شناسه خبر : 44272 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت‌سازی مجازی مسکن

ابعاد تازه‌ای از واگذاری «شاسی‌بلند» به برخی نمایندگان مجلس

داود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره راهکارهای ساماندهی و کنترل بازار اجاره و اثرگذاری بسته‌های حمایتی از مستاجران اظهار داشت: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار اجاره در کوتاه‌مدت، کنترل فضای مجازی است و معتقدم یکی دیگر از راهکارهای کنترل بازار اجاره، طراحی و اجرایی کردن بسته‌های تشویقی برای موجران و مالکان است که باید در ابتدا موجران را در یک هاله امن قرار دهیم تا قیمت‌های قابل توان پرداخت مستاجران ارائه دهند و این بسته می‌تواند شامل معافیت‌های مالیاتی باشد. آنگونه که ایلنا گزارش داده: وی درباره قیمت‌سازی‌ها در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی گفت: هنوز فصل بازار اجاره شروع نشده است که قیمتی مشخص شود و عمدتاً فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی قیمت‌سازی می‌کنند. متاسفانه نظارتی بر فضای مجازی و قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی نمی‌شود و همین سایت‌ها به افزایش نرخ اجاره دامن می‌زنند. نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: عمده این سایت‌ها به مشاوران املاک غیرمجاز متصل هستند و مشاوران املاکی مجاز محسوب می‌شوند که پروانه کسب داشته باشند و خدمات صحیح ارائه کنند و این‌گونه نیست که هر کسی که در این سایت‌ها ملک آگهی کند، جزو مشاوران املاک مجاز محسوب شود. متاسفانه بعضاً با یکسری واحدها مواجه هستیم که بدون مجوز در حال فعالیت هستند و عمده این قیمت‌سازی‌ها از سوی این واحدها در حال انجام است و فعالیت این واحدها به زیان صنف و مردم و مستاجران است و امکان کنترل و نظارت این واحدها هم وجود ندارد. وی با بیان اینکه به دنبال متعادل‌سازی قیمت‌ها هستیم و قیمت‌هایی را به موجران پیشنهاد می‌دهیم که در توان پرداخت مستاجران باشد اما سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی این فیلترها را ندارد و متاسفانه قیمت‌های سایت‌های اینترنتی تعیین‌کننده در بازار هستند، افزود: در حالی که سایت‌های اینترنتی نسبت به انتشار آگهی‌های اجاره اقدام کرده‌اند هنوز مشاوران املاک فایل این واحدها را وارد بازار نکرده و مراجعه‌ای هم برای تقاضا در بازار اجاره نداشته است. قیمت‌ها در فضای پهناور مجازی آن هم بدون نظارت تعیین می‌شود و این سازوکار علاوه بر بازار مسکن به بازارهایی مانند خودرو هم آسیب وارد کرده است.

چراغ خاموش

جنجال بر سر موضوع قیمت بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد؛ ایرلاین‌ها افزایش نرخ ارز و تورم را مهم‌ترین عامل برای موافقت با افزایش قیمت بلیت می‌دانند و سازمان هواپیمایی کشوری هم اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را مستلزم ابلاغ ستاد تنظیم بازار دانسته؛ در این میان اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده‌اند. آنگونه که ایسنا گزارش داده: در این میان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، می‌گوید که بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه‌تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، بلکه کمیاب هم شده است. البته پیش از این به افزایش چراغ‌خاموش قیمت بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین‌ها اشاره کرده بود، اما سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌داند و به‌شدت با آن برخورد خواهد کرد. با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است، در این میان اما شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماه‌های گذشته به هدف خود نرسیده‌اند، به‌صورت چراغ‌خاموش قیمت‌ها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند. موضوع خودداری ایرلاین‌ها از فروش بلیت پیش از این و در آستانه سفرهای نوروزی هم مطرح شده بود و همان زمان مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با تکذیب عدم فروش بلیت در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش قیمت بلیت) گفته بود: امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکت‌های هواپیمایی است و سود شرکت‌ها بابت فروش بلیت است.

شر شاسی‌بلندها

ماجرای واگذاری خودرو به برخی نمایندگان مجلس، فارغ از انگیزه‌های سیاسی آن «چه برای استیضاح نکردن وزیر پیشین صمت بوده یا نبوده» به مرحله عجیبی وارد شده و ابعاد تازه‌ای از ادعاهای واگذاری به هر سه قوه و حتی صداوسیما منتشر شده است. در شرایطی که بسیاری از مردم پشت سد نام‌نویسی و ناکامی در قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز، فقط نظاره‌گر گرانی بی‌حدوحصر خودرو بودند و خرید یک پراید به آرزو تبدیل شده است، برخی مسوولان ظاهراً بدون محدودیت خاصی، به راحتی شاسی‌بلندهایی را با قیمت کارخانه و نه آزاد سوار شده‌اند و این انحصار در مصرف به باور کارشناسان یکی از عوامل رشد بی‌منطق قیمت انواع خودروها شده است. آنگونه که شرق گزارش داده: رسوایی رانت خودرویی که این روزها ابعاد مختلفش روشن شده، در حال تبدیل شدن به باتلاقی است که اگر رسیدگی و شفاف‌سازی درست و اصولی حول آن انجام شود، مطمئناً بخش مهمی از مافیای فساد حداقل در عرصه خودرو از بازار حذف خواهند شد؛ زیرا پشتوانه سیاسی مهمی را از دست خواهند داد. هرچند فریدون عباسی معتقد است «چرا با «گدابازی‌ها» به شاسی‌بلند نمایندگان، «گیر» بدهیم؟»، از دید این نماینده مجلس «که خود از این رانت استفاده نکرده است» داشتن خودرو ایمن حق نمایندگان است؛ البته درباره اینکه چرا مردم باید سوار ارابه‌های مرگ ساخته خودروسازی بی‌کیفیت داخلی «هم‌تراز با قیمت برترین خودروهای روز جهان» شوند، گویا نظر خاصی ندارد و همین که نمایندگان مجلس در امنیت سفر کنند، مهم است.

۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است

وزیر ارتباطات مدعی شده است حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است. زارع‌پور با بیان اینکه ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است، گفت پلت‌فرم‌های بومی اکنون توانایی میزبانی از مردم را دارند. عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه نیاز کشور برای برقراری ارتباط با خارج از کشور حداکثر 10 درصد است، اظهار داشت ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است: پلت‌فرم‌های داخلی اکنون توانایی میزبانی از مردم را دارند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل ‌قبولی برخوردار هستند و حدود ۴۰ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز کیفیت آنها بیشتر می‌شود. او همچنین درباره رفع فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی اظهار داشت: وزارت ارتباطات موظف به فراهم‌ کردن ابزارهای لازم برای تسهیل ارتباطات مردم است و زمانی که یک پیام‌رسان خارجی با محدودیت مواجه شود، باید زمینه جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کرد. زارع‌پور همچنین تاکید کرد ده‌ها پلت‌فرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage،FaceTime،Imo،Discord  و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارند که فیلتر نیستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات اینترنتی در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان هم گفت: «در بین چند هزار روستای استان سیستان و بلوچستان، فقط در ۱۴ روستا به‌دلیل بروز مشکل در خط انتقال، اشکالاتی ایجاد شد که تا روز گذشته مشکل ۱۰ روستا حل شد و در روزهای آینده مشکل چهار روستای باقی‌مانده هم حل خواهد شد.» مشخص نیست وزیر ارتباطات با استناد به چه شاخص‌ها و مولفه‌هایی نیاز به ارتباطات خارج از کشور را ۱۰ درصد عنوان می‌کند. بنابر اعلام رئیس سابق شرکت ارتباطات زیرساخت، در اسفندماه سال ۱۴۰۰ تنها ۲۰ درصد ترافیک اینترنت به محتوای بومی اختصاص داشت و ترافیک خارجی اینترنت نیز سهم ۸۰درصدی داشت. اگرچه این آمار با فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ دستخوش تغییر شده است، اما فیلترینگ به‌معنای عدم نیاز مردم به ارتباطات خارج از کشور نیست.

