شناسه خبر : 46705 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۱۳۷ بیمارستان ناایمن

چرا یوزپلنگ به تیم ملی بازگشت؟

نورالله مرادی، معاون آموزشی و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: تداوم حمایت از گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی به‌عنوان نماد تیم‌های ملی فوتبال کشور در میادین ملی و بین‌المللی در دستور قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که بار دیگر تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی نقش خواهد بست. علاوه بر آن حمایت از تولید و تکثیر بسته‌های آموزشی و فرهنگی محیط ‌زیست، حضور فعال جامعه فوتبال در پویش‌های محیط ‌زیستی مثل مهار آتش‌سوزی، پاکسازی طبیعت، مصرف بهینه آب و انرژی، حمایت از تنوع زیستی، تشکیل کمیته محیط ‌زیست در فدراسیون فوتبال، حمایت از طرح‌ها و کمیته‌های محیط ‌زیستی در حوزه فعالیت‌های ورزشی فدراسیون، ارائه دستاوردها و گزارش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در جهت توسعه فرهنگ فوتبال سازگار با محیط ‌زیست به فدراسیون جهانی فوتبال و سایر مراجع بین‌المللی مرتبط، از اقدامات اجرایی فدراسیون فوتبال خواهد بود. علاوه بر آن تصویر گونه «عقاب طلایی» روی کارت مربیان فوتبال سراسر کشور، در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود در رسیدن به اهداف و دغدغه‌های حوزه محیط ‌زیست، درج شد.

خداحافظی تهران با پایانه شرق

سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، با اعلام اینکه پایانه شرق بین دو تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اقدامات سازه‌ای و معماری این پروژه به اتمام رسیده و خرید تجهیزات باقی مانده بود که به دلیل عدم تخصیص منابع خریداری نشده بود. با توجه به وعده‌هایی که مبنی بر اختصاص منابع و خرید و نصب تجهیزات داده شده، این امکانات در حال تامین است و تا دو ماه آینده فاز اول به بهره‌برداری خواهد رسید. به گزارش تسنیم، او با بیان اینکه مشکل توقف کار، نصب تجهیزات بود که هم‌اکنون در حال انجام است، یادآور شد: فراخوان تعاونی‌های مستقر در پایانه شرق سابق صورت گرفته که تا اواخر خردادماه به پایانه جدید منتقل شود تا پارتیشن‌بندی آن انجام شود. پایانه سابق با راه‌اندازی پایانه جدید، جمع‌آوری خواهد شد و تغییر کاربری خواهد داد.

۳۸ نامه هشدارآمیز درباره اجرای قانون جوانی جمعیت

ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۳۸ نامه هشداری در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از قوانینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ریاست محترم قوه قضائیه دستور داده‌اند تا سازمان بازرسی با جدیت آن را پیگیری کند، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود. بعد از تصویب این قانون، بلافاصله در سازمان نسبت به تشکیل قرارگاه مرکزی پیگیری اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت اقدام شد. او گفت: همچنین در پرداخت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، رشد ۲۷درصدی را شاهد بودیم و افراد در صف انتظار کاهش ۵۷درصدی  داشته‌اند.

مستمری مددجویان کمیته امداد، یک ‌میلیون تومان

حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به افزایش ۳۰درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت در سال ۱۴۰۳ گفت: بر این‌ اساس مستمری مددجویان برای خانواده‌های تک‌نفره، امسال به یک ‌میلیون تومان رسیده است. او گفت: همچنین مستمری خانواده‌های دونفره در سال جاری به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: خانواده‌های سه‌نفره، امسال دو میلیون تومان و خانواده‌های چهارنفره، دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. برای خانواده‌های پنج‌نفره نیز سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به‌عنوان مستمری ماهانه پرداخت می‌شود. او تاکید کرد: نخستین مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۳، بیستم فروردین‌ماه همراه با افزایش ۳۰درصدی پرداخت شد.

سلاجقه: بودجه فنس‌کشی جاده مرگ یوز را بدهید

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بودجه ۲۰۰ میلیاردریالی فنس‌کشی در جاده میامی-سبزوار را تعیین‌تکلیف کند. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، علی سلاجقه، طی نامه‌ای به مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نوشت: مطابق مصوبه جلسه مشترک مورخ 13 /04 /1402 مقرر شده بود که مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای فنس‌کشی در این جاده اختصاص یابد. همچنین در این نامه اشاره شده است که با توجه به نظر سازمان راهداری مبنی بر انتقال این اعتبار به سازمان محیط ‌زیست یا استانداری سمنان جهت انجام این پروژه همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است. در پایان این نامه آمده است: به دلیل رسانه‌ای شدن این موضوع و مطالبات مردمی و سمن‌ها به‌عنوان یکی از وعده‌های محقق‌نشده آن وزارتخانه و این سازمان، لازم است این مسئله در زمان کوتاه، تعیین تکلیف شود.

جزئیات کاهش خدمت سربازی

حسین زاهدی، معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: طبق قانون، خدمت سربازی برای تمام مشمولان ۲۴ ماه بود که سال گذشته به ۲۱ ماه کاهش یافت. اما نکته‌ای که افراد به‌خصوص والدین مشمولان به آن توجه نمی‌کنند، موضوع بومی و غیربومی بودن سرباز است که عمده اعتراضات در کسری سه ماه خدمت ناشی از همین مسئله است. به گزارش ایرنا، او گفت: طبق قانون سربازی، افراد بومی باید ۲۱ ماه خدمت سربازی را بگذرانند و هیچ کسری شامل حال آنان نخواهد شد. اما مدت خدمت سربازی برای افراد غیربومی ۱۸ ماه است که شامل کسانی که در شهر خود یا نزدیکی محل سکونت خدمت می‌کنند، نمی‌شود. طبق قانون حال حاضر مدت سربازی برای افرادی که در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند، ۱۵ ماه و برای خدمت در مناطق عملیاتی درگیر ۱۴ ماه است. مناطق عملیاتی براساس شرایط هر نهاد نظامی شامل ارتش، سپاه و انتظامی متفاوت است.

اشرار اتوبان صدر دستگیر شدند

سرهنگ بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: متهمان زورگیری در اتوبان صدر دستگیر شدند. وی افزود: بازسازی صحنه جرم این متهمان در محل حادثه (اتوبان صدر) با حضور سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود.

تهران رتبه دوم تصادفات فوتی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: «استان تهران در زمینه تصادفات منجر به فوت، در جایگاه دوم کشور قرار دارد.» به گزارش ایلنا، ابوالفضل نیکوکار گفت: «در استان تهران با افزایش 2 /9 درصد و در شهر تهران با افزایش 6 /6 درصد تلفات انسانـی مواجـه هستیم و استان تهران در زمینه فوت‌شدگان ناشی از تصادفات در جایگاه دوم کشور قرار دارد.» به گفته نیکوکار، در آمار مقایسه‌ای ۱۱ماهه فوت‌شدگان ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۱، تعداد آن ۱۳۱۳ نفر بوده که سهم شهر تهران ۶۷۶ نفر و در سال ۱۴۰۲ تعداد آن ۱۳۵۲ نفر بوده که سهم شهر تهران، ۷۲۱ نفر است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران افزود: «راه‌اندازی سامانه پیامکی اعلام تخلفات رانندگی متصل به دوربین‌های پایش تصویری و نظارت شهری به‌صورت برخط، اقدام در جهت حمایت از طرح ۱۰ راهور فاتب موضوع ساماندهی موتورسیکلت از سوی شهرداری و استانداری و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر تهران، تهیه یا تدوین نظام رتبه‌بندی ایمنی خودروها از سوی وزارت صمت و سازمان استاندارد با هدف کسب اطلاع خریداران از کیفیت خودروها از جمله این اقدامات است.»

استعفای همزمان ۲۰ پرستار

در حالی ‌که برخی مسئولان بهداشت و درمان چالوس، استعفای همزمان ۲۰ پرستار بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس را تکذیب کردند، فرماندار چالوس به خبرنگار تسنیم گفت که خبر استعفای پرستاران دروغ نیست. ۲۱ فروردین‌ماه، خبری مبنی بر استعفای دست‌کم ۲۰ پرستار در بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس، در فضای مجازی منتشر شد که بلافاصله برخی مسئولان چالوس درصدد انکار و تکذیب آن برآمدند؛ ازجمله مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس. اما فرماندار چالوس گفت که خبر استعفای پرستاران را تکذیب نمی‌کنم. محمد شریفی افزود: «از یک ماه گذشته در خصوص تغییر رئیس بیمارستان طالقانی با دانشگاه علوم پزشکی صحبت کرده بودیم که با موافقت دکتر غلامی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همراه بود. ابتدا باید مدیریت جدید معرفی شود و پس از آن به مشکلات بیمارستان رسیدگی و اوضاع آن ساماندهی شود.»

۱۳۷ بیمارستان ناایمن

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور گفت: «فهرست نهایی ساختمان‌های بلندمرتبه، مهم و ناایمن در تهران را برای دادستانی تهران اعلام کردیم که تاکنون تعداد ۳۲۳ ساختمان پرخطر در تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است.» به گزارش ایسنا، غلام‌عباس ترکی درباره وضعیت بررسی ایمنی بیمارستان‌ها نیز گفت: «با پیگیری‌های انجام‌شده بیمارستان‌های ناایمن در کلانشهر تهران، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و مطابق آخرین آمار به‌دست‌آمده، حدود ۴۰ درصد از بیمارستان‌های دولتی (زیرمجموعه وزارت بهداشت) قبل از سال ۱۳۵۰ و حدود ۳۰ درصد بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹ ساخته شده‌اند و با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر سال ساخت، مساحت زیربنا، تعداد طبقات و... تاکنون تعداد ۵۳ بیمارستان در گروه آسیب‌پذیری خیلی زیاد و ۸۴ بیمارستان در گروه با آسیب‌پذیری زیاد قرار گرفته‌اند که مجموع تعداد این دو گروه (۱۳۷ بیمارستان) در اولویت اول مقاوم‌سازی قرار دارند.»

75 درصد کودکان خیابانی در تهران

علی کاظمی، دبیر مرجع ملی حقوق کودک، گفت: «اگرچه آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی در کشور وجود ندارد و علت آن شناور بودن جمعیت کودکان خیابانی است، اما مشخصاً بزرگ‌ترین حجم این کودکان در استان تهران است؛ به‌طوری‌که برآوردها نشان می‌دهد، ۷۵ درصد کودکان خیابان در استان تهران هستند که با برطرف کردن این معضل، ۷۵ درصد مشکل کشور حل می‌شود.»