شناسه خبر : 45648 لینک کوتاه

افزایش جان‌باختگان کمپ لنگرود

طرح بوستان روستایی چیست؟

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، از تصویب احداث ۱۰ بوستان روستایی در استان، تاکنون خبر داد. نقی عزیزی به ایسنا گفت: «احداث بوستان‌های روستایی، یک طرح مردمی است. زمین‌هایی را که مشکل حقوقی و فنی نداشته باشند طبق قانون در اختیار روستاها قرار می‌دهیم و در برخی نقاط براساس تفاهمنامه با دهیاری‌ها، زمین را در قالب جنگل‌کاری مشارکتی عرصه به آنها تحویل می‌دهیم و با کاشت درختان، فضای سبز ایجادشده مورد استفاده روستاییان قرار می‌گیرد.» او ادامه داد: «هفته قبل، طرح احداث سه‌ بوستان روستایی دیگر را مصوب کردیم و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم تا مقدمات ایجاد آن را فراهم کنند. در مجموع ۱۰ بوستان روستایی مصوب شده و قرار است هفته‌ای یک تا سه طرح را تا زمان کاشت، مصوب کنیم.» وی همچنین گفت: «با توجه به جمعیت زیاد استان، این اقدامات تاثیر چندانی بر سرانه فضای سبز ندارد. به‌عنوان نمونه اگر هزار روستا داشته باشیم و در همه آنها بوستان ایجاد کنیم، به فضای سبز استان هزار هکتار افزوده می‌شود که این مقدار برای جمعیت ۲۰میلیونی تهران چشمگیر نیست.»

کاهش اهدای خون تهرانی‌ها

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به کاهشی شدن روند اهدای خون در پایتخت، همزمان با فصل سرد سال گفت: «میزان مصرف خون در استان تهران، روزانه حدود ۱۵۰۰ واحد است، اما با آغاز فصل سرما، تنها ۱۲۰۰ واحد خون اهدا می‌شود و این یعنی روزانه ۳۰۰ واحد از ذخایر خونی خود برمی‌داریم.» منتظر شبر درباره وضعیت اهدای خون در استان تهران گفت: «هرسال با شروع سرد شدن هوا، کوتاه شدن ساعات روز و به‌دلایل مختلفی مانند بروز بیماری‌های فصلی از جمله سرماخوردگی،‌ آنفلوآنزا و... شاهد کاهش مراجعه برای اهدای خون هستیم. در واقع افراد یا برای اهدای خون در شرایط سرماخوردگی مراجعه نمی‌کنند یا اگر هم مراجعه کنند، ما از آنها می‌خواهیم یک هفته پس از بهبودی و برطرف‌شدن علائمی مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی و... برای اهدای خون نزد ما بیایند.»

شناسایی 32 جان‌باخته کمپ لنگرود

یک منبع کارگری در گیلان با اشاره به حادثه صبح روز ۱۲ آبان‌ماه آتش‌سوزی ساختمان کمپ ترک اعتیاد لنگرود که به مرگ ۳۲ نفر و مصدومیت ۱۸ نفر دیگر منجر شد، گفت: چهار فوتی و یک مصدوم این حادثه کارگران خدماتی و نگهبان کمپ بودند. او افزود: گفته شده این افراد به همراه سایر جانباختگان کمپ، بر اثر شدت حرارت آتش‌سوزی در محل جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی؛ تنها کارگر مصدوم نیز به همراه سایر مصدومان کمپ در بیمارستان ولایت رشت بستری است. گفتنی است حوالی ساعت ۵:45 دقیقه صبح روز جمعه (۱۲ آبان‌ماه) بروز آتش‌سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان موجب فوت ۳۲ نفر و مصدومیت ۱۸ نفر شد.

20‌ درصد مدارس کشور فرسوده‌اند

 به گزارش ایسنا، مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: «دو مفهوم مدرسه فرسوده و مدرسه خطرآفرین داریم که این دو را باید از هم تفکیک کرد. وقتی تشخیص دهیم مدرسه‌ای خطرآفرین است و ساختمانش جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، در هیچ شرایطی دانش‌آموز به این مدارس برده نمی‌شود، اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش‌آموز را به این مدارس نبریم.» معاون سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: «برای مثال در اصفهان ۱۴ مدرسه ناشی از فرونشست داشتیم که امسال اجازه ندادیم دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل کنند.» او تاکید کرد: «حدود ۲۰ هزار مدرسه از حدود ۱۰۵هزار مدرسه، در تراز مدارس فرسوده قرار دارند که این یعنی حدود ۲۰‌ درصد مدارس فرسوده هستند. اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش‌آموز را به این مدارس نبریم. آمار کلاس درس فرسوده ما نیز حدوداً ۲۰‌درصد است؛ یعنی ۱۰۴ هزار کلاس درس از ۵۴۰ هزار کلاس درس، فرسوده هستند.»

اختلاف‌نظر درباره لایحه جدید باغات

رئیس شورای شهر تهران گفت: «لایحه جدید باغات همچنان در کمیسیون شهرسازی شورا در حال بررسی است.» به گزارش ایلنا، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه جدید باغات در کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «این لایحه هنوز به پختگی نرسیده و در کمیسیون شهرسازی در حال چکش‌کاری است.» او با اشاره به اختلاف‌نظر درباره بخش‌هایی از این لایحه تاکید کرد: «اعضا همچنان در حال بحث روی جزئیات هستند و کمیسیون هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.» رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه‌ای که شهرداری تهران ارائه داده است، آن لایحه‌ای نیست که بخواهیم بر آن تاکید کنیم، گفت: «شهرداری لایحه را کامل ارائه داده و به بخش‌های مختلف پرداخته است، اما مواردی را بنده و دیگر اعضا اضافه کرده‌ایم.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «لایحه جدید باغات جزئیات مفصلی دارد، اما حتماً تا پایان سال ارائه خواهد شد.»

طرح برخورد با خودروهای آلوده

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا در سراسر کشور خبر داد و گفت که معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی، باطل می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدباقر سلیمی درباره طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا گفت: «در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا که از دوشنبه آغاز شد، خودروهای بدون معاینه فنی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی، اخذ و پلاک تعمیری به آنها داده می‌شود.» او تاکید کرد: «طرح کنترل معاینه فنی خودروها به دو روش انجام می‌شود؛ روش اول با استفاده از سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت تخلفات در شهرها و جاده‌ها اجرا می‌شود و تمام دوربین‌هایی که کد ثبت تخلف دارند و به سامانه پلاک‌خوانی خودرو مجهز هستند، در طول شبانه‌روز نداشتن معاینه فنی خودرو را ثبت می‌کنند. روش دوم همان روش سنتی در ایستگاه‌های پلیس و در جاده‌ها و شهرهاست که قابلیت کنترل معاینه فنی در دست‌افزار پلیس ایجاد شده و پلیس با وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه، سوابق معاینه فنی خودرو را بررسی کرده و اگر بدون معاینه فنی بود، خودرو اعمال قانون می‌شود.»

تهران، رکورددار چندقلوزایی

براساس گزارش تازه سازمان ثبت‌احوال کشور، در شش ‌ماه اول امسال ۲۰ هزار و ۱۳۰ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است. به گزارش ایسنا، سازمان ثبت‌احوال کشور تعداد ولادت‌های ثبت‌شده برحسب چندقلوزایی در شش‌ ماه اول سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. براساس این گزارش، تعداد ۹ هزار و ۵۱۳ رویداد دوقلو، ۳۵۰ رویداد سه‌قلو، ۱۱ رویداد چهارقلو و تعداد دو رویداد پنج‌قلو بوده است. بر این اساس حدود چهار‌ درصد ولادت‌های ثبت‌شده در نیمه اول سال ۱۴۰۲ مربوط به چندقلوزایی بوده است که استان‌های تهران با ۳۰۳۷ رویداد، خراسان رضوی با ۱۸۱۴ رویداد و خوزستان با ۱۵۳۸ رویداد، بیشترین تعداد چندقلوزایی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. همچنین براساس این گزارش، در شش‌ ماه اول امسال بیشترین تعداد ولادت‌ها به میزان ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نوزاد، مربوط به دومین فرزند بوده که سهم تعداد ولادت‌ها برحسب مرتبه تولد، 4 /36 درصد مربوط به فرزند اول، 8 /38 درصد مربوط به فرزند دوم، 2 /17 درصد مربوط به فرزند سوم، 8 /4 درصد مربوط به فرزند چهارم و 9 /1 درصد مربوط به فرزند پنجم و بیشتر است.

آزمون ارشد، منحصراً در داخل

سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرده است که آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منحصراً در داخل کشور برگزار می‌شود: «ثبت‌نام و شرکت در آزمون کارشناسی ‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ در تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۷ آبان‌ماه جاری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد. ثبت‌نام منحصراً به‌صورت اینترنتی و از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود و داوطلبان درصورتی‌که واجد شرایط هستند، می‌توانند حداکثر در دو رشته امتحانی (یک ‌رشته اصلی و یک ‌رشته شناور) متقاضی ثبت‌نام در این آزمون شوند. دفترچه راهنمای شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ حاوی شرایط عمومی و اختصاصی، مقررات وظیفه عمومی، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی و توضیحات مربوط به سهمیه رزمندگان و ایثارگران در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.»

شناسایی پشه «آئدس»

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی پشه آئدس (آلبو پیکتوس) در نقاط شمالی و با بیان اینکه این پشه بومی کشور ما نیست، گفته که برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس، سیاست ما در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین‌بخشی مناسبی است که اخیراً با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده تا پشه استقرار نیابد. به گزارش ایسنا، احمد رئیسی درباره بروز بیماری‌های منتقله از پشه آئدس، همچنین اظهاراتی مبنی بر رسیدن این پشه به شمال کشور و نزدیکی تهران، گفت: «واقعیت این است که باید در این ‌زمینه مراقب باشیم. در حال ‌حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که این پشه مشکل امروز و فردای تهران باشد، اما ممکن است در آینده مشکل همه‌جای مملکت باشد؛ همان‌طور که مشکل خیلی از کشورهای اطراف ماست.» او ادامه داد: «در پشه آئدس، دو گونه ناقل تب دانگ داریم که یکی مخصوص مناطق معتدل دنیاست و همین پشه هم اخیراً (حدود یک‌ماه‌ونیم قبل) در شمال ایران در نقاط انزلی، رشت و آستارا دیده شده است.» 

♦♦♦

ایلنا: محمدمهدی کاظمی، معاون وزارت آموزش و پرورش، گفت: این موضوع جزو اختیارات مدرسه است و سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شده است که بر ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس تاکید دارد.

تسنیم: داوود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که با ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا، اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده بود، خبر داد.

فارس: علی ولی‌پورگودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت از آتش‌سوزی مرگبار در مرکز شهر تهران و دستگیری عامل این حریق که در آن ۱۰ تبعه افغانستان دچار سوختگی شدند، خبر داد.

ایلنا: اسدالله جولایی، رئیس هیات‌امنای ستاد دیه، گفته است که در حال ‌حاضر بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر زندانی مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند.

ایرنا: علیرضا الماسوندی، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: سد زاینده‌رود ۲۰ آبان‌ماه برای کشت پاییزه غرب و شرق اصفهان بازگشایی و به مدت ۲۰ روز آب رهاسازی می‌شود.

 ایرنا: مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، به خبرآنلاین گفته است که در جلسه ستاد کشوری کرونا در هفته‌های گذشته اعلام شد، براساس تست‌هایی که از سراسر کشور به ستاد گزارش می‌شود و گزارش‌های انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، ویروس غالب در ماه شهریور کووید و از زیرسویه اومیکرون و ویروس غالب در ماه مهر ویروس آنفلوآنزا بوده است.

ایسنا: علی افشاری، مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور درباره اجرا نشدن برخی مواد قانون حمایت از حقوق معلولان گفته است که براساس قانون، ۳۰‌ درصد از پست‌های اپراتوری، مسوول دفتر و تلفنچی در دستگاه‌های اجرایی باید به معلولان اختصاص پیدا کند که تاکنون به این بهانه که این پست‌ها از ساختارهای دولتی حذف شده‌اند، اجرا نشده است.

 ایسنا: رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش، با بیان اینکه تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه اصلاً در راستای خالص‌سازی نیست، گفته که جابه‌جایی‌ها همیشه فرآیندی طبیعی در دستگاه اداری و آموزشی بوده است. وی ادامه داد: «این کار طبیعی است و هر سال چنین اتفاقی می‌افتد؛ برخی مدیران بازنشسته می‌شوند و مدیران جدید به‌جای آنها روی کار می‌آیند.»

♦♦♦
 

کاهش تاج‌پوشش گیاهی زاگرس

شرق نوشت: نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی، با بیان اینکه براساس سند ملی احیای جنگل‌های زاگرس که در سال ۱۴۰۱ تدوین شده، برای اجرای برنامه ۱۰ساله نجات این جنگل‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفته است که اگرچه مساحت جنگل‌های زاگرس همچنان حدود شش میلیون هکتار برآورد می‌شود، اما در طول چند دهه گذشته تاج‌پوشش گیاهی یک ‌میلیون هکتار از این جنگل‌ها به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که براساس تعاریف علمی، تاج‌پوشش کمتر از ۱۰ درصد عملاً در تعریف جنگل محسوب نمی‌شود.

 

تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها

هم‌میهن نوشت: با گذشت 22 سال از تصویب و ابلاغ طرح انطباق جنسیتی در مراکز درمانی، دور جدیدی از تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها به راه افتاده است. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام پزشکان متخصص زنان و پرستاران، سال‌هاست که از کادر درمان زن، برای بخش زنان و زایمان استفاده می‌شود و برای سایر بخش‌ها هم بیمار حق انتخاب پزشک خود را دارد. آمارها خبر از مهاجرت گسترده و خروج تعداد قابل‌توجهی از پرستاران و پزشکان از بیمارستان‌ها می‌دهد و در این شرایط با کمبود نیرو، سخن از اختصاص و ارائه خدمات زنان به زنان می‌شود.

 

تکلیف کانال هامون را روشن کنید

ایسنا نوشت: حسن وحید، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان اقدامات باید در قالب یک طرح مدیریت جامع انجام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود. مهم‌ترین مشکل این منطقه «آب» است. تا این مشکل حل یا حق‌آبه تامین نشود، مسائل زیست‌محیطی منطقه مانند گردوغبار منطقه به‌سختی حل‌وفصل می‌شود. کانون‌های گردوغبار این منطقه به چند بخش تقسیم می‌شود.

 

تکذیب آسیب موریانه‌ها به چهلستون

اعتماد نوشت: پس از انتشار عکس‌هایی از سوراخ‌سوراخ شدن 20 ستون بنای چهلستون اصفهان، حالا بهشاد حسینی، ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، گفته است که عوارض و سوراخ‌های روی ستون‌های چهلستون که به‌تازگی تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده است، جدید نیست و ربطی به موریانه ندارد. او گفته، این عوارض مربوط به «سوسک چوب» است: «این عوارض در قطعات الحاقی که موسسه ایتالیایی «ایزمئو» در ستون‌های چهلستون کار کرده است، بیشتر دیده می‌شود اما آنچه مهم است این است که، این عوارض ربطی به موریانه ندارد.