شناسه خبر : 43719 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرطان و ضرورت واکسن HPV

علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان چیست؟

فرهاد حسین‌پور: در ارتباط با ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان قمی یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سلامت دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد. بررسی‌های ما در چندین جای قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که مدارس تحت تاثیر شایعات باز نشدند. البته دیروز استاندار قم گفتند مدارس باز شدند و این دلیل خوبی بود که بگوییم بخش اعظمی از مشکلات قم ناشی از شایعات بوده است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مشکلی برای بازگشایی مدارس نیست. دیروز در تعدادی از مدارس بو احساس شده و تعدادی دانش‌آموز به بیمارستان رفتند. تعدادی از این دانش‌آموزان بیماری زمینه‌ای دارند و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، بعد گفته می‌شود یکی فلج شد یا مسائل دیگر. نوری افزود: این موضوع بیشتر تحت تاثیر شایعات است و خواهش من این است رسانه‌ها کمک کنند اثر این شایعات منفی از بین برود و دانش‌آموزان به مدرسه بروند و تحصیل کنند و دانش‌آموزان سه سال از تحصیل جا ماندند و حیف است. با وجود اینکه وزیر آموزش و پرورش معتقد است بیشتر مسمومیت‌ها در قم ناشی از شایعه بوده، به نظر می‌رسد برای والدین معمای قم شکل دیگری است. پیش از این جلسه‌ای در دادستانی استان قم به دنبال وقوع چهار حادثه مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس فاطمیه و نور، با حضور مسوولان استانی و با محوریت بررسی ابعاد و علل بروز این حادثه و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه برگزار شد و دادستانی نیز به این موضوع ورود کرد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم ۱۵ بهمن فرضیه مسمومیت دانش‌آموزان این استان ناشی از گاز آمونیاک را رد کرده بود. دانش‌آموزان دبیرستان ریحانه النبی و چند نفر از کادر آموزش این مدرسه نیز از جمله آخرین گروه‌هایی بودند که با علائم مسمومیت ۲۳ بهمن به بیمارستان مراجعه کردند. همچنین اداره کل آموزش و پرورش قم طی اطلاعیه‌ای روز ۲۴ بهمن پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها را تعطیل و سایر مقاطع تحصیلی را غیرحضوری اعلام کرد تا موضوع پیگیری شود. یک‌بار دیگر نیز مدارس قم تعطیل شده بود.

آمار بالای ابتلای زنان به سرطان

به گزارش شبکه شرق و به نقل از انجمن سرطان‌های زنان ایران، دبیر اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی سرطان‌های زنان با اشاره به آمار بالای ابتلای زنان به سرطان در ایران نسبت به آمار جهانی، گفت: یکی از دلایلی که ما میزان خیلی بالاتری مبتلا به کانسر دهانه رحم داریم نبود واکسن‌های hpv در کشور است، در حقیقت این واکسن از بیماری‌هایی که باعث ایجاد کانسر دهانه رحم می‌شود جلوگیری می‌کند. حمیدرضا دهقان‌منشادی دبیر اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی سرطان‌های زنان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای سوم تا پنجم اسفندماه در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: در این کنگره بررسی مهم‌ترین بیماری‌های آنکولوژی زنان از کانسرهای رحم شامل سرویکس یا دهانه رحم، آندومتر، واژن، تخمدان، در کنار سرطان پستان را خواهیم داشت و همچنین تازه‌های تشخیص و درمان و روش‌های مختلف جراحی و آنکولوژی و بررسی پیشرفت‌های دارویی و درمان‌های جدید برای بیماران را به بحث و بررسی خواهیم گذاشت. این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به آمار بالای ابتلای زنان به سرطان در ایران نسبت به آمار جهانی، گفت: متاسفانه در کشور نسبت به آمار جهانی افزایش بالاتری از میزان مبتلایان به کانسرهای زنان را شاهد هستیم و حتی درصد ابتلا به سرطان نیز افزایشی است و همین امر در سال‌های آینده باعث افزایش بیشتر این اختلاف نسبت به مجموعه جهانی خواهد بود. دهقان‌منشادی افزود: طبیعتاً با بهبود روش‌های درمانی میزان بهبودی و امید به زندگی در بیماران سرطانی افزایش پیدا کرده و این نکته بسیار مثبت و دستاورد بزرگی است که در جامعه جهانی اتفاق افتاده ولی همچنان ما در این زمینه، هم از نظر دارویی و هم از نظر استفاده از تکنولوژی‌های روز فاصله داریم و عقب هستیم که امیدواریم به زودی با تلاش مسوولان و همکاران جامعه پزشکی این فاصله به کمترین حد برسد.

مخالفت با اصلاح سن بازنشستگی

رئیس سازمان تامین اجتماعی در یکی از مصاحبه‌های اخیرش اصلاح سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه مستمری را اجتناب‌ناپذیر و آنها را بخشی از بسته اصلاحی صندوق‌ها دانسته است. به گزارش ایلنا، اکبر شوکت، فعال کارگری و عضو سابق هیات‌امنای تامین اجتماعی در واکنش به این سخنان گفته است: «گرفتن چنین تصمیماتی نشانه ناتوانی مدیران سازمان است. البته قبل‌تر هم این روال حاکم بوده است. معتقدم وقتی به آدم‌های توانمند توجه نمی‌شود و وقتی به سه‌جانبه‌گرایی و استفاده از نظرات شرکای اجتماعی بهایی داده نمی‌شود، راحت‌ترین روش را انتخاب می‌کنیم و راحت‌ترین روش، کم گذاشتن برای مردم است.» او ادامه داد: «در طول سال‌ها از سوی افراد صاحب‌نظر در این حوزه راهکارهای بسیاری برای حل این مشکلات ارائه شده اما امروز تمام این راهکارها کنار گذاشته شده و به‌جای حل ریشه‌ای مشکلات راهکاری چون افزایش سن بازنشستگی مورد توجه قرار می‌گیرد.»

سکوت بهزیستی

یکی از تغییرات اساسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه توانبخشی، حذف ردیف بودجه مستقل «قانون حمایت از حقوق معلولان» است. ایمان شعبان‌زاده، پژوهشگر رفاه و سیاستگذاری اجتماعی در یادداشتی در خبرآنلاین دراین‌باره نوشته است: «بعد از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۹۷، از سال بعد آن (۱۳۹۸)، این قانون ردیف خاص خودش را در لوایح بودجه داشته است، اما برای سال پیش‌رو این ردیف حذف شده است. نتیجه احتمالی این اقدام چه خواهد بود؟ سازمان برنامه و بودجه می‌تواند هر رقمی را در سال ۱۴۰۲ برای معلولان در نظر بگیرد، سازمان بهزیستی نیز می‌تواند مثلاً بگوید امسال بودجه افزایشی نداشته و همان دو هزار و 700 میلیارد تومان سال قبل به این حوزه اختصاص داده خواهد شد. درمجموع انتظار می‌رود که سازمان بهزیستی با عنایت به موقعیت نهادی ویژه خود، به جای پذیرش بی‌چون‌وچرای تصمیمات دولت‌های مستقر، در قامت وظایف حاکمیتی خود عمل کرده و در جایگاه پناهگاه ذی‌نفعان آسیب‌پذیر و عموماً بدون صدای خود، قرار گیرد.»

اولتیماتوم به سارقان و مال‌خرها

فرمانده فراجا با اشاره به اجرای طرح ویژه پلیس برای مقابله با سرقت در هفت استان کشور، برای سارقان و مال‌خرها خط و نشان کشید و تاکید کرد، پلیس حتماً سراغ این مجرمان خواهد رفت. به گزارش ایسنا، احمدرضا رادان گفت:‌ «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، مقابله با سارقان و انواع سرقت مانند زورگیری، سرقت به عنف و... از جمله دغدغه‌ها و مطالبات جدی مردم از پلیس است، مردم درخواست‌های بسیاری برای حل مشکل سرقت داشته‌اند و ضمن هماهنگی‌های قضایی مقرر شد به این دغدغه به صورت بحق پاسخ دهیم، به‌طوری که مردم در آینده نزدیک به این باور برسند که با سرقت برخورد شده است.» او ادامه داد: «در اجرای این طرح که از امروز آغاز شد، ما به مخفیگاه سارقان می‌رویم و با سارقان و مال‌خرها برخورد و تلاش می‌کنیم که این پدیده زشت در کشور کم شود.» رادان در ادامه درباره ارتقای وضعیت ایمنی خودروها توضیح داد: «در این مورد جلساتی داشتیم، در بحث خودروها صحبت داشتیم که بتوانند خودروها را ایمن‌تر کنند. آنها هم اقداماتی را آغاز کردند، اما کافی نیست.»

دارو در انتظار تسهیلات بانکی

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد، هنوز تقاضایی که برای اختصاص 15 هزار میلیارد تومان داده شده بود، محقق نشده است. حیدر محمدی درباره وضعیت کمبودهای دارویی گفت: «با تسریع تولید و وارداتی که انجام شد و افزایش شیفت‌های کارخانه‌های داروسازی، عموماً کمبودهای زیر یک ماه دارو رفع شده است. حدود ۱۰۰ قلم کمبود دارویی برای زیر یک ماه داریم که عمدتاً مشکل نقدینگی دارند. قول دادند که مشکل نقدینگی رفع شود. سایر اقلام هم موجودی‌شان بالای یک ماه است. بیشترین موجودی ما درباره اقلام بالای شش ماه است که بیش از ۶۰ درصد هستند و امیدواریم موجودی اقلام زیر یک ماه را هم به محدوده سه ماه برسانیم که این امنیت در بازار دارویی ایجاد شود.» محمدی درباره بودجه دارویاری هم توضیح داد: «خبرهای خوشی که از کمیسیون تلفیق می‌رسد، این است که روی محدوده پیشنهادی ما مصوب شود. پیشنهاد ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که اعلام کردند در این محدوده برنامه‌ریزی می‌کنند.»

لزوم ورود به موارد کودک‌آزاری

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت بر لزوم ورود جدی مددکاران به مباحثی مانند کودک‌آزاری، سالمندآزاری و... و بازگشت به جامعه این افراد تاکید کرد. به گزارش ایسنا، حسن واعظی گفت: «بیمار پس از دریافت خدمات تشخیصی و درمانی، به جایی متصل نیست و بیمارستان صرفاً به بیمار به‌عنوان مورد درمانی نگاه می‌کند و این یک حلقه مفقوده است که تلاش کردیم برای رفع آن اقدام کنیم. بیمار نمی‌داند چگونه با واحد مددکاری در ارتباط باشد و این مشکل باید برطرف شود.» او افزود: «به کمک مددکاران در پنج سال اخیر در حوزه مددکاری قدم‌های ارزنده‌ای برای گروه هدف برداشته شد. بیمارانی که هزینه کمرشکن دارند مانند بیماران سرطانی که جز مسائل مالی باید بازگشت به محیط را داشته باشند، کودک‌آزاری‌ها که شاید به‌طور کلی کشور سال‌ها به درستی به آن نپرداخته است، سالمندآزاری و... که اهمیت فراوان دارد، نیازمند ورود جدی مددکاران بود. شاید بحث کم کردن فرانشیز یا رایگان کردن خدمت، موضوع مهمی باشد اما مثلاً درباره کودک‌آزاری این مهم است که کودک بتواند به جامعه بازگردد که این خدمت از مددکاران برمی‌آید.»

مرگ 52 نفر در 9 ماه با گاز

۵۲ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در ۹ماه سال جاری به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند. بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در ۹ماه سال جاری ۵۲ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است؛ این در حالی است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که تعداد فوت ناشی از گاز مونوکسیدکربن ۸۹ نفر اعلام شده بود ۴۱ درصد کاهش یافته است. از تعداد فوتی‌ها در ۹ماه امسال، ۳۹ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بوده‌اند. گاز مونوکسید کربن، گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به‌وجود می‌آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند. 

♦♦♦

شرق: سیدمجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک، اعلام کرد: کیفرخواست متهم پرونده مهران سماک از کشته‌شدگان وقایع چند ماه گذشته صادر شد.

ایسنا: سیداحمد طباطبایی فوق تخصص بیماری‌های ریوی کودکان گفت: در مجموع موج هشتم کرونا به پایان رسیده است و فعلاً در مورد احتمال بروز موج نهم بیماری نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت؛ زیرا کرونا غیرقابل پیش‌بینی است.

ایسنا: محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان ‌رضوی، از بازداشت یک مربی متخلف مدرسه فوتبال در مشهد خبر داد. وی با بیان این مطلب که مربی متخلف یکی از مدارس فوتبال در مشهد بازداشت شده است، اظهار کرد: هیچ فرد و گروهی در برابر قانون از حاشیه امن برخوردار نیست.

ایلنا: علیرضا زاکانی شهردار تهران از آمادگی شهرداری تهران برای بارش‌های مجدد تهران خبر داد و با اشاره به تشکیل ستادی با حضور شهرداری تهران، مدعی شد: امسال ۹ بارش داشتیم و در هیچ یک از آنها غافلگیر نشدیم و برخی تنها علاقه خود را بازگو می‌کنند. این در حالی است که منتقدان شهرداری نظر مخالف این گفته را دارند.

ایرنا: بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما درخواست داریم که اگر افراد عوارض خود را تا پایان اسفندماه سال جاری پرداخت کنند بتوانند از ۳۰ درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

فارس: علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:‌ شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگای هفت ریشتر را دارد.

تسنیم: هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور از بهره‌برداری سامانه تشخیص چهره خبر داد.

فارس: محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نرخ گذر تحصیلی دانش‌آموزان از پایه نهم به پایه دهم کاهش یافته است؛ البته برخی از دانش‌آموزان در آموزش غیرحضوری ظاهراً در کلاس درس حضور داشتند اما زمانی که آموزش حضوری شد به مدارس برنگشتند.

شرق‌آنلاین: پدر «سما جهانباز» دختر 22ساله اصفهانی که در شیراز حدود هفت ماه پیش به‌طور مرموزی مفقود شد، 23 بهمن‌ماه 1401 کنار «پل خواجو» اصفهان در حالی که پلاکاردی از عکس‌های دخترش را در دست داشت از «رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه» درخواست کمک کرد تا دخترش را پیدا کنند.

♦♦♦

بیدود دود شد؟

خبر آنلاین نوشت: شهروندان تهرانی احتمالاً تصویر ایستگاه‌های دوچرخه بیدود را در خاطر خود داشته باشند. دوچرخه‌های نارنجی رنگی که می‌شد آنها را برای ساعاتی طولانی اجاره و در شهر تردد کرد. دی‌ماه امسال خبرهایی درباره تعطیلی چند خانه دوچرخه در شهر تهران دست‌به‌دست شد. حذف بیدود و شکست پروژه آن از دوره شورای پنجم مطرح شده بود و به گفته میلانی کرونا و اعتراضات و تغییر مدیریت در به نتیجه نرسیدن پروژه موثر بود. این شرکت خصوصی است و حضور آن به مدل قرارداد بین شهرداری و مدیریت شهری برمی‌گردد. درواقع اخذ دوچرخه محفوظ است و شهرداری باید تصمیم بگیرد.

 

سرنوشت لایحه حمایت از زنان

شرق نوشت: لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت که بعدها عنوان آن به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر کرد، هفته گذشته با عنوان جدید «لایحه ارتقای امنیت زنان در مقابل سوءرفتار» در مجلس و با حضور رئیس فراکسیون زنان، رونمایی شد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. نام این لایحه چندین‌بار تغییر کرده، اما همه آن را به نام لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» می‌شناسند؛ لایحه‌ای که پس از بحث‌های فراوان و سال‌ها خاک خوردن بالاخره با تلاش دولت دوازدهم با 77 ماده تقدیم قوه قضائیه شد.

 

انتظار آزادی برای خبرنگاران زندانی

هم‌میهن نوشت: هفته گذشته فرمان عفو عمومی از سوی رهبری صادر شد. درست در همان روز الناز محمدی دبیر اجتماعی روزنامه هم‌میهن بازداشت و روزها بعد به قید وثیقه آزاد شد. اما در همین هفته برای چندین خبرنگار قرار منع‌تعقیب صادر و تعدادی هم با قرار وثیقه آزاد شدند؛ خبرنگاران و عکاسانی مانند «نسیم سلطان‌بیگی، آریا جعفری، سعیده شفیعی و احسان پیربرناش» به قید وثیقه از زندان آزاد شدند و برای پرونده برخی روزنامه‌نگاران قرار منع تعقیب صادر شد. حالا در میان فهرست خبرنگاران و عکاسان بازداشتی، حدود 21 نفر از آنها هنوز وضعیت نامشخصی دارند که نیلوفر حامدی و الهه محمدی  خبرسازترین آنها هستند.

 

اعتراض به تخریب بافت تاریخی در شیراز

اعتماد نوشت: 200 تن از فعالان حوزه‌های معماری، شهرسازی و میراث ‌فرهنگی، با صدور بیانیه‌ای در پی خبر ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز، تاکید کردند: ضروری است بافت و بناهای ارزشمند تاریخی شهر شیراز، فوراً به وسیله وزارت میراث فرهنگی ثبت ملی شوند و از تخریب بافت تاریخی شیراز جلوگیری به عمل آید. آنچنان که نتیجه تخریب بیش از نیمی از بافت تاریخی ۳۶۰هکتاری پیرامون مرقد مطهر امام‌رضا (ع) به بهانه توسعه حرم، سربرکشیدن برج‌های مسکونی و تجاری نامتناسب با هویت معنوی شهر، بیشترین ترافیک و آلودگی هوا را در اطراف حرم رضوی ایجاد کرد.