شناسه خبر : 40465 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فاقد ابتکار

آیا خوش‌بینی به مذاکرات ادامه دارد؟

مهدی کلثومی: وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مجموع نسبت به مذاکرات خوشبین هستیم، تاکید کرد: معتقدیم تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در دسترس بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: ما در دولت جدید چند هفته‌ای است که گفت‌وگوها را شروع کرده‌ایم. آنچه برای ما در مذاکرات وین مهم است لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی خود است. من فکر می‌کنم یک تفاوت اساسی بین هیات‌جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های غربی وجود دارد و آن این است که هیات جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل و جدیت و با یک برنامه مدون از ابتدای مذاکرات اخیر وین در میز مذاکره حضور پیدا کرد. 

او ادامه داد: از جمله مشکلاتی که ما در این مدت با آن مواجه هستیم این است که طرف مقابل فاقد یک ابتکار عمل جدی است. حتی گاهی اوقات ما دچار تردید می‌شویم که آیا واقعاً طرف‌های غربی به دنبال رسیدن به یک توافق هستند؟ آیا واقعاً طرف‌های غربی به دنبال این هستند که تحریم‌های ایران بر مبنای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از میان برداشته شود یا آنکه آنها فقط یک نگرانی دارند و نگرانی‌شان نیز برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و در این چارچوب فقط می‌خواهند نگرانی خود را برطرف کنند. حتی ما بارها در مذاکرات به آنها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهید نگرانی شما از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برطرف شود، شما هم باید نگرانی ما را در حوزه تحریم‌هایی که در برجام قرار بود از میان برداشته شود، برطرف کنید. در این چارچوب اتفاق دیگری هم رخ داد و آن اینکه رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا از طریق تبادل non-paper به مذاکرات پیوست. 

وزیر خارجه ادامه داد: طرف آمریکایی بارها به ما اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا حسن نیت دارد و همچنین اینکه آنها به دنبال یک توافق هستند و برای رسیدن به این توافق وقت زیادی هم ندارند. ما هم به آنها گفتیم و این جمله را باز هم تکرار می‌کنیم که ما هم به دنبال یک توافق خوب هستیم. ما هم از توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌کنیم اما این توافق باید دربردارنده حقوق مردم ایران باشد. به گفته او، این توافق خوب از نظر ما باید همه تحریم‌هایی را که در سال ۲۰۱۵ برای برداشته شدن آنها توافق صورت گرفت و به JCPOA موسوم شد، شامل شود. امروز که ما داریم با هم ‌صحبت می‌کنیم پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما همه آنچه باید ذیل برجام به آن برسیم محقق نشده است.

 

محدودسازی بی‌توجه به نظرات کارشناسی

موافقان طرح صیانت و پروژه محدودسازی اینترنت دست‌به‌کار شده‌اند تا در برابر اقلیت مخالف قانون‌نویسی خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی، خواست خود را به کرسی بنشانند. به گفته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی هفته آینده تصویب می‌شود. 

آنگونه که شرق گزارش داده است، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در رابطه با قانون صیانت از فضای مجازی توضیح داد: قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی در بیش از ۴۰ کشور وجود دارد و صاحبان پیام‌رسان‌های بیگانه در کشور ما دفتر ندارند که پاسخگو باشند. 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: در این طرح، ما به دنبال ساماندهی هستیم و نمی‌خواهیم فیلتر کنیم و اصلاً تا زمانی که زیرساخت داخلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم فیلتر کنیم. 

فلاحی مطرح کرد: برخی نمایندگان با تفکر سیاسی خاص تا الان تلاش کردند کار پیش نرود و از ۲۳‌نفری که در کمیسیون هستیم، چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده تا کار انجام نشود؛ اما ان‌شاءالله به‌زودی در هفته آینده تصویب می‌شود. تلاش برای تصویب این طرح که مخالفان بسیاری میان کارشناسان و نخبگان کشور و مردم عادی دارد، به لجاجتی تبدیل شده که یک اقلیت تندرو موافق محدودسازی اینترنت در برابر اکثریت مخالف ایستادند و در کمیسیون مشترک توانستند ترکیبی بچینند که به نتیجه دلخواه برسند. هرچند مخالفان اندک این طرح در کمیسیون مشترک تاکنون نسبت به تبعات تصویب طرحی خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی بارها هشدار داده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز چند هفته پیش اعلام کرده بود طرح صیانت مغایر با قانون اساسی است، اما موافقان طرح، نظر مرکز پژوهش‌ها را مشورتی ارزیابی کردند و به‌صراحت گفتند الزامی برای توجه به نظرات کارشناسی ندارند و بی‌توجهی به نتایج کار کارشناسی یک امر معمول در مجلس است. ایزدخواه، دیگر نماینده عضو کمیسیون مشترک نیز چندی پیش از احتمال تصویب طرح تا پایان بهمن خبر داده و گفته بود در یک ماه، نسخه نهایی طرح به شورای نگهبان عرضه می‌شود. البته نایب‌رئیس کمیسیون مشترک مدعی شده بود در نسخه نهایی طرح حمایت از حقوق کاربران، اصلاحات مدنظر این مرکز و نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات نیز اعمال شده و به‌نوعی این نسخه، مورد وثوق و وفاق همه قرار دارد. اما با نگاهی به متن نهایی متوجه عدم تغییر اساسی در طرح و بازی با کلمات و اصطلاحات می‌شویم.

 

غیرمتخصصان در پست‌های تخصصی

رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی که این روزها در بطن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (و بسیاری از بخش‌های دیگر) جریان پیدا کرده در حقیقت، بیانگر یکی از مشکلات ریشه‌ای نهفته در اقتصاد ایران است. مشکلی با عنوان برخوردهای جناحی و سیاسی با مقولات اقتصادی و توسعه‌ای که تاروپود نظام مدیریتی کشور را درگیر خود ساخته است. آنگونه که اعتماد گزارش داده است، سال‌های سال است که فضای اجرایی کشور، تحت‌الشعاع نگاه‌های سیاسی و جناحی قرار دارد. عمده مدیران کشور، متاسفانه با عینک مسائل جناحی و سیاسی به مقولات می‌نگرند. جوی که در حال حاضر در وزارت کار و سایر وزارتخانه‌های کشور ایجاد شده، نوعی دوقطبی‌سازی خطرناک است که تداوم آن منافع ملی کشور را با آسیب‌های جدی مواجه می‌سازد.‌ در گام نخست، هر فردی را که در این ساختارها مشغول به کار می‌شود، به یکی از قطب‌های جناحی کشور (چپ، راست یا اصلاح‌طلب، اصولگرا) منتسب می‌کنند و بعد هم با تیغ تیز نگاه سیاسی و جناحی و بدون توجه به تخصص افراد، آنها را حذف می‌کنند. امروز مدیران برای تعامل با هم از صفاتی مانند فساد، ناکارآمدی و پاکدستی استفاده می‌کنند تا به خواسته‌های جناحی، سیاسی و خانوادگی موردنظر برسند. یعنی اگر وزیر یا وکیل یا مدیر ارشدی اعلام می‌کند که مدیری را به دلیل فساد برکنار کردم، عامل نخست این اظهارنظر، نگاه و رویکرد متفاوت سیاسی است که در تقابل با آن فرد یا گروه تعریف شده است. این روند نشان می‌دهد که چه وضعیت خطرناکی در انتظار نیروهای کار کشور است و در دورنمای آینده چه بحران‌هایی به کمین نشسته است. افراد با همین دو‌قطبی‌سازی به میدان مدیریت وارد می‌شوند و پست‌های تخصصی را به افرادی اعطا می‌کنند که هیچ نسبتی با وظایف محول‌شده ندارند. کافی است سری به حوزه نظارتی وزارت کار (مانند بازرسی و...) بزنید و نسبت تحصیلات و تخصص مدیران انتخاب‌شده با نیازهای پست موردنظر را بررسی کنید تا متوجه عمق فاجعه مدیریتی در کشور شوید.

 

هشدار به رد صلاحیت سهم‌خواهان

دخالت و فشار نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی به اخطار شورای نگهبان ختم شد که اگر این ایفای نقش در انتصابات ادامه یابد به موجب هشدار دیروز طحان‌نظیف به رد صلاحیت نمایندگان در انتخابات بعدی مجلس منجر خواهد شد. چند هفته‌ای است که حتی اصولگرایان حامی مجلس انقلابی هم به جمع معترضان رویه حاکم بر مجلس در تعیین تکلیف انتصابات دولتی توسط بهارستان‌نشینان پیوسته‌اند.‌ موضوعی که به تریبون نماز جمعه هم کشید و جلیل شریفی‌نیا، امام جمعه آرادان از نمایندگان مجلس خواست تا در انتصابات دخالت نکنند و گفت: رهبر معظم انقلاب اکیداً بر این موضوع تاکید دارند و لذا این یک فتوا از ایشان محسوب می‌شود. 

آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌اصفهانی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری هم هجدهم دی‌ماه گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اجازه دخالت و فشار برای انتصابات را ندارند. طبق گزارش شرق، حتی آیت‌الله سیداحمد حسینی، عضو فقهای شورای نگهبان هم در پانزدهم دی‌ماه به نقش‌آفرینی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران و سهم‌خواهی‌های مجلس انتقاد کرد و گفت: دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات خلاف قانون است و اگر این روند ادامه‌دار باشد با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم انجام این کار در بررسی صلاحیت نمایندگان موثر خواهد بود. عدم‌اصلاح رفتار نمایندگان سبب شد تا کار به اخطار رسمی توسط شورای نگهبان برسد. 

سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره نقش نمایندگان مجلس در انتصابات گفت: نمایندگان براساس قانون باید نظارت و قانونگذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت داشته باشند. اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

 او افزود: نظارت نمایندگان اگر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها منجر شود حتماً تخلف است و شورای نگهبان حتماً در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. نظارت با دخالت فرق دارد و سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است.

 

نفوذ، شعار نیست

هفته گذشته، یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، فایلی صوتی را منتشر کرد که در آن سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند. این فایل متعلق به سه سال پیش است. درباره این فایل و موضوعات مطرح‌شده در آن، یک منبع آگاه به خبرنگار «شرق» گفت: «این فایل سه سال پیش هم منتشر شده بود، موضوع جدیدی نیست و کاملاً روشن بوده است، افراد مرتبط با آن هم به دادگاه رفتند.» در این‌باره یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم عنوان کرد که موضوع انتشار این فایل صوتی در این کمیسیون مطرح خواهد شد. محمود عباس‌زاده به مساله «نفوذ» نیز اشاره کرده و به ایلنا، گفته: «پدیده نفوذ یک موضوع واقعی است و شعار نیست. باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است. اگر ما مشغول فروعات بشویم، انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا با خسارت فیزیکی و نرم صورت گیرد، برای منحرف‌کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند.»

او افزود: به نظر من پدیده نفوذ به صورت جدی دارد کار خود را انجام می‌دهد، گاهی پدیده نفوذ در خود سیستم‌های نظارتی و جایگاه‌های حساس وارد شده و موجب می‌شود باطل جای حق را بگیرد. اینها خیلی مهم است و باید آن را جدی بگیریم. خوشبختانه کمیسیون امنیت ملی که بازوی تخصصی مجلس در حوزه امنیتی است، به بحث نفوذ خیلی حساسیت دارد و طبیعتاً مساله مطرح خواهد شد و جزو اولویت‌های ماست اما این مسائل به‌گونه‌ای است که باید در یکسری لایحه‌ها در مورد آن بحث شود و وقتی که به نتیجه رسیدیم، نتیجه را به استحضار مردم به‌عنوان صاحبان کشور و انقلاب گزارش کنیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: «من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.» 

♦♦♦

مهر: سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: می‌گویند ایران‌خودرو می‌تواند سه میلیون خودرو تولید کند و حتی صادرات هم داشته باشیم. این در حالی است که ما توان تولید ۳۰۰ هزار خودرو را نیز نداریم، آش خودرو در کشور بسیار شور شده است به اندازه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه ورود کرده و تذکر دادند.

ایلنا: محمدباقری بناب، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: دولت و حاکمیت در نهایت به این نتیجه رسیده که با محدود کردن اینترنت نمی‌توان کاری را به پیش برد.

جماران: احمد مازنی عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: جامعه ایران تا زمانی که بر اساس اشتراکات خودش و با فاصله گرفتن از مسائل اختلافی نتواند در جهت حل منازعات گامی بردارد، همچنان در پیچ‌وخم مشکلات و معضلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار است و مشکلاتش حل نمی‌شود.

فارس: دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی ارتش، گفت: افزایش توان راهبردی نیروی دریایی جمهوری اسلامی در راستای تحقق صلح جهانی و تامین امنیت شاهراه اقتصادی دنیاست.

ایرنا: حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصویب طرح شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان در مجلس حق مسلم مردم است گفت: با جدیت پیگیر تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان هستم.

ایلنا: محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی، درباره درخواست جمعی از اصلاح‌طلبان از دولت سیزدهم برای رفع حصر گفت: معتقدم این مساله در چارچوب حوزه اختیارات دولت نیست، بلکه مساله کمی فراتر از اختیارات قوه مجریه یا دولت است که تعریف می‌شود. اساساً ما یک چارچوب و تعریف دقیق حقوقی و قانونی از مجازاتی به عنوان «حصر» در قوانین موجود نداریم.

ایسنا: فاطمه رحمانی، عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در رابطه با قتل زن ۱۷ساله اهوازی توسط همسرش گفت: باید در مورد همان عواملی که در پیدایش این‌گونه قتل‌ها دخالت دارد کار کرد، چون قانون و موضوع حقوقی یکی از عوامل بازدارنده در سطح خود می‌تواند باشد، اما صرفاً با تصویب قانون نمی‌توان این موضوعات را حذف کرد یا کاهش داد.

فارس: رمضان‌علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دولت سیزدهم از زمانی که آغاز به کار کرده، توانسته مصرف سوخت در کشور را مدیریت کند و به همین دلیل شاهد خاموشی‌های مکرر یا قطعی گاز نبودیم، بنابراین در این حوزه موفق عمل کرده است.

ایسنا: محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، گفت: امروز دشمن با تصویرسازی غلط سعی دارد نقطه قوت دولت را به نقطه‌ضعف بدل کند و این امر در زمینه سفرهای استانی و سفر رئیس‌جمهوری به روسیه رخ داد.

♦♦♦

ویرایش بودجه؟

اعتماد نوشت: در شرایطی که علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه از سوی چندنفری از نمایندگان عضو هیات‌رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق، تکمیل کار کمیسیون تلفیق و آماده‌سازی این مصوبات برای ارسال به هیات‌رئیسه مجلس عنوان شده، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق که به دلیل جایگاهی که در هیات‌رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس دارد، علت را «ویرایش لایحه» عنوان کرده است. محمدرضا میرتاج‌الدینی که در این رابطه به خبرگزاری فارس توضیح داده، گفته «علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه به هیات‌رئیسه مجلس، ویراستاری بودجه توسط هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق بود» و در ادامه تاکید کرده که در حال حاضر، «پس از اتمام ویراستاری، لایحه در سامانه مجلس بارگذاری شده است».

 

قبل تحقیق بازداشت نکنید!

شرق نوشت: رئیس قوه قضائیه ضمن مخالفت با بازداشت افراد قبل از تکمیل تحقیقات مقدماتی، خواستار ممانعت از بازداشت‌های غیرضروری افراد شد. محسنی‌اژه‌ای گفت: اقدامات مربوط به جمع‌آوری اسناد و مدارک و استعلامات، حتماً باید قبل از بازداشت فرد انجام شود و نباید بعد از اجرای قرار بازداشت، تازه به سراغ جمع‌آوری اسناد و مدارک رفت. تا آنجا که ضرورت ندارد، نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود. در مواردی که بازداشت ‌نکردن فرد متهم ضرری ندارد و بیم فرار یا تبانی او نمی‌رود یا هنگامی که تحقیقات کم است و برای تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات می‌خواهند فرد را بازداشت کنند، نباید قرار بازداشت موقت صادر شود؛ چراکه ضرر این کار قطعاً بیش از نفع آن است.

 

بازگشت به توانمندی تیم مذاکره‌کننده قبلی

جمهوری اسلامی نوشت: تصمیمات مهم ملی را باید در بهترین زمان گرفت. به تاخیر انداختن و در بدترین زمان ممکن تصمیم گرفتن که متاسفانه به بخشی از روش‌های مدیریتی ما تبدیل شده، زیان‌های بزرگی به کشور و مردم می‌زند. از جمله انتظار منطقی این است که ماجرای احیای برجام که مذاکراتش اکنون در وین جریان دارد، دچار رسوبات زمانی نشود و هرچه زودتر به نتیجه منطقی برسد. طرف ایرانی هرچند با کنار گذاشتن هیات مذاکره‌کننده قبلی عناصر توانمندی را از دست داده، ولی هم‌اکنون نیز می‌تواند از تجربیات آنها استفاده کرده و راه رسیدن به نتیجه را کوتاه کند. این درست است که آمریکا هم به توافق برای احیای برجام نیازمند است ولی نباید تصور شود این نیاز، یکطرفه است.

 

دادستان خواستار اصلاح وضعیت صنعت خودرو شد

خراسان نوشت: دادستان کل کشور ضمن انتقاد شدید از وضعیت فعلی صنعت خودرو خطاب به وزیر صمت خواستار اصلاح وضعیت این صنعت شد. حجت‌الاسلام منتظری، با اشاره به مشکلات نظام بانکی برای تولیدکنندگان افزود: اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها برخلاف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی اقدام کنند. دریافت سود مرکب هم براساس شرع اسلام حرام است و هم براساس بخشنامه بانک مرکزی ممنوع است و ما اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها از دستورات سرپیچی کنند.  منتظری در ادامه خطاب به وزیر صمت که در جمع مهمانان همایش حاضر بود، اظهار کرد: شما مسوول صنعت کشور هستید و باید امانتدار مردم باشید. همانگونه که می‌دانید به تازگی مقام معظم رهبری از وضعیت خودروسازی گلایه داشتند و شما باید این مساله را پیگیری کنید.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها