شناسه خبر : 22642 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران عمیق

معاون اول رئیس‌جمهور: بحران آب می‌تواند آینده کشور را به مخاطره بیندازد

آمارها از خشک ‌شدن دشت‌های کشور و عمیق ‌شدن بحران آب کشور حکایت می‌کند. موضوعی که معاون اول رئیس‌جمهور هم برای چندمین‌بار به آن اشاره کرد و گفت: ایران کشوری در منطقه خشک و نیمه‌خشک است و با توجه به مصرف بالای آب در بخش‌های مختلف پیش‌بینی می‌شد که به مرور زمان دچار مشکل شویم.

بحران عمیق

آمارها از خشک ‌شدن دشت‌های کشور و عمیق ‌شدن بحران آب کشور حکایت می‌کند. موضوعی که معاون اول رئیس‌جمهور هم برای چندمین‌بار به آن اشاره کرد و گفت: ایران کشوری در منطقه خشک و نیمه‌خشک است و با توجه به مصرف بالای آب در بخش‌های مختلف پیش‌بینی می‌شد که به مرور زمان دچار مشکل شویم. امروز وضعیت دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها و نیز گزارش‌هایی که از دشت‌های کشور ارائه می‌شود نشان می‌دهد که این بحران در حال عمیق شدن است و باید برای مواجه‌شدن با آن تدبیری جدی اندیشید. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح دو سد مخزنی «جامیشان و زمکان» گفت: کم‌آبی باعث شده حساسیت‌ها و نگرانی در میان استان‌ها برای تامین آب مورد نیاز شدت یابد. او گفته بر اساس آمارها در چهار سال گذشته 34 میلیارد مترمکعب ذخیره آب به منظور تنظیم‌بخشی پشت سدها مهار شد و اگر این اتفاق رخ نداده بود امروز با توجه به افزایش مصرف آب شرایط دشواری داشتیم.

جهانگیری از تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبرسانی خبر داده و گفته: برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هرگاه به رهبر معظم انقلاب مراجعه کردیم ایشان تاکید داشتند که این منابع متعلق به بخش خصوصی است و باید در اختیار آنها قرار گیرد. تنها هنگامی که برای اجرای طرح‌های مربوط به آب از معظم‌له درخواست کردیم ایشان با بزرگواری به اختصاص 10 میلیارد دلار به منظور اجرای این طرح‌ها موافقت کردند. اما مشکل آب چیزی نیست که فقط با سدسازی و اعتبارات بالا حل شود. جهانگیری می‌گوید همه افراد شاخص و نخبگان فکری و رسانه‌ها باید در ترغیب مردم به کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی تلاش کنند. اما تنها مساله مصرف خانگی نیست. او گفته برای کنترل مصرف در بخش صنعت نیز باید صنایع پرمصرف در سواحل کشور به‌ویژه سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس استقرار یابد. ما برای توسعه سواحل مکران برنامه‌ریزی جدی انجام داده‌ایم تا این مناطق به کانون توسعه کشور و جذب سرمایه و جمعیت تبدیل شود. او گفته اگر با مساله آب درست برخورد نکنیم این مساله می‌تواند آینده ما و کشور را به مخاطره بیندازد. بنابراین هر انسان دلسوزی باید به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها