شناسه خبر : 44331 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماجرای اکباتان

معضل کمبود شیرخشک حل خواهد شد؟

روزنامه هم‌میهن در گزارش میدانی از آخرین وضعیت کافه‌های یک شهرک چهار روز پس از تخریب محوطه بیرونی آنها به‌وسیله شهرداری و نیروی انتظامی خبر داد. تمام اهالی محل صدای مهیبی را که ساعت 6 صبح روز یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه از محوطه کوچک بازارچه اکباتان بلند شد، شنیده بودند؛ صدایی که آنها را وحشت‌زده به سمت پنجره‌ها کشانده بود. چشمان خواب‌زده‌شان آن حجم از آدم و ماشین و جرثقیل و دستگاه برش در فضایی کوچک را باور نمی‌کرد. ماشین‌های سنگین برای تخریب آمده بودند؛ تخریبی که خبرش بمبی شد و در شبکه‌های اجتماعی ترکید. چهار روز بعد از این اتفاق، حالا دیگر همه می‌دانند صاحبان کافه‌های بازارچه شهرک اکباتان که در دل بلوک‌های 15 و 16 شهرک قرار گرفته‌اند، چه روز سختی را گذرانده‌اند و حالا سه روز پس از تخریب، صبح سه‌شنبه با جمعی از مشتریان مواجه شدند که برای کمک و حمایت آمده بودند. دو روز قبلش هم افراد زیادی آمده بودند، برخی شیرینی دستشان بود و گروهی دسته‌گل. تعدادی هم از کافه‌داران خواسته بودند شماره کارت بانکی بدهند تا بتوانند کمک مالی کنند. آقای چناری، فلاح و فراهانی و آشپز و قلیان‌زن که صبح روز یکشنبه شاهدان عینی تخریب‌ها بودند، می‌گویند که مردم از آنها خواسته‌اند همچنان فعالیتشان را ادامه دهند، حتی بدون میز و صندلی. سازه‌ها تخریب شده؛ سازه‌هایی که در محوطه بیرونی کافه‌ها بودند. شهرداری می‌گوید اینها مشاعات بودند و کافه‌داران می‌گویند هیات‌مدیره بازارچه اعتراضی به این سازه‌ها نداشته است. همان روز تخریب، شهرداری منطقه 5 اعلام کرد که این کافه‌ها غیرمجاز بودند، دستور تخریب از مقام قضایی گرفته شده و آن روز، عوامل شهرداری ناحیه 6 منطقه 5 با همراهی عوامل یگان حفاظت و کلانتری 135 آزادی این هفت، هشت کافه غیرمجاز در مشاعات بازارچه شهرک اکباتان را تخریب کردند. این خبری بود که به‌نقل از روح‌الله حیدرزاده، شهردار ناحیه 6 منطقه 5 شهرداری اعلام شد. او گفته که این اقدام بر اساس حکم دادستانی و با توجه به درخواست‌های مکرر اهالی و ساکنان بلوک‌های اطراف بازارچه و هیات‌مدیره مرکزی شهرک اکباتان صورت گرفته است. شهرداری ناحیه 6 اعلام کرده که این سازه‌ها هشت سال پیش به‌صورت غیرفنی و غیرمجاز بدون رعایت موارد فنی و ایمنی ساخته شده‌اند و ریسک بالایی داشتند و در کنار آن هم آلودگی صوتی و محیطی ایجاد کرده بودند. در همان خبر، اسامی کافه‌ها یعنی کافه کارون، مازو، طهرون، دوراک، رادین، خط سیاه، گودار و بنتی هم اعلام شده است. کافه‌داران اما در پاسخ به این اعلام شهرداری به هم‌میهن می‌گویند که اگر سازه ناایمن بود چرا نتوانستند با دستگاه برش آن را تخریب کنند؟ چرا برای تخریب از جرثقیل کمک گرفتند؟ چرا دو، سه ساعت طول کشید تا توانستند یک سازه را خراب کنند؟ هر یک از این سازه‌ها نزدیک به 100 میلیون تومان هزینه برده است، در سال‌های قبل این همه طوفان در تهران آمده، درخت از ریشه درآمده اما این سازه‌ها تکان نخورده‌اند؛ چطور ناایمن می‌شوند؟ کافه‌داران این اقدام شهرداری را در واکنش به اتفاقاتی می‌دانند که طی هفت، هشت ماه گذشته در شهرک اکباتان در قالب اعتراضات رقم خورد: «می‌خواستند با این کار گوش اکباتانی‌ها را بپیچانند.»

هشدار درباره آمپول نوروبیون

عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفته است که مصرف آمپول نوروبیون که طی سال‌های اخیر رواج غیرقابل تصوری پیدا کرده، می‌تواند به عارضه کبد چرب غیرالکلی و در نهایت نارسایی کبدی منجر شود. فرناز مشیری دراین‌باره به ایسنا گفت: «برخی ویتامین‌های پیچیده در میان خانواده «B» نیز بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارند و برخلاف سایر ویتامین‌های محلول در آب، کبد می‌تواند ویتامین «B12» را همانند ویتامین‌های محلول در چربی برای استفاده‌های بعدی خود تا چندین سال ذخیره کند.» او ادامه داد: «به‌طورکلی ویتامین‌های پیچیده گروه «B» برای حفظ سلامت بدن ضروری است، بااین‌حال، مانند ویتامین‌های محلول در چربی، چنانچه بیش‌ازحد نیاز از ویتامین‌های خاص گروه «B» مصرف کنیم، احتمالاً با آسیب‌های کبدی در آینده روبه‌رو خواهیم شد.»

رمزنگاری سوالات امتحانات نهایی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش از رمزنگاری سوالات امتحان نهایی خبر داد و گفت: «افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری ‌شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.» به گزارش ایسنا، محسن زارعی در نشستی خبری گفت: «امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به‌ هیچ ‌عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به‌هیچ‌عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.» او ادامه داد: «طبق مصوبات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ به‌صورت ۴۰ درصد قطعی و سال آینده ۵۰ درصد بوده و تا سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.»

دو هزار ویزای کارآفرینی

آمارهای افزایش مهاجرت متخصصان و کارآفرین‌ها از سال گذشته، یکی‌یکی از راه می‌رسند. آمارهای رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد در سال گذشته دو هزار ویزای کارآفرینی برای ایرانی‌ها صادر شده است، آمارهای نظرسنجی‌های «ایران تلنت» که وب‌سایت کاریابی و استخدام است، نشان می‌دهد نیمی از متخصصان میل به مهاجرت دارند، یعنی از هر چهار نفر، دو نفر. به گزارش هم‌میهن،‌ در هشت ماه گذشته، هشدار درباره افزایش میل و اقدام به مهاجرت در میان ایرانی‌ها افزایش یافته است. این را کسانی که در نشست «فرار استارت‌آپ‌ها از فیلترینگ» در فروم حکمرانی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ شرکت کردند، تایید می‌کنند. دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بخش گفت‌وگومحور این نمایشگاه هر سال با نشست‌هایی درباره موضوعات مهم مرتبط با کسب‌وکارهای دیجیتال کشور برگزار می‌شود. فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال کشور، در قالب «فروم حکمرانی» درباره مهاجرت و فیلترینگ گفت‌وگو کردند. خام‌فروشی منابع انسانی (مهاجرت بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی)، فیلترینگ و آسیب‌هایی که اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور به‌واسطه آن متحمل می‌شود، وضعیت خطرناک امنیت حساب‌های کاربری افراد و سازمان‌ها با فیلترینگ، از مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست مطرح شد. تیمور ستارزاده، کارآفرین، آسیه حاتمی، مدیرعامل ایران‌تلنت و سعید سوزنگر، کارشناس امنیت به همراه ابولفضل رجبی، روزنامه‌نگار حوزه فناوری در این پنل حضور داشتند. پیش از این گفت‌وگو اشکان فراهانی، پژوهشگر ارشد رصدخانه مهاجرت ایران، از آخرین وضعیت مهاجرت نیروی انسانی در زمینه فعالیت استارت‌آپی کشور گزارش داد. اشکان فراهانی، پژوهشگر ارشد رصدخانه مهاجرت ایران در این نشست، با اشاره به صدور بیش از دو هزار ویزای کارآفرینی برای ایرانی‌ها در سال گذشته گفت: «10 ایرانی در سمت بنیانگذار  / هم‌بنیانگذار در یونیکورن‌های آمریکا هستند. ارزش این هشت شرکت در انتهای سال ۲۰۲۲ بنا به گزارش Insight CB بیش از ۵۸ میلیارد دلار بوده است (معادل شرکت تقریباً ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی ایران). نکته جالب توجه اما وضعیت ایران در شاخص نوآوری است؛ ایران در جایگاه ۵۳ از میان ۱۳۲ کشور قرار دارد.»

متقاضیان آیلتس، سفر نکنند

معاون مرکز المپیاد علمی دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که در هفته جاری تاریخ دقیق ثبت‌نام و برگزاری آزمون آیلتس مشخص می‌شود و ما یک اطلاعیه دیگر در خصوص جزئیات برگزاری آزمون منتشر خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، غلامرضا یادگارزاده، در واکنش به سفر احتمالی برخی متقاضیان به کشورهای همسایه برای شرکت در آزمون آیلتس در صورت برگزار نشدن این آزمون در کشور گفت: «ما اصلاً توصیه نمی‌کنیم که متقاضیان برای دریافت مدرک آیلتس به کشورهای دیگر سفر کنند. سازمان سنجش زمان دقیق برگزاری آزمون آیلتس را اعلام خواهد کرد و همین جا می‌توانند در آزمون مورد نظر شرکت کنند.» دی‌ماه سال گذشته برخی از کاربران در فضای مجازی با انتشار تصویری از اطلاعیه مراکز برگزاری آزمون آیلتس از لغو برگزاری این آزمون در سال آینده تا اطلاع‌ثانوی خبر دادند.

تولید ۷۰ میلیون قوطی شیر خشک تا آخر سال

پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت از تولید ۷۰ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: «اختصاص ارز ترجیحی به شیرخشک مورد نیاز بر حسب تعداد قوطی تولیدی ادامه یافته و با توجه به اختلاف قیمت عرضه آن با بازار جهانی، نسبت به نظارت هوشمند بر زنجیره تامین شیر خشک از کارخانه تا داروخانه اقدام می‌شود.» وی در توضیح بیشتر ادامه داد: «پنج شرکت پودر شیر مشهد، نستله ایران، بهداشت کار، نیکسان سلامت بهبود و شیر خشک نوزاد پگاه شهرکرد، تامین‌کننده شیر خشک عادی (رگولار) کشورند که برای تامین مواد اولیه این محصول ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. تولیدکنندگان ارز دریافتی را برای تامین مواد اولیه به یورو و بر حسب تعداد قوطی تولیدی می‌گیرند.»

تسخیر پردیس‌های دانشگاهی

مقصود فراستخواه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، گفته است: «در دهه ۶۰ شاخص سرمایه انسانی ما ۱۳ درصد بود، الان ۶۰ درصد شده و به یک انباشت بزرگ و قابلیت‌های انسانی بالا رسیده است. زنان ما پردیس‌های دانشگاهی را تسخیر کرده‌اند. زنانه شدن آموزش عالی در ایران و افزایش مشارکت دختران و زنان ایرانی در تحصیلات عالی، همچنین افزایش ارتباطات جامعه با جهان بیرون شگفت‌انگیز است.» به گزارش خبرآنلاین، او ادامه داده است: «ذخایر تمدنی ما قابلیت‌های وسیعی دارد. این توده عظیم دیگر به 10 سال قبل برنمی‌گردد اگرچه همزمان با این، سیستم رشد نکرده و با این ‌زیست جهان هم‌داستان نیست. سیستم نمی‌تواند با جامعه خود ارتباط بگیرد. زبانش را نمی‌داند. زیست‌جهان می‌خواهد جلو برود اما دستگاه قدرت هنوز تعلقاتی تاریخی، ایدئولوژیک دارد که نمی‌تواند حرکت و حمایت کند و حتی از آن در جهت توسعه بهره ببرد.»

♦♦♦

فارس: سحر تاجبخش‌مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به تغییر اقلیم زمین گفت: «روند گرمایش فعلی زمین در ۱۰هزار سال گذشته بی‌سابقه است و میانگین افزایش دمای کشور ما با سرعتی دو برابر روند جهانی پیش می‌رود.»

ایرنا: قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، از اعلام فهرست ۹۵ ساختمان ناایمن به دستگاه قضایی تا هفته آینده خبر داد.

مهر: کمال هادیانفر، رئیس‌پلیس راهور فراجا، گفت: «در سال ۱۴۰۱ ماموران پلیس راهور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف خسارتی رخ‌داده، رسیدگی کردند که برای ۵۷۲ هزار فقره از این تعداد کروکی کشیده شده که یا خسارتی بیش از 5 /2 درصد بیمه شخص ثالت یا جرحی یا فوتی بوده است. این عدد ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.»

تسنیم: سعید بابایی، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳۰۰ خانواده از طریق فرزندخواندگی یا حکم امین موقت صاحب فرزند شدند، گفت: «میزان فرزندخواندگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد حدود پنج‌درصدی همراه بوده است.»

ایسنا: عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت در حال حاضر میانگین کشوری پرستار به تخت 95 /0 است. در برخی مناطق این عدد از 6 /0 تا 2 /1 متغیر است؛ اما استاندارد ما 8 /1 است که فاصله قابل‌توجهی با تعداد موجود دارد.

ایلنا: حسن اکبری، معاون محیط زیست و تنوع‌ زیستی سازمان محیط زیست، نسبت به تردد بی‌ضابطه خودروهای آفرود و آسیب‌های ناشی از آن برای حیات وحش اظهار نگرانی کرد و گفت: در اطراف تپه‌های ماسه‌ای حاشیه کویرها گونه‌هایی از خزندگان بومی یا گربه شنی وجود دارند که بر اثر بی‌قاعده بودن تردد خودروهای آفرود، آسیب‌های زیادی در سال‌های اخیر به آنها وارد شده است.

ایلنا: احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «سال گذشته ۱۰ موتور سیکلت‌سوار در تونل‌های پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند.»

ایسنا: اوایل هفته گذشته مراکز درمانی شهرستان بدره با انبوه مراجعانی که دارای علائمی چون اسهال و استفراغ و دل‌درد بوده، مواجه شده که تعداد آنان به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزون بر 300 نفر بوده است.

♦♦♦

سهم کم تهرانی‌ها از هوای پاک

خبر آنلاین نوشت: بررسی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که مردم تهران سهم بسیار کمی از هوای پاک دارند. براساس اطلاعات مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، مردم این شهر در ۱۰ سال گذشته فقط ۱۵۵ روز هوای پاک را تجربه کردند، یعنی چیزی کمتر از پنج درصد از 10 سال گذشته هوای تهران، وضعیت پاک داشته است. در این بازه زمانی تهران ۲۳۶۳ روز هوای قابل قبول داشت، ۱۰۳۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹۹ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، سه روز هوای بسیار ناسالم و دو روز هوای خطرناک را تهرانی‌ها تجربه کردند.

 

سن امید به زندگی، ۷۴ سال

شرق نوشت: مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران می‌گوید، جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده که این خبری خوب و نشانه پویایی جمعیت کشورمان است. به‌گفته علی‌اکبر محزون، سن امید به زندگی در ایران هم‌اکنون به ۷۴ سال و نرخ باسوادی هم به 6 /87 درصد رسیده که این سرمایه انسانی به رشد کیفی جمعیت کمک می‌کند. او ادامه داد: «آهنگ رشد جمعیت از دهه ۶۰ شروع شد و تا آخرین سرشماری‌ که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت به 24 /1 درصد رسید؛ اما از آن سال تاکنون همان روند کاهشی ادامه پیدا کرده به‌طوری‌که الان به زیر یک درصد و حدود 77 /0 درصد رسیده است.»

 

31 پزشک محکوم شدند

هم‌میهن نوشت: محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از افزایش ۳۰درصدی ثبت شکایت تخلفات پزشکی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد. او درباره شکایت از پزشکان هم توضیح داد: «در سال 1401، نسبت به سال 1400، 30 درصد ثبت پرونده شکایت بیشتری داشته‌ایم. برای 46 درصد پرونده‌هایی که در دادسرای انتظامی ثبت شده، کیفرخواست صادر شده، بیش از 10 هزار پرونده در کل هیات‌های انتظامی تشکیل شده و به ۵۰ درصد پرونده‌ها رسیدگی شده است.» بر اساس اعلام او، ۳۱ مورد محکومیت کشوری ثبت شده که فقط یک مورد مادام‌العمر و مابقی از شش ماه به‌بالا بوده است.

 

کارتن‌خوابی شبه‌معتادها

اعتماد نوشت: براساس اعلام مصطفی هادی‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، حداقل ۵۰ درصد از معتادان متجاهر در تهران هیچ سکونتگاه و خانواده‌ای در تهران ندارند و از استان‌های دیگر به این شهر وارد می‌شوند. او با اشاره به وجود ۲۵ هزار معتاد متجاهر در تهران گفت: این یک برآورد آماری است که به‌وسیله دستگاه‌های متولی انجام شده است. تشخیص تجاهر اعتیاد با مقام قضایی است، یعنی پلیس بنا بر دستور قضایی این افراد را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند و در مراکز ماده ۱۶، طبق قانون به‌مدت سه ماه و حتی شش ماه برای بازپروری نگهداری می‌شوند.