شناسه خبر : 45103 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از اخراج استاد تا نگرانی برای خبرنگار

بیمارستان‌های در معرض خطر تهران کدام هستند؟

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی در توئیتی نسبت به وضعیت سلامتی همسرش ابراز نگرانی کرده است. او با اعلام اینکه «نزدیک دو ماه است که پزشک زندان اوین، اعزام اورژانسی الهه محمدی را برای انجام سونوگرافی ثبت کرده»، نوشته است: «اما پس از اعزام، با وجود پنج‌بار هماهنگی خانواده با بیمارستان آپادانا و پزشک مربوطه، پزشک از ویزیت الهه خودداری کرد!». پارسایی همچنین از وضعیت نامناسب تلفن بند زنان زندان اوین -تنها سه‌ خط تلفن برای بیش از ۴۰ نفر زندانی- گلایه کرده و نوشته است: «ما ماه‌هاست که از چهارشنبه‌شب تا شنبه صبح به‌مدت ۶۰ ساعت از عزیزانمان بی‌خبریم. چرا بند زنان آخر هفته تلفن‌هایشان قطع است؟ زنان زندانی بند نسوان چه فرقی با سایر زندانیان دارند که آخر هفته‌ها از شنیدن صدای پدر، مادر، همسر و فرزندانشان باید محروم باشند؟ هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.»

شکایت از آلودگی صوتی

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم توجه ویژه به آلودگی صوتی در تهران به‌عنوان یکی از دغدغه‌های شهروندان تاکید کرد. به گزارش ایسنا، مهدی عباسی در این‌باره گفت: «درباره نظرات شهروندان در حوزه شهرسازی که از طریق سامانه ۱۳۷پلاس ظرف یک سال گذشته اعلام شده و مورد پایش قرار گرفته، موضوعاتی همچون آلودگی صوتی ناشی از ساخت‌وساز مسکونی، سدمعبر ساخت‌وساز مسکونی، ایمن‌سازی ساخت‌وساز و تخریب مسکونی، مورد شکایت و گله مردم بوده و ۵۱ درصد این پیام‌ها مربوط به آلودگی‌های صوتی بوده است.» او ادامه داد: «با توجه به اینکه در سال‌های گذشته این موارد به‌عنوان اولویت‌های شکایات و گلایه‌های مردم در صدر قرار گرفته، برای کاهش این موارد و نظام‌مندی فعالیت کارگاه‌های ساختمانی، در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغیه‌ای مرتبط با این موضوع صورت گرفته که نیاز است بار دیگر از شهرداری تهران درخواست کنم موارد این ابلاغیه را مدنظر ویژه قرار دهند.»

اخطار به دو بیمارستان

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران از اخطار ایمنی به دو بیمارستان تحت پوشش این دانشگاه خبر داده است. عبدالرضا پازوکی درباره ساخت بیمارستان جایگزین شهید مطهری گفت: «بیمارستان سوختگی شهید مطهری، مرکز ارجاعی کل کشور است و به همین دلیل مصوب کردیم بدون گرفتن مبلغی، بیماران سوخته را پذیرش کنند. باید بدانیم که تقریباً تمام ساختمان‌های درمانی وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، قدیمی و به درجاتی دچار مشکل بنا هستند و دو بیمارستان هم اخطار تخلیه دارند، اما ناچار هستیم به‌رغم این خطر، ارائه خدمات را ادامه دهیم. از همکارانم که در این مجموعه‌ها با وجود ریسک خطر خدمت می‌کنند، تشکر می‌کنم.» او ادامه داد: «بیمارستان سوختگی مطهری ازنظر شرایط فیزیکی، نامطلوب است و این در حالی است که شرایط کار با بیمار سوخته هم سخت است. بیمارستان‌های لولاگر و شهدای یافت‌آباد از مجموعه ما، کاملاً ناایمن اعلام شده است که برای بیمارستان شهدای یافت‌آباد، پروژه بیمارستان جایگزین را کلید زده‌ایم.»

دلایل مهاجرت دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه موضوع مهاجرت دلایل متعددی دارد، گفته است که باید درباره مساله هویت و حب به وطن کار شود. رضامراد صحرایی درباره اینکه پس از اعلام نتایج کنکور ویدئویی منتشر شد که نفرات برتر اعلام کردند حتماً به مهاجرت خارج از کشور فکر می‌کنند که برای وضعیت آموزش‌وپرورش کشور ناراحت‌کننده است و سوال اینجاست که چه تدابیری باید اندیشیده شود که افراد نخبه برای ماندن در کشور رغبت داشته باشند، گفت: «موضوع مهاجرت دلایل متعددی دارد بالاخره آن کسی که رتبه برتر کنکور را آورده است یعنی اینکه خوب درس خوانده و مدرسه‌اش عموماً مدرسه خوبی بوده است و دلیل تصمیمش برای مهاجرت لااقل می‌تواند آموزش‌وپرورش نباشد و دلیلش چیز دیگری است.» وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «یعنی دانش‌آموزان نمی‌آیند مدرسه که درس‌ها را دریافت کنند، عموماً حتی از مدرسه بی‌نیاز می‌شوند و می‌خواهند کلاس کنکور بروند. یکی از دلایل ضریب تحصیل قطعی همین بود که دانش‌آموز به مدرسه بیاید.» صحرایی گفت: «هنگامی که دانش‌آموز به مدرسه می‌رود، در معرض تربیت و برنامه درسی ملی قرار می‌گیرد و همین اینها هستند که هویت، حب به وطن، عشق به سرزمین و خانواده را در او تقویت می‌کنند که ما این اهداف را دنبال کرده‌ایم اما برای موفقیت در این راه باید دست ‌به ‌دست هم دهیم.»

فرزندخواندگی ۴۰۰ کودک بیمار

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی، از پذیرش ۴۰۰ کودک بی‌سرپرست دارای نیازهای ویژه به فرزندخواندگی خبر داد. او درباره نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست و فرآیند فرزندخواندگی گفت: «در حال‌ حاضر حدود ۱۰ هزار کودک فاقد سرپرست موثر، در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند این در حالی است که حدود ۹ هزار خانوار در سال ۱۴۰۱ متقاضی سرپرستی فرزند بودند که فرآیند فرزندخواندگی را طی می‌کنند.» او ادامه داد: «از میان هزار کودک نیازمند درمان که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، در دو سال اخیر ۴۰۰ کودک از سوی خانواده‌های متقاضی به فرزندخواندگی پذیرفته شدند.» به گفته معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور، برای متقاضیان سرپرستی کودکان دارای شرایط پیگیری درمان یا دارای معلولیت در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی، علاوه بر سامانه فرزندخواندگی، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۱۱ نیز امکان ثبت اولیه اطلاعات را دارد.

160 هزار کودک بازمانده از تحصیل

بنابر اعلام معاون ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش، در حالی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ساله ایرانی بازمانده از تحصیل هستند که شرایط خاصی ندارند و وضعیت آنها برای تحصیل معمولی است. به گزارش ایسنا، معصومه نجفی‌پازوکی با بیان اینکه درباره بازماندگان از تحصیل سه ‌فاز شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموز مهم است، گفت: «تا سال گذشته کار دقیقی روی شناسایی بازماندگان از تحصیل به‌منظور احصای اسامی و تعداد و محل سکونت آنها انجام نشده بود.» او ادامه داد: «اسامی افراد بین شش تا ۱۱ سال را از ثبت‌احوال گرفتیم و آمار ثبت‌احوال را با سامانه دانش‌آموزی سیدا مقایسه کردیم. در واقع آماری که در ثبت‌احوال وجود داشت اما در سامانه سیدا ثبت نشده بود، آمار بازمانده از تحصیل محسوب می‌شد که همان رقم ۲۰۴ هزار نفر بود. درواقع این ۲۰۴ هزار نفر در سن مدرسه بودند اما در مدارس ثبت‌نام نکرده بودند.»

افزایش ۴۵درصدی نرخ سرویس مدارس

اعضای شورای شهر تهران افزایش ۴۵درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را تصویب کردند. جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه یک هفته قبل لایحه نرخ سرویس مدرسه به ما داده شد، گفت: «کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ سرویس مدرسه را بررسی کرده و به شهرداری پیشنهاد داده که ۵۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند.» او در ادامه با بیان اینکه افزایش نرخ نمی‌تواند بیشتر از نرخ تورم باشد، گفت: «ما این پیشنهاد افزایش نرخ را به ۴۵ درصد کاهش دادیم اما این مبلغ تابع مسافت، وضعیت ترافیک منطقه، شیب‌دار بودن سطح منطقه و... است و دقت داشته باشید این نرخ‌بندی‌ها براساس منطقه‌بندی آموزش‌وپرورش انجام شده است.» تشکری‌هاشمی گفت، حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است.

حذف 400 قلم دارو

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور گفته است که ۴۰۰ قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده‌اند. محمد اسدی درباره موارد تحت پوشش اقلام دارویی در بیمه‌های پایه گفت: «400 قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. داروهایی که از شمول فهرست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین‌ها و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و بازنشسته بدون این داروها نمی‌تواند زنده بماند و سرپا باشد و این داروها تنها برای جوانان جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده است. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است. ما به شورای عالی بیمه‌ نامه فرستاده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج‌شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است.» رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور گفته است بالای ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل و پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند و ما بازنشستگانی داریم که یک‌سوم پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کنند و بازنشستگان تامین اجتماعی از سایر صندوق‌ها بیشتر در رنج هستند.

اخراج یک استاد از دانشگاه شریف

در ادامه موج اخراج و تعلیق استادان دانشگاه، خبر رسید که علی شریفی‌زارچی، استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف از دانشگاه اخراج شده است. او در حساب توئیتری‌اش این خبر را منتشر کرد و نوشت: «سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی / ما را ز سر بریده می‌ترسانی / ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم / در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم... امروز نامه اخراج من از دانشگاه شریف دریافت شد.» علی شریفی‌زارچی، دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای بیوانفورماتیک از دانشگاه تهران است. او که عضو هیات‌علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است، در جریان اعتراضات 1401 از سوی نهادهای امنیتی احضار شده بود. او پیش‌ از این هم از جذب 15 هزار عضو هیات‌علمی همسو به صورت سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها خبر داده و نوشته بود: «در گروه‌های دانشگاهی، سندی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت رئیسی مخفیانه فرآیند جذب ۱۵ هزار عضو هیات‌علمی همسو را به‌صورت سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده.» 

♦♦♦

ایسنا: در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی شهرها در نیمه دی‌ماه سال گذشته ۵۶۹ دستگاه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌های خراسان رضوی تحویل داده شد و در بهمن‌ماه همین سال نیز بهره‌برداری از خط ۲ متروی شیراز محقق شد.

ایرنا: شهرداری اعلام کرد طرح «صندوق سبز» پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کاهش تدریجی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در شهرداری تهران در شش میدان میوه و تره‌بار و پنج فروشگاه شهروند در پنج پهنه شهر تهران به‌صورت آزمایشی اجرا شد.

مهر: موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو (EPIC) اعلام کرد: افزایش آلودگی هوا می‌تواند امید به زندگی را در جنوب آسیا، یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان بیش از پنج سال کاهش دهد.

تسنیم: سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه لوله انتقال نفتی که آسیب دیده بود، کاملاً بسته شده است، گفت: هیچ میعاناتی با این لوله منتقل نمی‌شود و لکه‌ها در حال پاکسازی است.

فارس: سیدعلی کاظمی، دبیر مرجع ملی حقوق کودک، از فعال شدن کمیته فضای مجازی در مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاه‌ها خبر داد.

ایسنا: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، در مورد معاینه فنی سرویس مدارس با بیان اینکه مکاتبه‌ای با آموزش و پرورش در این زمینه انجام شده است، گفت: در این نامه ضمن ارائه فهرست مراکز معاینه فنی ویژه سرویس مدارس از آنها درخواست کردیم که فهرست سرویس مدارس خود را جهت برنامه‌ریزی معاینه فنی این خودروها ارائه کنند که هنوز این مهم محقق نشده است.

فارس: سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با بیان اینکه اطلاعات سلامت بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ذیل پرونده الکترونیک‌سلامت موجود است، گفت: با توجه به گسترش نسخه‌نویسی الکترونیک باید امکان نسخه‌نویسی و ویزیت از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد.

ایلنا:‌ محمد غلام‌نژاد، سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران، ارائه خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری، پوشش هزینه‌های ۱۰۷ بیماری خاص و صعب‌العلاج، تایید آنلاین دارو در داروخانه‌ها ظرف ۳۰ دقیقه، دارورسانی درب منزل بیماران ام‌اس و سایر اقدامات این سازمان بیمه‌گر را تشریح کرد.

♦♦♦

احتمال تعطیلی شنبه‌ها

هم‌میهن نوشت: حسین محمدصالحی‌دارانی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، به‌نقل از یک نماینده مجلس از احتمال تصویب تعطیلی شنبه‌ها خبر داد. او درباره طرح تعطیلی شنبه‌ها که در مجلس مطرح شده است، گفت: «مدتی است که این پیشنهاد در کمیسیون شوراها مطرح شده و اخیراً نیز رای‌گیری در این‌باره صورت گرفته که تعدادی از نمایندگان با تعطیلی روز شنبه مخالف بودند.» صالحی‌دارانی ادامه داد: «در کلیت، رویه این پیشنهاد و طرح تعطیلی شنبه‌ها روشن و مثبت است.»

 

آتش‌سوزی ۲۵هکتاری در تهران

شرق نوشت:‌ فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان تهران، از وقوع آتش‌سوزی در ۲۵ هکتار از اراضی چهارگانه استان تهران طی امسال خبر داد و گفت: «آمار آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه استان تهران از سال 13۹۸ کاهش چشمگیری پیدا کرده است. علت آن در کنار کم‌بارشی و عدم رشد پوشش گیاهی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق مستعد حریق است. در حالی از «ابتدای امسال تا پایان مردادماه» ۲۵ هکتار از اراضی مناطق چهارگانه تهران دچار آتش‌سوزی شدند که این آمار برای سال ۱۴۰۱، ۱۵ هکتار بود.» 

 

 دود آتش‌سوزی در هورالعظیم

ایسنا نوشت: عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان درباره وضعیت تامین حق‌آبه تالاب‌ها به‌ویژه تالاب هورالعظیم گفت: «براساس مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، میزان حق‌آبه تالاب‌ها در سه سناریوی ترسالی، خشکسالی و نرمال مشخص شده است که به تصویب سازمان حفاظت محیط ‌زیست و وزارت نیرو رسیده و وزارت نیرو ملزم به تامین این میزان حق‌آبه تالاب‌ها شده است. متاسفانه امسال آورد آب در حوضه کرخه پایین است و مقداری ما را نگران کرده، زیرا میزان آبی که باید به تالاب می‌رسید، حداقل بوده و آب مورد نیاز وارد تالاب هورالعظیم نشده است.»

 

مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع

اعتماد نوشت: علیرضا یاری‌مقدم، مسوول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اشاره به مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما گفته است که احتمالاً امسال پنج تا ۱۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما اضافه شود. وی در مورد ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در این باره گفت: «امسال شیوه‌نامه جدید ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع این‌گونه است که دانش‌آموزان، چه افرادی که سال گذشته در ایران تحصیل کرده‌اند و چه افرادی که جدیدالورود هستند، در ابتدا باید در سامانه سازمان ملی مهاجرت ثبت‌نام کنند. »