شناسه خبر : 44516 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خلاف قانون اساسی

ناصر کنعانی: جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است

«بستن تریبون نماینده افشاگر» آخرین بدعتی است که در مجلس یازدهم شکل گرفته و براساس اعلام تحلیلگران و نمایندگان هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است. پس از شکل‌گیری بدعت‌هایی چون واگذاری حق انحصاری قانونگذاری مجلس به سایر نهادها، اصل 85 اعلام کردن طرح صیانت، دعوت 220 نماینده مجلس یازدهم از رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و... این‌بار بستن تریبون نماینده‌ای که مدتی قبل پرونده «شاسی‌بلند گیت» را در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور افشا کرده بود، حاشیه‌ساز شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: این نماینده‌ با افشای ماجرای شاسی‌بلندها در مجلس و سایر ارگان‌ها، گرد و خاک فراوانی را ایجاد و مجلس اصولگرای یازدهم را با انتقادات فراوانی مواجه کرد.  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی اعلام کرد علیرضا بیگی، نماینده تبریز که ماجرای دریافت خودروهای شاسی‌بلند از سوی نمایندگان را برای کنار گذاشتن استیضاح وزیر صنعت علنی کرد، از ایراد نطق پیش از دستور منع شده است. به گفته قالیباف، «شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیات رئیسه بحثی را پیرامون آقای علیرضا بیگی مطرح کرده و بر همین اساس جلوی نطق ایشان گرفته شده است». علیرضا بیگی همراه با احمد رسولی‌نژاد از جمله افرادی هستند که موضوع «۷۵ حواله خودرو شاسی‌بلند برای نمایندگان مجلس با هدف مسکوت کردن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت» را علنی کردند. بسیاری از نمایندگان مجلس اما مخالف چنین برخوردهایی با نمایندگان منتقد بودند.

وعده‌هایی که ماند

 سودای بهارستان داشت و بارها نامزد ریاست جمهوری شد تا اینکه با حضور در زمین بازی اصولگرایان در انتخابات سیزدهم، ناکام نماند و بالاخره به پاستور رفت؛ البته به عنوان معاون اقتصادی رئیسی، آن هم فقط برای کمتر از دو سال. دیروز برادر محسن دولت را ترک کرد تا او بماند و وعده‌های اقتصادی‌اش به عنوان یک اقتصاددان که مدعی بود کافی است سکاندار قدرت اجرایی کشور شود تا به طرفه‌العینی مشکلات حل شود. آن‌گونه که شرق گزارش داده: با استعفای محسن رضایی موافقت شد تا بعد هفته‌ها گمانه‌زنی درباره اصلاح تیم اقتصادی دولت، خالق نظریه «تبدیل ایران به قدرتمندترین پول ِ منطقه» از سمت خود به عنوان معاون اقتصادی دولت سیزدهم خداحافظی کند. جایگاهی که تعریف دقیقی از وظایف و اختیاراتش نداشتیم و بارها هم گفته شد اختلاف میان تیم اقتصادی دولت کم نیست. به تدریج با بالا گرفتن زمزمه اختلافات بین او و معاون اول رئیس‌جمهوری، محسن رضایی به حاشیه رانده شد و جایگاه معاونت اقتصادی در حقیقت به جایگاهی تشریفاتی بدل شد. حتی زمانی که محسن رضایی درباره رسیدن سقف یارانه‌ها به ۸۰۰ هزار تومان سخن گفت بلافاصله با تکذیب و توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی همراه شد و همان روزها بود که رئیسی نیز در یکی از اظهاراتش خواستار هماهنگی تیم اقتصادی دولت زیر نظر مخبر شد؛ بنابراین هرچند در اولین روزهای آغاز به کار دولت، عنوان شد که برنامه‌های اقتصادی محسن رضایی قرار است مبنایی برای حل مشکلات اقتصادی کابینه باشد؛ اما در عمل این مخبر بود که سمت ِ فرماندهی اقتصادی را از آن خود کرد و چند ماه بعد از شروع به کار دولت سیزدهم، این برادر محسن بود که قافیه را به مخبر باخت و حتی در جلسات دولت هم جایی نداشت.

جزایر سه‌گانه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه نشست ۱۵۶ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس، با تصریح بر راهبرد منطقه‌ای و سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقویت و تعمیق مناسبات با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و توسعه اصل همسایگی، ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه با نگاه به آینده و به دور از ادبیات سنتی گذشته، چارچوب‌های نوینی را برای همکاری در منطقه بنا نهند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: سخنگوی وزارت امور خارجه روند تحولات ماه‌های اخیر در منطقه را امیدبخش و در چارچوب منافع تمامی کشورهای این حوزه دانست و افزود: کشورهای این حوزه در پیشبرد منافع منطقه دارای مسوولیت جمعی هستند و ایران همواره از گفت‌وگو و همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس به عنوان شرکای منطقه‌ای حمایت کرده است. کنعانی با تاکید مجدد بر مواضع همیشگی کشورمان، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اشاره بیانیه این شورا در مورد موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان را ناوارد دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق و تکالیف خود وفق معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه جامع پادمان برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در تعامل با کشورهای ذی‌ربط و در همکاری با آژانس پی می‌گیرد. کنعانی در پایان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اراده جدی خود را برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در همکاری با همسایگان و برادران خود در شورای همکاری خلیج‌فارس، اعلام می‌دارد.

ادعای اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران درباره کریدور زنگزور که ترکیه و جمهوری آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند، گفت که پیاده‌سازی طرح این کریدور فقط محدود به موانعی نبود که از سوی ارمنستان ایجاد می‌شد. آن‌گونه که ایسنا به نقل از روزنامه دیلی صباح گزارش داده: او در ادامه ادعا کرد: به ایران ربط دارد. موضع ایران موجب برآشفتن ما و آذربایجان می‌شود. رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: در واقع ایران باید نگران باشد. امیدواریم رفتار مثبتی در زمینه این مساله داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را متصل کنیم. حتی ممکن است 

خط پکن-لندن را هم باز کنیم. پیش از این نیز الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان درباره احداث کریدور زنگزور گفت: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب‌ناپذیر است، هر چه زودتر بهتر، تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد. اردوغان  هم در این باره بیان کرد: ما بر مساله کریدور زنگزور تمرکز کردیم که امتیازات مهمی را در حوزه جاده و راه‌آهن برای ما به ارمغان خواهد آورد. ادعاهای مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره  کریدور زنگزور پس از توافق آتش‌بس سه‌جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده است اما مسوولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند. ایجاد این کریدور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد. ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس‌جمهور آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضاشده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

سفر رئیسی به آمریکای لاتین

ابراهیم رئیسی در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم آمریکای لاتین شد و قبل از سفر اظهار داشت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور کشور دوست ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود. همچنان که اطلاع دارید امروز کشورهای قابل توجهی در آمریکای لاتین هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه این ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین راهبردی است، افزود: موضع مشترک ما و این سه کشور ایستادگی در مقابل نظام سلطه و یکجانبه‌گرایی است. رئیسی با بیان اینکه ارتباطات خوبی در سال‌های اخیر  بین ما و این کشورها برقرار شده است، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های ارتباط بین ما و این کشورها علاوه بر حوزه سیاسی، همکاری و مناسبات اقتصادی است. ارتباط خوبی بین ما و این کشورها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد. ما در حوزه انرژی با این کشورها ارتباط داشته و داریم. رئیس قوه مجریه کشورمان تصریح کرد: در این دو سال همکاری ما با این کشورها توسعه پیدا کرده است. ما در حوزه صنعتی و کشاورزی، علمی، فناوری و پزشکی و درمانی با این کشورها ارتباط و همکاری داریم. رئیس‌جمهور اسلامی ایران اظهار کرد: از جمله همکاری‌های خوبی که در این سال‌ها برقرار شده است و همچنان ادامه دارد، صدور نیروی فنی-مهندسی جمهوری اسلامی است که این کشورها همواره نسبت به نیروهای فنی-مهندسی ما اظهار تمایل کرده‌اند. رئیسی با اشاره به اینکه آمریکای لاتین ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، تاکید کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی و مردم ظرفیت‌های بسیار خوبی در جمهوری اسلامی داریم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در راستای توسعه همکاری‌های بین ما و کشورهای همسو و منطقه آمریکای لاتین نقش بسیار بسزایی داشته باشد. رئیس‌جمهور اسلامی ایران با اشاره به اینکه این ارتباط حتماً علاوه بر ارتباطات دوجانبه، ارتباطات بین‌المللی را هم دربر دارد، اظهار داشت: همکاری‌های بین‌المللی خوبی بین ما و این کشورها (کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه) و اکثریت قریب‌به‌اتفاق کشورهای آمریکای لاتین برقرار است؛ حتماً این سفر می‌تواند نقطه عطفی به منظور ارتقای سطح روابط بین ما و کشورهای آمریکای لاتین باشد. 

تحریم چین به بهانه همکاری با ایران

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در اظهاراتی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اخیر دولت آمریکا علیه افراد و نهادهای چینی به بهانه همکاری با برنامه‌های موشکی و نظامی ایران هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی هفت فرد و شش نهاد در ایران، چین و منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ چین را به دلیل ارتباط ادعایی با برنامه موشکی بالستیک ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده است. سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به این اقدام گفت که ایالات متحده برخی شرکت‌ها و افراد چینی را به بهانه همکاری با ایران تحریم کرده و چین نیز به شدت با این اقدام آمریکا مخالفت کرده است. وی در ادامه تاکید کرد که رویکرد ایالات متحده فاقد شواهد واقعی و رویه‌های مناسب است و به حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و افراد چینی آسیب وارد می‌کند. این سخنگو همچنین از ایالات متحده خواست تا سرکوب غیرقابل توجیه شرکت‌ها و افراد چینی را متوقف کند. سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزود: پکن اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و افراد خود انجام خواهد داد. این تحریم‌ها بخشی از یکسری اقدامات ایالات متحده است که با هدف افزایش مسائل امنیتی با اتهامات بی‌اساس در تلاش برای سرکوب شرکت‌ها و شهروندان چینی انجام می‌گیرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین 13 نهاد و فرد مستقر در چین را به دلیل دخالت ادعایی آنها در تکثیر بین‌المللی تجهیزات مورد استفاده برای تولید داروهای غیرقانونی تحریم کرد. سفارت چین در آمریکا تحریم‌های غیرمنطقی واشنگتن را محکوم و تاکید کرد که دولت چین موضع قاطعی در قبال مبارزه با مواد مخدر دارد. 

♦♦♦

ایسنا: متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری ادعاهای مطرح‌شده در برخی گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات تهران-واشنگتن درباره توافقی موقت را رد و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق با هماهنگی آمریکا را تایید کرد.

ایرنا: امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، گفت: اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌ها) باید فوری پایان یابد، زیرا مانعی برای مشارکت کشورها در تلاش‌های کاهش تغییرات اقلیم ایجاد می‌کند.

ایلنا: علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: رویکرد دولت گسترش سیاست خارجی متوازن است.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: نفی یک‌جانبه‌گرایی فصل مشترک سیاست دو کشور ایران و نیکاراگوئه است.

ایسنا: نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های نوظهور جهان جدید ایفا می‌کند.

ایرنا: محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن، در آستانه عزیمت به محل ماموریت، با وزیر امور خارجه دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت حوزه ماموریت خود ارائه کرد.

 ایلنا: به نقل از پایگاه عبری والا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با تاکید بر اینکه هر توافقی که واشنگتن با تهران درباره برنامه هسته‌ای امضا کند، برای اسرائیل الزام‌آور نخواهد بود، مدعی شد: «۹۰ درصد مشکلات امنیتی ما از ایران ناشی می‌شود.»

ایسنا: علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به امارات متحده عربی با انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس کشور امارات و خلیفه شاهین المرر، وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات، همزمان با ورود سفیر جدید کشورمان به ابوظبی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایرنا: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گزارش خود را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره ایران ارائه خواهد کرد.

♦♦♦

تنش‌زدایی با آذربایجان

شرق نوشت: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، رابطه با آذربایجان را نه ایجاد تنش بلکه تنش‌زدایی و حفظ چارچوب روابط دوستانه دو کشور و بازگرداندن روابط دو کشور به ریل طبیعی خود معرفی کرد. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در این ارتباط با اشاره به انجام سه دور گفت‌وگو بین وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، عنوان کرد هیات‌هایی بین دو کشور تبادل شده و گفت‌وگوهایی انجام شده است که برای جمع‌بندی گفت‌وگوها و تکمیل روند جدید، دور چهارم گفت‌وگوها بین وزیران خارجه دو کشور انجام شد و در همین چارچوب احتمالاً هیات‌هایی بین دو کشور بار دیگر تبادل شده و گفت‌وگوهایی انجام شده است.

 

مخالفت با جنگ در اوکراین

اعتماد نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تاییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد. موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست. 

 

اصلاحات تنها راه گذار به دموکراسی

سازندگی نوشت: براندازان خارجی و نومحافظه‌کاران داخلی در یک نقطه اشتراک راهبردی دارند: حذف اصلاح‌طلبی به هر قیمت. با این همه هنوز هم «اصلاحات» نه‌تنها زنده بلکه یگانه راهبرد و برنامه‌ای است که می‌تواند صلح، ثبات سیاسی، امنیت ملی، تمامیت ارضی و توسعه پایدار و همه‌جانبه به بار آورد و از تعلیق فرآیند گذار به دموکراسی در ایران جلوگیری کند. اما باید پذیرفت که در شیوع ابربحران‌های ساختاری در ایران که عمدتاً متاثر از شدت گرفتن روند یکدست‌سازی قدرت در سالیان اخیر بوده است، «اصلاح‌طلبی» نیز از این عارضه به دور نمانده و خود به بحرانی عظیم درافتاده است.

 

احمدی‌نژاد ضدقهرمان پرونده هسته‌ای

هم‌میهن نوشت: در ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران معرفی شد و دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز کرد؛ دوره‌ای که در حوزه سیاست‌خارجی، مهم‌ترین پرونده ایران، مناقشه هسته‌ای با غرب بود. جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بین‌المللی خود در پرونده‌های چالش‌برانگیزی چون گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، جنگ ایران و عراق و اتهامات متعدد چون پرونده میکونوس، هرگز کارش به قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت نکشیده بود. اما در دوران احمدی‌نژاد دچار وضعیتی شد که صدام پس از جنگ خلیج‌فارس دچار آن شده بود؛ تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی.