شناسه خبر : 46375 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تغییر دهک‌بندی خانوارها

یارانه تشویقی چیست؟

وزیر کار درباره طرح فجرانه یارانه تشویقی و کالابرگ الکترونیکی توضیحات جدیدی ارائه کرد. به گزارش شبکه شرق، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۳۷ میلیون نفر تاکنون از طرح فجرانه کالابرگ استقبال کردند. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۲، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد. مرتضوی ادامه داد: مرحله اول آن که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد تا روز گذشته تقریباً با استقبال ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار مواجه بوده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حدوداً جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر، حدود 5 /62 درصد، تاکنون از این طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند؛ مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت. مرتضوی بیان کرد: دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند شامل دهک یک 7 /85 درصد، دهک دو ۶۸ درصد، دهک سه ۶۹ درصد، دهک چهار ۸۴ درصد، دهک پنج ۴۳ درصد، دهک شش ۴۶ درصد و دهک هفت ۴۲ درصد هستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: معدل اعتباری که صورت گرفته است و خریدی که از بنگاه‌های مختلف، هم شرکت‌های زنجیره‌ای و هم فروشگاه‌های عمومی، تاکنون صورت گرفته است ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان (6 /34 همت) خرید شده است که از این مجموع 8 /7همت از یارانه و 8 /26 همت از منابع مردم استفاده شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دهک‌های مختلف خیلی تعجیل نداشته باشند؛ مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و دو ماه دیگر هم بعد از ۱۷ اسفند، به صورت ماهانه، هر ماه، جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد و امید است بتوانیم بخشی از وظایفمان را نسبت به مردم به‌خصوص به دهک‌های ضعیف ایفا کرده باشیم.

نحوه دریافت شیرخشک یارانه‌ای

جزئیات و شرایط دریافت شیرخشک یارانه‌ای اعلام شد. رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر روند پایدار و ایجاد ثبات در تولید، تامین و توزیع شیرخشک در کشور گفت: ایرانیان با ارائه کد ملی و اتباع با ارائه شناسه یکتا، می‌توانند شیرخشک یارانه‌ای را با قیمت قبل از داروخانه‌ها دریافت کنند. دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره شرایط دریافت شیرخشک برای کودکان فاقد شناسنامه اظهار کرد: ثبت احوال حتی به صورت آنلاین نیز شناسنامه صادر می‌کند و دیگر مشکل صدور شناسنامه وجود ندارد، اما مشکل اصلی این است که برخی از افراد ملیت مشخصی ندارند. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در جهت ساماندهی تولید و عرضه شیرخشک در کشور و اصلاحات ارزی صورت‌گرفته در این حوزه، افزود: در این راستا برای کودکان کشور و با ارائه کد ملی امکان خرید شیرخشک یارانه‌ای و با قیمت قبلی از داروخانه فراهم است. اتباع نیز باید از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی شناسه یکتا دریافت کنند. رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در هر صورت برای دریافت شیرخشک یارانه‌ای، نیاز است که مشخص باشد محصول به چه کسانی ارائه شده؛ افزود: پیش از این به شیرخشک ارز ۴۲۰۰تومانی تعلق می‌گرفت؛ بنابراین به دلیل اختلاف قیمت موجود، احتمال خروج شیرخشک‌ها از زنجیره و قاچاق معکوس آن یا استفاده در مصارف دیگر نظیر شیرینی‌فروشی‌ها و... وجود داشت. به همین دلیل طرح اصلاح ارز ترجیحی شیرخشک پیگیری شد و با اجرای این طرح مقرر شد به کودکان زیر دو سال ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک و با همان قیمت قبلی ارائه شود. بر همین اساس هم عرضه شیرخشک با کد ملی نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک در داروخانه‌ها از ۲۰ مهرماه امسال الزام‌آور شد تا طول زنجیره تامین تا مصرف قابل رصد باشد. رئیس سازمان غذا و دارو درباره اتباع توضیح داد: در این خصوص با اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی که زیرمجموعه وزارت کشور است مذاکره‌ای داشتیم و ظاهراً سامانه‌ای را ایجاد کرده‌اند که تمام اتباع، خود را در این سامانه اظهار کنند و در صورتی که وزارت کشور تایید کرد بتوانند از سهمیه شیرخشک یارانه‌ای استفاده کنند.

تغییر دهک‌بندی یارانه خانوارها

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از به‌روزرسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها خبر داد. علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به به‌روزرسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها افزود: هموطنان می‌توانند آخرین تغییرات شناسنامه اقتصادی خانواده خود را در سایت حمایت ملاحظه کنند و در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را نیز ثبت کنند. داده‌های یادشده مربوط به آخرین و به‌روزترین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های ذی‌ربط است. او در توضیح بیشتر افزود: طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکلیف به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکای دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه پنج‌ساله ششم، دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها را دوبار در سال انجام می‌دهد، لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک‌بندی غیرقابل تغییر بوده و دوباره با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد. هر دهک از لحاظ جمعیتی همواره ثابت و به‌طور متوسط شامل 5 /8 میلیون نفر از جمعیت کشور است؛ بنابراین در صورتی که در هر مرحله از وسع‌سنجی افرادی از دهک ۱۰ خارج شده و به دهک‌های پایین‌تر بروند، دقیقاً معادل تعداد همان افراد از دهک‌های پایین‌تر به دهک ۱۰ اضافه می‌شوند. محمدی ادامه داد: متقاضیان بازبینی دهک رفاهی پس از ورود به سایت http:  / /hemayat.mcls.gov.ir و انتخاب مراحل و گزینه‌های موجود در راستای رسیدگی به اعتراضشان می‌توانند اقدام کنند.

قطع همکاری مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی

در صورت عدم پاسخگویی و عدم انجام اقدامات موثر از سوی سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی نظام پزشکی گزینه قطع همکاری با سازمان تامین اجتماعی را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد. به گزارش مهر، دبیر شورای عالی نظام پزشکی از تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد گلایه کرد. محمدرضا جباری، دبیر شورای عالی نظام پزشکی گفت: شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است با اشاره به عدم اجرای تعهدات تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات و فشار بیش از حد به موسسات و مراکز درمانی، به فوریت جلسه‌ای با مسئولان سازمان تامین اجتماعی، جهت رفع این مشکل برگزار و نتیجه را به شورای عالی اعلام کنند. دبیر شورای عالی نظام پزشکی افزود: با توجه به اینکه این وضعیت از حد تاب‌آوری مراکز و موسسات پزشکی گذشته است، در صورت عدم پاسخگویی و عدم انجام اقدامات موثر از سوی این سازمان، شورای عالی نظام پزشکی گزینه قطع همکاری با سازمان تامین اجتماعی را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد.

«نه» شورا به شفافیت

لایحه ۱۵۰ همتی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ در صحن شورای شهر بررسی شد. لایحه‌ای که کمتر عضوی به رشد ۱۲۳درصدی آن اعتراض کرد و برخلاف سال‌های گذشته با کمترین اختلاف نظر به تصویب رسید. در جریان بررسی تبصره‌های بودجه مهدی اقراریان پیشنهاد داد هر کمکی که به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود و بن‌های توزیعی گزارش آن به اعضا داده شود، این پیشنهاد اما با مخالفت برخی از اعضا روبه‌رو شد و رای نیاورد.

پوشش ۷۰درصدی هزینه‌های سرطان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پوشش ویژه بیماری‌های پرهزینه در صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی سرطان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد، گفت: «۱۰۷ گروه بیماری که جزو بیماری‌های پرهزینه هستند تحت پوشش مذکور قرار گرفته‌اند.» محمدمهدی ناصحی درباره برنامه‌های عملیاتی سازمان بیمه سلامت ایران برای سال آینده گفت: «چهارصد بیماری در فهرست بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج قرار دارند. در حال‌ حاضر ۱۰۷ گروه بیماری تحت‌پوشش صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارند. میزان ابتلا به این ۱۰۷ گروه بیماری که تحت پوشش قرار دارند، نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است و جزو موارد پرتکرار هستند. میزان ابتلا به برخی از بیماری‌هایی که در فهرست ۱۰۷ بیماری وجود ندارد، کمتر از ۱۰۰ مورد است.» او با بیان اینکه مبتلایان به بیماری‌های نادر را که کم‌تکرار هستند نیز در کانون توجه قرار داده‌ایم، افزود: «مبتلایان به این بیماری‌ها را در «کمیسیون خارج‌شمول» تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهیم، باید گفت سازمان بیمه سلامت اجازه نمی‌دهد که فرد بدون پوشش بیمه، درمان شود.»

«غفلت والدین» علت بیشتر تماس‌ها

مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان، از برقراری ۵۴۵ مورد تماس با صدای یارا طی سه‌ماهه پاییز خبر داد و گفت: «بیشترین مشکلات مطرح‌شده طی این تماس‌ها، مربوط به غفلت والدین، ناآگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، ناآشنایی با مسائل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بی‌انگیزگی تحصیلی، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی، همچنین بی‌مسئولیتی، ترس، اضطراب، بی‌هویتی و بی‌هدفی در زندگی بوده است.» سمیه امیدی با ارائه آمار تعداد تماس‌گیرندگان با صدای یارا طی پاییز ۱۴۰۲، به ایسنا گفت: «طی پاییز امسال، ۵۴۵ تماس با صدای یارا برقرار شده که ۷۴ درصد این تماس‌ها متعلق به مادران، ۲۰ درصد متعلق به کودکان و شش درصد متعلق به پدران، خواهران، مادربزرگ‌ها، معلم‌ها و مربی‌ها یا بستگان کودک بوده است.» او در ادامه درباره وضعیت تماس‌گیرندگان به تفکیک منطقه جغرافیایی گفت: «حدود ۵۵ درصد تماس‌گیرندگان از تهران با صدای یارا تماس گرفته‌اند و ۴۴ درصد تماس‌ها از استان‌های البرز، پردیس، پرند، اصفهان، مشهد، تبریز، روستاهای دورافتاده شهرکرد و دلیجان بوده است. همچنین حدود ۸۷ درصد خانواده‌ها از خانواده‌های هسته‌ای، ۲۳ درصد تماس‌گیرندگان از نوع خانواده‌های متارکه‌کرده، گسترده، تک‌والد و طلاق‌ عاطفی بوده‌اند.»