شناسه خبر : 44517 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دریافت مالیات از خودروهای لوکس

افزایش تعرفه واردات موبایل

مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، جزئیات دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس در سال جاری را تشریح کرد. موحدی بک‌نظر در مورد گرفتن مالیات در مالکیت بیش از یک خودرو یا یک مسکن، اظهار کرد: ما قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو نداریم، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس و گران‌قیمت و املاک لوکس است که از سال ۱۴۰۰ این مساله در قوانین بودجه گنجانده شده است. آن‌گونه که فارس گزارش داده: وی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم مالیات بر خودرو لوکس وجود دارد. در سال قبل هم این مساله بود. کسانی که خودرویی به ارزش بیش از 5 /1 میلیارد تومان داشتند، به عنوان خودرو لوکس قلمداد می‌شد و باید مالیات می‌پرداختند. امسال هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد سه میلیارد تومان برای خودرو لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از سه میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند، اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از سه میلیارد باشد، به عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک درصد مالیات می‌شوند. سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که اگر یک خانوار چند خودرو داشته باشد که ارزش مجموع آنها بیش از سه میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شود، یا خیر گفت: قانون در مورد مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته، ولی تصریح دارد که اگر ارزش یک خودرو بیش از سه میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودرو لوکس می‌شود. به گفته موحدی بک‌نظر، اگر فردی ۱۰ خودرو پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودرو لوکس نمی‌شود.

ناترازی بانک‌ها

غلامرضا مرحبا، عضو شورای پول و اعتبار، درباره تحقیق تفحص از بانک‌ها در مجلس برای مباحث ناترازی و اضافه برداشت بانک‌ها اظهار داشت: دو طرح تحقیق و تفحص در مورد بانک‌های دولتی و در مورد بانک‌های خصوصی در مجلس مطرح است، باید توجه داشت، اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی جرم نیست اما یک خطای عملیاتی است به این معنا که عملکرد یک بانک نباید به جایی برسد که اضافه‌برداشت داشته و باید بین منابع و مصارف به نحوی تعادل برقرار کند که نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشته باشد یا اینکه از بازار بین‌بانکی پول خریداری کند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی ادامه داد: این اقدامات نشان‌دهنده ناترازی بانک‌هاست و بانک مرکزی هم یکسری مجازات‌های حرفه‌ای برای بانک‌های ناتراز در نظر گرفته که این مجازات از جنس مجازات حقوقی و قضایی نیستند و بانک‌های متخلف مشمول این جرایم می‌شوند تا این بانک‌ها بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این یک واقعیت است که در کشورمان اکثر بانک‌ها چه دولتی و چه خصوصی دچار ناترازی هستند اما این ناترازی دلایل متعدد دارد. بانک مرکزی ابزارهای پولی در اختیار دارد که با استفاده از آنها بانک‌ها را کنترل می‌کند و قدرت تسهیلات‌دهی بانکی را با موضوعاتی مانند ذخایر قانونی کنترل می‌کند. وی با تاکید بر اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که اصلی‌ترین ناترازی بانک‌ها، خود دولت است، اظهار داشت: هر چند برخی از بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی به سمت بنگاهداری رفته‌اند و عملکردشان در ناترازی‌ها موثر بوده اما دولت هم بانک‌ها را مجبور کرده به سمتی بروند که حرفه و علم بانکداری آنها را از حرکت در این مسیر منع کرده است. اما دولت به بانک‌ها برای اجرای این اقدامات دستور می‌دهد.

واریز منابع یارانه معیشتی به حساب شرکت مجری کالابرگ

با تصویب هیات دولت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد منابع یارانه کمک معیشتی را به حساب شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) و مجری پروژه کالابرگ الکترونیک واریز کند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیات وزیران در جلسه تاریخ 10 /03 /1402 را در خصوص «تکلیف سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به واریز مبالغ یارانه کمک معیشتی مشمولین طرح به حساب بانکی شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان» ابلاغ کرد. هیات وزیران در جلسه تاریخ 10 /03 /1402 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (ی) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصویب کرد: 1-سازمان برنامه و بودجه کشور (سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها) مکلف است مبالغ یارانه کمک معیشتی مشمولین طرح را در موعد مقرر حسب پیشرفت به حساب بانکی معرفی‌شده شرکت مجری طرح شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان (فارا) وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز کند. ۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است فهرست مشمولین طرح را در موعد مقرر و به صورت مکتوب به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال کند. 3- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ماهانه نتایج حاصل از هزینه‌کرد مبالغ یارانه کمک معیشتی طرح را که به‌وسیله سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای خرید مشمولین از طریق کالابرگ الکترونیک به حساب مذکور واریز شده، به همراه اطلاعات هویتی مشمولین طرح و جزئیات واریز و خرید آنان را به صورت مکتوب به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال کند.

تبدیل ایران به هاب گازی منطقه

 حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران،  در مورد واردات گاز از ترکمنستان و مزیت‌های این اقدام، گفت: اگر قرارداد واردات گاز از ترکمنستان با این هدف دنبال شود که کمبود گاز در داخل را موقتاً حل کنیم، گزینه خوبی است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی افزود: موضوع مهم‌تر این است که می‌توانیم از گزینه خرید و فروش گاز ترکمنستان در راستای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه بهره ببریم. این روش درستی است که ما تبدیل به خریدار گاز و صادرکننده آن شویم. وقتی کشوری مانند ما بین شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، می‌تواند از این موقعیت در راستای منافع خود بهره ببرد. عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: ایران موقعیت استراتژیک خوبی دارد و می‌توانیم با مدیریت منابع انرژی‌مان تبدیل به یک واردکننده و صادرکننده انرژی شویم. ترکمنستان در شمال شرق کشور واقع شده است. منابع گازی زیادی در اختیار دارد و اگر بخواهد گازش را به جهان صادر کند، ایران مسیر درست و محکمی برای این منظور است. این موقعیت خوبی است که باید از آن بهره ببریم. وی ادامه داد: در نشستی که مقامات ایران، آذربایجان و ترکمنستان داشتند، توافقاتی در زمینه سوآپ گاز ترکمنستان از طریق ایران صورت گرفت و هم‌اکنون بخشی از گاز این کشور از طریق ما به فروش می‌رسد. باید به دنبال این موضوع باشیم که حجم زیادی از گاز ترکمنستان را برای یک مدت نسبتاً طولانی در اختیار بگیریم و خودمان آن را به فروش برسانیم. صالحی گفت: با توجه به افزایش تولید گازی که در آینده می‌توانیم از پارس جنوبی داشته باشیم و واردات گاز از دیگر کشورها مانند ترکمنستان می‌توانیم به سمت افزایش صادرات گاز برویم و از مزیت‌های این موضوع بهره ببریم.

بازگشت اجاره از تورم داغ؟

بازار اجاره مسکن شهر تهران در آستانه فصل اوج جابه‌جایی مستاجرها، با سه تغییر مهم همراه شده است. سه تغییری که امیدواری‌ها را در زمینه بازگشت این بازار از تورم داغ دو سال گذشته تقویت کرده است. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: تازه‌ترین بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از بازار اجاره مسکن در مناطق مختلف و مصرفی شهر تهران نشان می‌دهد، در حالی که در روزهای آینده این بازار به فصل اوج جابه‌جایی‌ها (تابستان) وارد خواهد شد، علامتی از تورم‌های بسیار بالای دو سال اخیر که به قله‌پیمایی تا ۵۰درصدی اجاره‌بها منجر شد، رصد نمی‌شود. این در حالی است که برخلاف رویه پارسال، امسال هر دو سمت فعال بازار اجاره یعنی موجر و مستاجر به تمدید قراردادهای سال گذشته متمایل‌تر شده‌اند. از سوی دیگر، شکل سوم تغییر بازار اجاره ۱۴۰۲، هم‌اکنون خود را به‌صورت تمایل اکثر موجران برای دریافت اجاره‌بهای ماهانه بیشتر در برابر سهم کمتر مبلغ رهن نشان می‌دهد. مجموع این سه تغییر مهم و البته جدید در بازار اجاره مسکن، باعث شده است فعالان و واسطه‌های این بخش از بازار مسکن، نسبت به ثبت تابستانی با حرارت کمتر نسبت به دو سال گذشته در بازار اجاره ابراز امیدواری کنند. البته شرایط فعلی، هرگز نشان‌دهنده بروز وضعیت مطلوب، عادی و متعارف در بازار اجاره نیست. اگرچه علائم اولیه از کاهش شیب رشد اجاره‌بها نسبت به مقطع زمانی دو سال اخیر در بازار اجاره روزهای پایانی خردادماه در مناطق مختلف مصرفی شهر تهران رصد می‌شود اما هنوز شرایط در این بازار به لحاظ سطح اجاره‌بها و عدم تناسب با قدرت خرید و توان اقتصادی خانوارهای مستاجر نامطلوب و دشوار است. با این حال، این نشانه‌ها می‌تواند علائمی از عدم رشد شدید اجاره‌بها مشابه شرایطی را که در دو سال گذشته در این بازار تجربه شد، به مستاجرها و فعالان اجاره مسکن مخابره کند.

شوک گرانی جدید در بازار موبایل

همزمان با افت قیمت گوشی تلفن همراه در بازار که به دلیل ریزش نرخ ارز در روزهای اخیر رخ داد؛ سازوکار جدید «افزایش تعرفه» واردات موبایل موجب شده تا موج جدیدی از گرانی موبایل در روزهای آینده پیش‌بینی شود. این افزایش تعرفه‌ها در هر دو مورد گوشی‌های پایین‌تر از 600 دلار و گوشی‌های بالای 600 دلار اعمال شده و از همین الان تاثیر خود را روی قیمت گوشی پرطرفدار آیفون 13 گذاشته است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: حالا و در چنین «بازار مکاره‌ای»، تعرفه‌های واردات گوشی نیز دستکاری شده است. چنان‌که با دو برابر شدن تعرفه واردات گوشی‌های مسافری از ابتدای امسال، هزینه رجیستری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ۳۰ درصد رسیده است. در واقع، هزینه رجیستری واردات مسافری آیفون 13 از حدود 9میلیون تومان به نزدیک 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این اتفاق، شوک جدیدی به بازار موبایل است که این روزها و پس از ریزش اندک نرخ ارز، قیمت‌های آن اندکی کاهشی شده بود.  گفته می‌شود در تصمیم به افزایش هزینه رجیستری گوشی‌های بالای 600 دلار که به صورت مسافری وارد شده‌اند، ردپای شرکت‌های واردکننده موبایل و به ویژه انجمن واردکنندگان موبایل دیده می‌شود. به اعتقاد مدیران این انجمن ایجاد تعرفه یکسان برای واردات تجاری و مسافری باعث ایجاد مزیت برای واردات مسافری شده، چراکه هزینه‌های گمرکی چون ترخیص و... به واردکننده مسافری تحمیل نمی‌شود.  گفته می‌شود این مزیت تعرفه‌ای باعث شده که بسیاری از واردکنندگان گوشی به دنبال واردات گوشی از طریق مسافری باشند و همین موجب شده که خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی در بازار موبایل رونق بگیرد. 

♦♦♦

ایسنا: براساس مشاهدات میدانی مرغ با نرخ مصوب و حتی کمتر از این نرخ در میادین میوه و تره‌بار و برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. گفتنی است چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب مرغ برای مصرف‌کننده را کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین کرد.

تسنیم: در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده آن از طرف سامانه محچک، این شخص می‌تواند با واریز مبلغ کسری چک نسبت به رفع سوءاثر چک اقدام کند.

ایلنا: بانک مرکزی به مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه متخلف و فعالان اقتصادی که جهت پنهان‌سازی درآمدهای خود و فرار مالیاتی، از حساب‌های بانکی صندوق‌های قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند، هشدار داد.

ایسنا: بنا بر اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران، قیمت تخم‌مرغ شیرینگ پک ۳۰عددی با درب به وزن ۱۸۰۰ گرم برای مصرف‌کننده ۱۱۸ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت تخم‌مرغ شیرینگ پک ۳۰عددی بدون درب به وزن ۱۸۵۰ گرم برای مصرف‌کننده ۱۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان است.

مهر: بازار گوشت نابسامان‌تر از گذشته شده و در کمتر از سه روز هر کیلو گوشت گوسفندی (ران) از ۴۸۵ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت مرغ نیز همچنان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

ایلنا: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اظهار امیدواری از افزایش حجم ترانزیت، پروازها و تسهیل و افزایش تجارت، هماهنگ‌سازی استانداردها، بهره‌گیری از تجارب و ظرفیت‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت: اقدامات موثری در این حوزه‌ها در جریان است و این روابط چشم‌انداز مثبت و روشنی دارند.

ایسنا: جزئیات کامل تعرفه واردات خودروها در سال جاری مشخص و اعلام شده که بر اساس آن سودهای بازرگانی برای واردات خودروها پنج تا ۸۰ درصد بیشتر شده است.

تسنیم: در مدل جدید نظام کارمزدها، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به عنوان سقف تراکنش خرد در نظر گرفته شده و برای آن کارمزد ۱۲۰تومانی مطرح است. تراکنش‌های بالاتر هم سهمی معادل ۲ در ۱۰ هزار برای پرداخت کارمزد دارند که در این زمینه نیز سقف چهار هزار تومان در نظر گرفته شد.

♦♦♦

بازارها در فاز اصلاح

دنیای اقتصاد نوشت: طی روزهای گذشته بازارهای دارایی به شکل دسته‌جمعی در فاز اصلاح قیمت قرار گرفتند. بهای دلار در بازار آزاد با ورود به کانال ۴۷ هزار تومان به کمترین سطح در سال جاری رسید. همچنین همسو با دلار قیمت سکه تمام با افت ۶۰۰ هزارتومانی به سطح ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. شاخص بازار سهام نیز حدود ۵ /۳ درصد افت کرده و در بازار خودرو اصلاح قیمت‌ها، نسبت به روزهای قبل شدت بیشتری داشته است. به نظر می‌رسد که از نگاه فعالان، مهم‌ترین عامل موثر در روزهای اخیر سیگنال مثبت سیاسی و خوش‌بینی نسبت به اثر این رویدادها در فضای اقتصادی کشور بوده است.

 

هراس سرمایه در دهه 90

اعتماد نوشت: در روزهای اخیر که نرخ ارز روند نزولی را طی می‌کند برخی آن را موقتی و ناشی از اخبار بین‌المللی و برخی دیگر آن را ناشی از مداخلات جدید بانک مرکزی می‌خوانند. مداخلاتی که رئیس کل بانک مرکزی آن را مثبت ارزیابی می‌کند. محمد فرزین در پاسخ به انتقاد برخی نسبت به اینکه چرا بانک مرکزی دلار می‌فروشد، می‌گوید: «بانک مرکزی باید بخشی از ارزی را که دولت به او می‌دهد بفروشد و نمی‌تواند همه را ذخیره کند.» فرزین یکی از چالش‌های اقتصاد ایران در دهه 90 را هراس سرمایه خواند و وضعیت نامطلوب تشکیل سرمایه ناخالص و تولید را ناشی از همین هراس دانست.

 

خودرو ارزان نشد

شرق  نوشت: در یکم آبان سال ۱۴۰۰ فاطمی‌امین وزیر معزول صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که تولید خودرو تا سال ۱۴۰۱ به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و در اسفند همان سال گفت که با افزایش تولید در سال ۱۴۰۱ قیمت خودرو ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت؛ اما قیمت خودرو هر بار رکوردی تازه را شکست. در زمینه تولید خودرو هم وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با تکمیل خودروهای ناقص مجموعاً یک میلیون و ۳۴۸ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید شده است. عبور تولید خودرو از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو کارساز نشد و قیمت‌ها هر بار رکورد تازه‌ای را شکستند.

 

رکورد تورم 80ساله شد

هم‌میهن نوشت: سعید لیلاز گفت: در سال 1401 بدون تردید رکورد تورم 80ساله شکسته شده است. نرخ تورم 1401 از مرز 50 درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال 1322 تاکنون بوده است. برای اینکه مشخص نشود دولت سیزدهم رکورد تورم دولت هاشمی‌رفسنجانی را شکسته است، دولت آقای رئیسی با عجله در نیمه سال مالی، سال پایه را عوض کرد. تا بهمن 1401 متوسط نرخ تورم 12ماهه، 7 /47 درصد بوده است. در اسفندماه، نرخ تورم ماهانه 6 /6 درصد اعلام شده که بیش از پنج برابر تورم اسفند سال 1400 است.