شناسه خبر : 45649 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ظریف: از پرداخت هزینه خسته‌ایم

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبر انقلاب دیدار کرد

رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه  و همچنین تحولات کرانه باختری بیان کرد. رهبر انقلاب اسلامی نیز با قدردانی مجدد از صبر و استقامت مردم استوار غزه و اظهار تاسف شدید از جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و برخی کشورهای غربی انجام می‌شود بر سیاست همیشگی  جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیست تاکید کردند. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین لزوم تحرک جدی کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی و حمایت همه‌جانبه و عملی دولت‌های اسلامی از مردم غزه را مورد تاکید قرار دادند.

قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم

«قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم.» «واقع آن است که مردم ایران از پرداخت هزینه خسته شده‌اند.» این عبارات بخشی از صحبت‌هایی است که ظریف در نشست مساله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل مطرح کرده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: عباراتی از ظریف که به نظر می‌رسد، نوعی تلاش برای ارائه تفسیری از دیدگاه افکار عمومی ایرانیان در مواجهه با مساله فلسطین است. ظریف با اشاره به این واقعیت که مردم ایران همواره در خصوص حمایت از مظلوم پیشتاز بوده‌اند، بروز برخی نقدها و دلخوری‌ها را ناشی از اشتباهاتی دانست که در نظام حکمرانی کشور ظهور و بروز پیدا کرده است. نشستی که در آن جدای از ظریف چهره‌هایی چون مهدی ذاکریان، علی‌اکبر صالحی و زمانیان هم حضور داشتند و هر کدام تلاش می‌کردند، موضوع فلسطین را از منظر روابط بین‌الملل بررسی کرده و راهکاری برای برون‌رفت از آن ارائه کنند. نقطه مشترک همه اظهارنظرها در این نشست تاکید بر اشغالگری و جنایاتی است که اسرائیل در مواجهه با مردم مظلوم فلسطین همواره مرتکب شده است. ظریف با اشاره به اینکه نباید در خصوص موضوعات واحد استانداردهای دوگانه داشت، اظهار داشت: «از جنبه حقوقی صحبت می‌کنیم. اگر به اسرائیلی‌های دستگیرشده می‌گویید گروگان، به چندین هزار فلسطینی در بند اسرائیل هم باید گفت گروگان.» ظریف گفت: نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست، چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند. تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌کردند. آیا ما باید حقوق آنها را رعایت می‌کردیم؟ اینها ابزار اشغال‌اند. او در ادامه گفت: بله کودکان و افراد مسن و اینها غیرنظامی هستند، اما شهرک‌نشینی خود یک اتفاق غیرقانونی است. وزیر امور خارجه سابق ایران یادآور شد: ما باید یک استاندارد حاکم بکنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد. نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام. این دولت اشغالی هرچه می‌کند، باطل است.

ملابرادر در تهران

ملابرادر، معاون اقتصادی و رئیس‌الوزرای طالبان در راس یک هیات ۳۰نفره به تهران آمد. بنابر آنچه اعلام شده این هیات برای گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی به ایران آمده است. اما می‌توان این نکته را در نظر داشت که با توجه به اخراج افغانستانی‌ها از سوی پاکستان و نیز حوادث و اتفاقات اخیر که در ایران از ناحیه برخی افغان‌ها همچون قتل فجیع داریوش مهرجویی، کارگردان ایرانی پیش آمده و حساس شدن افکار عمومی و جامعه ایرانی نسبت به افغانی‌های مقیم ایران، مقامات دو کشور می‌خواهند در این خصوص نیز با یکدیگر گفت‌وگو کنند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: بنابر برخی از آمارهای غیررسمی حدود هشت‌میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند و بنابر گزارش‌های رسمی حدود چهارمیلیون افغانستانی در ایران هستند. این ظرفیت، اگرچه به عنوان نیروی انسانی در برخی از حوزه‌های کاری همچون ساختمان‌سازی به مدد صنعت ایران آمده و سهم افغانستانی‌ها را در اقتصاد ایران نمی‌توان انکار کرد اما از آن‌سو، برخی تنش‌ها و حساسیت‌ها را نیز افزایش داده است. از دیگرسو، چنین حضور پررنگی به مساله دیگری همچون استفاده بی‌هزینه افغان‌ها دامن می‌زند که آنها خصوصاً آن بخش اعظمی که بدون مجوز و کارت در ایران به سر می‌برند بدون پرداخت هیچ مالیاتی از تمامی امکانات کشور چه در حوزه درمان و چه در حوزه مواد غذایی استفاده می‌کنند و همین نیز آسیب‌های جدی وارد کرده است. حتی برخی از نمایندگان مجلس به هجوم غیرقانونی مهاجران افغان اشاره کرده و خواستار آن شده‌اند که مراکز امنیتی باید توجه بیشتری به ساماندهی افغانستانی‌ها داشته باشند. یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز توجه داد که حضور افغانی‌ها و اتباع بیگانه آنچنان در ایران زیاد شده که باید «سازمان اقامت» تشکیل شود تا ضمن اعطای اقامت به اتباع بتوان امکان سرمایه‌گذاری همچنین اخذ مالیات فعالیت‌های آنان را فراهم آورد. آنچه باید گوشزد کرد، بیان این نکته است که فرصت‌های شغلی در ایران اگرچه اندک است اما بخش‌های مهمی از این فرصت‌ها که نیازمند تخصص نیست در اختیار افغانستانی‌های مجوزدار و غیرمجوزدار است و این مساله نیز آسیب جدی به بازار کار و کارگران وارد کرده است.

تکرار ادعای واشنگتن علیه ایران

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره مورد حمله قرار گرفتن نظامیان آمریکا در منطقه در پی جنگ غزه و حمایت‌های واشنگتن از اهداف اشغالگرانه رژیم صهیونیستی، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و گفت: ما از ترکیبی از بازدارندگی، اعمال فشار و دیپلماسی برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران استفاده کرده‌ایم. همچنین اشاره می‌کنم درباره عزم خود برای حفاظت شدید از کارکنان و منافعمان پیام بازدارنده صریح و مستقیمی به ایران فرستادیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، پاتل در ادامه مدعی شد: اواخر ماه پیش، در ۲۶ اکتبر، ارتش آمریکا حملاتی را علیه دو تاسیسات مورداستفاده سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در شرق سوریه انجام داد. این حملات دقیق و دفاعی پاسخی به طیفی از حملات عمدتاً ناموفق و ادامه‌دار علیه نظامیان آمریکا در عراق و سوریه بود. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما به‌وضوح گفته‌ایم که هر کاری لازم باشد برای حفاظت از کارکنان و منافعمان در منطقه انجام خواهیم داد اما افزون بر این، صراحتاً به کشورهای منطقه گفته‌ایم که واقعاً مایلیم اطمینان بیابیم این درگیری گسترش پیدا نکند. درباره عراق هم، این موضوع، مستقیماً، با نخست‌وزیر السودانی در سفر وزیر امور خارجه بلینکن به عراق مطرح شد و نخست‌وزیر نیز این حملات را غیرقابل‌قبول دانسته و تعهد کرده است که هر کاری بشود، برای متوقف کردن این حملات انجام دهد. وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: ما نیروهای جدیدی را نه به سوریه و نه به سایر نقاط منطقه اعزام نکرده‌ایم، اما ما فقط نظاره‌گر تحولات نیستیم، جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.

فعالیت انتخاباتی با چراغ خاموش؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، تنور انتخابات در جبهه اصولگرایی برخلاف جریان اصلاح‌طلبی گرم شده است و از گوشه‌وکنار خبر تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در میان تشکل‌های این جریان به گوش می‌رسد. به عبارتی در پی تجربه سال‌های 1398 و 1400 اصولگرایان یک‌بار دیگر برای رقابت تقریباً داخلی آماده می‌شوند و حالا معادلات بسیاری پیرامونشان وجود دارد؛ نوع تعاملات، ائتلاف‌ها و اختلافات و از آن مهم‌تر، محوریت حضور چهره‌ها و سرلیستی کاندیداها همه از جمله موارد قابل‌اهمیت در این بازه زمانی است. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: پس از حضور چندباره ابراهیم رئیسی در سمت رئیس‌جمهوری در جمع اصولگرایان با عنوان جمعیت مردمی نیروهای انقلاب و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و خبرهایی از دعوت او به برنامه‌ای با حضور جمع قابل‌توجهی از چهره‌های اصولگرا زیر پرچم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با عنوان مبنا، این سوال به میان آمد که آیا دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی وارد روند انتخابات خواهد شد و حول محور رئیس دولت سیزدهم لیستی بسته می‌شود یا خیر؟ موضوعی که بخشی از اصولگراها ماه‌هاست درباره آن اظهارنظر می‌کنند اما دولتی‌ها به صورت کامل منکر آن می‌شوند و کار به جایی رسیده که ابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر استانی خود به کردستان وادار به واکنش درباره آن شده و می‌گوید: «به‌عنوان دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت و صرفاً به دنبال ایجاد زمینه مشارکت گسترده‌تر و بالاتر همه مردم و گروه‌ها در انتخابات هستیم.» اما سوال این است که به‌رغم تکذیب رئیس دولت سیزدهم، آیا واقعاً چهره‌های مختلف حاضر در دولت هیچ فعالیت غیررسمی در جریان انتخابات مجلس دوازدهم نخواهند داشت؟

ادعای زلنسکی علیه ایران و روسیه درباره جنگ غزه

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که کشورش در جنگ با روسیه است در بخشی از گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی نیوز در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به قوانین بین‌المللی پایبند می‌ماند، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: باید صریح باشم. ما به این وضعیت طوری نگاه می‌کنیم گه انگار با چیز جدیدی مواجهیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. این آتشی است که مدت‌ها میان اسرائیل و فلسطین شعله‌ور بوده و کسانی مشغول شعله‌ورتر کردن آن هستند. من مطمئنم روسیه پشت این قضیه است و حماس را حمایت می‌کند، ایران هم همین‌طور. باید آنها را مقصر دانست. زلنسکی در ادامه با ادعای تروریسم علیه جنبش مقاومت فلسطین به دفاع از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: وقتی با تروریست‌ها طرفیم، قانونی وجود ندارد. همه چیز فراتر از قانون است. همه تلاش می‌کنند جان خودشان را نجات دهند و با تمام توانشان با دشمن مبارزه کنند. زلنسکی با این ادعا خواستار اعمال فشار به ایران و روسیه شد و گفت: باید اقرار کرد که این کشورها و کره شمالی پشت این (حملات حماس) هستند. ادعای زلنسکی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، اخیراً، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این‌باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»

او همچنین در گفت‌وگویی با همتای ایرلندی خود در این‌باره گفته بود «ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راساً تصمیم می‌گیرند.» 

♦♦♦

ایسنا: علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، در مورد اظهارات یک مقام صهیونیستی مبنی بر استفاده از بمب هسته‌ای علیه مردم غزه به عنوان یکی از گزینه‌های آنها، گفت: بیان این‌گونه اظهارات وقیحانه، منفعل بودن سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد.

ایلنا: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، وضعیت اضطراری در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. کاخ سفید با اعلام اینکه روابط تهران و واشنگتن هنوز به حالت عادی بازنگشته است، از تمدید فرمان وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران برای یک سال دیگر خبر داد.

ایرنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، با بیان اینکه آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بی‌طرف نیست، یک طرف بحران است، اظهار داشت: آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند.

ایسنا: در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، سیدابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان در حضور روسای جمهور ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

ایلنا: در تماس تلفنی امیرعبداللهیان و فیصل بن‌فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی تحولات فلسطین، توقف جنایات جنگی علیه غزه و کرانه و ارسال مستمر کمک‌های انسانی مورد تاکید قرار گرفت.

ایسنا: وزیران امور خارجه گروه هفت و اتحادیه اروپا در بیانیه خود با طرح اتهاماتی بی‌اساس علیه ایران خواستار توقف آن دسته از فعالیت‌هایی شدند که بنابر ادعاهای واهی و خصمانه آنها موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود.

ایسنا: امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی تاکید کرد که حملات کنونی رژیم صهیونیستی علیه غزه نمونه بارز اقدامات تجاوزکارانه‌ای است که نیاز به بررسی آن تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل دارد.

ایرنا: امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نامه‌های جداگانه به وزرای امور خارجه پنج کشور عضو بریکس ضمن ابراز نگرانی و تاثر عمیق نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله فعال، سازنده و مسوولانه کشورهای عضو این مجموعه در راستای توقف حملات در نوار غزه شد.

♦♦♦

عارف سکوتش را شکست

اطلاعات نوشت: محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: متاسفانه برچسب زدن در کشور ما فرهنگ شده است و دولت وقت در آن زمان که راهبردش نخبه‌کشی بود با برچسب زدن به تشکل‌های مردم‌نهاد تلاش می‌کرد نهادهای مدنی را تضعیف کند که متاسفانه این رویکرد در دولت فعلی هم  به نوعی دیده می‌شود. واقعیت این است که امروز نخبگان کشور با سیاست جذب روبه‌رو نیستند. یک نخبه نگران است که با توجه به پتانسیلی که دارد و می‌تواند آن را در خدمت توسعه کشور قرار دهد  برچسب نخورد و کنار گذاشته نشود. برخوردی که امروز با دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران و روزنامه‌نگاران می‌شود واقعاً تاسف‌آور است.

 

ایجاد تکلیف برای استفاده از سوخت‌های جایگزین

اعتماد نوشت: مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در جلسه علنی نوبت دوم شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در تذکری پیرامون ایجاد تکالیفی برای دولت جهت توسعه استفاده از سوخت‌های جایگزین بنزین از جمله سوخت ال‌پی‌جی، سی‌ان‌جی و برق به عنوان مخالف حذف این بند گفت: پیش از ظهر مطمئن بودم این بند رای نمی‌آورد به این دلیل که شب گذشته آقای سالاری، معاون وزیر نفت برخلاف وعده قبلی برای اجرای قانون، به تعدادی از همکاران زنگ زده و به بیان نکات وارونه‌ای پرداخته و خواستار رای منفی به این بند شدند.

 

به این فاجعه انسانی پایان دهید

سازندگی نوشت: سیدمحمد خاتمی در نامه‌ای به گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار به کار بردن تمام همت و تلاش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص فجایع انسانی در جنگ غزه به حکم مسوولیت سنگین وی شد. در نامه خاتمی به گوترش آمده است: فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه شکل گرفته است، جلوه‌ای دیگر از تضییع تاریخی حقوق ملت مظلوم فلسطین و اعمال صریح زور علیه صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغال‌شده توسط حاکمان اسرائیلی است. این روزها مستمراً بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و امدادرسانی، نیز از حمله‌های وحشیانه و ویرانگر در امان نیستند.

 

مشارکت مردم

هم‌میهن نوشت: مجید رفیعی گفت: نظام ما با تاکید بر مردم‌سالاری است و فضای صندوق رای نقش مهمی در تحقق این موضوع دارد و نه‌تنها فضای اصولگرایان بلکه فضای حاکم بر اصلاح‌طلبان نیز با مشارکت مردم پیش می‌رود. اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم، کلیت آسیب می‌بیند و چه جناح اصولگرا و چه اصلاح‌طلب آسیب می‌بینند. از این‌رو این را که فقط برخی چهره‌های اصولگرا دنبال مشارکت مردم هستند قبول ندارم و معتقدم برای همه جناح‌هایی که در چهارچوب سیستم انتخاباتی فعالیت می‌کنند، مشارکت مهم است و هرکسی بتواند سهم بیشتری داشته باشد با برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد در این فضا رقابت می‌کنند.