شناسه خبر : 44745 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عقب‌نشینی مشتریان از بازار مسکن

چرا قیمت مسکن ریزشی شد؟

حسن محتشم عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: طی حدود دو سال گذشته در شرایطی قرار داشتیم که اقتصاد کلان ما مقداری انقباضی عمل می‌کرد و حجم پول به نوعی در بانک‌ها قفل بود؛ شرایطی که هم‌اکنون نیز تا حدودی وجود دارد. نقدینگی که در بانک‌ها قرار دارد متعلق به سرمایه‌گذاران دانه‌درشت است که معمولاً به هر بخشی ورود می‌کنند آن بخش متورم می‌شود. آنگونه که ایسنا گزارش داده، وی افزود: با توجه به تعاملات بین‌المللی بین ایران، غرب، عربستان و سایر کشورها مقداری امیدواری نسبت به اقتصاد کشور ایجاد شده است. در عین حال سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف بلاتکلیف هستند و تصمیمی برای ورود به یک بازار مشخص اتخاذ نکرده‌اند. در واقع هر دو بخش مولد و غیرمولد دچار کسادی هستند و به همین علت، پول‌ها فعلاً در سیستم بانکی فریز شده است. این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازارهای سهام، خودرو، ارز، طلا و مسکن، همگی دچار ثبات شده‌اند گفت: گزینه خوب آن است که سرمایه‌ها به سمت تولید برود تا گردش مالی و اشتغال ایجاد کند. اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن بیاید جز رشد قیمت و دور شدن متقاضیان مصرفی از مسکن موردنیاز ثمره دیگری ندارد. محتشم تاکید کرد: برخی از هلدینگ‌ها، شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها سرمایه‌های عظیمی را به خرید و فروش مسکن اختصاص داده‌اند. این تقاضای کاذب طی سال‌های گذشته اثرات منفی در بازار مسکن ایجاد کرده که باید کنترل شود. اگر دولت بتواند حجم نقدینگی را به سمت تولید ببرد خوب است. در غیر این صورت ترجیح آن است که سرمایه‌ها در بانک بماند؛ زیرا اگر خارج شود هم بانک‌ها به سمت ورشکستگی بیشتر می‌روند و هم بازارهای غیرمولد دچار حباب می‌شوند. وی با اشاره به کاهش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر گفت: قیمت آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ کاهش بیشتری را در مقایسه با واحدهای کوچک تجربه کرده است. در حال حاضر مشتری در بازار مسکن نیست و این بازار در رکود به سر می‌برد. دولت باید در این وضعیت تلاش کند از طریق مجموعه‌های حرفه‌ای صنعت ساختمان، تولید مسکن را بالا ببرد. افزایش عرضه به پیش‌گیری از جهش آتی قیمت مسکن منجر می‌شود.

سرانه مصرف شیر 28 پله سقوط کرد

سرانه مصرف شیر 28 پله سقوط کرد. طبق داده‌های موجود، ظرف چهار سال اخیر سرانه مصرف شیر از 98 کیلوگرم به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است. موضوعی که محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم آن را تایید می‌کند. آنگونه که اعتماد گزارش داده: او با اشاره به لغو برنامه‌های توزیع شیر در سال‌های اخیر می‌گوید: در حالی که با تلاش‌های زیاد سرانه مصرف تا سال 1389 با اجرای این برنامه‌ها به 98 کیلوگرم رسیده بود، تا سال 1401 به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران با هشدار به وزارت بهداشت تاکید کرد که نتیجه کاهش مصرف شیر و لبنیات، بیش از همه هزینه‌های سنگینی به وزارت بهداشت و درمان وارد می‌کند که در سال‌های آینده باید با آسیب‌های جدی ازجمله پوکی استخوان مواجه شود و پول زیادی صرف دارو و درمان و واردات پروتز کند. او افزود: به نظر من وزیر بهداشت و درمان باید بیشتر از همه مدعی ازسرگیری این برنامه‌ها باشد، چراکه آمار مصرف نشان می‌دهد که تا چه اندازه سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوار پایین آمده یا از آن خارج شده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران با توصیه به فعالان صنایع لبنی برای مطالبه‌گری بازگشت برنامه‌های توزیع شیر یارانه‌ای گفت: برای من جای تعجب دارد که دولت به شکر و روغن که برای سلامت انسان کاملاً مضر هستند، یارانه می‌دهد اما با یک قیام و قعود برنامه شیر مدارس و شیر یارانه‌ای را قطع می‌کند. زمانی به بهانه اعطای یارانه نقدی این اتفاق افتاد اما اکنون که با تورم بالا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته، لبنیات در حال خروج کامل از سفره مردم است. او با اشاره به بررسی برنامه هفتم در مجلس، از همه فعالان صنایع لبنی خواست با تمام توان خود وارد مذاکره و چانه‌زنی با نمایندگان مردم در تهران و دیگر استان‌ها شوند تا بتوانند برنامه توزیع شیر در مدارس و برای دهک‌های کم‌برخوردار را مجدد به برنامه سلامت کشور برگردانند.

