شناسه خبر : 45207 لینک کوتاه

از کرونا تا آنفلوآنزا

وضعیت مقصران مرکز نیلوفران آبی چه شد؟

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، از افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع مردم باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را جدی بگیرند. همچنین باید با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی،‌ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بانوان باردار نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. وی با اشاره به شایع بودن برخی سویه‌های جدید کووید در دنیا معتقد است: باید واکسن آنفلوآنزا زودتر از سال‌های گذشته تزریق شود زیرا با شروع فصل سرما امکان بیماری‌های تنفسی وجود دارد و در آن صورت با تزریق واکسن، گروه‌های پرخطر کمتر به این ویروس مبتلا خواهند شد. سیدمهدی حق‌دوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، نیز بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را اواخر شهریور و اوایل مهر دانست. سالیان سال فناوری تولید واکسن آنفلوآنزا در اختیار یک یا دو کشور خاص بود اما اکنون به همت متخصصان دانش‌بنیان کشور، واکسن آنفلوآنزا تولید شد و در اختیار هموطنان قرار دارد. این واکسن با فناوری نوین ساخته شده است و توصیه می‌شود برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود. با وجود شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا در جهان اما وزارت بهداشت اعلام کرد که هنوز این ویروس وارد کشور نشده است و مردم نباید نگران این وضعیت باشند. اگرچه بسیاری از مردم از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران و پس از گذشت سه سال چندان نگرانی از ابتلا به این ویروس را ندارند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم چندان اهمیت نمی‌دادند اما بیماران دارای مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، بانوان باردار و کودکان باید بیشتر نسبت به این موضوع توجه کنند.

شریفی‌زارچی را برگردانید

162 نفر از اعضای هیات ‌علمی دانشگاه شریف در نامه‌ای به محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، از او خواسته‌اند پرونده علی شریفی‌زارچی، استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه را که به‌تازگی تدریسش تمدید نشده، برای بازنگری به دانشگاه شریف برگرداند. آنها در این نامه نوشته‌اند: «همان‌طور که مستحضرید، اخیراً هیات‌ جذب دانشگاه صنعتی شریف به قرارداد همکاری آقای دکتر شریفی‌زارچی، به‌دلیل تکمیل نشدن فرم‌های مربوطه، خاتمه داده است (یعنی قرارداد ایشان را تمدید نکرده است). این تصمیم با آنکه ناشی از توجه همیشگی دانشگاه به انضباط آکادمیک بوده، انعکاس نامناسبی را در سطح جامعه و دانشگاه به‌دنبال داشته و ظاهراً وزارت متبوع شما نیز در اقدامی عجولانه و غیرمعمول، ظرف چند روز، آن را تایید کرده است. لازم به ذکر است که آقای دکتر شریفی‌زارچی یک عضو هیات‌ علمی با دانش و توانمند، هم ازنظر آموزشی، هم از نظر پژوهشی بوده و تخصص ایشان اکیداً مورد نیاز دانشکده و دانشگاه است.» در این نامه آمده است: «لغو قرارداد پیمانی ایشان، طبیعتاً بر روحیه و امید نسل جوان که مشتاق ماندن در کشور و مشارکت در ساختن آینده آن هستند و بر فارغ‌التحصیلانی که امید به بازگشت به کشور دارند، اثر مخربی خواهد داشت. ما امضاکنندگان این نامه از شما مصرانه می‌خواهیم که با توجه به همه این موارد، موضوع پرونده یادشده را جهت بازنگری به دانشگاه عودت فرمایید. امیدواریم دانشگاه صنعتی شریف، بهترین تصمیمی را که متضمن ارتقای همه‌جانبه دانشگاه و مصالح عالی کشور باشد، اتخاذ کند.»

آمار خودکشی سال 1401 محرمانه است

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفته است: «آمار خودکشی در سال 1401 محرمانه است، اما می‌توانم بگویم که تعداد آنها بیشتر شده است. به‌طورکلی روند فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی، در کشور افزایشی است.» او ادامه داد: «در سال 96 شاخص خودکشی به‌ازای 100 هزار نفر جمعیت 5 /5 بود. سال 1400 اما این شاخص به 4 /7 به‌ازای 100 هزار نفر جمعیت رسید. این روند افزایشی دودرصدی در بازه پنج‌ساله، بسیار زیاد و نگران‌کننده است. این در حالی است که قبلاً این شاخص در بازه 10ساله 0 /2 بود.» چلک ادامه داد: «در سال 1400 حدود 28 درصد از فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی را زنان تشکیل می‌دادند.» با این حساب آمار فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی در مردان بیشتر است. او گفت: «میانگین خودکشی در کشور 4 /7 به‌ازای 100 هزار نفر است. نرخ خودکشی در استان ایلام 8 /17، کهگیلویه و بویراحمد 15، چهارمحال و بختیاری 8 /14، همدان 2 /13 و لرستان 2 /12 است. استان‌های شمال غرب که نرخ خودکشی بیشتری دارند، کم‌برخوردار هستند و این معنادار است.»

آخرین وضعیت مقصران مرکز نیلوفران آبی

رئیس کل دادگستری استان بوشهر، از صدور قرار جلب به دادرسی برای چهار نفر از مسوولان مرکز نگهداری از معلولان نیلوفران آبی به علت ضرب‌وشتم معلولان خبر داد. مهدی مهرانگیز درباره برخورد با مقصران پرونده ضرب‌وشتم معلولانی که در مرکز نیلوفران آبی نگهداری می‌شدند، گفت: «تاکنون برای چهار نفر از مسوولان مجموعه شامل مدیر موسسه، دو نفر از کارکنان و فرد نگهبانی که معلولان را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌داد، قرار جلب به دادرسی صادر شده است.» 14 مردادماه ویدئویی از کتک زدن کودکان معلول بهزیستی در مرکز نگهداری نیلوفران آبی بوشهر، در فضای ‌مجازی منتشر شد که باعث واکنش مردم شد. در پی انتشار این ویدئو، رئیس کل دادگستری استان بوشهر همراه دادستان مرکز استان، معاون دادستان و مدیرکل بهزیستی استان، از این مرکز بازدید و دستور بازداشت عامل ضرب‌وشتم معلولان را صادر کرد.

ورود دادستانی به موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان

معاون دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی، خواستار رسیدگی جدی و فوری به موضوع دریافت هزینه‌ها به روش‌های غیرقانونی و فرار مالیاتی از سوی برخی پزشکان و مراکز تصویربرداری شد. در پی دریافت گزارش‌های متعدد درباره وصول هزینه خدمات به روش‌های غیرقانونی از سوی برخی حرف و مشاغل، غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، به موضوع ورود کرده و در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی، خواستار برخورد جدی، بازدارنده و موثر با این موضوع شده است. در این نامه خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور آمده است: «گزارش‌های متعدد واصله و مشاهدات میدانی، حاکی است که برخی از مشاغل و حرف در بخش خصوصی به‌ویژه پزشکان، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، آموزشگاه‌های رانندگی و... برخلاف قوانین حاکم به‌خصوص ضوابط مقرر در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان (مصوب ۲۱ /۷ /۱۳۹۸) از شیوه‌های غیرقانونی برای وصول هزینه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند که این رفتار خلاف قانون و اخلاق، علاوه بر اینکه حسب مورد تخلف و جرم محسوب می‌شود و مستلزم تعقیب قانونی است؛ موجبات تضییع حقوق عامه و تحمیل زحمت به شهروندان را فراهم کرده است.»

کمبود ۲۰ هزار «ماما»

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به روند جذب حدود ۳۲۵۰ ماما در آزمون استخدامی جدید وزارت بهداشت، در عین‌ حال گفته است که طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که به صراحت اعلام کرده به‌ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک‌ ماما فعال باشد، برآورد کرده‌ایم حدود ۱۲ هزار ماما در بخش درمان و حدود هشت هزار ماما نیز برای بخش بهداشتی نیاز داریم. به گزارش ایسنا، شهلا خسروی ادامه داد: «در حال ‌حاضر حدود ۲۱ هزار ماما در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و حدود ۲۲ هزار ماما در بخش بهداشت ذیل برنامه پزشکی خانواده و نظام شبکه مشغول به‌کارند.» او در این‌باره گفت: «در آزمون استخدامی جدیدی که قرار است سبب جذب ۲۵ هزار نیرو در نظام سلامت شود، سهم مامایی حدوداً ۳۲۵۰ نفر است. تلاش زیادی برای جذب نیروی انسانی مامایی صورت گرفته و همچنان به‌خصوص برای رفع کمبودهای بخش درمان پیگیر هستیم؛‌ البته در این ‌زمینه سازمان امور اداری و استخدامی نیز لازم است همکاری لازم را داشته باشد. از طرفی چون نیروهای مامایی صرفاً خانم هستند، برای جذب و ماندگاری نیرو در مناطق محروم و کمتربرخوردار هم مشکلات خاص خود را داریم.»

شهریه ۲۵میلیونی بعضی سرویس‌های مدارس

محمود احمدزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، در پاسخ به سوالی درباره شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی که خارج از شهریه مصوب و تعیین‌شده از سوی این سازمان است که بعضاً به بالای ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد، گفته است که حتماً این مدارس در منطقه یک، دو و سه تهران است. برخی مدارس شهریه مصوب را دریافت می‌کنند اما علاوه بر فوق‌برنامه‌ها، هزینه‌هایی برای لباس مدرسه، غذا، میان‌وعده و... دریافت می‌کنند که اگر این ‌مبالغ را روی شهریه‌های مصوب بگذاریم، رقم شهریه بسیار زیاد می‌شود. برای مثال سال گذشته شهریه سرویس مدرسه‌ای ۲۵ میلیون تومان بود. او ادامه داد: «حال اگر هزینه‌های غذا، سرویس، میان‌وعده و... را کنار بگذاریم، باز هم ممکن است برخی مدارس غیردولتی بیشتر از آنچه ما برای شهریه مصوب کردیم، از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند که حتماً با این موارد برخورد می‌کنیم و برخورد هم کرده‌ایم.»

خبر خوب درباره یوزپلنگ

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به ذخیره‌سازی سلول‌های جنسی یوزپلنگ‌های تلف‌شده، گفته است که امکان کار در زمینه لقاح مصنوعی و تولید جنین یوزپلنگ در محیط آزمایشگاهی اکنون وجود دارد. بهرامعلی ظاهری در این‌باره گفت: «ذخیره‌سازی سلول‌های جنسی در شرایط و دمایی خاص انجام می‌شود و اکنون ایران به‌ همت متخصصان بومی کشور در این‌ زمینه موفق است. از تمام یوزپلنگ‌های تلف‌شده، ذخیره ژنتیک گرفته شد و با بررسی سلامت نمونه‌ها، بازیابی و ذخیره‌سازی دی‌ان‌ای و سلول جنسی ذخیره‌سازی انجام شد.» منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان، یکی از سه منطقه حفاظت‌شده ایران با مساحت یک ‌میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ آسیایی در ایران به‌شمار می‌رود. به گفته او، بخشی از منطقه توران یا خارتوران، یکی از سه منطقه حفاظت‌شده زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران، یعنی حدفاصل میاندشت-میامی در محور مواصلاتی اصلی تهران-مشهد قرار گرفته و این جاده بزرگ‌ترین قربانگاه یوز ایرانی محسوب می‌شود. از تمام یوزپلنگ‌های تلف‌شده در این محور، نمونه‌گیری شد تا در صورت امکان و سلامت نمونه ذخیره‌سازی ژنتیک انجام شود. طبق گزارش‌ها، طی ۱۲ سال گذشته ۱۰ قلاده یوزپلنگ در جاده‌های شرق استان سمنان ناشی از تصادف با خودروهای عبوری تلف شدند. 

♦♦♦

ایسنا: علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط ‌زیست گفته است که ۲۲ استان ایران تحت تاثیر پدیده گردوغبارند. او در این‌باره گفت: «این مساله می‌طلبد که ما همکاری‌های خود را با کشورهای همسایه در زمینه مقابله با گردوغبار افزایش دهیم و خوشبختانه نشست منطقه‌ای سال گذشته باعث ایجاد همگرایی خوبی میان کشورهای منطقه شد و در اجلاس امسال هم شاهد حضور مجدد این کشورها هستیم.»

ایلنا: براساس اعلام حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، 10 مدرسه عادی در هر استان برای حضور دانش‌آموزان استثنایی مکلف به متناسب‌سازی‌اند. در هر استان به‌صورت تکلیفی، باید حداقل ۱۰ مدرسه بزرگ عادی برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آماده‌سازی شود.

ایرنا: حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو از تصویب تسهیلات جدید ریالی برای حوزه دارو از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته خبر داد. 

ایلنا: مجید قربانی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، از آغاز فعالیت سامانه «غوام» به صورت سراسری در کشور خبر داد و گفت: تا این لحظه اطلاعات ۲۴ هزار و ۶۳۶ معتاد متجاهر از طریق تشخیص چهره با این سامانه به ثبت رسیده است.

مهر: ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، گفت: «حدود ۸۰ درصد تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸، زنان هستند؛ از میان آنها، گروهی هم خودشان مصرف‌کننده‌اند. این زنان در تماس با خط ملی اعتیاد، راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌کنند و از ابتدای امسال تاکنون، به‌طور میانگین ماهانه حدود ۲۵ هزار نفر با این سامانه تماس گرفته‌اند.»

ایسنا: داوود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، با اشاره به اعلام آغاز دوره جدید ثبت‌نام سهام عدالت نسبت به فرصت‌طلبی جدید شیادان مجازی در مورد ارسال پیامک ثبت‌نام و کلاهبرداری از متقاضیان هشدار داد.

ایرنا: علیرضا استقامتی، رئیس هیات‌مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت، گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به عارضه پیش‌دیابت مبتلا هستند و این بیماری نگران‌کننده و رو‌به افزایش است. بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش ‌از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند که این آمار پنج سال قبل حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور بود ولی این روند رو‌به افزایش است.

♦♦♦

 60 درصد تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده است

شرق نوشت: نوید نصر، دبیر انجمن نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران، با تاکید بر این مهم که عمر تجهیزات پزشکی در کشور تقریباً بیش از ۲۰ سال است، گفته است که بیش از ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی کشور به دلیل نبود یک سیستم نگهداری و تعمیرات بهینه و اصولی و وجود تحریم‌ها، قابل استفاده نیستند. وی در این‌باره گفت: «توجه نکردن به مقوله نگهداری و تعمیر بهینه تجهیزات پزشکی، به کاهش عملکرد این تجهیزات و در نتیجه کاهش درآمدهای بیمارستانی منجر می‌شود که در حال‌ حاضر با وجود تحریم‌ها و عدم امکان انتقال تکنولوژی و... بار سنگین مالی را به سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند.»

 

۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده‌اند

اعتماد نوشت: داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط ‌زیست، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری‌شده فرسوده و فاقد معاینه فنی‌اند، گفته است که با اجرای طرحی، موتورسیکلت‌های فرسوده را از رده خارج می‌کنیم. وی در این‌باره گفت: «براساس مطالعات انجام‌شده درباره آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران، ذرات معلق موجود در هوا کمتر از 5 /2 میکرون است و از این ‌میزان حدود ۶۰ درصد متعلق به منابع متحرک است، از میان آنها، خودروهای دیزلی، بیشترین سهم را دارند و حدود ۳۲ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.»

 

۱۸۰۰ مزاحمت تلفنی در اورژانس

ایسنا نوشت: محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران، از ثبت بیش از ۱۸۰۰ مورد مزاحمت تلفنی برای اورژانس تهران در هفته گذشته خبر داد. وی در این‌باره گفت:‌ از مجموع ماموریت‌های ثبت‌شده طی هفته گذشته، ۳۹۳۴ مورد حوادث ترافیکی بوده است. او درباره حوادث هفته گذشته (10 تا 17 شهریور) گفت: طی این مدت در مجموع 25 هزار و 323 ماموریت در مرکز ارتباطات 115 اورژانس استان تهران (دیسپچ) ثبت شد که در پی این ماموریت‌ها 5530 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و 19 هزار و 793 مورد نیز در محل از خدمات اورژانس استفاده کردند. 

 

افزایش سهم محروم‌ها از کنکور

هم‌میهن نوشت: براساس اعلام محسن زارعی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور موجب شد از میان 11 استان کمتر برخوردار که سهم آنها از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور کمتر از عدد یک و بین 25 /0 تا 75 /0 است، سهم هفت استان بیشتر شود. این نشان می‌دهد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در راستای برابری آموزشی عمل کرده است. وی گفت: برابری آموزش یعنی هر استان با توجه به جمعیت دانش‌آموزی خود چقدر از رتبه‌های برتر زیر ۳۰۰۰ کنکور را به خود اختصاص داده است؟ ما خط بُرش را برای سنجش این کار عدد یک قرار دادیم.