شناسه خبر : 44145 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعجیل برای آب

پرداخت سالانه 35 هزار میلیارد ریال خسارت تصادفات جاده‌ای

محمد سرگزی، نماینده زابل درباره وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون رودخانه هیرمند آورده‌ای برای منطقه سیستان نداشته و پروژه‌های تامین آب با جدیت دنبال نشده است اگر دولت منابع اعتباری را سریع‌تر برای تامین آب اختصاص ندهد ظرف دو تا سه ماه آینده منطقه سیستان و بلوچستان آب نخواهد داشت. به گزارش ایسنا وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تاکنون آورده رودخانه هیرمند برای شمال استان سیستان و بلوچستان صفر بوده است، این انتظار از وزارت امورخارجه وجود دارد که یک دیپلماسی موثر در حوزه اصل حق‌آبه داشته باشد. پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد. شاید در زبان و روی کاغذ بگویند در اولویت است اما در عمل نیز باید چنین چیزی دیده شود. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز همواره بر این فکر بوده که رودخانه هیرمند برای سیستان آورده‌ای خواهد داشت با این حال باید به‌طور جدی به سمت شیوه‌های جایگزین تامین آب شرب برود. او گفت: امروز ما دچار یک فوق بحران در شمال استان سیستان و بلوچستان هستیم، درست است که دولت منابع اعتباری را برای تامین آب استان پیش‌بینی کرده است اما باید سرعت تامین منابع آب شرب را افزایش دهد در غیر این صورت ما ظرف سه تا چهار ماه آینده دیگر آبی در استان نداریم حتی هیچ منبع تامین آبی هم نخواهیم داشت. زمانی می‌گوییم عیبی ندارد اگر آب شرب قطع شود با تانکر به مردم آب شرب می‌دهیم اما دیگر حتی آبی برای توزیع با تانکر هم وجود ندارد.

افزایش 30درصدی قیمت کتب درسی

محمد علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از آغاز ثبت‌نام کتب درسی از نهم اردیبهشت خبر داد. به گزارش مهر، وی در خصوص ثبت سفارش کتب درسی گفت: امکان ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده مخصوص دانش‌آموزان میان‌پایه یعنی دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم و یازدهم و دوازدهم یعنی دانش‌آموزانی که در میان‌پایه به مدارس جدید رفته‌اند؛ از تاریخ ۹ اردیبهشت از طریق سامانه irtextbook.ir آغاز می‌شود و تا ۲۶ خرداد ادامه دارد. علوی‌تبار با بیان اینکه کتاب‌های درسی به صورت میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: این هزینه با بیشترین توجه نسبت به خانواده‌ها بوده و حتی برای دانش‌آموزان مناطق محروم نیم‌بها و در برخی مناطق رایگان است. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: تاکنون ۹۰ میلیون جلد کتاب درسی از ۱۵۳ میلیون جلد کتب درسی چاپ شده است. علوی‌تبار در ارتباط با حداکثر افزایش قیمت کتاب‌های درسی گفت: حداکثر افزایش قیمت در دوره ابتدایی ۱۶ هزار تومان، متوسطه اول ۳۱ هزار تومان و متوسطه دوم به جز فنی و حرفه‌ای ۳۲ هزار تومان است و نسبت به سال گذشته هر کتاب دو هزار تومان افزایش قیمت داشته است. علوی‌تبار با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و بودجه مصوب برای کتاب‌های درسی گفت پیش‌بینی افزایش ۸۵درصدی قیمت را داشتیم اما در راستای تاکید ریاست‌جمهوری میانگین افزایش قیمت به ۳۰ درصد رسید.

درخواست برای کاهش پرداختی بیمه‌ها

کمال هادیانفر رئیس‌پلیس راهور فراجا از شرکت‌های بیمه خواست که با هزینه کردن در جهت کاهش تصادفات رانندگی، میزان پرداختی‌های خود را برای جبران خسارات مالی-جانی تصادفات کاهش دهند. وی درباره راهکارهای کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات رانندگی در کشور به ایسنا گفت: «تاکید زیادی داریم که تمام دستگاه‌ها با تمام وجود و امکانات، پای کار بیایند و معتقدم، این اقدام تا حد زیادی انجام شده اما نیازمند منابع است چراکه منابع ما مستهلک شده است.» او یکی از بخش‌های موثر در تامین منابع را شرکت‌های بیمه اعلام کرد: «بیمه‌ها سالانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد خسارت تصادفات را پرداخت می‌کنند که عدد بالایی است، این در حالی است که اگر مثلاً ۳۰ درصد آن را برای دستگاه‌هایی مانند اورژانس، هلال‌احمر، پلیس راهور و... که در کاهش تصادفات نقش دارند سرمایه‌گذاری کنند، در نهایت با پیشگیری از وقوع تصادفات، میزان پرداختی خودشان نیز کاهش پیدا می‌کند.»

قربانی چاه فاضلاب

بامداد جمعه‌ای که گذشت، یک کودک سه‌ساله اهوازی بر اثر سقوط در چاه فاضلاب، جان خود را از دست داد؛ این سناریوی یک‌خطی، در یک ماه گذشته دفتر زندگی دو کودک اهوازی را برای همیشه بسته است تا حوضچه‌های آب و چاه‌های فاضلاب تبدیل به قاتل زنجیره‌ای کودکان در اهواز شود. حالا صادق جعفری‌چگنی، دادستان خوزستان، به هم‌میهن می‌گوید که پس از این حادثه، مدیرعامل آبفای خوزستان بازداشت شده است. سه هفته پیش از اینکه فاضلاب اهواز، دومین کودک را به فهرست قربانیان خود اضافه کند، در دهم فروردین میثم شاهوردی هفت‌ساله هم بر اثر سقوط در یکی از حوضچه‌های آب که حاصل حفاری‌های آبفای اهواز در پارک مجاور کوی شهید مدرس (خروسیه) بود، جان خود را از دست داد. حادثه تلخی که «هم‌میهن» در گزارشی با عنوان «حوضچه‌های مرگبار اهواز» به بررسی ابعاد آن پرداخت. وجود 63 نقطه حفاری رهاشده در اهواز، حالا نگرانی‌ها را درباره تکرار این حوادث بیشتر کرده است. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار «هم‌میهن» در حادثه روز جمعه نیز بر روی چاه فاضلاب درپوشی بتنی از طریق آبفا وصل شده بود، اما این درپوش به‌طور کامل درزها را پر نکرده و محل سقوط کودک سه‌ساله هم قسمت خالی این درپوش بوده است. این حادثه در حالی رخ داده است که اهالی محله پیش از این بارها نسبت به امکان وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده بودند، اما آبفا اعتنایی نکرده بود. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که به‌دستور وزیر نیرو بلافاصله به خوزستان سفر کرده، در حاشیه بازدید از پروژه فاضلاب اهواز در این باره گفته است: «با تاکید ریاست‌جمهور، باید تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.» اتابک جعفری، درباره ملاحظات زیست‌محیطی، به‌ویژه احتمال ورود همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون گفته است: «این موضوع باعث شده تا آبفای استان تمهیدات وسیعی برای وارد نشدن این آب‌های آلوده به کارون اتخاذ کند. به‌طوری‌که برای کنترل مواقع اضطراری، مثلاً وقوع سیل، در فاصله ۲۰۰متری رودخانه تاسیساتی مجهز به پمپ ایجاد شده که وظیفه جلوگیری ورود فاضلاب به رودخانه را بر عهده دارد. تاسیساتی به نام سپتیک با دال‌هایی بتنی و مستحکم و پوشیده، در فواصلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اتخاذ شد که تعداد زیادی از آنها در شهر اهواز به بهره‌برداری رسید. این حادثه دلخراش در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متاسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است.»

معرفی مالکان «ناایمن‌ها» به دادسرا

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت گفت: «تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران به ۹۹ عدد کاهش یافته است.» به گزارش ایرنا وی درباره آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن پایتخت گفت: «تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران به ۹۹ ساختمان کاهش پیدا کرده است.» او افزود: «تا پایان اردیبهشت‌ماه جمع‌بندی می‌کنیم و مالکانی را که همکاری نکرده‌اند، به دادسرا معرفی خواهیم کرد.» محمدی با اشاره به به‌کارگیری زنان آتش‌نشان هم توضیح داد: «هفته گذشته، تمرینات عملیات شبانه زنان آتش‌نشان به پایان رسید و به‌این‌ترتیب زنان در ایستگاه‌های آتش‌نشانی مستقر خواهند شد.»

هشدار درباره سزارین‌های تقویمی

سلمان حیدری مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با هشدار درباره عوارض و خطرات احتمالی تولدهای مناسبتی و تقویمی برای مادر و نوزاد، گفته است که انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است. به گزارش ایلنا وی درباره اولتیماتوم وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها برای سزارین تقویمی در تاریخ «۰۲ /۰۲ /۰۲»، گفت: «از آنجا که در سزارین‌های تقویمی، زایمان به‌صورت غیرطبیعی انجام شده و مساله‌ای است که می‌تواند به سلامت مادر و کودک آسیب بزند و از طرفی، فرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی‌دهد؛ اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است. ازطرفی‌هم برای انجام این زایمان‌ها عمدتاً سزارین انجام می‌شود که این اقدام هم برخلاف برنامه‌های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است و چندین خلاف در این زمینه انجام می‌شود.»

اقداماتی برای حفاظت بهتر از یوزپلنگ‌ها

احمد رادمان رئیس پارک ملی توران درباره اقدامات انجام‌شده برای احیای پارک ملی توران -زیستگاه یوزپلنگ آسیایی- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای حفاظت بهتر از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که پارک ملی توران از بهترین این زیستگاه‌ها در کشور و آسیاست اقدامات بسیار موثری انجام شده که از جمله آنها می‌توان به خریداری سامانه‌های عرفی در محدوده پارک ملی توران اشاره کرد. وی درباره سامانه‌های عرفی پارک ملی توران افزود: ۱۲ سامانه عرفی در محدوده و حاشیه پارک ملی توران خریداری و دام از این منطقه خارج شده است. بدین جهت امنیت کامل برای یوزپلنگ آسیایی برقرار شده است. رادمان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در منطقه توران تنها پنج دستگاه تلمبه بادی داشتیم، گفت: اکنون ۱۶ دستگاه تلمبه بادی تامین‌کننده آب شرب حیات وحش در این محدوده حفاظتی است، چراکه این تلمبه پایدارترین منبع برای تامین آب شرب حیات وحش محسوب می‌شود. رئیس پارک ملی توران در راستای اقدامات انجام‌شده برای حفاظت بهتر از زیستگاه توران ادامه داد: یک واحد حفاظتی به کمک مردم و سازمان حفاظت محیط زیست در روستای احمدآباد که یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و آهو در منطقه توران است ساخته شد. این پاسگاه به صورت کامل به خودرو و موتورسیکلت‌های مناسب گشت‌زنی مجهز شده است. وی درباره تعداد خودرو و موتورسیکلت‌ها توضیح داد: ۱۱ دستگاه موتورسیکلت برای گشت و کنترل منطقه و چهار دستگاه خودرو کمک‌دار افزوده شده است. رادمان درباره فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار این زیستگاه، تصریح کرد: هشت کیلومتر فنس‌کشی در محور اصلی سبزوار-شاهرود و نصب تابلوهای هشداردهنده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام شده است. سال گذشته بیش از ۲۰ تابلو هشداردهنده نصب شد و در سال جاری چهار تابلو بزرگ دیگر نیز اضافه شده است. 

♦♦♦

ایسنا: محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بالاترین موارد کودک‌آزاری گزارش‌شده به اورژانس اجتماعی را «غفلت از کودک» و «سهل‌انگاری» دانست و گفت «شیوع پاندمی کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل از دست برود و برخی پدرها شغلشان را از دست بدهند؛ از همین‌رو حضور دائم برخی پدران در خانه، آمار خشونت خانگی و کودک‌آزاری را افزایش داده است».

ایرنا: هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۱ گفته است که برای تعیین‌تکلیف فاقدین شناسنامه در سال ۱۴۰۲، حداکثر تا شش ماه آینده تمام فاقدین شناسنامه، شناسه اختصاصی و کارت شناسایی موقت خود را در جهت دریافت خدمات بگیرند.

ایلنا: همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های آینده می‌گوید؛ پیش‌بینی این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو، بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به‌شدت اضافه خواهد شد.

تسنیم: محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران، می‌گوید که در حال حاضر ۴۵ درصد آب مورد نیاز شرب تهران از چاه‌ها و ۵۵ درصد از سدها تامین می‌شود. وی گفت: جای نگرانی نیست و آب مورد نیاز مردم با رعایت صرفه‌جویی ۲۰درصدی در تابستان تامین خواهد شد.

ایسنا: عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، از تشکیل پرونده انضباطی برای ۲۰ دانشجوی این دانشگاه در اتفاقات اخیر خبر داده و گفته است که در این کمیته چهار یا پنج دانشجو از تحصیل در دانشگاه محروم شدند.

فارس: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به راه‌اندازی و ابلاغ سامانه ملی باروری سالم می‌گوید بیش از ۱۰۰ پرونده در زمینه سقط غیرقانونی، به مراجع قضایی ارسال شده است.

ایلنا: عبدالرضا میراولیایی، کارشناس اداره مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال از ناقلین وزارت بهداشت، درباره وضعیت بروز مالاریا در کشور می‌گوید که طی حدوداً هشت ماه گذشته، با روند افزایشی حدوداً چهاربرابری بروز مالاریا در کشور مواجه بوده‌ایم اما خوشبختانه هیچ موردی از مرگ و انتقال محلی این بیماری در کشور رخ نداده است.

♦♦♦

هشدار امنیتی وزیر پیشین ارتباطات

شرق نوشت: محمدجواد آذری‌جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر داده‌های امنیتی می‌گوید در پس مخالفت‌های عملی با حجاب، سرویس‌های امنیتی به ویژه آمریکا فعال است؛ تجربه عینی و زیسته همه مردم ایران هم حاکی از فشار حداکثری اقتصادی دولت آمریکا بر مردم ایران است. برای دفع یک پلن امنیتی علیه جمهوری اسلامی، با تعطیلی و پلمب کسب‌وکارها در زمین بازی یک پلن امنیتی دیگر دشمن بازی نمی‌کنند. اگر دفع افسد به فاسد هم مد نظرتان است؛ در شرایط کنونی، فشار اقتصادی افسد است.

 

تعلیق «حمایت از کودکان»

هم‌میهن نوشت: انجمن حمایت از حقوق کودکان پس از 29 سال فعالیت برای احقاق حقوق کودکان، در حالت تعلیق قرار گرفته است. به گفته مسوولان انجمن، پس از بیانیه‌ای که اواسط مهرماه سال گذشته منتشر کردند فشارها زیاد شد. انجمن حمایت از حقوق کودکان اواسط مهرماه در واکنش به حضور کودکان در اعتراضات، طی بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به خشونت علیه آنها شد. آنها در آن بیانیه به مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک و قرار گرفتن کودکان در فضای بدون خشونت تاکید و اعلام کردند که این اقدامات تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روح و روان و سلامتی کودکان دارد.

 

تشکیل پرونده قضایی برای دو بازیگر زن

ایسنا نوشت: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران از تشکیل پرونده قضایی برای دو بازیگر زن به دلیل کشف حجاب خبر داد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد: «برای خانم‌ها «کتایون ریاحی» و «پانته‌آ بهرام» به علت جرم کشف حجاب در ملأعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی پرونده قضایی تشکیل شده است.» بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت پرونده نامبردگان به دادسرای ارشاد ارسال شده است. پیشتر در دی‌ماه سال گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی که به قید وثیقه آزاد شده بود، در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکلای او و فرزندش برگزار شد.

 

در فروردین؛ ایران بیش از ۴۴۰ بار لرزید

اعتماد نوشت: بنابر گزارش موسسه ژئوفیزیک، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به این موسسه در فروردین‌ماه تعداد ۴۴۳ زمین‌لرزه را ثبت کردند. بر اساس این گزارش، این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ ‌داده و به‌وسیله شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در فروردین‌ماه تعداد ۱۷ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 0 /4 در داخل کشور به‌وسیله مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آنها در روز جمعه چهارم فروردین‌ماه ساعت 6:46 دقیقه در نزدیکی خوی در آذربایجان غربی با بزرگی 6 /5 در مقیاس امواج زمین رخ داد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها