شناسه خبر : 41132 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راه بهتر دیپلماسی

هنوز به برجام امیدی هست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: من نمی‌خواهم در خصوص ارزیابی‌هایمان از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت عمومی صحبت کنم. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید بخش زیادی از این اطلاعات از عناصری به دست می‌آید که اغلب به ‌طور علنی درباره آن صحبت نمی‌کنیم اما باید بگویم که ما به‌ طور منظم با شرکای اسرائیلی خود اطلاعات را به اشتراک می‌گذاریم. آنگونه که ایسنا به نقل از وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده است، پرایس در ادامه با تکیه بر ادعاهای تکراری و واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: ما در زمینه‌های مختلف دارای درک مشترک هستیم و منافع راهبردی مشترک داریم و آن هم، این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای  دست پیدا نکند. البته شرکای اسرائیلی ما تنها کسانی نبوده‌اند که از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج دولت پیشین آمریکا از برجام  در سال ۲۰۱۸ ابراز نگرانی کرده‌اند. ما نیز نسبت به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نگران هستیم. وی ادامه داد: به همین دلیل است که همچنان در حال بررسی امکان دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم، چراکه این کار هنوز هم در راستای منافع ماست و برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر محدود خواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؟ تصریح کرد: ما کماکان معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگو می‌تواند به صورت پایدار، بادوام و همیشگی یک فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ایجاد کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران و پیشنهادات ارائه‌شده از سوی مقامات ایرانی به وی گفت: واضح است که ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم اما باید بگویم که ما و شرکایمان مدتی است که آماده هستیم. پرایس همچون سایر مقامات آمریکایی تلاش کرد در اظهارات خود توپ را به زمین ایران بیندازد و افزود: ما معتقدیم که اکنون، این ایران است که باید جدیت خود را نشان دهد. همان‌طور که قبلاً هم اعلام کرده بودیم، تعداد کمی از مسائل حل‌نشده باقی مانده‌اند. ما معتقدیم که اگر ایران تصمیم لازم را بگیرد، این مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را می‌توان به سرعت و به‌طور موثر حل کرد.

 

حداکثر استفاده از ارفاقات قانونی

رئیس قوه قضائیه گفت: دادستان‌ها در زمان حکم به جلب، حکم به بازرسی و در زمان تحقیق و بازجویی، نسبت به زیرمجموعه و ضابطین نظارت داشته باشند تا کاری خلاف شرع و قانون رخ ندهد. غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان‌ها و مسوولان دادسرا را در صف نخست مقابله با جرائم و فساد در ساحت‌های مختلف، پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه دانست و از دادستان کل کشور و معاونان وی که به صورت پویا و دلسوزانه بر مجموعه دادسراهای کشور نظارت دارند، تقدیر به عمل آورد. رئیس عدلیه به پرونده افراد شرور اشاره کرد و گفت: باید به پرونده افراد شرور که امنیت مردم را بر هم می‌زنند، به سرعت رسیدگی شود و نباید اجازه داد که رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها با تاخیر مواجه شود چراکه رسیدگی به‌موقع به آنها، اثر بازدارنده بیشتری دارد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امنیت و آرامش مردم مقوله بسیار مهم و پراهمیتی است از‌این‌رو دادستان‌های سراسر کشور در صدور قرارها در قبال افرادی که سابقه جرائم شرارت و سرقت دارند نهایت توجه و نظارت را اعمال کنند. وی با تاکید بر اینکه باید از موضوع ارفاقات قانونی در قبال محکومان واجد شرایط حداکثر استفاده را کرد، مشخصاً بر این نکته نیز تاکید کرد که ترحم و ارفاق قانونی به افراد شرور و سارق که امنیت و آرامش مردم را برهم می‌زنند ظلم به دیگران است. رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع نظارت دادستان‌ها بر کار ضابطین گفت: باید توجه داشت که وقتی متهمی را چه در مسائل امنیتی و چه غیرامنیتی در اختیار ضابط قرار می‌دهیم، مسوولیت این امر با قاضی پرونده است لذا نظارت مستمر بر کار ضابط از ناحیه مسوولان ذی‌ربط قضایی در دادسرا ضرورت دارد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت جمع‌آوری ادله و مستندات لازم قبل از احضار و جلب فرد موردنظر در پرونده تاکید کرد و گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که در ابتدا جلب، احضار یا قرار منجر به بازداشت صادر شود و تازه بعد از آن به دنبال تحصیل دلیل و انجام استعلامات و تحقیقات و بررسی حساب‌ها و ردیابی پول‌ها رفت؛ البته گاهی اوقات در موارد ضروری و مسائل امنیتی، امکان صرف زمان برای جمع‌آوری تحقیقات وجود ندارد و لازم است که اقدامات مربوط به احضار، جلب و قرار بازداشت فرد موردنظر قبل از انجام تحقیقات انجام شود.

 

برخورد عوامانه با انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: نمی‌توان داخل چهار‌دیواری نشست و صحبت از تکنولوژی و توسعه کرد. کشوری نظیر قطر در دو سال آینده قرار است ۵۰ درصد درآمد خود را از فروش LNG افزایش دهد و این میسر نخواهد شد مگر با تکنولوژی و جای خالی تکنولوژی در ایران موجب شده است که قطر اقدام به ربایش گاز ایران کند. علی‌اکبر صالحی با اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور طی ۱۰ سال اخیر اظهار کرد: زیرساخت‌های خوبی برای تقویت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از دو دهه گذشته در کشور فراهم شده و خوشبختانه نتیجه اقدامات گذشته در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به ثمر نشسته و آمار صعودی ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر دلیلی بر این ادعاست. وی با تقدیر از فعالیت جوامع دانشگاهی به‌ویژه دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از بانیان اصلی فکر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، اظهار کرد: قبل از اینکه موضوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت فراگیر در جامعه مطرح شود، اساتید دانشگاه صنعتی شریف هسته‌های اولیه استارت‌آپ‌ها را بنا نهادند و برای ماندگاری بیشتر اساتید در دانشگاه‌ها خدمات لازم به آنها ارائه شد و با اقتباس از فعالیت‌های خارج از کشور حرکتی علمی در این حوزه آغاز شد و خوشبختانه در حال حاضر وضعیت قابل قبولی ایجاد شده است. وی آهنگ تحول در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را قابل قبول دانست و اظهار کرد: برای توسعه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان باید جنبه حمایتی از آنها تقویت شود و دولت از سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر حمایت کند. این احتمال وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان دست به تولید کالایی بزنند که به نتیجه نرسد یا بازاریابی مناسبی برای آن صورت نگرفته و منجر به شکست شود، در این حالت دولت باید از چنین ریسک‌هایی حمایت کند. معاون پژوهشی و قائم‌مقام فرهنگستان علوم در پاسخ به این پرسش که چه الزاماتی باید در راستای توسعه اقتصاد کشور در حوزه انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته باشد، گفت: در ایران نوع برخورد با انرژی‌های تجدیدپذیر عوامانه است نه عالمانه و متاسفانه به مسائل زیربنایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخته نمی‌شود، به عنوان مثال نحوه استفاده از پنل‌های خورشیدی و ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت در شرایط کنونی کشور به‌خوبی تبیین نشده است.

 

استخدام 200 نفر از اقوام و آشنایان

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حساب‌کشی مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی گفت: مدیران شرکت‌های خودروسازی بیش از ۲۰۰ نیرو و مشاور از نزدیکان و اقوام خود استخدام کرده‌اند که این رویه باید اصلاح شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن نوروزی، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی بر ارزانی خودرو در کشور اظهار کرد: واردات خودرو خارجی به کشور باید انجام شود زیرا این مهم باعث کاهش قیمت و رقابتی شدن کیفیت خودرو خواهد شد. وی افزود: خودروسازان داخلی باید بدانند که خودروهای بی‌کیفیت آنها باعث واردات خودروهای خارجی شده است. نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در ادامه گفت: نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس و دولت بر واردات خودرو است تا بخش کمبود خودرو در کشور تامین شود. نوروزی با بیان اینکه خودروسازان داخلی با افزایش قیمت مشکلات خودشان را حل می‌کردند ابراز داشت: وزارت صمت باید شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌های وابسته را به بخش خصوصی واگذار کنند تا مشکلات حل شود. وی به بدهی 80هزارمیلیاردی سالانه خودروسازان در کشور اشاره کرد و گفت: سهامداران اصلی و بخش خصوصی خودروسازان برنامه‌های مهمی برای این شرکت‌ها دارند و وعده داده‌اند در صورت خصوصی‌سازی هیچ بدهی نداشته باشند. نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس بیان کرد: مدیران خودروسازها بیش از 200 نیرو و مشاور از اقوام خود را در شرکت‌ها استخدام کرده‌اند که باید این رویه به‌ کارگیری و انتصابات فامیلی اصلاح شود. نوروزی با تاکید بر کاهش قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: مدیران گذشته و بازنشسته‌ها باید میزهای مدیریتی را رها کنند و جوانان انقلابی و مومن مدیریت را به‌ دست بگیرند، زیرا تحقیق و تفحص در مجلس از خودروسازان رای آورده است و قطعاً پیگیری خواهد شد.

 

واکنش به یک بازداشت

هفته گذشته یک جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی بازداشت شد. خبر بازداشت سعید مدنی توسط خبرگزاری مهر، اعلام شد. در متن این خبر اتهامات وی؛ ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی عنوان شده است. عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب در واکنش به این خبر در روزنامه اعتماد نوشت: خبر تاسف‌بار و نشانه ناخوشایندی بود. سعید مدنی بازداشت شد. به ‌صورت غیررسمی اتهامی هم زدند. «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه‌دار داخلی کشور.» نمی‌دانم این اتهام اعتبار رسمی دارد یا موقتی منتشر شده است. ولی هرکس از جمله بنده که آقای مدنی را می‌شناسد متوجه واهی بودن آن می‌شود. در اینجا قصد داوری ندارم. فقط اعلام کنید که آیا این اتهام و موارد مشابه را علنی رسیدگی می‌کنید یا باز هم در پشت درهای بسته رسیدگی خواهد شد که در حقیقت همین نحوه رسیدگی نشان از نادرستی اتهام است. 

♦♦♦

ایلنا: معین‌الدین سعیدی گفت: برخلاف آنچه گفته شد به ۹ دهک یارانه پرداخت شده است، عملاً این اتفاق نیفتاده و مردم در این زمینه به شدت مشکل دارند و این نگرانی وجود دارد که همین اتفاق برای کالابرگ الکترونیک رخ دهد.

ایرنا: احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفت: اقدامی که دولت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور آغاز کرده، کاری است که اغلب کارشناسان بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند.

ایسنا: سردار عبدالله عراقی،‌ جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: دشمن امروز روحانیت و سپاه را مورد هجمه قرار داده است و در تلاش است باورهای ذهنی ما را عوض کند، برای همین روحانیت نقش ویژه‌ای در جهاد تبیین دارد و نقش این جهاد در جنگ‌های ترکیبی برجسته است.

ایلنا: شهریار حیدری، نماینده مجلس، درباره اعتراضات معیشتی که طی چند روز اخیر بر اثر افزایش قیمت‌ها شکل گرفته است، گفت: این‌گونه اعتراضات نتیجه تصمیمات غلط دولت‌هاست. هنگامی که دولت درباره معیشت و اقتصاد تصمیم می‌گیرد، این تصمیمات به دلیل آنکه کارشناسی نیست، به اعتراضات مردمی منجر می‌شود.

مهر: در وب‌نشست سفیران جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، فرصت‌ها و موانع افزایش صادرات به این قاره مورد بررسی قرار گرفت.

ایلنا: محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: از عده‌ای متخلف، سوءاستفاده‌کنندگان، و گران‌فروشان به‌ویژه در موضوع نان به هیچ عنوان نخواهیم گذشت و به‌گونه‌ای با این گروه محدود برخورد می‌شود که حتماً بازدارنده باشد و از اقدامات خود پشیمان شوند.

فارس: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب کرد برای برخورد موثرتر با تخلفات اقتصادی، منابع و الزامات اجرایی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار گیرد.

ایلنا: رحیم زارع،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: سامانه رفاه ایرانیان با گذشت ۱۰ سال از هدفمندی یارانه‌ها هنوز ناقص است، مثلاً عده‌ای یارانه حقشان بوده و پرداخت نشده و عده‌ای مانند برخی نمایندگان مجلس یا برخی مدیران ارشد نظام یارانه به حسابشان پرداخت شده است. این نشان می‌دهد که بانک اطلاعاتی سامانه رفاه ایرانیان هنوز ناقص است و نیاز دارد که کامل و به‌روز شود.

♦♦♦

مزایده عتیقه ایرانی؟

اطلاعات نوشت: در شرایطی که بحران‌های معیشتی و هویتی، درآمیخته با مشکلات اجتماعی و اقتصادی، همراه با درهم‌پاشیدگی نظام دیپلماتیک در روسیه و اروپا از یک‌سو، و آسیای جنوب شرقی از افغانستان و پاکستان تا هند و سریلانکا، افق پایداری و ثباتِ ما را به شدت آشفته می‌کند، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر آثار باستانی مملکت، که نماد تاریخ و سند هویت و اعتبار ما بوده و هست، عنوان «گنج» و «عتیقه» می‌دهند و در فکر سودا و سودی هستند که می‌تواند بازمانده این علاقه و آشنایی و غیرت ملی را نیز با خود ببرد و در مزایده‌های مافیایی به حراج بگذارد.

 

مورا برای ایران چه آورد؟

خراسان نوشت: انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا از سفرش به ایران ابراز رضایت کرد، بورل هم که در واقع رئیس مورا محسوب می‌شود گفت که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم خوش‌بینانه حرف زد و از ارائه پیشنهادهای ایران گفت. اما سوالی که درباره این سفر باقی مانده این است که پیامی که مورا آورد، چه بود؟ پولیتیکو نوشته: «مورا این پیام را به علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین، منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد اما ممکن است در آینده درباره آن مذاکره کند.»

 

اقتصاد مثل سیاست نیست

رسالت نوشت: مشکلات اقتصادی از جنس سیاست نیستند که بتوان آنها را موقتاً با شعار و وعده حل کرد. اقتصاد، موجود بی‌رحمی است که با چیزی غیر از اقدامات علمی و تجربی کاملاً قابل اطمینان مهار نخواهد شد. گذاشتن عناوینی از قبیل «اصلاح یارانه‌ها»، «مردمی‌کردن یارانه‌ها» و «هوشمند کردن یارانه‌ها» نیز نه می‌توانند گرانی را کاهش بدهند و نه قدرت پر کردن جیب مردم و تقویت سفره‌های آنان را دارند. حال که دولتمردان به‌رغم آشکار شدن ضعف‌های شدید این طرح، حاضر نیستند نصایح مشفقانه و راهکارهای خیرخواهانه منتقدان را بپذیرند، همه باید منتظر بمانند تا نتایج عملی طرح جدید یارانه‌ها معلوم شود.

 

جای خالی واکنش مناسب

اعتماد نوشت: عباس عبدی با اشاره به سفر خانواده قالیباف به ترکیه گفت: آیا واکنش آقای قالیباف مناسب بود؟ اصولاً عیار سیاستمداران و طرفداران آنان هنگام اقناع و توجیه افکار عمومی درباره خطاها و پرسش‌ها معلوم می‌شود. او در همه فعالیت‌های سیاسی‌اش ابتدا پرتوان می‌آمد، ولی در دقیقه ۹۰ بازی را می‌باخت. چرا؟ چون مشاور آگاه و دلسوز ندارد و ظاهراً قادر به تصمیم‌گیری موثر نیست. برای مثال گفتند او با این سفر مخالف بوده. بعد کسی پاسخ نداد پس چرا رضایت خروج از کشور را داده؟ گفتند توطئه یک نهاد خاص علیه رئیس مجلس است. نگفتند که این چه حکومت یکدستی است که علیه رئیس مجلسش توطئه امنیتی می‌کنند؟

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها