شناسه خبر : 45744 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تیغ تیز ردصلاحیت‌ها

امیرعبداللهیان: ایران در منطقه هیچ گروه نیابتی ندارد

نشست حسین امیرعبداللهیان با سفرای خارجی و روسا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران در محل وزارت امور خارجه با هدف تشریح دیدگاه‌ها، رویکردها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه و کمک به حفظ امنیت در منطقه برگزار شد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وزیر امور خارجه ضمن تبیین دیدگاه ایران در ارتباط با ماهیت بحران جاری و حمایت از ملت مظلوم فلسطین در چهارچوب حق مشروع آنان در مقابله با اشغالگری، تلاش‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه غربی، رفع محاصره غزه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و جلوگیری از کوچاندن فلسطینیان از غزه را تشریح کرد. وی اظهار امیدواری کرد با به ثمر رسیدن تلاش‌های به‌عمل‌آمده برای تحقق آتش‌بس، کشتار بی‌رحمانه شهروندان و زنان و کودکان بی‌دفاع غزه و کرانه متوقف شود. امیرعبداللهیان با تاکید بر این نکته که عملیات الاقصی یک طراحی، تصمیم و اجرای کاملاً فلسطینی بود، گفت: رژیم صهیونیستی در سایه ناتوانی برای مقابله با نیروهای مقاومت، به انتقام‌جویی از مردم بی‌دفاع غزه و کرانه غربی دست زد که نتیجه آن ارتکاب نسل‌کشی و جنایت جنگی و کشتار بیش از ۱۴ هزار شهروند فلسطینی بوده که ۷۰ درصد آن از کودکان و زنان و سالخوردگان بوده‌اند. وی ارسال پیام‌های متعدد آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران جهت فراخواندن گروه‌های مقاومت به خویشتنداری را با حمایت تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی در تعارض کامل دانست و تصریح کرد: اول، جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ گروه نیابتی ندارد، دوم، در طول ۴۶ روز گذشته ارسال تسلیحات نظامی آمریکا به تل‌آویو حتی یک ساعت قطع نشده است. وزیر امور خارجه همچنین به رایزنی‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف از جمله رئیس‌جمهور با مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و نیز نامه رئیسی به ۵۰ تن از سران کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: در همه دیدارها، پیام‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک رئیس‌جمهور و من با همتایان خارجی و مقامات بین‌المللی، جلوگیری از گسترش دامنه جنگ، ایجاد آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه مورد تاکید و توجه اصلی بوده است.

مخالفان درون‌جناحی خالص‌سازان

«ردصلاحیت‌های گسترده» به ادبیات تکراری فضای انتخابات در ایران تبدیل شده است. تقریباً در هیچ دوره‌ای نبوده که کسی به این فرآیند انتقادی نداشته باشد؛ این‌بار نیز با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، موضوع ردصلاحیت‌ها با انتقادات بسیاری روبه‌رو شده؛ با این تفاوت که دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در بین نامزدها خبری نیست و بخشی از این ردصلاحیت‌ها، همان معدود افراد میانه‌رویی هستند که فکر می‌کردند برای دست‌اندرکاران امر رقابت در انتخابات و افزایش مشارکت هنوز تا حدودی دغدغه است اما در نهایت به آنها هم احتمالاً دیگر ثابت شده که نه آنها را خودی می‌دانند و نه قرار است حتی برای گرم‌تر شدن تنور بی‌رمق انتخابات از حضورشان استفاده شود و همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا فضا برای یک رقابت درون‌گروهی برای اصولگراها بازتر شود. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: با نگاهی به آمار داوطلبان نمایندگی و درصد تاییدصلاحیت‌ها در پنج دوره انتخابات قبلی به نظر می‌رسد تیغ تیز ردصلاحیت‌ها در این دوره نیز بند حضور تعدادی از داوطلبان را از انتخابات بریده است. در مجلس هفتم، تعداد کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده 70 درصد، در مجلس هشتم 69 درصد، مجلس نهم 83 درصد، مجلس دهم 2 /88 درصد، مجلس یازدهم 2 /91 درصد و مجلس دوازدهم 72 درصد اعلام شده است. به گفته محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور، از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲نفری که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند، ۱۴درصد عدم ‌تایید و ۱۴ درصد هم عدم‌احراز گرفته‌اند که از این میزان (عدم تایید و عدم احراز) ۳۰ درصد مدارک کافی ارائه نداده‌اند. در واقع ستاد انتخابات درباره علت عدم تایید یا عدم احراز 70 درصد باقی‌مانده، اظهارنظری نکرده است. اگرچه به گفته او عدم تایید و عدم احراز، به معنای ردصلاحیت نیست. پس از اعلام نتایج اولیه بررسی‌ها، رسانه‌های اصولگرا و حتی برخی افراد و جریان‌های اصولگرا، سعی در متهم کردن اصلاح‌طلبان برای فضاسازی گسترده در زمینه ردصلاحیت‌ها کردند (خبرگزاری ایرنا در گزارشی حمله به احراز صلاحیت‌ها را اسم رمز بازگشت به قدرت برای اصلاح‌طلبان مطرح کرد)؛ حال آنکه برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا، به نقد ردصلاحیت‌ها پرداختند (روزنامه فرهیختگان با انتقاد از ردصلاحیت‌ها خواهان اهتمام لازم در جریان بررسی صلاحیت کاندیداها شد چراکه در غیر این صورت نمی‌توان انتظار مشارکت حداکثری در انتخابات را داشت). 

تشدید بی‌اعتمادی سیاسی

سیدمرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات، درباره فضای سیاسی کشور گفت: بعد از تبلیغات فراوان، وعده و وعیدها، تخریب دولت‌های قبل و نهایتاً یکدست‌سازی کامل نظام مدیریتی و یکسان‌سازی نهادها و ارگان‌های حاکمیتی، امروز شاهد وضعیتی هستیم که حتی بسیاری از افرادی که تحت تاثیر پروپاگاندای غول‌آسای انتخابات 1400 به صحنه آمده بودند هم از حضور خود احساس پشیمانی می‌کنند. علاوه بر واقعیت‌های جاری، نظرسنجی‌های مختلفی که درباره اوضاع جاری از سوی برخی دستگاه‌های رسمی، ثبت شده، شرایط کشور را به وضوح دارای نارسایی‌ها، مشکلات عمیق و پسرفت نشان می‌دهند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: می‌توان با نگاهی به برخی گزاره‌ها و شاخص‌های مهم، شرایط کشور را بررسی کرد. به عنوان نمونه در جریان تبلیغات انتخابات سال 1400 در زمینه کاهش سریع و حتی تک‌رقمی کردن نرخ تورم وعده‌هایی داده شد. این در حالی است که امروز نه‌تنها این امر محقق نشده، بلکه مردم آرزو می‌کنند نرخ تورم در همان سطح سال 1400 و قبل از آن، باقی می‌ماند. در خصوص مسکن هم، با قاطعیت اعلام می‌شد دولت سیزدهم سالانه یک میلیون مسکن می‌سازد. اما در طول بیش از دو سال گذشته، حتی 10 درصد وعده‌ها برای ساخت مسکن هم عینیت پیدا نکرده است. عجیب اینکه دولت هنوز حاضر نیست اشتباهات خود را پذیرفته و راهبرد درستی در پیش بگیرد، اکنون اما به نحو مضحکی گناه عدم ناتوانی خودش را به گردن دولت قبل می‌اندازد. در این میان، مردم همچنان با کابوس مسکن و افزایش روزافزون قیمت آن و نرخ اجاره‌ها روبه‌رو هستند. در مورد راهبردهای توسعه کشور، متاسفانه افراد و جریاناتی سر کار هستند که نه‌تنها با ادبیات توسعه آشنا نیستند، بلکه اساساً با آن مخالف‌اند. از سوی دیگر سال 1400 وعده بر صدر امور نشستن افراد صاحب‌نظر، اندیشمند و کارآمد طرح شد، اما کسانی روی کار آمده‌اند که به اسم حزب‌اللهی و انقلابی و... علاوه بر اینکه آسیب‌های اساسی به آموزه‌های انقلاب، اسلام و حزب‌اللهی‌های واقعی وارد کرده‌اند، باعث شدند اکثریت افراد صاحب‌نظر، اندیشمند و کارآمد از عرصه مدیریتی کنار گذاشته شده و جای خود را به افراد ناتوان، ناکارآمد و متوهم بدهند. قرار بود به جای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی که به دلایل مختلف آسیب دیده و کاهش یافته بود، به بازتولید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مبادرت شود. اما شاهدیم روند کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تداوم یافته و گروه‌هایی بر سر کار آمده‌اند که نه‌تنها صلاحیت ایجاد چنین سرمایه‌هایی را ندارند، بلکه با افکار و رفتار نابالغانه خود به تشدید بی‌اعتمادی و شکاف‌های اجتماعی و سیاسی پرداخته‌اند.

انتقاد از حضور نظامی آمریکا در منطقه

 سعید ایروانی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل، گفت که تهران به دنبال برانگیختن هیچ‌گونه جنگ منطقه‌ای نیست و تنها در صورتی که تهدیدی متوجه منافع ملی آن باشد، وارد جنگ رژیم صهیونیستی-حماس خواهد شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: او با وجود این هشدار داد که حضور رو به افزایش آمریکا در منطقه، بیش از پیش آن را در معرض حمله قرار می‌دهد. ایروانی در این گفت‌وگو همچنین اظهار کرد که حضور آمریکا در منطقه، بازدارنده ورود ایران به این جنگ، در صورت لزوم، نیست. به گفته او، تشدید حضور نظامی آمریکا در منطقه، تقویت سامانه‌های موشکی متحدان آن و اعزام ناوگروه‌های هواپیمابر و یک زیردریایی، به مثابه بازدارندگی نیست. نماینده دائمی ایران در سازمان ملل بیان کرد: «در کمال تعجب، کارشناسان نظامی بر این باورند که وقتی یک قدرت نظامی تجهیزات و نیروهای خود را در نزدیکی منطقه جنگی قرار می‌دهد، به خودی خود و بدون اینکه لزوماً، قصدی برای ورود به درگیری وجود داشته باشد، قدرت‌نمایی محسوب می‌شود. این موضع در واقع می‌تواند آنها را در معرض خطرات و حملات بالقوه قرار دهد.» نیروهای مقاومت منطقه که آمریکا مدعی است تحت «کنترل» ایران هستند، ادعایی که از سوی ایران رد شده است، از زمان عملیات «طوفان الاقصی» و درگرفتن جنگ غزه که حمایت‌های تمام‌عیار دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را در پی داشت، بیش از ۶۰ بار به پایگاه‌های نظامی آمریکا حمله کرده‌اند که به مجروح شدن حدوداً همین تعداد از نظامیان آمریکایی منجر شده است. ایروانی درباره وضعیت غزه نیز گفت: «رخدادهای غزه نشان‌دهنده تلاقی چندین جنایت جنگی است. اولین و فوری‌ترین درخواست ایران پایان دادن به خصومت‌ها علیه غیرنظامیان، پایان دادن به محاصره انسانی و ارسال سریع کمک‌های انسانی به غزه است.»

متهم کردن ایران

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای با اتهام‌زنی بی‌پایه‌و‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و در تلاش برای ترویج ایران‌هراسی مدعی شد: توقیف این کشتی یک اقدام «تروریستی» از سوی ایران است و ما حمله ایران به یک کشتی بین‌المللی را به شدت محکوم می‌کنیم. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: دفتر نتانیاهو همچنین اعلام کرد: توقیف این کشتی پیامدهای بین‌المللی را در زمینه امنیت خطوط کشتیرانی جهانی به همراه خواهد داشت. دفتر نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در ادامه لفاظی‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: رصد یک اقدام «تروریستی» جدید ایران، یک تشدید تنش بزرگ علیه شهروندان جهان آزاد محسوب می‌شود. این بیانیه دفتر نتانیاهو پس از آن منتشر شد که شبکه العربیه عصر امروز از توقیف یک فروند کشتی صهیونیستی به وسیله نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن خبر داد. در همین حال منابع موثق المیادین اعلام کردند: نیروهای دریایی یمن موفق شدند یک کشتی اسرائیلی را در اعماق دریای سرخ توقیف کنند و ۵۲ نفر در این کشتی اسرائیلی بازداشت شدند. طبق گفته این منابع، خدمه کشتی و سرنشینان آن در حال حاضر تحت بازجویی هستند و ملیت آنها از سوی نهادهای مربوطه یمن تایید شده است. یک منبع رسمی یمنی نیز به المیادین گفت: خبر توقیف یک کشتی اسرائیلی واقعی است و منتظر باشید. این در حالی است که یکی از رهبران انصارالله در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد که «نیروهای ما یک کشتی اسرائیلی را به سوی سواحل یمن هدایت کردند و توقیف کشتی در راستای حمایت از مردم مظلوم ما در غزه صورت گرفت». 

♦♦♦

ایلنا: فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حملاتی را علیه دو تاسیسات در عراق که ادعا می‌شود متعلق به نیروهای تحت حمایت ایران هستند، انجام داده‌اند.

ایسنا: عبداالله بن‌سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران، با انتشار عکسی از دیدار خود با علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران، در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «سعادت دیدار با شخصیت متمایز جناب آقای دکتر علی‌اکبر صالحی را داشتم و گفت‌وگوهای دوستانه‌ای در این دیدار انجام شد.»

ایلنا: رئیس‌جمهور در اجلاس مجازی بریکس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر، با چراغ سبز و حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا، علیه مردم تحت اشغال اعلام جنگ کرده و در ثبت جنایات جنگی رکورد زده است، غزه را نماد سقوط اخلاقی غرب دانست و از قدرت‌های جهانی عضو بریکس خواست به نفع ارزش‌هایی که حول آن متحد شده‌اند، برای پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها نقش‌آفرینی کنند.

ایسنا: «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، در این نشست خبری در این‌باره گفت: «ما در حال توسعه روابط با ایران هستیم، از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی. اما درباره این اطلاعات نظری نمی‌دهیم.»

ایرنا: علی بحرینی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو در هفتاد و چهارمین جلسه اجرایی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد از اعضای این کنفرانس خواست تا وظایف خود را برای کمک به فلسطین انجام دهkد.

ایرنا: علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین، از برنامه سفر یک هیات عالی‌رتبه چین به تهران به دعوت رسمی این انجمن و برگزاری «چهاردهمین اجلاس سالانه انجمن‌های دوستی دو کشور» به میزبانی تهران خبر داد.

ایلنا: محمد توتونچی در دیدار با دستیار وزیر خارجه کویت گفت: در راستای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران همواره به تداوم تعامل سازنده با آژانس تاکید دارد و به‌رغم رفتارهای غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا و با هدف حل‌و‌فصل موضوعات باقی‌مانده مدیرکل آژانس را به تهران دعوت کرد و بر اساس آن یک بیانیه مشترک صادر کرد.

♦♦♦

مبنای اقتدار و قدرت ما مردم هستند

اعتماد نوشت: محمدجواد ظریف با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که مردم ولی‌نعمت ما هستند، افزود: اگر مقاومتی هست، از مردم است و اگر دفاع مقدسی بود، از مردم بود؛ اگر مقاومت در برابر تحریم خارجی است، از مردم است. چه کسی دارد در برابر تحریم خارجی مقاومت می‌کند؟ اصلاً هدف تحریم چیست؟ هدف تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت است. وقتی 73 درصد از همین مردم در انتخابات سال 92 شرکت کردند، به غربی‌ها نشان دادیم تحریم نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند. ممکن است چیزهای دیگری مردم را از حاکمیت جدا کند، از جمله فراموش کردن این واقعیت که مبنای اقتدار و قدرت ما همین مردم هستند.

 

غروب اپوزیسیون

هم‌میهن نوشت: اپوزیسیونی که طی یک سال گذشته فعالیت خود را پس از آغاز اعتراضات سراسری آغاز کرده بود، این روزها علاوه بر اینکه دچار تفرقه فراوان شده، ضربه‌های دیگری را هم تحمل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که همین چند روز پیش بود که رسماً اعلام شد شبکه «من‌وتو» به‌عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای آنها تعطیل شده و یکی از مهم‌ترین رسانه‌های خود را از دست داده‌اند. شاید علت این روزهای اپوزیسیون را بتوان به‌خوبی در جمله عبدالکریم سروش دانست که بلافاصله بعد از جلسه «آینده جنبش دموکراسی در ایران» بیان کرد و گفت: «بیشترشان در میان مردم ایران هرگز نزیسته‌اند و نبوده‌اند.»

 

شعار معیشت

سازندگی نوشت: وقتی مردم شاهد هستند که هر گروه و جناحی با شعار معیشت مردم وارد عرصه انتخابات می‌شود اما بعد در عوض تنها مساله‌ای که مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ همین معیشت مردم است، توجهی به چهره‌ها و افرادی که تایید و وارد گود انتخابات می‌شوند، نمی‌کنند. برای آنها بحث ناامیدی از نهادهای تصمیم‌گیر فارغ از اینکه چه جناحی در این نهادها باشد، مطرح است. علاوه بر این وقتی مردم دیدند که در همین یکدستی نیروهای دولت و مجلس چگونه لجبازی سیاسی باعث عدم احیای برجام و عدم تصویب FATF شد با چه انگیزه‌ای باید به این مساله اعتماد کنند؟

 

جنگ سایه‌ها میان تهران و واشنگتن

دنیای اقتصاد نوشت: «پس از رگبار حملات به اهداف آمریکایی در خاورمیانه طی هفته‌های اخیر،  ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان نزدیک به ایران پاسخ نظامی داده و نیروهای آمریکایی چند حمله تلافی‌جویانه را انجام داده‌اند؛ اتفاقی که ممکن است خطر آغاز یک جنگ گسترده‌تر را به دنبال داشته باشد.» اگرچه ایالات‌متحده می‌گوید هدف از این عملیات‌ها جلوگیری از حملات بیشتر علیه نیروهایش در منطقه است، اما حملات تلافی‌جویانه کاملاً موفقیت‌آمیز نبوده است. به گزارش آسوشیتدپرس،  روز جمعه گذشته، پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده بیشترین تعداد حملات یعنی سه حمله را در عراق و سوریه متحمل شدند.