شناسه خبر : 35623 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وساطت سوئیسی

ظریف در دیدار با وزیر خارجه سوئیس بر اهمیت بازگشت ایران به تجارت جهانی تاکید کرد

وساطت سوئیسی

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، در سفری رسمی به ایران با مقامات ارشد دولتی دیدار و گفت‌وگو کرد. بزرگداشت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس از دلایل مطرح‌شده برای این سفر بود، اما سفر وزیر خارجه کشوری که حافظ منافع ایالات متحده در ایران و به نوعی میانجی‌گر بین دو کشور است، اهداف دیگری هم داشت. خبرگزاری ایرنا در این باره نوشته است: این سفر در چارچوب وساطت مالی سوئیس میان اتحادیه اروپا با ایران و همچنین برای فعال کردن صندوق مالی خاص سوئیس برای سهولت تجارت ایران به تهران بوده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در جریان دیدار با همتای سوئیسی خود از تلاش‌های این کشور در جهت ارتقای روابط دوجانبه قدردانی کرد و بازگشت به تجارت عادی خارجی را اولویتی مهم برای ایران و جهان دانست. وزیر امور خارجه سوئیس هم در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، تعهد سوئیس در خصوص برجام و گسترش روابط در همه ابعاد را مورد تاکید قرار داد. وزیران خارجه دو کشور در این دیدار درباره برجام و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده تبادل نظر کردند و همچنین آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه، یمن، روابط تجاری میان دو کشور و کانال مالی سوئیس را مورد بررسی قرار دادند.

ایگنازیو کاسیس در جریان این سفر، با رئیس‌جمهوری کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این دیدار، با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از دو سال و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: تاریخ نشان داده که مردم ایران برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد. روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثرتر و مفیدتر آن شد.

وزیر امور خارجه سوئیس نیز با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه‌اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها