شناسه خبر : 44744 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش سن بازنشستگی

تغییر اجباری نام، یک شاخص اجتماعی است؟

ردپای تغییر نام یا استفاده از نام مستعار برای دور زدن اجبار برای تعیین نام را که در قوانین ثبت‌احوال وجود دارد، می‌شود در جاهای مختلفی دید. اجباری که از نظر اردشیر گراوند، جامعه‌شناس، دخالت در خصوصی‌ترین تصمیمات در ساحت یک خانواده است. گراوند در گفت‌وگو با «اعتماد» تطور یا تغییر و تحول نام‌ها را یک شاخص اجتماعی می‌داند: «در جامعه‌شناسی تطور و تغییر و تحول الگوی نامگذاری شاخصی است برای اینکه حکومت خودش را با نظامات اجتماعی تنظیم کند یا از این طریق نظامات اجتماعی را تشخیص بدهد.» از نظر او تطور و تغییر فرهنگ در نامگذاری فرزندان دماسنجی از نوع نگاه مردم به الگوی حکمرانی است. آن‌طور که این جامعه‌شناس می‌گوید پیگیری این تغییرات که هرسال با فراوانی بالا اتفاق می‌افتد، می‌تواند به نوعی یک پژوهش بی‌هزینه و ساده باشد از نگاه مردم به حاکمیت و قوانینی که می‌گذارد: «مداخله در نوع نامگذاری در واقع از دست دادن فرصت عظیم یک پژوهش بزرگ و بی‌هزینه است تا از این طریق حاکمان بفهمند که نگاه مردم به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی چیست.» او از نسل متولدین دهه 60 می‌گوید که در تعارض با نام خود قرار می‌گیرند و از اطرافیانشان می‌خواهند آنها را به نام دیگری خطاب کنند. مطمئنم شما هم اگر تا امروز دست به چنین کاری نزده‌اید و از نام خود راضی بوده‌اید لااقل در اطراف خود با این تجربه روبه‌رو شده‌اید حتی اگر دهه‌شصتی نباشید. گراوند با اشاره به سیاست‌های دستوری که در اقتصاد و سیاست و فرهنگ می‌شود مصداق‌های بی‌شماری از آنها را برشمرد، نامگذاری دستوری را عجیب‌ترین نوع این سیاست‌های دستوری می‌داند: «ما در دوره انقلاب شرایط خاصی داشتیم؛ دوره انقلابی‌گری بود و مردم روحیه متفاوتی داشتند، اما بعد از 40 سال دیگر باید به دوره عقلانیتی رسیده باشیم که به مردمی که خودمان تربیت کردیم، اجازه بدهیم و ببینیم چه نامی انتخاب می‌کنند.» او با ریشه‌یابی شاخص‌های کلانی که باعث شکل‌گیری جامعه ایران شده از وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی مثال می‌آورد که نقش مهمی در ساختارهای فرهنگی جامعه داشتند: «در میان سیاست‌هایی که حاکمان در قالب‌های مختلف برای تربیت کودکان گذاشتند، بچه‌هایی تربیت کردیم که یکسری ویژگی‌هایی دارند که برخلاف آن چیزی است که حاکمیت انتظار داشت، اما باز هم برای آنها محدودیت می‌گذاریم. در حالی که یک‌بار از خودمان نمی‌پرسیم که چرا این‌طور شد. سیاستگذاران هیچ وقت نمی‌پرسند خودمان چه کردیم و دائم می‌پرسند مردم چه کار می‌کنند.» او معتقد است سیاست‌های نامگذاری کودکان در کشور نتیجه یک نظام مطالعاتی و پژوهشی نیست، بلکه حاصل تصمیمات شخصی است؛ تصمیماتی که از نظر او نتیجه‌ای جز شکاف بیشتر میان مردم و حاکمیت ندارد.

رویای تراموا

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، می‌خواهد تا ۱۸ ماه دیگر، تراموا به پایتخت بیاورد. وسیله‌نقلیه‌ای که قبلاً هم درباره حضورش در تهران حرف‌وحدیث زیاد بود. هم‌میهن نوشت زاکانی 12 تیرماه، در آخرین نشست خبری‌اش که با موضوع حمل‌ونقل برگزار شد، خبر داد که تراموا، در خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا میدان آزادی، به‌طول ۱۸ کیلومتر راه‌اندازی می‌شود. شهردار تهران گفته است که مطالعاتی در این‌باره انجام شده و به احتمال زیاد، در هفته‌های آینده تفاهم‌نامه در این زمینه بسته می‌شود، آن هم با هزینه‌کرد احتمالی 200 میلیون یورو. مطالعاتی که شهردار از آن صحبت می‌کند اما هنوز به کمیسیون حمل‌ونقل شورای‌ شهر تهران که کمیسیون تخصصی در این زمینه است، نرسیده: «مطالعات تکمیل شده و بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشته‌ایم. هنوز مطالعات را به کمیسیون تخصصی شورا نداده‌ایم اما این کار انجام می‌شود.» مهدی چمران، رئیس شورای ‌شهر تهران، در جلسه شورا که یک روز بعد از نشست خبری شهردار برگزار شد، گفت خلاف صحبت‌های شهردار به این زودی‌ها خبری از تراموا نیست و فقط درصورتی‌که احداث تراموا در شورای‌شهر تصویب شود، عملیات اجرای آن هم آغاز می‌شود. اما آیا تراموا می‌تواند از بار ترافیکی بکاهد و شهروندانی را که این روزها از وضعیت حمل‌ونقل عمومی فرسوده به ستوه آمده‌اند به استفاده از تراموا ترغیب کند؟

پیشنهاد افزایش «سن بازنشستگی»

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تدوین سند راهبردی چهارساله صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر برنامه‌های توسعه کشوری و پیشنهاد رسیدن سن بازنشستگی به ۵۷ سال تا پایان برنامه هفتم خبر داد. به گزارش ایسنا، نعمت‌الله ترکی افزود: «یکی از ناترازی‌های امروز صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی است. حداقل سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است. ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و میانگین سن بازنشستگی ما الان حدوداً ۴۸ سال است.» ترکی، اصلاح شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور را دیگر چالش این صندوق معرفی کرد و افزود: «تعدد این آمار خود چالشی برای نظام بیمه‌ای است. باید بازنگری برای مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشیم که طبق آن برخی با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند. تغییر روش محاسبه مستمری بازنشستگان نیز از دیگر چالش‌های ماست.»

تمرکز سالمندان در سه منطقه تهران

بنا بر اعلام مدیر اداره سلامت اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران، برخی مناطق تهران به نسبت جمعیت خود بالاترین تعداد سالمند را در خود جای داده‌اند. براین اساس، مناطق ۳ و ۱ و ۶ بیشترین و مناطق ۲۲ و ۲۱ و ۱۹ کمترین تعداد سالمند را به نسبت جمعیت در میان مناطق ۲۲گانه پایتخت به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش ایسنا، محیا شعیبی گفت: «کانون‌های سالمندی در سرای محله‌ها به سالمندان در گروه سنی ۶۵ سال خدمات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد نیاز آنان را ارائه می‌کنند. کانون سالمندان در مناطق ۶، ۱۴ و ۹ بیشترین و در مناطق ۲۰، ۱۱ و ۱۰ کمترین تعداد عضو را دارند.» به گفته او، سالانه دست‌کم ۱۰ درصد به جمعیت استفاده‌کننده از خدمات کانون‌های سالمندی در سرای محله‌ها افزوده می‌شود که این موضوع از رشد جمعیت سالمندی در پایتخت حکایت دارد.

شرایط ناپایدار «ارس»

پلنگ ایرانی ۱۱ساله موجود در باغ‌وحش مشهد با نام ارس که نخستین‌بار در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید، زنده‌گیری شد، این روزها به‌دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد. محمد عرفانی، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، گفت: «ارس، پلنگ ایرانی ۱۱ساله موجود در باغ‌وحش مشهد که نخستین‌بار در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید، زنده‌گیری شد، این روزها به‌دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد.» او ادامه داد: «در سال ۱۳۹۷ برابر اعلام متخصصان دانشگاه فردوسی و بر اساس مستندات آزمایشگاهی و پاراکلینیک (به‌ویژه ام.آر.آی مغز و پی.سی.آر نمونه‌های گرفته‌شده از بیمار)، بیماری قطعی ارس، ابتلای شدید به دیستمپر سگ‌سانان (CDV) اعلام شد. به گفته همین متخصصان در سال‌های گذشته به‌دلیل شرایط خوب نگهداری این‌ گونه ارزشمند، امکان بقا برای این ‌گونه به‌وجود آمد، ولی در حال حاضر بیماری مذکور که پیشرونده و غیرقابل برگشت تشخیص داده شده بود، با وجود کنترل و حمایت‌های درمانی انجام‌شده، وضعیت این‌ گونه را در شرایط ناپایداری قرار داده است.»

علاج «فرونشست» اصفهان

اطلاعات حاصل از پایش‌های زمین‌شناسی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نشان داد که ۱۰ هزار کیلومترمربع از مساحت استان اصفهان درگیر فرونشست است و از این لحاظ استان اصفهان رکورددار بیشترین مساحت درگیری با فرونشست زمین است؛ به عقیده کارشناسان جریان مداوم زاینده‌رود از سراب تا پایاب، مهم‌ترین و شاید تنها درمان اصلی این غده سرطانی پرخطر برای تمدن نصف جهان است. کوروش شیرانی، عضو هیات‌ علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، در این‌باره گفت: «حتی اگر علت نشت ‌آب را انحلال و آب‌بردگی رسوبات بدانیم، شروع این نشت ناشی از فرونشست زمین بوده است؛ ثابت شده که آبرفت دشت اصفهان خصوصاً در منطقه شهری به‌شدت تحت ‌تاثیر تغذیه یا تخلیه سفره آب زیرزمینی این آبرفت و درحقیقت تحت ‌تاثیر وجود یا نبود جریان آب در رودخانه زاینده‌رود است.»

دانشگاه در تسخیر پولدارها

۸۰ درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور، دانش‌آموز مدارس غیردولتی و دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ جامعه‌اند. منصور کبکانیان، استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آمار و اطلاعات جالبی از قبولی‌های کنکور ارائه کرد. در روزهایی که آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها تمام شده و داوطلبان منتظر اعلام نتایج هستند، آمار و اطلاعات جالبی از قبولی‌های کنکور اعلام شده است. او دراین‌باره این اطلاعات را داد: «سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌های زیر سه هزار کنکور: دهک‌های اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار): دو درصد؛ دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد؛ دهک اول (ضعیف‌ترین): 2 /0 درصد؛ دهک دهم (ثروتمندترین): ۴۸ درصد؛ مدارس دولتی: 3 /2 درصد؛ مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد. در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی: دهک اول: 3 /1 درصد و دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد.»

ابتلای 28 نفر به تب کریمه کنگو

مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سه نفر فوت کردند، بنابراین انتظار می‌رود هموطنان نکات بهداشتی را رعایت کنند. به گزارش برنا، امین اسدی، مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، اعلام کرد: «براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متاسفانه سه نفر فوت کردند، بنابراین انتظار می‌رود هموطنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.» او گفت: «با توجه به اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو (مشترک بین انسان و دام) در کشور مهیا شده است، اما رعایت اصول بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» اسدی ادامه داد: «ویروس در برابر حرارت حساس است بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می‌شود. تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.»

♦♦♦

ایسنا: رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری مرد تبعه یکی از کشورهای همسایه که دختر ۱۹ساله‌اش را در جنوب تهران به قتل رسانده بود، خبر داد.

ایرنا: حمدحسین سلطانی‌فر، رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره، اظهارات وزیر جهانگردی مصر درباره سفر اولین گروه از گردشگران ایرانی از تهران به مصر را تایید کرد.

ایلنا: ابراهیم پورفرج، رئیس هیات جامعه تورگردانان ایران، از مذاکره با حدود ۵۰ کشور برای برگزاری گردهمایی توراپراتورهای جهان در ایران خبر داد و گفت:‌ اگر بی‌تفاوت باشیم ایران از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شود. باید تلاش کنیم بازار ایران را برگردانیم.

تسنیم: سردار مجید کریمی، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا، از استرداد متهم به کلاهبرداری ۱۰۰ میلیاردریالی به کشور خبر داد.

فارس: رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه در فضای مجازی شاهد یک ولنگاری هستیم و تاکنون پروتکلی برای حضور معلمان در فضای مجازی تدوین نشده است که به زودی اقداماتی را در این زمینه صورت خواهیم داد.

مهر: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفت: اگر هیات دولت تصویب کند، بر عهده من خواهد بود که به عنوان دستیار رئیس‌جمهور در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته باشم.

ایسنا: نقش برجسته ساسانی که سال ۶۸ از ایران ربوده شده بود، 19 تیرماه در موزه ملی ایران رونمایی شد. این اثر قرار است پس از نمایش در موزه ملی، به موزه دوران اسلامی انتقال پیدا کند.

فارس: محمد سجادی، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی، گفته است که یک شهربازی در مشهد پلمب شده بود که به دلیل فک پلمب خودسرانه، برای متخلف پرونده قضایی تشکیل شد.

ایلنا: پیام معینی، مدیر گروه مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، گفته است که طرح تاثیر پارامترهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و... بر حوادث ترافیکی در حال مطالعه است.

ایسنا: محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، درباره افت نمرات در امتحان نهایی خردادماه امسال گفته است که می‌توان گفت نمرات دانش‌آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها پایین بود و افت داشت.

♦♦♦

آوارگی دختران تیزهوش

شرق نوشت: با شروع آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس استعدادهای درخشان، وزارت آموزش و پرورش بدون کار کارشناسی و جانمایی برای هزار دانش‌آموز دختر، یک‌شبه تصمیم گرفته است دانشجویان جدید دانشگاه فرهنگیان را در مدرسه موقوفی فرزانگان ۴ واقع در یک شهرک نظامی و سازمانی مستقر کند. این تصمیم که در آستانه نزدیک شدن به سال جدید تحصیلی اتخاذ شده، باعث نگرانی خانواده‌ها شده است به‌طوری که خانواده‌های دانش‌آموزان در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش و مسوولان، خواستار توقف فوری این دستور شده‌اند و از عواقب و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

ادامه فنس‌کشی در پتروشیمی میانکاله

هم‌میهن نوشت: ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آخرین وضعیت پروژه پتروشیمی میانکاله گفته است که گزارش‌های میدانی دال بر ادامه فنس‌کشی زمین محل احداث پروژه است که مصداق شروع عملیات اجرایی است. وی گفت: براساس آخرین اطلاعات واصله از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، پیگیری‌های قضایی و حقوقی به‌صورت رسمی در سطح دادستانی شهرستان بهشهر و دادستانی استان مازندران آغاز شده است که امیدواریم در اسرع وقت رسیدگی و ضمن توقف عملیات اجرایی از هرگونه تخریب بیشتر و غیرقابل جبران جلوگیری به‌عمل آید.

 

ماجرای خشک شدن بخشی از هورالعظیم

ایرنا نوشت: عادل مولا، معاون محیط ‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان خوزستان، گفت: «مهم‌ترین عاملی که باعث شده است تالاب هورالعظیم وضعیت نامناسب امروز را داشته باشد، کشت غیرمجاز محصولات آب‌بر در بالادست حوضه آبریز کرخه در سال آبی جاری بوده است که در این میان، کشت شلتوک (برنج) بسیار بیشتر از سایر محصولات آب‌بر به منابع آبی استان ضرر می‌زند.» هم‌اکنون میزان موجودی آب در تالاب هورالعظیم کمتر از ۴۵ درصد است. در سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲) شاهد کشاورزی‌های خارج از الگوی کشت و برداشت‌های غیرمجاز آب در بالادست بوده‌ایم.

 

تبخیر یک متر از منابع آب تهران

اعتماد نوشت: براساس اطلاعات ایستگاه هواشناسی تهران در سه‌ ماه نخست امسال میزان تبخیر حدود هزار میلی‌متر بوده است، این یعنی یک متر از منابع آب پایتخت تبخیر شده است. داده‌های ایستگاه هواشناسی تهران نشان می‌دهد که در سه‌ ماه نخست امسال میزان تبخیر حدود هزار میلی‌متر بوده است، این یعنی یک متر از منابع آب پایتخت تبخیر شده است. این در حالی است که در این مدت تنها ۳۵ میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی تهران باریده است. براساس جدیدترین داده‌های شاخص SPEI مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، ۱۰۰ درصد مساحت پایتخت درگیر درجات مختلف خشکسالی است.