شناسه خبر : 21745 لینک کوتاه

صنعت کنسروسازی در ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟

صنعت روزهای سخت

صادرات رب گوجه‌فرنگی در سال 1395، با 203 میلیون دلار ارزش به وزن 147 هزار تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ ارزشی یک و از نظر وزنی 5 /24 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صنعت روزهای سخت

صادرات رب گوجه‌فرنگی در سال 1395، با 203 میلیون دلار ارزش به وزن 147 هزار تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ ارزشی یک و از نظر وزنی 5 /24 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که روند صادرات کمپوت و کنسرو به لحاظ ارزشی پنج درصد کاهش یافته است. این قسمتی از آمارهای روابط عمومی سازمان توسعه تجارت است که اخیراً اطلاع‌رسانی شده است. جدا از اینکه این آمارها مثبت است یا منفی، بیشتر صادرات این محصولات است که مورد توجه واقع می‌شود. بر این اساس مشخص می‌شود که می‌توان صنعت کنسرو را از جمله مهم‌ترین صنایع تبدیلی برشمرد که می‌تواند تاثیر بسیاری بر توسعه درآمدهای غیرنفتی داشته باشد.

در این صنعت با فرآوری که بر محصولات نباتی و حیوانی صورت می‌گیرد مدت نگهداری محصولات افزایش پیدا می‌کند. البته تاریخ استفاده از آنها بسته به نوع محصولات متفاوت می‌شود. ولی در مجموع از آنجاکه این محصولات از تاریخ انقضای کوتاه برخوردار هستند، مشتریان نیز حساسیت بیشتری هنگام خرید آنها نشان می‌دهند. از این جهت فعالان در این زمینه معتقدند دولت باید حمایت‌های بیشتری از این صنعت ترتیب دهد و باید این صنعت نسبت  به سایر صنایع کشور، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. ‬‬

اما از دیگر مزایای این صنعت می‌توان به کاهش ضایعات در بخش‌های مربوطه به خصوص در بخش کشاورزری اشاره کرد، چراکه اگر باغداران به موقع برداشت محصولات خود را انجام دهند دیگر ضایعاتی نخواهند داشت و تولیدکنندگان در این صنعت نیز می‌توانند از محصولات آنها استفاده کنند. از این‌رو زمانی که محصولات کشاورزی به موقع مورد استفاده قرار بگیرند از میزان ضایعات در بخش کشاورزی کشور نیز کاسته می‌شود. علاوه بر اینها، این صنعت می‌تواند در زمینه اشتغال به خصوص برای روستاییان کارآمد باشد و درآمدهای آنها را افزایش دهد که خود تاثیرات مثبتی بر اقتصاد روستاها خواهد داشت.  

به هرحال این صنعت یک صنعت استراتژیک است که محصولاتش نقش پررنگی در شرایط بحرانی مانند جنگ، زلزله و... از خود نشان داده‌اند. البته استفاده از آنها تنها منوط به دوران بحران نیست و در حال حاضر نیز از آنها استقبال بسیاری شده است و خانواده‌ها و افراد بسیاری هستند که از این محصولات در سبد سفره خود استفاده می‌کنند. اما با وجود اقبال به این محصولات، جای سوال است که تاکنون مسیر حرکت این صنعت در کشور چگونه بوده است؟ در حال حاضر که فعالان بسیاری در این عرصه مشغول به کارند، چقدر توانسته‌اند در زمینه صادرات موفق باشند؟ گردش مالی این صنعت در بازار کشور به چه صورت است؟ و در نهایت مشکلاتی که این صنعت با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند کدامند؟ در این راستا سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنعت کنسرو ایران مشکلات و چالش‌های موجود در این صنعت را بررسی کرد و گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب صنایع کنسرو رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. منتها کمک‌های جانبی دولت در این زمینه کم بوده است. او با بیان اینکه باید مزایای بیشتری به این صنعت به عنوان یک صنعت با تولید کالاهای با ریسک بالا تعلق بگیرد، اظهار کرد: دولت می‌تواند با تزریق تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به این بخش زمینه‌های شکوفایی این صنعت در کشور را ایجاد کند.  

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها