاکم شرع، و به جهت «تأدیب» و به غرض «بازدارندگی از یک عمل» جعل می‌شود؛ اما اگر به هر دلیل، جنبه بازدارندگی خود را از دست بدهد یا حتی نتیجه عکس دهد و موجب تجرّی بر آن عمل شود، بی‌تردید جعل و اجرای آن موجب «نقض غرض» خواهد شد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: حال باید پرسید که آنچه در روزهای اخیر در مورد اجرای تعزیرهای بدنی (شلاق) بر روی برخی بانوان منتشر شده، واقعاً «بازدارندگی» به همراه داشته است؟ دو: حال آنکه امروزه تقریباً به اذعان همه کارشناسان خِبره و دلسوز، اجرای این قبیل تعزیرات و پیامدهای آن نه‌تنها بازدارندگی ندارد که «موجبات وهن دین» را نیز به همراه داشته است! و تردیدی نیست که در این قبیل امور، نظر کارشناسان قطعاً حجت است و باید مبنای عمل قرار گیرد. سه: پرواضح است که در این قبیل امور، نظر مسوولان عالی و قضات و کارشناسان برجسته قضایی بسیار تعیین‌کننده است، از این‌رو باید از ایشان مطالبه جدی کرد که اول، در مورد تعیین مجازات در برابر جرم‌های مختلف، به مساله «بازدارندگی مجازات» توجه جدی داشته باشند. دوم، با لحاظ جمیع جهات و شرایط، ببینند که آیا مجازاتی که در نظر می‌گیرند «موجب وهن دین و شریعت» یا حتی «دین‌گریزی» نمی‌شود؟! چهار: حضرت امام -مطابق نقل مسوولان وقت قضایی-، به لحاظ همین نکته و توجه به همین جهت یادشده، وقتی دید که کارشناسان، «رجم» را «موجب وهن دین» تشخیص داده بودند از اجرای آن منع می‌کردند.

ایران حامی امنیت و ثبات در منطقه و جهان 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، ضمن مورد توجه قرار دادن اقدام دولت فرانسه در محکومیت حمله تروریستی اخیر در کرمان که به شهادت جمعی از مردم منجر شد، ضرورت تلاش جامعه جهانی برای مقابله موثر و عملی با اشکال مختلف تروریسم را مورد تاکید قرار داد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با اشاره به تحرکات فرانسه در موضوع فلسطین، توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی‌های در حال انجام در غزه، لزوم اقدام عملی برای توقف کشتار غیرنظامیان، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه، ممانعت از کوچ اجباری و واگذاری آینده فلسطین در یک روش دموکراتیک به خود فلسطینی‌ها را گامی موثر در پایان خشونت‌ها در منطقه دانست. امیرعبداللهیان افزود: تنها راه برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه و استقرار صلح پایدار در آن، لزوم توجه مسوولانه به ریشه چالش‌ها و نیز عزم جدی برای کمک به حل آنهاست. وزیر امور خارجه با اشاره به قتل عام ۲۲ هزار غیرنظامی و زنان و کودکان در غزه، آمریکا و رژیم اسرائیل را عامل نسل‌کشی اخیر در غزه نامید و گفت: نمی‌توان بدون نگاه به اشغالگری و با باز گذاشتن دست رژیم اسرائیل، ریشه‌های بی‌ثبات‌سازی منطقه را نادیده گرفت و در عین حال نگران امنیت دریای سرخ و منطقه بود. امیرعبداللهیان افزود: امنیت غزه و کرانه و امنیت منطقه به هم پیوسته است و جنگ راه‌حل نیست. وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران صادق‌ترین حامی امنیت و ثبات در منطقه و جهان است. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان را محکوم کرد. وی با ابراز نگرانی در مورد افزایش شدت تنش‌ها در منطقه، خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. 

تاثیر انتخابات

به نقل از سایت رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حسن روحانی، در دیدار جمعی از روسای سابق آموزش و پرورش و فرهنگیان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی به فکر آینده کشور و همواره در پی آبادانی و رشد و عظمت ایران بود. مانند امیرکبیر می‌اندیشید و عظمت، اعتلا و استقلال ایران را می‌خواست. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: رئیس دولت تدبیر و امید به نکاتی اشاره کرد که در سال ۱۴۰۰ گفته بود «فکر نکنید اگر همه قوا یکدست شد معضلات کشور رفع خواهد شد» و اظهار داشت: برخی به من می‌گفتند اگر کسی که خودشان می‌خواهد بیاید و همه قوا یکی شوند، مشکلات کشور را حل می‌کنند. من گفتم اگر مشکلات حل شود خوب است، اما می‌ترسم این‌طور نشود و دیدیم که نشد. وی اظهار داشت: الان می‌گویند تاثیر انتخابات چیست و چه فرقی می‌کند چه دولت یا مجلسی سر کار باشد؟ اما اگر مجلس یازدهم نبود و مجلس دیگری وجود داشت قانون اقدام راهبردی را در 11 /0۹ /99 تصویب نمی‌کرد. با این قانون دست همه را بستند تا برجام حل نشود. روحانی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به مساله انتخابات بی‌تفاوت باشیم، گفت: من فکر نمی‌کردم بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری، این همه نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی را ردصلاحیت کنند. تصور می‌کردیم هیات‌های نظارت اقدام هیات‌های اجرایی را جبران می‌کنند. اما بسیاری از افرادی که امید داشتیم در استان‌ها و تهران تایید شوند تا مردم بیشتر پای صندوق رای بیایند، تایید نشدند که کار خیلی سخت شد. روحانی با بیان اینکه تایید کردن ۱۱ هزار نفر عمدتاً از یک جناح چه تاثیری دارد؟، تاکید کرد: به جای ۱۱ هزار نفر اگر ۱۱۰ هزار نفر را هم از یک جناح تایید کنید باز همان عده‌ای که قرار بود در انتخابات شرکت کنند پای صندوق رای می‌آیند و مشارکت را افزایش نمی‌دهد. مشارکت پایین در انتخابات برای کشور و نظام تاثیر نامطلوبی به جا می‌گذارد. 

♦♦♦

ایسنا: سعید ایروانی،  نماینده کشورمان در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت در مورد اتهامات پیرامون دریای سرخ از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران، هشدار داد.

ایلنا: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایران موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک را به روسیه تحویل نداده است.

ایرنا: جواد سپاهی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار، در واکنش به نگرانی‌ها در مورد راکت‌های منفجرشده در آسمان چابهار گفت: رزمایش پیامبر اعظم (ص) در این شهرستان برگزار شد و مردم نگران نباشند.

ایسنا: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط افغانستان بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه مستلزم آن است که سازمان ملل متحد در انجام وظایف و مسوولیت‌های خود توجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل، مشکلات و شرایط انسانی داشته باشد.

ایلنا: به نقل از جروزالم‌پست، «اسرائیل کاتز» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی با «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس درباره ایران گفت‌وگو کرد. دو طرف علاوه بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران، درباره «حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ» نیز گفت‌وگو کردند. 

ایرنا: نشست سفرای کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در تهران با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد.

ایسنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی را در ترور شهید «وسام حسن طویل»، یکی از فرماندهان جهادی حزب‌الله لبنان، شدیداً محکوم کرد.

ایلنا: شورای امنیت سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای انفجارهای کرمان را محکوم کرد. در بیانیه این شورا آمده است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواهان شناسایی و محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان،‌ تامین‌کنندگان مالی و حامیان این «اقدام‌های تروریستی مذموم» شدند.

ایرنا: وزیر امور خارجه ضمن ادای احترام به روح بلند شهدای اصحاب رسانه در جنگ غزه تصریح کرد: صهیونیست‌ها به شدت از آگاهی و قضاوت جهانیان وحشت دارند و این، عامل اصلی نفرت و کینه این رژیم جنایتکار نسبت به اصحاب رسانه است.

ایسنا: عزیز منصوری، سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران، در جمهوری خودمختار نخجوان، به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

♦♦♦

فقر بزرگ‌ترین دشمن ایران

سازندگی نوشت: محسن هاشمی‌رفسنجانی نوشت: هاشمی بزرگ‌ترین دشمن ایران را فقر و از بین رفتن طبقه متوسط می‌دانست و با اتکا به مبانی اسلامی که آمدن فقر را معادل رفتن ایمان و معیشت عمومی را لازمه رستگاری و دینداری مردم می‌داند، هیچ اولویتی را بالاتر از رفاه عمومی جامعه و مبارزه با فقر و رقم زدن توسعه‌ای پایدار برای کشور نمی‌دانست. گرچه هاشمی دقیقاً هفت سال قبل و در شرایطی که کشور رشد دورقمی ناشی از اجرای برجام و شرایط مطلوب اقتصادی را تجربه می‌کرد از دنیا رفت، اما با هشدارها و ابراز نگرانی‌هایش، امروز را که جامعه در منجلاب فقر و بحران معیشت عمومی گرفتار شده است پیش‌بینی می‌کرد.

 

اکثر نمایندگان ادوار ردصلاحیت شدند

اعتماد نوشت: منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ردصلاحیت برخی از چهره‌های منتقد دولت گفت: «ما هیچ ملاکی در قوانین نداریم که اگر تو منتقد دولت هستی، پس باید ردصلاحیت شوی. هر کسی که به خاطر انتقاد به دولت ردصلاحیت شده خلاف قانون است.» حقیقت‌پور در زمینه ردصلاحیت‌ها گفت: «شخصاً تایید صلاحیت شدم اما انتظار داشتیم پس از بیانات رهبر انقلاب گشایش‌های بیشتری صورت بگیرد. قسمت اعظم نمایندگان ادوار تایید صلاحیت نشدند، مخصوصاً افراد برجسته‌ای که مورد اعتماد مردم بودند. مطالبه مقام معظم رهبری، انتخابات رقابتی و پرشور است.

 

خنثی‌ کردن این نقشه‌های اهریمنی

جمهوری اسلامی نوشت: تجربه تاریخ بیانگر آن است که هرگاه در ایران در مقاطعی شرایط رنگ و بوی آسیب‌پذیری داشته، دشمنان خارجی و معاندین داخلی سخت به آن دل بسته‌اند. گمان ‌می‌رود شکاف دولت-ملت، شکاف مرکز-پیرامون، آثار یأس و ناامیدی در مردم و نشنیدن اعتراض آنها از سوی دولت از مشخصه‌های تضعیف ایران باشد که معاند و بدخواه نقشه و عملیات خود را بر آن استوار کرده‌اند. بنابراین همان‌گونه که بدخواهان با نقشه‌های اهریمنی خود دست به اقدام می‌زنند، دولت و دلسوزان نیز باید با اقدامات لازم به خنثی‌سازی این نقشه‌های اهریمنی بپردازند.

 

متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی در بازداشت

هم‌میهن نوشت: مرکز رسانه قوه قضائیه پس از اظهارات یکی از وکلای خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی مبنی بر آزادی متهم ردیف اول در اطلاعیه‌ای  اعلام کرد، وی در بازداشت است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «یکی از وکلای خانواده‌های جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده که متهم ردیف اول این پرونده با قرار وثیقه آزاد شده است. این در حالی است که پیگیری‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد متهم ردیف اول این پرونده به اتهام قتل شبه‌عمد از ابتدای تشکیل پرونده در بازداشت به سر می‌برد و برای وی تاکنون قرار وثیقه که به آزادی منجر شود، صادر نشده است.»