شناسه خبر : 46035 لینک کوتاه

چهارمین سال خشکسالی

چرا همسایه‌ها پربارش‌اند؟

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که پابند الکترونیکی برای سارقانی که بیش از سه‌بار سرقت طی 10 سال داشته‌اند، استفاده می‌شود. احمدرضا رادان در توضیح بیشتر افزود: «با موافقت ریاست قوه قضائیه قرار شد آن گروه از افرادی که بیش از سه ‌بار سابقه سرقت در طول ۱۰ سال داشته و دستگیر شده‌اند، همچنین افرادی که دارای سه ‌بار سابقه محکومیت در این ‌زمینه هستند، با دستبند یا پابند الکترونیکی کنترل شوند. این طرح در سراسر کشور به‌ویژه در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، فرماندهی انتظامی استان البرز و فرماندهی انتظامی غرب و شرق استان تهران به زودی اجرا می‌شود.» او با بیان اینکه در استفاده از پابندهای الکترونیک بر سارقان تمرکز ویژه‌ای شده است، گفت: «امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم کاهش خوبی در حوزه سرقت داشته باشیم.»

غربالگری معتادان متجاهر

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان تهران با اشاره به فعالیت هشت مرکز غربالگری در این استان گفت: «با ظرفیت‌سازی شکل‌گرفته به‌وسیله بهزیستی، تمام معتادان جمع‌آوری‌شده غربالگری می‌شوند.» علیرضا محمدی به ایرنا گفت: «با ایجاد هشت مرکز غربالگری در سطح استان تهران، امکان غربالگری برای همه معتادان متجاهر جمع‌آوری‌شده در استان تهران، مهیا شده است. حالا هم براساس نیازسنجی، مقررات حاکم و همکاری سایر دستگاه‌های عضو از جمله فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سپاه و نیروی انتظامی، امکان هرگونه افزایش ظرفیتی را در استان تهران پیگیری خواهیم کرد.» او ادامه داد: «این اداره کل اکنون هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر در شرق استان تهران در اختیار دارد و با همکاری فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های همکار در این موضوع، افزایش ظرفیت مورد نیاز می‌تواند محقق شود.»

بخاری‌های غیراستاندارد را گزارش کنید

بر اساس اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اگر بخاری غیراستانداردی در کلاس‌های درس وجود دارد، والدین به اداره آموزش‌وپرورش یا به بچه‌های قرارگاه عدالت تربیتی اطلاع دهند: «اعضای قرارگاه عدالت تربیتی، تیم واکنش سریع ما هستند و فوراً موضوع را بررسی می‌کنند. خود مدارس نیز می‌توانند مشکلات سامانه‌های گرمایشی خود را با نامه‌نگاری از طریق قرارگاه عدالت تربیتی به سازمان نوسازی مدارس اطلاع دهند.» حمیدرضا خان‌محمدی در توضیح بیشتر به ایسنا گفت: «در حال ‌حاضر ۹۰ درصد کلاس‌های درس کشور به سامانه حرارت مرکزی مجهز و متصل هستند و تنها ۱۰ درصد کلاس‌ها به‌دلیل مشکلاتی، به سامانه حرارت مرکزی متصل نیستند و برای گرمایش کلاس درس از بخاری و... استفاده می‌کنند.» او با تاکید بر اینکه حتی وجود بخاری استاندارد در کلاس‌های درس از نظر ما غیراستاندارد و ممنوع است، افزود: «به‌طورکلی بخاری‌هایی که از سوی سازمان استاندارد تایید شده باشند، استاندارد به‌شمار می‌روند و بخاری‌های بدون دودکش یا چکه‌ای و نفتی، غیراستاندارد است و اصلاً نباید در مدارس استفاده شوند.»

سوال صریح، پاسخ مبهم

ماه‌هاست خانواده‌های زندانیان زن زندان اوین از قطع تلفن این بند در روزهای پایانی هفته نگران و ناراضی‌اند. براساس گزارش‌های رسیده از خانواده این گروه از زندانیان، تلفن این بند از چهارشنبه‌شب تا شنبه صبح قطع می‌شود. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوال هم‌میهن درباره علت قطعی تلفن بند زنان زندان اوین در روزهای پایانی هفته و اقدامات انجام‌شده برای حل این معضل گفت: «اگر اشتباه نکنم،‌ نسبت به مکالمات مقررات ماده 232 آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور جاری است. انتظام این‌گونه امور و انتظام امور موسسه کیفری بر عهده رئیس موسسه کیفری مذکور است. بنا بر اقتضائات موجود این‌گونه مقرر شده است. اما ما این اظهارات را به مبادی ‌ذی‌ربط می‌رسانیم. فعلاً به این شکل مقرر شده است.» این پاسخ مبهم و فاقد قدرت اقناع‌کنندگی به سوال هم‌میهن  از سوی سخنگوی دستگاه قضایی کشور چنان بود که گویی سازمان زندان‌ها جزئی منفک از دستگاه قضایی کشور هستند و مسوولان بالادستی این نهاد نمی‌توانند برای رفع این معضل اقدامات لازم را انجام دهند. نکته قابل توجه آنکه مردان ساکن در زندان اوین با چنین معضلی مواجه نیستند،‌ تبعیضی که هیچ توجیهی ندارد. علیرضا خوشبخت، همسر زهرا توحیدی، زندانی سیاسی، به هم‌میهن می‌گوید: «بند زنان زندان اوین تنها بندی در کشور است که روزهای پایانی هفته تلفن آن قطع می‌شود و امکان تماس زندانیان با خانواده فراهم نیست. این موضوع با توجه به فراغت و انتظاری که در روزهای پایانی هفته وجود دارد فشار بیشتری را به خانواده این گروه از زندانیان وارد می‌کند.» او با اشاره به اینکه اگر پنجشنبه‌ای با اعیاد مصادف شود مانند شب یلدا تماس تلفنی با زندانیان این بند برقرار می‌شود،‌ تاکید کرد: «این موضوع نشان می‌دهد که هیچ مشکل فنی در این زمینه وجود ندارد و این رفتار صرفاً تصمیمی از طرف مراجع مربوطه است.» حسن همایون، همسر سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار زندانی نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن تاکید می‌کند که تحمل این شرایط بسیار سخت است و تنها پنجشنبه‌ای که توانسته است با همسرش صحبت کند مربوط به 30 آذرماه یعنی شب یلدا بوده است.

به هر روی این رفتار در حالی بر زندانیان زن زندان اوین اعمال می‌شود که حق تماس و ارتباط با خانواده‌ها را می‌توان یکی از حقوق بنیادین زندانیان دانست. اهمیت این حق چنان بوده که  ماده ۲۲۳ آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مقرر کرده است: «رئیس موسسه با همکاری شرکت مخابرات و مرکز تلفن منطقه نسبت به نصب تلفن همگانی هوشمند در داخل موسسه و در محل مناسب اقدام می‌کند تا زندانی بتواند براساس میزان امتیاز رفاهی مکتسبه و با رعایت ضوابط و پرداخت هزینه با خانواده، بستگان و وکیل خود تماس برقرار کند.» این آیین‌نامه محدودیت تماس زندانیان را منوط به حکم مقام قضایی کرده است، بنابراین هرگونه تحدید حق تماس زندانیان زن زندان اوین، بدون حکم مقام قضایی، قانوناً ممنوع است و طبیعتاً دارای مجازات. از طرف دیگر ماده ۲۲۳ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مقرر می‌کند: «رئیس موسسه با همکاری شرکت مخابرات و مرکز تلفن منطقه نسبت به نصب تلفن همگانی هوشمند در داخل موسسه و در محل مناسب اقدام می‌کند... این خطوط ارتباطی باید به نحوی تنظیم شود که در ابتدا و انتهای مکالمه تلفنی، مکان تماس به مخاطب اعلام شود.» این روزها اما اخبار نگران‌کننده‌تری از شرایط زندانیان زن زندان اوین به گوش می‌رسد. براساس این اخبار که خانواده برخی از این زندانیان در صفحات مجازی خود منتشر کرده‌اند، سه نفر از زندانیان زن به مدت یک ماه یعنی تا آخر دی‌ماه ممنوع‌الملاقات شده‌اند.  ایران جلیلی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار اجتماعی در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است: «10 دی‌ماه برای ملاقات با دخترم، نسیم سلطان‌بیگی به زندان اوین مراجعه کردم اما به ما و خانواده الهه محمدی و نیلوفر حامدی اجازه ملاقات داده نشد و گفتند که علت این محدودیت که تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد داشت استفاده خارج از مقررات از تلفن زندان بوده است.»

چرا همسایه‌ها پربارش‌اند؟

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه برخی اتفاقات همچون گرمایش جهانی، تحقق پیش‌بینی‌ها را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهند، گفت: «در روزهای زمستانی پیش‌رو، بارش‌هایی در حد طبیعی و در برخی مناطق مایل به کم‌بارش پیش‌بینی می‌شود و حتی در صورت بارندگی‌های مناسب نیز، کم‌بارشی‌های گذشته جبران نمی‌شود.» به گزارش ایسنا، سحر تاج‌بخش در واکنش به اخبار منتشرشده درباره پربارشی در برخی کشورهای همسایه نسبت به ایران گفت: «وقوع بارش و تشکیل ابر، فرآیندهایی هستند که در جو، تعریفی مشخص دارند. یکی از اصلی‌ترین عوامل در شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی، وضعیت توپوگرافی، پستی ‌و بلندی‌های سطح زمین و میزان رطوبت است که می‌تواند موجب بارندگی شود اما اگر رطوبت وجود نداشته باشد، وزش باد و خیزش گردوغبار رخ می‌دهد.» او ادامه داد: «ترکیه در عرض‌های بالاتر از کشور ما قرار دارد، وسعت کمتری نسبت به ایران دارد، دو منبع رطوبتی قابل ‌توجه دارد و الگوی جوی آن با کشور ما متفاوت است. هم‌مرز بودن کشورها به‌معنای سیستم‌های جوی مشابه نیست. میانگین بارش ترکیه سالانه بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است و این عدد در کشور ما ۲۳۰ میلی‌متر است و دو کشور، با دو اقلیم متفاوت هستند.»

مهلت یک‌ماهه به بهزیستی

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران به مدیرکل سازمان بهزیستی استان فرصت داد تا افزایش ظرفیت مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر را در شهرستان‌های شرق استان، طی یک ماه آینده آماده و ایجاد کند. مرتضی تورک از برگزاری جلسه حقوقی قضایی شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در دادگستری خبر داد و گفت: «برخی از شهرستان‌های شرق استان فاقد مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر، موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر بوده و برخی دیگر فاقد ظرفیت و فضای مناسب است. بنابراین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط باید تمام تلاش خود را برای خروج از این وضعیت به‌کار گیرند و مشارکت‌های لازم را داشته باشند.» براساس اعلام تورک، دادستان شهرستان‌ها باید از فرمانداران برای برطرف ‌شدن و بهبود وضعیت مطالبه کنند تا به‌زودی مشکل حل شود.

ایران در چهارمین سال متوالی خشکسالی است

از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ دی‌ماه ورودی سدهای کشور مشابه سال گذشته بوده است. به گزارش تسنیم، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه «پیش‌بینی‌های پربارشی در فصل پاییز محقق نشد و کشور برای چهارمین سال متوالی، شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند»، اظهار داشت: با توجه به عدم دریافت بارش‌های کافی تاکنون، بخش آب کشور با تنظیم برنامه مدیریت منابع و مصارف حوضه‌های آبریز و اجرای طرح‌های مناسب، درصدد تامین آب مطمئن برای بخش‌های مختلف مصرف به‌ویژه بخش شرب است. او گفت: خروجی سدهای کشور از 45 /5 میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم 52 /6 میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد 20درصدی میزان تامین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است. قاسم‌زاده موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ 9 دی‌ماه 1402 با 40 درصد پرشدگی، معادل 07 /20 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته 54 /18 میلیارد مترمکعب بوده است. 

♦♦♦

 ایسنا: رضا بنی‌اسدی‌فر، رئیس پلیس پیشگیری فراجا، با اشاره به مبارزه جدی پلیس با متعرضان به سرمایه‌های طبیعی کشور از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه زمین‌خواری، تصرف اراضی ملی یا کشاورزی، موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۳۱ اطلاع دهند.

مهر: علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، گفت: وزارت نیرو با توجه به نرخ‌گذاری قیمت برق به استناد قوانین مختلف مطالبات قابل ‌توجهی از دولت دارد و مابه‌ازای آن نیز بدهی قابل ‌توجهی به صنعت برق، تولیدکنندگان برق، نیروگاه‌دارها، کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات و همچنین پیمانکارانی که همراهی می‌کنند، برای توسعه و اعتلای صنعت برق دارد.

تسنیم: عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: فعال‌سازی بسته اینترنت هدیه رایگان دولت برای همه مردم آغاز شده است.

ایسنا: مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر گفت: از سال ۱۳۹۰، آبفا از ۲۸ درصد از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کرد. اما در سال‌های ۱۴۰۱ و 1402 این میزان به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. وضعیت آب در تهران به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست.

ایرنا: تیمور حسینی، جانشین رئیس‌ پلیس راهور فراجا، گفت: بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های فعال کشور، فرسوده هستند و به‌نوبه خود به دغدغه‌ای ترافیکی و آلاینده تبدیل شده‌اند. اکنون حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد، کمتر از ۱۰ درصد در فهرست فرسوده قرار نمی‌گیرند.

ایسنا: جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، گفت: بیشترین مصدوم سوانح ترافیکی ویژه مربوط به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و فارس و بیشترین حوادث نیز به‌ترتیب مربوط به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و فارس و بیشترین فوتی سوانح ترافیکی در طول هفته گذشته مربوط به کرمان با ۱۰ فوتی و اصفهان با هفت فوتی بوده است.

ایلنا: علیرضا رستمی، سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو، با اشاره به رصد فضای مجازی در حوزه عرضه دارو گفت: در مرحله بعد، موضوع کشف و برخورد با آزادفروشی اجباری در دستور کار قرار دارد، بر این‌ اساس در خریدهای نامحسوس، رعایت یا رعایت نکردن قیمت‌ها و الزام داروخانه‌ها به خرید به‌صورت آزاد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

♦♦♦

استقرار پلیس فتا در اسنپ فود

هم‌میهن نوشت: رامین پاشایی، معاون فرهنگی-اجتماعی پلیس فتای فراجا، از استقرار تیم فنی پلیس فتا در شرکت اسنپ فود خبر داد. وی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر ادعای یک گروه هکری در فضای مجازی مبنی بر دستیابی به برخی اطلاعات اشتراک کاربران در شرکت اسنپ ‌فود، ضمن تایید این خبر گفت: در حال‌ حاضر تیم فنی پلیس فتا در شرکت اعلام‌شده مستقر و در حال انجام بررسی‌های فنی و تخصصی است. شرکت اسنپ‌ فود همچنان در حال ارائه خدمات به کاربران خود است.

 

رشد چهاردرصدی اهدای خون

شرق نوشت: بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با بیان اینکه میزان اهدای خون ۹ماهه سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد اهدای خون رسیده، از رشد بیش از چهاردرصدی اهدای خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: استان لرستان با رشد ۲۹ درصد، استان خراسان شمالی با ۲۰ درصد و استان کرمان با ۱۳ درصد، بالاترین رشد آمار اهدای خون را در میان استان‌ها به خود اختصاص دادند. او با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون ادامه داد: این شاخص هم‌اکنون در کشور بیش از ۵۴ درصد است.

 

سویه جدید کرونا

ایسنا نوشت: بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه هنوز کرونای JN.1 در کشور شناسایی نشده است، گفت: «این زیرسویه نیز از زیرشاخه‌های اومیکرون است و دنیا اطلاعات زیادی از آن ندارد. براساس آزمایش‌هایی که از بیماران تنفسی بستری گرفته می‌شود، حدود ۳۰ درصد موارد آنفلوآنزا، حدود ۱۰ درصد کرونا و مابقی نیز سایر ویروس‌های تنفسی است. براساس همین آزمایش‌ها برای ما مشخص شد که کرونا JN.1 در کشور ما شناسایی نشده است. این زیرسویه نیز از زیرشاخه اومیکرون است و دنیا اطلاعات زیادی از آن ندارد.»

 

مشاوره رایگان برای افراد آسیب‌پذیر

اعتماد نوشت: معصومه توکلی، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، گفت: برای به زنان سرپرست خانوار، افراد نیازمند و آسیب‌پذیر که بضاعت مالی پرداخت حق‌الزحمه مشاوره را ندارند، خدمات مشاوره در مراکز مشاوره دولتی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. همچنین برای دسترسی بیشتر این افراد به خدمات اعلام‌شده، از طریق پرداخت یاری‌برگ به مراکز مشاوره خصوصی تحت نظارت سازمان، خدمات موردنیاز این عزیزان ارائه می‌شود. همچنین طرح ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده و... نیز برای این عزیزان در حال برنامه‌ریزی و اجراست.