شناسه خبر : 37135 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشف تاریخی «دروازه پارسه» در نزدیکی تخت‌جمشید

رشد ۳۹درصدی طلاق در ازدواج‌های با عمر کمتر از یک سال

هیات مشترک ایرانی-ایتالیایی پس از ۱۰ سال و در آخرین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی، موفق شدند اثبات کنند کوروش بنیانگذار حکومت هخامنشی، فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر کرده و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره‌برداری رسیده است. به گزارش ایرنا، هیات باستان‌شناسی مشترک ایرانی-‌ایتالیایی به سرپرستی مشترک پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا و علیرضا عسکری‌چاوردی از دانشگاه شیراز از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ طی ۱۰ فصل کاوش باستان‌شناسی مجموعه اسناد و مدارک گسترده باستان شناسی از این محوطه کشف کردند. دروازه کشف‌شده در محوطه تُل آجری واقع در سه کیلومتری شمال‌غرب تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد. این دروازه بنایی به ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر به ارتفاع تقریبی ۱۲ متر بوده است. بنا دارای کریدوری در مرکز بوده که آن را اتاقی مستطیل‌شکل به ابعاد 8 در ۱۲ متر تشکیل می‌داده است و در درون این اتاق مرکزی چهار صندلی نشیمن وجود داشته است. راهروی مرکزی از دو طرف به سوی پردیس هخامنشی باز می‌شده است. این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است. بخش پایین و ازاره دیوارها مزین به گل‌های لوتوس، بدنه و نمای دیوارها مزین به انواع پنل‌های رنگین از حیوانات اسطوره‌ای، نمادها و سمبل‌های اعتقادی ایران باستان، هخامنشیان، عیلامیان و اهالی بین‌النهرین بوده است؛ مهم‌تر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه‌هایی به خط و نگارش بابلی و عیلامی وجود داشته است. تل آجری دروازه‌ای است که پیش از تخت‌جمشید و برای کاخ فیروزی که امروز به طور کامل تخریب شده، در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده ‌است. بنایی که در سه‌کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده اما قدیمی‌تر از تختگاه (مجموعه تخت جمشید) ساخته شده ‌است. بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده و در واقع کشفیات اخیر، خلأهای تاریخی شهر پارسه را به ویژه در دوره حکومت کوروش و کمبوجیه و پیش از به قدرت رسیدن داریوش هخامنشی در سال ۵۲۱ پیش از میلاد پر می‌کند.

 

احتمال رشد سه برابری آمار سرطان در ۲۰ سال آینده

دکتر محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان در کشور ما در حد متوسط دنیاست، اظهار کرد: شیوع سرطان در کشورهای پیشرفته جهان، بالاتر است؛ درصد آمار سرطان در کشور ما نیز در حال صعود است و به همین دلیل، باید در پیشگیری از بروز سرطان‌ها تلاش کنیم زیرا در 10 تا 20 سال آینده، جمعیت مبتلایان سرطان در کشور ما ممکن است دو تا سه برابر شود! فلوشیپ جراحی بیماری‌های پستان در پاسخ به سوالی درباره شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی تصریح کرد: در بین زنان، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان است که سالانه حدود 15 تا 16 هزار نفر را درگیر می‌کند؛ در کشورهای پیشرفته این آمار دو تا سه برابر است اما ما فکر می‌کنیم که طی 20 سال آینده ما نیز به آمار کشورهای پیشرفته برسیم که این مساله نگران‌کننده است. هادی‌زاده بیان داشت: جراحی، اولین حرف را در درمان سرطان می‌زند؛ به طوری که جراحی حدود 49 درصد درمان‌های سرطان را تشکیل می‌دهد؛ رادیوتراپی 40 درصد و شیمی‌درمانی 11 درصد در درمان سرطان اثربخش هستند. وی درباره تاثیر سبک زندگی بر پیشگیری از ابتلا به سرطان تشریح کرد: ما سه پیشگیری در بیماری سرطان داریم؛ پیشگیری اولیه، یعنی باید کارهایی انجام دهیم که افراد جامعه به بیماری سرطان مبتلا نشوند؛ اصلاح سبک زندگی، عادات غذایی، افزایش فعالیت بدنی و انجام کارهایی که باعث کاهش مواد سرطان‌زا در بدن می‌شوند، از جمله مواردی است که در پیشگیری اولیه می‌توان انجام داد؛ پیشگیری ثانوی، یعنی اینکه باید افراد مبتلا به سرطان را در مراحل اولیه بیماری پیدا کنیم که این امر از طریق غربالگری صورت می‌گیرد؛ در مرحله سوم پیشگیری نیز، باید کارهایی انجام دهیم که افراد مبتلا به سرطان، کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.

 

تغییر الگوی خودکشی و افزایش ۳۰درصدی افسردگی

رئیس اداره امور اجتماعی کشور گفت: برای اعلام تغییر در سن خودکشی باید تا پایان سال منتظر بمانیم اما باید بگویم ظاهراً یک تغییر سنی صورت گرفته و با افزایش خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال مواجه بوده‌ایم. او همچنین با اشاره به اثرات کرونا افزود: کرونا هم بر فرد، خانواده و جامعه و حاکمیت تاثیر‌گذار است و سبک زندگی در کرونا متفاوت شده است. البته به دلیل حضور بیشتر افراد در خانواده، روابط خانوادگی دچار تحول شده است. اما بر اساس مجامع جهانی در این مدت یکصد میلیون نفر بر جمعیت فقرا اضافه شده است. اما آنچه مورد تاکید است توجه به سلامت روانی و اجتماعی است. در کنار برنامه‌های سلامت‌محور باید به سلامت روان نیز توجه کنیم. در مطالعات جهانی نشان داده شده است در کشور انگلستان 3 /27 درصد علائم و نشانه‌های روانشناختی برخی بیماری‌ها مانند افسردگی افزایش داشته است. وی ادامه داد: در کشور ما نیز در حد 30 درصد استرس، اضطراب و افسردگی در افرادی که مواجه و درگیر با کرونا بوده‌اند، افزایش داشته است. وی درباره افزایش احتمالی خودکشی در پساکرونا ادامه داد: تغییرات شدید سلامت روان در کشور نداشتیم و این فرآیندی که در خصوص آن هشدار داده می‌شود باید در خصوص آن تمهیدات لازم را اندیشید و البته برنامه‌های مختلفی نیز در حال اجراست. او درباره خودکشی گفت: در سال‌های گذشته با روند صعودی چهار تا پنج‌درصدی روبه‌رو بوده‌ایم. درباره سال ۹۹ منتظر هستیم که سال تمام شود و در پایان سال مراکزی که داده‌های آماری را دارند آمار لازم را ارائه دهند. اما در سال جاری تغییر معناداری وجود ندارد و همان روند چهار تا پنج درصد افزایشی را نسبت به سال قبل داشته‌ایم اما در ۹ماهه اخیر حادثه خاصی رخ نداده اما برای اعلام تغییر در سن خودکشی باید تا پایان سال منتظر بمانیم اما در پاسخ باید بگویم ظاهراً یک تغییر سنی صورت گرفته که با افزایش خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال مواجه بوده‌ایم.

 

گوزن زرد ایرانی در معرض خطر انقراض

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گفت: در قالب برنامه کوتاه‌مدت زیستگاه مناسبی برای این گونه در نظر گرفته می‌شود و با جلب مشارکت مردمی و ایجاد شرایط مناسب، مازاد جمعیت مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور به آنجا منتقل و در این مراکز مدیریت می‌شوند. به گزارش ایلنا، شهاب‌الدین منتظمی در جلسه ارائه گزارش پیشرفت کار برنامه عمل مدیریت گوزن زرد ایرانی که با حضور مدیران و کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش استان‌های دارای مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد، استادان دانشگاه و برخی متخصصان حیات وحش کشور به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در این جلسه در خصوص چالش‌های اجرای برنامه عمل مدیریت گوزن زرد در مراکز تکثیر و پرورش موجود در کشور صحبت و پیشنهادهایی برای رفع چالش‌ها ارائه شد. وی با اشاره به خطر انقراض گوزن زرد ایرانی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت گونه‌های موجود در کشور است چراکه گونه‌های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت در برابر اقدامات توسعه‌طلبانه انسان‌ها هستند و در تمام دنیا همین‌طور است. منتظمی اضافه کرد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌هایی است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گوزن‌ها در زیستگاه‌های محدود در جزیره «اشک» در آذربایجان غربی و پارک ملی دز در خوزستان رهاسازی شده‌اند و در مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد در استان‌های ایلام، یزد، فارس، آذربایجان غربی و مازندران در مراکز تکثیر و پرورش نگهداری می‌شوند.

 

رشد ۳۹درصدی طلاق با مدت ازدواج کمتر از یک سال

مطابق با گزارش منتشره مرکز آمار ایران، تعداد طلاق ثبت‌شده با مدت ازدواج کمتر از یک سال از ۲۱۹۸ طلاق در بهار سال جاری با رشد ۳۹درصدی به ۳۰۶۸ طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است. به گزارش ایسنا، اگرچه به طور کلی آمار طلاق با مدت ازدواج کمتر از یک سال در شش‌ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته کاهش ۱۳درصدی داشته است اما مطابق با آمار همین گزارش، تعداد طلاق ثبت‌شده در بهار ۹۸ با مدت ازدواج کمتر از یک سال ۲۸۷۳ بوده است که با رشد ۱۱درصدی طی سه ماه به ۳۲۰۹ طلاق در تابستان ۹۸ رسیده است. از این رو روند رشد طلاق با مدت ازدواج کمتر از یک سال از بهار به تابستان که در سال گذشته ۱۱ درصد بوده است و اکنون به ۳۹ درصد رسیده است؛ قابل تامل است. همچنین آمار مربوط به طلاق با مدت ازدواج‌های بیشتر از یک سال در تابستان ۹۹ نیز نسبت به بهار سال جاری رشد داشته است. تعداد طلاق ثبت‌شده با مدت ازدواج یک تا پنج سال از ۹۹۸۲ طلاق در بهار ۹۹ با رشد ۳۷درصدی به ۱۳۶۹۱ طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است. تعداد طلاق ثبت‌شده با مدت ازدواج 5 تا ۱۰ سال نیز از ۸۵۵۱ طلاق در بهار ۹۹ با رشد ۳۵درصدی به ۱۱۵۸۸ طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است. از سوی دیگر ۳۴۹۱۰ رویداد طلاق ثبت‌شده در بهار ۹۹ با رشد ۳۷درصدی تنها طی سه ماه به ۴۸۱۲۲ رویداد طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است. در حالی که همین آمار در سال گذشته تنها ۱۵ درصد رشد داشت و اکنون با رشدی بیش از دو برابر مواجه است. تعداد رویداد ازدواج ثبت‌شده در بهار ۹۹ نیز که ۱۲۷ هزار و ۴۱۷ ازدواج بود با رشد ۲۶درصدی به ۱۶۱ هزار و ۵۵۶ رویداد در تابستان ۹۹ رسیده است. از سوی دیگر اما اگر تعداد رویداد ازدواج ثبت‌شده در شش ماه نخست سال جاری را با همین آمار در شش ماه نخست سال گذشته مقایسه کنیم در‌می‌یابیم که به طور کلی تعداد رویداد ازدواج ثبت‌شده شش‌ماه نخست امسال دو درصد کاهش داشته است.

 

اتوبوس‌های درون‌شهری یکی از کانون‌های انتقال ویروس

سخنگوی وزارت بهداشت یکی از کانون‌های انتقال ویروس کرونا را اتوبوس‌های درون‌شهری اعلام کرد و نسبت به رعایت پروتکل‌ها در این اماکن هشدار داد. به گزارش ایلنا، «سیما‌سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری در ایام شیوع کرونا بیان کرد: اتوبوس‌های درون‌شهری یکی از کانون‌های انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند و بنابراین توصیه ما این است که قبل از ورود و هنگام استفاده از اتوبوس حتماً از ماسک استفاده کنید. وی ادامه داد: همچنین از سوار شدن به اتوبوس‌های شلوغ خودداری کنید و طوری در اتوبوس نشسته یا بایستید که حداقل یک متر از سایرین فاصله داشته باشید. لاری گفت: پنجره‌های اتوبوس را باز یا نیمه باز بگذارید تا تهویه هوا به خوبی انجام شود و تا حد امکان از دست زدن به دستگیره صندلی و سایر بخش‌های اتوبوس خودداری کرده و در صورت استفاده از دستگیره‌ها، حتماً از دستکش یا دستمال کاغذی استفاده کنید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از هرگونه تماس دست با چشم‌ها، دهان و بینی خودداری کنید و تا حد امکان از کارت‌های الکترونیکی برای پرداخت هزینه سفر استفاده کنید. وی افزود: همچنین ضروری است که بعد از پیاده شدن از اتوبوس نسبت به شست‌وشو و ضدعفونی دست‌ها اقدام شود.

 

♦♦♦

مهر: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بیش از نیمی از مردم معیشت برایشان از سلامت مهم‌تر بوده و یک‌سوم مردم گفته بودند، مجبوریم در شرایط کرونا سر کار برویم.

ایلنا: رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای طیف اوتیسم از رشد ۲۵۰۰درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اوتیسم خبر داد.

ایرنا: رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلات برخی واگذاری‌های معیوب و بدون ضابطه برای بخش تولید کشور گفت: سیاست ما در دستگاه قضایی حمایت از خصوصی‌سازی، کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی است که وارد میدان تولید و اشتغال‌زایی شده‌اند.

میزان: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان ملی استاندارد هیچ‌گونه تاییدیه‌ای به خوراکی با سه کاربرد «پخت‌وپز، سالاد و سرخ‌کردنی» با عنوان روغن سه‌کاره نداده و این عبارت که باعث القای شبهه در کیفیت و مصرف برای مصرف‌کنندگان شده، به هیچ وجه مورد تایید نیست.

فارس: مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه کرونا ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مترو و اتوبوسرانی کاسته است، گفت: برنامه‌های کم‌هزینه و پربازده در کنار برقراری انضباط مالی، راز اداره آرام و ارزان شهر در این شرایط است.

ایسنا: رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از کاهش 8 /8درصدی همسرآزاری و 6 /3درصدی کودک‌آزاری در ۹ماهه سال جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

میزان: مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد اعلام کرد: حداقل میزان مستمری در سال ۹۹ زنان سرپرست خانوار ۱۹۸ هزار تومان و حداکثر آنان ۶۳۵ هزار تومان بوده است که معتقدیم دولت و مجلس باید مستمری خانواده‌های تحت حمایت از جمله زنان سرپرست خانوار را افزایش دهند.

تسنیم: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتلای یک‌ششم کارکنان پزشکی قانونی به کرونا خبر داد و گفت: در 9ماهه سال جاری در حوزه معاینات بالینی بیش از یک میلیون و 200 هزار پرونده و در حوزه معاینات اجساد حدود 48 هزار پرونده را بررسی کردیم و به صورت کلی در حوزه نزاع 5 /1 درصد و در حوزه متوفی‌های تصادفات 14 درصد کاهش داشتیم.

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور از بهره‌مندی یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی از هشت خدمت توانبخشی ستاره‌دار خبر داد و گفت: معلولانی که دارای دفترچه معتبر از بیمه سلامت هستند می‌توانند از هشت خدمت ستاره‌دار کاردرمانی، توانبخشی آسیب شنیداری، مشاوره یا تجویز سمعک، ارزیابی و کنترل دوره‌ای و درمان اختلالات گفتار، زبان و ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی برخوردار شوند.

♦♦♦

 

حذف بخاری‌های غیرایمن؛ تنها 47 هزار کلاس باقی‌ مانده

اعتماد نوشت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کرد در طول هفت سال گذشته یعنی از ابتدای دولت حسن روحانی سامانه‌های گرمایشی ۲۷۶ هزار کلاس درس را استانداردسازی کرده است و «تنها ۴۷ هزار کلاس درس باقی مانده که در صورت تامین زیرساخت گاز یا برق این کلاس‌ها نیز به سامانه‌های گرمایشی استاندارد تجهیز می‌شوند». رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد 47 هزار بخاری غیرایمن باقی‌مانده هم گفته است: «عملاً با اقدامات صورت‌گرفته دیگر بخاری نفتی یا گازی غیرایمن در کشور باقی نمی‌ماند مگر در مناطقی که نتوانیم به علت نبود امکانات، کاری انجام دهیم، به عنوان مثال در مناطق عشایری که دانش‌آموزان در چادر درس می‌خوانند و در این مناطق نه برق هست و نه گاز.»

 

جایگزینی کارت ملی با دفترچه بیمه

شرق نوشت:‌ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌ای جزئیات حذف دفترچه درمانی از ابتدای اسفند سال جاری را به تمامی واحدهای اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد. با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، با صدور این بخشنامه، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفند سال ۱۳۹۹ متوقف می‌شود و مردم می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود، از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک، الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

 

ادعای سم بوتولیسم؛ دروغ بزرگ میانکاله

همدلی نوشت: اسماعیل کهرم در گفت‌وگویی در مورد مسمومیت بوتولیسم تصریح کرده است که «سموم در تالاب میانکاله از نوع بوتولیسم نیست و سم بوتولیسم در دریاچه تشکیل نمی‌شود، بلکه در کنسروهای سربسته تولید می‌شود، چون باید در محیط بدون هوازی تولید و رشد کند. از طرفی ایران بیش از ۲۰۰ تالاب دارد. چرا بوتولیسم در تالاب‌های دیگر تولید نمی‌شود». کهرم افزود: «در تالاب میانکاله مثلاً محیط‌بان تور صیاد را ضبط می‌کند، آن هم دست به انتقام می‌زند و این فجایع زیست‌محیطی به بار می‌آید. ادعای مرگ‌ومیر پرندگان با بوتولیسم دروغ بزرگی است. در میانکاله سم ریخته‌اند، همان‌طور که در سال 1373 و همچنین در سال 1382‌ و پارسال هم همین کار را در میانکاله انجام دادند.»

 

محیط‌بان‌ها و جنگلبان‌ها دیگر زندانی نمی‌شوند

همشهری نوشت: هیات‌وزیران «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی» را تصویب کرد. این آیین‌نامه مشتمل بر نحوه تامین و پرداخت مبالغی است که در پوشش بیمه‌ای و همچنین قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری به مشمولان این قانون پرداخت می‌شود. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده است که «به موجب این آیین‌نامه، دیه و خساراتی که بر اثر به‌کارگیری سلاح توسط ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی با رعایت مقررات قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری حادث شده باشد، از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه اجرایی بر اساس رای مرجع قضایی پرداخت خواهد شد».