دولت میلیاردر زاغه‌نشین است

 سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت با بیان اینکه در وزارت اقتصاد بخش اصلی تمرکز را بر روی چند پروژه تحولی ماندگار قرار دادیم که اجرای این پروژه‌ها خواست رئیس‌جمهور است، گفت: مساله شفافیت مالی و بودجه‌ای و بانکی، اصل نقش‌آفرینی دولت در اداره دارایی‌ها و چند موضوع دیگر در ذیل پروژه مدیریت دارایی‌های دولت بوده و دولت چه به عنوان امین اموال و چه از رویکرد ایجاد سامانه برای استفاده و بهره‌برداری از این دارایی‌ها، این پروژه تحولی را ادامه می‌دهد. آنگونه که ایلنا گزارش داده: وی ادامه داد: با میلیاردر زاغه‌نشینی تحت عنوان دولت مواجه هستیم که در پیشبرد امور اقتصادی کشور بسیار کند و ضعیف عمل کرده در حالی که یکی از مهم‌ترین تدابیر تامین مالی غیرتورمی، این است که بتوانیم از این وسعت دارایی استفاده کنیم. به گفته وزیر اقتصاد، با این موضوع مواجه هستیم که با وجود چنین ظرفیت‌هایی در استان‌ها، برخی از استاندارها برای چند صد میلیارد تومان و گاه برای چند میلیارد تومان چندین سال معطل هستند و درخواست کمک می‌کنند، حال اینکه در آن استان‌ها دارایی‌های بسیار مهمی وجود دارد. خاندوزی با بیان اینکه در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که عصرها محل جمع شدن معتادان می‌شود، اظهار داشت: آنجا شب‌ها به مجموعه خوفناکی برای مردم منطقه تبدیل می‌شود حال اینکه این امکان وجود داشته که این مجموعه‌ها عایدی و دستاوردی برای دولت و مردم داشته باشد. وی با بیان اینکه رهبری در بحث مولدسازی دارایی دولت اعتماد ویژه‌ای داشتند، تصریح کرد: به‌‌رغم تلاش‌هایی که شد و عده‌ای به دنبال ایجاد تصویری دیگر از پروژه مولدسازی دارایی دولت بودند، امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها در اجرای این پروژه اعتماد مردم را جلب کنیم.

امکان صادرات ۱۰ درصد تخم‌مرغ‌های تولیدی 

 حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: طبق قراردادی که با اتحادیه مرکزی میهن منعقد شده، از سال گذشته صادرات تخم‌مرغ شروع شد و امیدوارم این صادرات با برنامه‌ریزی پیش رود، امروز بازارهای خوبی در منطقه خلیج‌فارس به دست آمده و امکان صادرات ۱۰ درصد از تولید تخم‌مرغ در سال به بازارهای صادراتی وجود دارد. آنگونه که ایرنا گزارش داده: وی اظهار کرد: در بخش تولید شیر و تخم‌مرغ مشکلی در کشور وجود ندارد، با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و مصرف تخم‌مرغ کاهش یافته، شرکت پشتیبانی امور دام بنا دارد در گام اول ۱۰ تا ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید روز را در نقاطی که اتحادیه میهن اعلام کند، ذخیره‌ کرده تا قیمت آن بهبود یابد و هزینه‌های تولیدکننده تا حدودی تامین شود. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هدف ما حفظ تولیدکننده در بخش تولید است، در آینده تولیدکنندگان ضمن تامین نیاز کشور باید بتوانند تخم‌مرغ را صادر کنند. دماوندی افزود: برنامه ما جوجه‌ریزی ۱۴۰ میلیون قطعه در ماه است و هدف‌گذاری ما تولید ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ در ماه است.

افزایش دستمزد کارگران

سید صولت مرتضوی، وزیر کار، در تازه‌ترین گفت‌وگو درباره افزایش حقوق کارگران و احتمال تشکیل مجدد شورای عالی کار در نیمه نخست سال جاری مطابق درخواست اعضای کارگری شورای عالی کار می‌گوید: من در پایان نشست شورای عالی کار در اواخر اسفند ۱۴۰۱ اعلام کردم چنانچه دولت تصمیم گرفت لایحه جدیدی در رابطه با افزایش حقوق‌بگیران دولت تقدیم مجلس کند و حقوق کارمندان افزایش پیدا کرد، ما هم در شورای عالی کار متناسب با آن، برای افزایش دستمزد کارگران اقدام خواهیم کرد. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده: وی می‌افزاید: خوشبختانه اردیبهشت امسال تنها سالی بود که نرخ تورم کاهشی و 4 /1 درصد بوده که جای قدردانی دارد. مرتضوی با بیان اینکه برخی استناد می‌کنند که برخی اقلام مانند مرغ قبل از هدفمندی یارانه‌ها کیلویی ۳۳ هزار تومان بوده و الان به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده است، توضیح می‌دهد: حتی در این حالت هم دولت معادل تغییر نرخ ارز ترجیحی، یارانه خرید مرغ و تخم‌مرغ را در پرداخت یارانه‌ها اعمال کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور می‌شود: ما هم قبول داریم قیمت برخی اقلام قبل و بعد از ارز ترجیحی تغییر کرده است، اما باید یادآور شد که دولت در قالب پرداخت یارانه، آن را جبران کرده و این قابل قبول است. این عضو کابینه دولت سیزدهم به آمارهای بانک مرکزی استناد می‌کند و متذکر می‌شود: معدل تورم را بانک مرکزی اعلام می‌کند که بر اساس آن این شاخص در سال گذشته بین ۴۳ تا ۴۶ درصد بود که ما آن را از طریق پرداخت یارانه و افزایش حقوق جبران کردیم.

اعزام نیروی کار به قطر

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون اشتغال وزیر کار، با تشریح جزئیات دیدار وزیر کار قطر اظهار کرد: در سفر وزیر کار قطر مساله ‌محوری بحث اعزام نیروی کار ماهر بود و گفت‌وگوهای خوبی در سطوح کارشناسی، مدیران کل، معاونان و وزرا انجام شد. مقرر شد نشست‌های تخصصی و اجرایی حول صورت‌جلسه‌ها شکل بگیرد و سازوکار اعزام نیروی کار در رسته‌های مورد تقاضای کشور از سوی وزارت کار انجام شود. آنگونه که ایسنا گزارش داده: وی درباره راه‌اندازی دفتر روابط کار ایران در قطر گفت: منظور از دفتر روابط کار همان رایزن کار است که در سفارتخانه با عنوان وابسته کار مشغول ارائه خدمات می‌شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه از صدور ۵۰۰ مجوز کار از سوی قطر برای ایرانیان خبر داد و گفت: در شش ماه گذشته ۵۰۰ روادید کار برای ایرانیان متقاضی کار در قطر صادر شده است و طی توافقی که با این کشور داشتیم تصمیم بر این شد تا ریل‌گذاری و چارچوب‌بندی اعزام نیروی کار به نحو شایسته صورت گیرد که در حال شکل‌گیری است. کریمی‌بیرانوند درباره استقبال مقامات قطری از پذیرش ۴۲۰۰ نیروی کار ماهر ایرانی گفت: این عددی است که قطر اعلام کرده که در شش ماه گذشته ۴۵۰۰ درخواست صدور ویزای کار از طرف ایرانی به دولت قطر ارسال شده که از این تعداد ۵۰۰ روادید کار صادر شده است و چون سازوکارهای بین‌دولتی در این زمینه تدوین نشده، درصدد هستیم که این سازوکار را به وجود بیاوریم تا جریان ورود و خروج نیروی کار ماهر به قطر در چارچوب مشخص دنبال شود. 

♦♦♦

تسنیم: گمرک ایران در بخشنامه مهمی تسهیلات جدید گمرک برای ورود موقت خودروهای سواری به کشور را اعلام کرد که این اقدام موجب شفافیت و انحصارزدایی می‌شود.

ایسنا: مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: در قانون بودجه مصوب شد از سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی مالیات اخذ شود.

ایرنا: در سال زراعی ۱۴۰2-۱۴۰1 تولید ۵۳۵ هزار و ۴۸۹ تن بذر گندم از سطح حدود ۲۲۴ هزار هکتار برای تامین بذر کشت پاییزه هدف‌گذاری شده و برنامه تولید نیز به تفکیک استان‌ها، طبقات بذری، ارقام و شرکت‌های تولیدکننده بذر ابلاغ شده است.

ایرنا: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده، فعالان این صنعت با حداکثر ظرفیت خود مشغول به تولید هستند و فقط یک کارخانه با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

مهر: حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق، گفت: بعد از اجرای طرح پایش انبارها در انبارهای منطقه شورآباد تهران، نزدیک به 1 /650 میلیارد تومان کالای قاچاق که عمده آن لوازم‌خانگی بود، کشف و ضبط شد.

تسنیم: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور طی نامه‌ای هزینه ساخت هفت گروه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد که نسبت به سال گذشته ۳۸ تا ۴۸ درصد افزایش یافته است.

ایسنا: امیر خوشبخت، سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تاکید کرد که تمامی انبارداران و نگهداری‌کنندگان کالا اعم از تولیدی و توزیعی باید اقدام به ثبت ورودی، خروجی کالا و صدور حواله انبار کرده و سهل‌انگاری در این امر موجب تشکیل پرونده‌های سنگین تخلفات در محاکم قضایی خواهد شد.

ایسنا: شرکت‌های بیمه‌ای موظف شدند از ابتدای هفته جاری، مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی را از متقاضیان خدمات بیمه شخص ثالث دریافت کنند، اتفاقی که به گفته مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌های کشور، می‌تواند به فرآیند الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی سرعت دهد.

ایلنا: سهامداران بورس در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی او دانستند.

♦♦♦

برنامه هفتم توسعه با رویاپردازی نوشته شده

دنیای‌اقتصاد نوشت: برنامه هفتم هم مثل برخی دیگر از اقدامات دولت با واکنش‌های منفی زیادی همراه بود و برخی مفاد آن به انتشار بیانیه‌هایی هم منجر شد. به نحوی که برخی منتقدان برنامه هفتم توسعه را برنامه‌ای «سردرگم»، «غیرمولد»، «رویاپردازانه»، «غیرواقعی»، «نابرابر» و حتی «تورم‌زا» دانسته‌اند. پیش ‌از این حجت میرزایی در یادداشتی نوشت: این برنامه به‌مثابه یک سند توسعه، هیچ‌یک از ویژگی‌های اولیه سند برنامه یعنی «هدفمندی، عقلانیت و مشروعیت چندوجهی» را ندارد. با این تفاسیر، می‌توان گفت برنامه هفتم ظاهراً برنامه کارآمدی نیست و مجلس سعی دارد ایرادات آن را رفع کند.

 

سایه سنگین دخالت‌های دستوری بر بورس

اعتماد نوشت: کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که یکی از مهم‌ترین دلایلی که این روزها بازار سرمایه قدرتمند نیست و رونقی هم ندارد تصمیمات و دخالت‌های دولت در همه بازارها از جمله بازار سرمایه است، از لغو عرضه خودرو در بورس کالا تا سود شرکت‌ها و نرخ‌گذاری‌های دستوری و... ریسک شرکت‌ها را افزایش داده است. به عنوان مثال؛ پس از انتشار نامه تعیین نرخ‌های جدید خوراک پتروشیمی، فشار فروش در این بازار بیشتر شد و فعالان بازار سهام اعلام کردند که عده‌ای رانت اطلاعاتی داشتند و در اردیبهشت‌ماه از این بازار خارج شده‌اند و برخی دیگر نیز ثبات نرخ ارز را دلیل ریزش‌های اخیر بورس عنوان می‌کنند.

 

کاهش نرخ بیکاری با افزایش مشاغل غیررسمی

شرق نوشت: زهرا کریمی، اقتصاددان، در پاسخ به این پرسش که آمار نرخ بیکاری چگونه کاهشی شده است، توضیح می‌دهد که عدد نرخ بیکاری شاخص کافی و کاملی برای تعیین وضعیت بازار کار نیست. نیروی کار تحرک دارد و جابه‌جا می‌شود، ضمن اینکه حتی با در نظر نگرفتن این موضوع هم باز نرخ بیکاری به تنهایی برای بررسی بازار کار کافی نیست. در برخی استان‌ها که شمار جمعیت آنها رو به افزایش است، مشاغل غیرقانونی و غیررسمی در حال افزایش است. برخی نیروهایی که غیرفعال محسوب می‌شوند در قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر نقش دارند. در واقع جمعیتی که در بازار کار قانونی هستند در حال کاهش است.

 

تحریم‌ها و مشکلات توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی

سازندگی نوشت: محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم شهر تهران، گفت: عمده مشکلات شهر تهران در زمینه توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو به دلیل وجود تحریم‌های شدید است و تا زمانی که با کشورهای دنیا ارتباطات بین‌المللی نداشته باشیم، اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند. او همچنین گفته که در دولت‌های قبل، شهرداری‌ها نسبت به عدم تخصیص اعتبار برای ناوگان حمل‌ونقل شهری معترض بوده اما در این دوره شهرداری سکوت کرده‌اند. او در ادامه گفت: در حالی که فکر می‌کنم حمل‌ونقل عمومی هم‌اکنون مجموعاً حدود ۳۵ درصد سفرها را پوشش می‌دهد به عبارتی حدود ۴۰ درصد کمتر از مصوبه حمل‌ونقل عمومی داریم.