اوضاع بنزین

ناصر عاشوری‌قلعه‌رودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاه‌ها کامل است و انتظار تولید بیشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی‌توانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم. یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود یا اینکه باید واردات داشته باشیم. آنگونه که ایلنا گزارش داده: قلعه‌رودخانی درباره اوضاع بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه تولید بنزین داریم و دلیل اینکه این عدد تولید ثابت نیست، مسائل مختلفی از جمله آن اورهال شدن واحدهای بنزین پالایشگاه‌های کشور یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل هستند. وی با بیان اینکه در کل با ظرفیت کامل و در سه شیفت تولید داریم و همه پالایشگاه‌ها در مدار تولید قرار دارند، افزود: به لحاظ کیفی هم بنزین تولیدی کشور باکیفیت بوده و بخش عظیمی از تولیدات یورو ۴ است. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه یقیناً واردات بنزین خواهیم داشت، گفت: اکنون مصرف بسیار بالاست به‌طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسید بنابراین وقتی مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را به هم می‌ریزد، بنزین هم که برای مصرف عموم مردم امری ضروری و حیاتی است. بنابراین دولت ناچار است که امسال تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیش‌بینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل ال‌ان‌جی و سی‌ان‌جی یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیه‌بندی در دستور کار قرار دهند تا همین ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت را مدیریت کنند در غیر این صورت حتماً باید واردات داشته باشیم.

 نقص آماری

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از تحولات نرخ تورم در اسفند سال گذشته و فروردین امسال را باید یکی از عجیب‌ترین گزارش‌های آماری در سال‌های اخیر دانست. آنگونه که اعتماد گزارش داده: مرکز آمار که تقریباً از زمان ریاست مرحوم عادل آذر در اولین روز هر ماه، گزارش تحولات مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه قبل را منتشر می‌کرد، با دو ماه تاخیر گزارشی «ناقص» بدون «جزئیات» و سرشار از ابهام‌های ریز و درشت منتشر کرده که نه‌تنها کمکی به جامعه کارشناسی برای پیش‌بینی تحولات آینده نمی‌کند؛ بلکه بر شائبه‌های موجود برای «پنهان کردن» اثر گرانی‌ها در «شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده» نیز می‌افزاید.  این گزارش، شامگاه یکشنبه هفته گذشته و در بدترین زمان ممکن برای رسانه‌ها، روی وب‌سایت مرکز آمار ایران قرار گرفت و فرصت تحلیل بیشتر ارقام موجود را از آنها گرفت. 

♦♦♦

تسنیم: بر اساس طرحی که کمیسیون اقتصادی مجلس آماده کرده بناست تغییراتی در فرآیند پرداخت خسارت به خودروهای متعارف و غیرمتعارف صورت گیرد.

ایسنا: انتقال وجه از حساب سپرده یک شخص حقیقی به سایر حساب‌های سپرده آن شخص به هر میزان از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری منوط به آنکه هر دو سپرده، انفرادی (نه مشترک) باشند، مجاز است.

ایرنا: مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با اشاره به اتمام بررسی‌ها در طرح جابه‌جایی محصولات و امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه، گفت: تعداد ۱۰۰ هزار نفر از مجموع متقاضیان در این طرح، امسال خودرو خود را تحویل می‌گیرند .

ایسنا: بررسی‌های آماری نشان می‌دهند گوشت قرمز، میوه و خشکبار و پوشاک و کفش بالاترین رکوردها را در این ماه رقم زده‌اند.

فارس: مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران گفت: شورای قیمت‌گذاری نرخ شیر خام را کیلویی ۱۵ هزار تومان تصویب کرد.

تسنیم: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تورم ماهانه مسکن در فروردین‌ماه امسال 2 /2 درصد اعلام شد.

ایسنا: جدیدترین آمار گمرک درباره صادرات فرش دستباف در سال گذشته، حاکی از کاهش ۱۴درصدی ارزش دلاری فرش نسبت به سال ۱۴۰۰ است؛ این در حالی است که مرکز ملی فرش این کاهش را به اقتصاد پنهان نسبت می‌دهد و آمار را غیرواقعی می‌داند، اما صادرکنندگان تحریم و برخی موانع داخلی، به ویژه رفع تعهد ارزی را عامل این وضعیت می‌دانند.

ایلنا: وزارت جهاد کشاورزی از تعیین و تصویب نرخ خرید تضمینی گندم با کیلویی ۱۵ هزار تومان در شورای قیمت‌گذاری خبر داد. این قیمت در حالی تصویب شد که گندمکاران عنوان کرده‌اند حاضر نیستند گندم خود را زیر کیلویی ۲۰ هزار تومان به دولت بفروشند؛ چرا که در حال حاضر مشتریان خارجی، گندم ایرانی را بالاتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌خرند.

ایسنا: عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و توقف تولید آیفون۱۳، صادرکنندگان موبایل‌های دست‌دوم امارات و کشورهای دیگر را جمع می‌کنند و همین آیفون ۱۳ را به قیمت حدود ۱۲۰میلیون تومان عرضه می‌کنند.

♦♦♦

افزایش وام مسکن به 550 میلیون تومان

دنیای‌اقتصاد نوشت: وام ساخت مسکن در طرح نهضت ملی، هم‌اکنون برای کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ۳۵۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۳۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که گفته می‌شود پیش از این بحث یکسان‌سازی رقم وام ساخت در طرح خانه‌سازی دولتی نیز به عنوان یک پیشنهاد از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده است و برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال یکسان‌سازی وام ساخت نهضت ملی و رسیدن آن به ۵۵۰ میلیون تومان در همه شهرها و همه پروژه‌ها را مطرح می‌کند.

 

بسته 10بندی برای جلوگیری از پیشروی تورم

اعتماد نوشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: بسته‌ای در راستای مهار تورم و رشد تولید، کاهش بدهی‌های دولت، انضباط مالی و توقف بدهی‌های جدید و تعیین تکلیف بدهی‌های قدیم، کاهش ناترازی‌های ارزی و... تهیه شده و در حال تکمیل است. به گفته احسان خاندوزی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه هماهنگ شدند و کلیات بسته که حاوی ۱۰ جزء بود، تصویب شده است. وزیر اقتصاد به صورت کلی گفته: «در این بسته برنامه عرضه دارایی‌های مالی جدید را هم در نظر گرفته‌ایم و مدیریت انتظارات برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و دیپلماسی اقتصادی هم لحاظ شده است.» 

 

غافلگیری دوباره بورس‌بازها

شرق نوشت: اقدامات گسترده دولت برای از بین بردن جذابیت بازارهای واسطه‌ای در شرایطی رخ داد که بورس ناگهان پس از مدت‌های طولانی تکانی به خود داده و رکورد تاریخی دو میلیون و صد هزارواحدی را شکست و دوباره توجهات را به خود جلب کرد. هرچند عده‌ای از فعالان این بازار و کارشناسان اعتقاد داشتند رشد ناگهانی شاخص‌های بورسی با اقدام دولت و با هدف جلب نقدینگی سرگردان بوده است. با این حال جذابیت خیره‌کننده بورس در سال ۱۴۰۲ دوام چندانی نداشت و بازار سرمایه در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته ریزش سنگینی را پشت سر گذاشت.

 

ابرتورم

سازندگی نوشت: محمد‌هاشم‌ پسران گفت: در تمام سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ تنها چهار سال را می‌توان پیدا کرد که نرخ تورم سالانه در اقتصاد ایران تک‌رقمی بوده که دو سال آن هم متوالی و مربوط به دوران پسابرجام است. برابر آمار بانک مرکزی در ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است ۲۰ سال نرخ تورم سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۱۲ سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، چهار سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و پنج سال نیز بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بوده است و با این دست‌فرمان در سال جاری می‌تواند از این هم فراتر رود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها