شناسه خبر : 39415 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعلیق شفافیت

مخالفت صریح مجلس با نظارت شفاف بر عملکرد نمایندگان

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مخالفت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را بررسی کرده و در نهایت با کلیات این طرح مخالفت کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز رای‌گیری در خصوص کلیات این طرح بیان کرد: همه می‌دانند که هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس با اصل موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفتی ندارند و به تاکیدات مقام معظم رهبری و توقع مردم آگاه هستند. با توجه به نظر هیات رئیسه در صورت تصویب کلیات، این طرح به صورت دوشوری بررسی خواهد شد. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات این طرح  بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بعد از نهاد ولایت، هیچ نهادی به اهمیت مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و لذا به همان اندازه که از حریم ولایت حراست می‌کنیم باید از حریم مجلس نیز حراست کرد. مجلس باید نظارت بر رفتار خود را از درون آغاز کند چرا که مجلس شورای اسلامی ساختمان و صندلی نیست بلکه هر کدام از ما نمایندگان جزئی از مجلس شورای اسلامی هستیم. مطالبه رهبری در هر دوره بر تقویت نظارت مجلس می‌باشد. رحمت‌الله نوروزی در مخالفت با کلیات این طرح  بیان کرد: امروز قیمت لبنیات، گوشت، مرغ و فولاد سر به فلک کشیده است. باید طرح‌هایی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد که مشکلات اقتصادی مردم را حل کند. مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به جای پرداختن به این طرح‌های غیرضروری مشکلات مردم را در دستور کار قرار دهد. خوشبختانه مجلس از زمان انقلاب تا به امروز در بحران‌های انقلاب خوش درخشیده است. هیچ‌کس حق ندارد نماینده را محدود سازد، این طرح نیاز به پخته‌تر شدن دارد.

 

انتصابات پر‌حاشیه

چند ساعت پس از آنکه لاله افتخاری گفت «روش رئیسی برای اداره کشور سیره ائمه معصومین (ع) است»،  فرزندش به‌عنوان مدیرعامل موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد. این اولین انتصاب پرحاشیه در دولت سیزدهم نیست و از زمان شروع به کار دولت جدید، انتصاب‌های فامیلی، گروهی و جناحی بدون در نظر گرفتن تخصص و تجربه لازم با چنان سرعتی انجام می‌شود که گویا شعار شایسته‌سالاری و ممنوعیت فامیل‌بازی اصولگرایان در زمان انتخابات اصلاً مطرح نشده است. آنگونه که شرق گزارش داده است، از یک‌سو رئیس دولت برای رقبای اصولگرای خود در رقابت انتخاباتی حکم می‌زند و از سویی دیگر سهم‌خواهی نمایندگان مجلس و فعالان جناح راست زمان انتخاب کابینه با نقد تند برخی از اصولگرایان مواجه می‌شود. در این بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق هم یک به یک در حال سمت ‌گرفتن هستند. شهرداری که انتصابش خلاف قوانین مصرح انتخاب شهرداران بوده برای دامادش حکم می‌زند، وزیر نفت برای دختر نماینده مجلسی که زمان بررسی صلاحیت وزرا حامی‌اش بوده در نامه‌ای محرمانه حکم استخدام می‌زند، مشاوران و معاونان وزرا از گعده دوستان و هم‌جناحی‌هایی انتخاب می‌شوند که کمترین تجربه را در کارنامه خود ندارند. این روزها بحث استخدام‌های سفارشی بسیار زیاد شده و حتی به صداوسیما که مدعی و نقاد در بسیاری از امور است، رسیده است. بر این اساس سعید عین‌اللهی، مدیر تامین نیروی انسانی صداوسیما به‌صورت محرمانه درخواست کرده تا دختر 21‌ساله‌اش با مدرک دیپلم تجربی به‌عنوان کارشناس پیراپزشکی استخدام شود. در این بین قانون و منافع عمومی قربانی مصلحت جناحی و گروهی شده است. انتصاب‌های خلاف قانون ادامه دارند. با وجود انتقادها به اصولگرایان و وزیر نفت در رابطه با استخدام دختر نماینده مجلس، روز گذشته اسناد محرمانه‌ای از میزان حقوق و مزایای پیام کهتری‌انور، مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی نفت، منتشر شده و منتشرکنندگان این اسناد مدعی این هستند که حتی استخدام او در وزارت نفت از اساس خلاف قوانین بوده است، چه برسد به آنکه بخواهد حقوق ۳۲‌میلیون‌تومانی در هر ماه دریافت کند. پیگیری‌ها نشان‌دهنده آن است که در ماه‌های پایانی دولت گذشته، تغییراتی در آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی صنعت نفت رخ داده که اکنون گریبان وزیر جدید نفت را گرفته است. در مدل قراردادی مدت معین نوین، این دو مدیرکل باید در آزمون‌های مرکز توسعه مدیریت سرمایه انسانی صنعت نفت شرکت می‌کردند که این اتفاق رخ نداده است. در رابطه با زاکانی نیز بعد از لغو حکم دامادش که دلیل آن را نه تصمیم خلاف قانون خود، بلکه ناراحتی مردم عنوان کرد، شاهد ادامه انتصاب‌های خلاف قانون در شهرداری هستیم. 

 

سفر پرحاشیه رئیس مجلس

اکنون مدتی است که از سفر قالیباف به قم و انتشار سخنان آیت‌الله صافی‌گلپایگانی می‌گذرد. سخنانی که در جریان همان سفر یک‌روزه محمدباقر قالیباف به منظور دیدار با تعدادی از علما و مراجع تقلید مطرح شد. آنجا که این مرجع تقلید برجسته با نقد وضعیت حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی و تاکید بر لزوم تعامل سازنده و برقراری ارتباط با تمامی کشورها به منظور جلوگیری از آثار منفی «انزوای سیاسی» بر وضعیت اقتصادی مملکت، عملاً به ارتباط میان دیپلماسی دولت و معیشت ملت پرداخت اما طی روزهای پس از انتشار این نصایح آیت‌الله، طیفی خاص از یک جریان سیاسی-‌رسانه‌ای منتسب به جناح راست با ادبیاتی نامتعارف و دور از انتظار، اقدام به ایجاد نوعی هجمه رسانه‌ای علیه این مرجع تقلید شیعیان کرد که البته در ادامه و به‌خصوص طی دو، سه روز گذشته شاهد به راه افتادن موجی از حمایت سخنان آیت‌الله بودیم. چنان‌که، هنوز حواشی پردامنه انتشار این سخنان ناصحانه فرو ننشسته و این حاشیه‌ها شبیه به گلوله برفی است که تا از قله به دامنه برسد، تبدیل به بهمنی عظیم می‌شود. تا آنجا که بر فرض اگر تا چند روز پیش، واکنش‌ها بیشتر برآمده از جامعه روحانیت و چهره‌هایی بود که به صورت حرفه‌ای با کار و بار حوزه و مرجعیت سروکار دارند، در ادامه چهره‌ها و حتی احزاب سیاسی غیرروحانی نیز وارد گود شده و متعاقباً افکار عمومی و شهروندان عادی نیز به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به این بحث پیوسته و هرکدام از ظن خود، نکته‌ای گفته و گفته‌ای پیش کشیدند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده است، در این میان پیام مکتوب دو روحانی سرشناس قابل رویت است. آنجا که آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید برجسته شیعه و حسن روحانی رئیس‌جمهوری پیشین در پیام‌هایی جداگانه ضمن انتقاد از هجمه‌ای که علیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی صورت گرفت، به بیان نکاتی در تمایز انتقاد و اهانت و همچنین سنجش ادعای برخی مدعیان انقلابی‌گری پرداختند. در حالی آیت‌الله بیات زنجانی در قامت یکی از رجال مذهبی برجسته بیشتر به جوانب مذهبی این غائله پرداخت و در پیام خود با نگاهی کلان‌نگر سعی کرد به مباحث عالم سیاست نیز از زاویه‌ای بنگرد که شمولی وسیع‌تر دربرگرفته و مشخصاً موضوعاتی چون استقلال حوزه و مرجعیت یا نقد حاکمان را با نگاهی آسیب‌شناختی مورد بررسی قرار دهد که حسن روحانی به عنوان یکی از رجال شاخص در عالم سیاست، با تمرکز بر محتوای سخن بحث‌انگیز آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، نکته موردنظر این مرجع تقلید را با ادبیات دیپلماتیک تکرار کرد. آنجا که به گفته شیخ دیپلمات، «رسیدگی به معیشت مردم و تعامل سازنده با جهان در چارچوب «عزت-حکمت-مصلحت»، از سیاست‌های همیشگی جمهوری اسلامی بوده که امام و رهبری بر آن تصریح کرده‌اند».

 

حکم علیه روحانی؟

نمایندگان مجلس پرونده‌ای جدید در رابطه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین به قوه قضائیه فرستادند. با این حساب تاکنون حداقل 24 پرونده در رابطه با دولت دوازدهم به قوه قضائیه ارسال شده است؛ هرچند هیچ پرونده‌ای در قوه قضائیه و در دادسرا برای روحانی تشکیل نشده است و اینکه عزم بهارستان در سنگین‌کردن پرونده‌هایی با متهمان دولت قبل تا کجا ادامه خواهد داشت، مشخص نیست اما همچنان محاکمه در بهارستان ادامه دارد.

این بار بحث کرونا و مسوولیت روحانی در مدیریت این بحران در بهارستان بررسی شد و پس از استماع گزارش کمیسیون بهداشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 167 رای موافق، 28 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه با ارسال قصور رئیس‌جمهور سابق در زمینه مدیریت کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند. در این گزارش به سخنان متناقض روحانی در مواجهه با کرونا اشاره شده و از مدیریت ضعیف درحالی انتقاد شده که مدعیان مدیریت صحیح کرونا جزو طرفداران طب سنتی و درمان به روش پربحث و بی‌اثر طب اسلامی هستند.

از این‌رو گزارش نمایندگان مجلس با انتقاداتی هم مواجه شده و عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در رابطه با ارسال گزارش عملکرد روحانی درباره کرونا به قوه قضائیه واکنش نشان داده و در توئیتی نوشته است: «کار به کجا رسیده که حامیان طب سنتی برای کم‌کاری روحانی در مقابله با کرونا مدعی شده‌اند.» دادستان کل کشور نیز در رابطه با ارجاع پرونده رئیس‌جمهور سابق به دادگاه ویژه روحانیت درباره ترک فعل در ستاد کرونا که عصر دیروز از او پرسیده شده، گفت: شما که طلبه نیستید، ان‌شاءالله در فرصت مناسب‌تری پاسخ می‌دهم. پیش‌ازاین نیز از خداییان سخنگوی قوه قضائیه پرسیده شده بود که آیا پرونده‌ای برای روحانی در دادسرا تشکیل شده است یا خیر، که در پاسخ گفته بود هیچ پرونده‌ای مرتبط با روحانی تاکنون تشکیل نشده است. با توجه به حساسیت‌های کرونایی و مرگ بسیاری از هم‌وطنانمان انتظار برای بازخواست مسوولانی که در شدت بحران دخیل بودند، یک خواست عمومی بوده و هست اما گزارش مجلس همچنان رنگ‌و‌بوی سیاسی دارد و بدون توجه به مشکلات بین‌المللی تهیه واکسن و اعتبار بسیاری که به تولیدکنندگان داخلی داده شد تا واکسن تولید کنند، نوشته شده است. نویسندگان این طرح کسانی هستند که بر طب سنتی و اسلامی تاکید دارند و معتقدند کرونا نیازی به درمان مدرن و واکسن ندارد و با طب سنتی می‌شد بحران مدیریت شود.

 

واکنش تد کروز به خطیب‌زاده

سناتور تندروی جمهوریخواه آمریکایی، به پیام توئیتری سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا باید به جامعه جهانی در خصوص ارزش داشتن امضایش تضمین دهد، واکنش نشان داد. آنگونه که ایلنا گزارش داده است، «تد کروز» سناتور تندروی جمهوریخواه آمریکایی، به پیام توئیتری «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا باید به جامعه جهانی در خصوص ارزش داشتن امضایش، تضمین دهد، واکنش نشان داد. وی در این‌باره نوشت که در آینده هر رئیس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا هرگونه توافق با ایران را که به تایید کنگره نرسیده باشد، پاره خواهد کرد. کروز پیش از این، با انتقاد از سخنان بایدن مبنی بر پایبندی به برجام و عدم خروج از آن، اعلام کرده بود: «جو بایدن هیچ‌گونه اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی ندارد. هر توافقی با ایران چنانچه به تایید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود -‌ چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- هر رئیس‌جمهوری جمهوریخواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد.» خطیب‌زاده در واکنش به این اظهارات، نوشته بود که «جهان حقیقتاً به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند. این مسوولیت رئیس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل - از جمله تمام اعضای برجام- را قانع کند که امضایش واقعاً معنایی دارد. این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد». 

♦♦♦

ایسنا: روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست با اشاره به گفت‌وگوهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات مختلف جهان در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو نوشت: رهبران جهان سخنان بنت را می‌شنیدند ولی تمایلی برای هم‌سویی با سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران نشان نمی‌دهند.

مهر: محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، با تاکید بر لزوم ایجاد نظام اجماع نخبگانی در روند اداره اقتصادی کشور، گفت: دولت مصمم است قبل از تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی با استادان و نخبگان اقتصاد، همفکری کند.

ایلنا: اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: اصلاح‌طلبان باید مناسباتشان را با حاکمیت تنظیم کنند و نقاط کور ارتباط با حاکمیت را برطرف کنند تا بتوانند نامزدهای خودشان را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند.

فارس: محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با انتقاد از رویکردهایی که دولت سیزدهم در مدت اخیر پیشه کرده است، گفت: آقای رئیسی، شما و تیم کاری‌تان مساله‌محور وارد کارزار شوید نه نمایشی و بی‌ثمر.

تسنیم:‌ احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن طرح تحقیق و  تفحص از حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور خبر داد.

ایرنا: سردار‌سرتیپ غلام‌رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: برای مقابله با تهدیدات در عصر جدید، نیروهای مسلح با توجه به جایگاه خود باید به ساختار، برنامه‌ها و آموزش‌های مشخص و مخصوص به خود در عرصه پدافند زیستی مجهز شوند.

ایسنا: سید‌محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، گفت: شاید برخی احساس کنند سخنانی که ما درباره افول آمریکا مطرح می‌کنیم شعاری بیش نیست، در صورتی‌که اندیشمندان غربی سال‌هاست در این‌باره بحث می‌کنند.

فارس:‌ محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس، در پی تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد مطرح شدن نام برخی افراد در گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس گفت: از همه همکارانم می‌خواهم ضمن جبران گذشته در گزارش‌های کمیسیون‌ها، نطق‌ها و... نسبت به این رهنمود جدی باشند.

مهر:‌ سید‌ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: یقه سفیدهایی که ده‌ها میلیارد تومان از بورس به جیب زده‌اند باید به‌سزای عمل خود برسند.

ایلنا: محمود حبیبی، وکیل دادگستری، گفت: نقض حق دسترسی اشخاص به اینترنت به دلیل پیوند آن با حقوق بشر و حقوق اساسی در شمار حقوق شهروندی تلقی شده و تحدید آن باید از طرف اشخاص ذی‌نفع قابل شکایت باشد، در حالی که این حق اساسی به عنوان یک حق بنیادین در این طرح مغفول مانده است.

♦♦♦

رابطه با عربستان در هاله‌ای از ابهام

اعتماد نوشت:‌ مدتی است که گفت‌وگوها میان ایران و عربستان آغاز شده. گفت‌وگوهایی که در ابتدا امیدوارکننده بودند اما اکنون به‌رغم تداوم گفت‌وگوهای «جدی و محترمانه»، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید این مذاکرات تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. همزمان با این وضعیت، ابهام در احیای برجام چشم‌انداز مذاکرات منطقه‌ای را نیز متاثر کرده است. در این زمینه، فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق معتقد است: «مساله اصلی این است که تهران تمایل دارد بدون توجه به مشکلاتی که میان ایران و غرب وجود دارد، ارتباطات سنتی خود را با کشورهای منطقه حفظ کند. خواسته تهران ادامه رفت‌وآمدها، روابط دیپلماتیک و تجارت در همان چارچوب‌های سنتی است در صورتی که برای این کشورها رابطه با غرب اولویت دارد.»

 

ایران خانه دوم مسوولان

شرق نوشت: عضو هیات‌رئیسه مجلس معتقد است خانه اول برخی مدیران و وزرا و مسوولان نه ایران، بلکه کشورهای غربی است؛ انتقادی که سبب نگارش طرح ممنوعیت خروج مسوولان بعد ازپایان دوره خدمت هم شده است؛ اما این طرح با توجه به رنگ‌وبوی تسویه‌حساب سیاسی که با دولت روحانی داشت، جدی گرفته نشد. مدیران دوتابعیتی یا مدیرانی که فرزندان و حتی همسرانشان خارج از کشور سکونت دارند، یک امر معمول به حساب می‌آید و برخورد جدی با این نوع سبک انجام خدمت حتی در رده‌های بالای مدیریتی نشده است. حتی نام و مسوولیت مدیران خارج‌نشین هم هرگز علنی نشده و درباره مدیران دوتابعیتی با همه حساسیت‌های امنیتی که در این زمینه وجود داشت، شاهد اقدام درخور و اعلام اسامی واقعی مدیران دوتابعیتی نبودیم.

 

از ظرفیت روابط بین‌الملل بهره می‌بریم

ایران نوشت: حسین امیرعبداللهیان گفت: ما در تلاشیم اولویت‌های اصلی کشور را در هر قاره و هر بخش از جهان استخراج کنیم. ممکن است در یک حوزه اولویت ما فرهنگی باشد یا نگاه اقتصادی، غالب و فعال‌تر باشد یا موضوع امنیتی و سیاسی مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر ما از کار با سازمان‌های بین‌المللی هم غفلت نخواهیم کرد و به کارکرد سازمان‌های بین‌المللی و البته به نقصی که به‌ویژه در مباحث تئوریک روابط بین‌الملل وجود دارد، توجه داریم. با در نظر گرفتن اهمیت بحث ساختار و کارگزار در روابط بین‌الملل معتقدیم هر یک از ساختارهای بین‌المللی که ایجاد شده کارکردی دارند و ما می‌توانیم از مسیر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بخشی از اهداف خود در سیاست خارجی را دنبال کرده و منافع خود را محقق کنیم.

 

هدیه ماسک و لبخند مصنوعی

همشهری نوشت: ماجرای توئیت جنجالی سفارت کره به اهدای دو هزار عدد ماسک به یک بیمارستان در تهران برمی‌گردد؛ عکسی که در آن تعدادی از مسوولان ارشد سفارت کره و بیمارستان در مقابل یک کارتن ماسک لبخندزنان عکس یادگاری گرفته‌اند. البته کاربران ایرانی توئیتر از خجالت سفارت کره در‌آمده و تعداد زیادی هم خواستار پرداخت طلب ایران شده‌اند؛ برخی نیز از پذیرفتن این ماسک‌ها که ارزش مادی آن حدود چهار میلیون تومان ارزیابی می‌شود ابراز تاسف کرده‌اند. به‌خاطر می‌آوریم کره‌ای‌ها در جریان پاندمی کرونا به بهانه تحریم‌ها هیچ مراوده‌ای با ایران نداشته و اندک واکسن‌هایی که از طریق کره به ایران ارسال شد بعد از دریافت مجوز از آمریکا و نیز کسر هزینه آن از طلب‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها