شناسه خبر : 41886 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ارز دولتی دارویی

علائم جدید کووید طولانی چیست؟

کارشناسان در یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Nature Medicine منتشر شد به برخی دیگر از پیامدهای کووید طولانی پی بردند. نتایج این مطالعه نشان داد: کووید طولانی ممکن است باعث ریزش مو، کاهش میل جنسی و همچنین مه ‌مغزی شود. بر اساس تحقیقات جدید افراد مبتلا به کووید طولانی طیف وسیع‌تری از علائم از جمله ریزش مو و همچنین احساس خستگی، مشکلات تنفسی و مه‌ مغزی را نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد، تجربه می‌کنند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که ۱۲ هفته پس از عفونت اولیه بیمارانی که سابقه ابتلا به کرونا را داشته‌اند در مقایسه با افرادی که سابقه ابتلا به کووید ۱۹ را نداشته‌اند، بیشتر احتمال داشت ۶۲ علامت را گزارش کنند. همچنین در این بررسی به گروه‌های جمعیتی و الگوهای رفتاری که به نظر نشان می‌دهد چه افرادی در معرض افزایش خطر ابتلا به کووید طولانی هستند از جمله زنان، جوانان، سیاهپوستان و سایر گروه‌های قومی اشاره شده است. علاوه بر این، افراد دارای پیشینه اجتماعی-اقتصادی ضعیف، مصرف‌کنندگان سیگار، افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق و همچنین افرادی که دارای طیف وسیعی از بیماری‌های زمینه‌ای بودند بیشتر با تداوم عوارض کووید طولانی مواجه بودند. در این مطالعه متخصصان انگلیسی پرونده سلامت 4 /2 میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. داده‌ها در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ از ۴۸۶ هزار و ۱۴۹ نفر با سابقه قبلی کووید ۱۹ و 9 /1 میلیون نفر بدون نشانه‌ای از بیماری جمع‌آوری شد. با بررسی بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا نکردند، متخصصان الگوهایی از علائم کووید طولانی را یافتند که در گروه علائم تنفسی، سلامت روان و مشکلات شناختی قرار داشتند و سپس طیف وسیع‌تری از علائم را مشاهده کردند که توسط بیمار گزارش شد. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان دریافتند: شایع‌ترین علائم شامل از دست دادن حس بویایی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تب است. علائم دیگر شامل فراموشی، آپراکسی (ناتوانی در مهارت‌های حرکتی)، بی‌اختیاری روده، کاهش میل جنسی، توهم و ورم اندام بود.

 

جزئیات اصلاح ۹۸ سنگ‌قبر در بهشت زهرا

عضو شورای شهر تهران در مورد اقدام سازمان بهشت زهرا (س) برای اصلاح ۹۸ سنگ‌قبر توضیحاتی ارائه کرد. ناصر امانی در مورد اصلاح ۹۸ سنگ‌قبر با تاکید بر اینکه موضوع را مدیرعامل سازمان بهشت زهرا پیگیری کرده است، اظهار کرد: بهشت زهرا قراردادی با خانواده متوفیان دارد که بند اول این قرارداد تاکید دارد که هرگونه نصب تصاویر به ویژه تصویر بانوان غیرمحجبه ممنوع است و خانواده متوفی در این قرارداد متعهد به عمل به این بند می‌شود. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از خانواده‌های متوفیان به‌‌رغم تعهد ارائه‌شده در قراردادشان، این بند را رعایت نکرده‌اند، گفت: در چنین مواردی مسولان سازمان بهشت زهرا خانواده‌های این متوفیان را خواسته‌اند و به آنها متذکر شده‌اند که طبق قرارداد منعقده، اجازه نصب چنین تصاویر غیرمحجبه و مکشوفه‌ای از متوفیان را نداشته‌اند. وی ادامه داد: بنابراین از خانواده‌های این متوفیان خواسته شد تا نسبت به تغییر تصویر مکشوفه و غیرمحجبه نصب‌شده، اقدام کنند که چیزی در حدود ۹۰ خانواده با رضایت کامل اقدام به تغییر سنگ‌قبر متوفی خود کردند. امانی در پاسخ به این سوال که چه موضوعی باعث شد تا سازمان بهشت زهرا دست به چنین اقدامی بزند، گفت: بر اساس اعلام مدیرعامل بهشت زهرا، اخیراً بسیاری از خانواده‌هایی که برای خاکسپاری عزیزانشان یا زیارت اهل قبور به بهشت زهرا تردد داشتند بارها پیام داده‌اند که چرا باید شاهد چنین تصاویری باشند که در شأن یک آرامستان اسلامی نیست؟ بنابراین آنها نیز نسبت به موضوع حساس شده‌اند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که متاسفانه چنین اتفاقاتی رخ داده و تا پیش از این نظارت کافی بر این موارد وجود نداشته است. وی این موضوع را یک پیگیری برای پاسخ به مطالبات مردم و خانواده‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: پیگیری‌ها برای اصلاح این وضعیت وجود دارد و ان‌شاءالله سازمان بهشت زهرا با دعوت از خانواده‌های تمام متوفیانی که اقدام به نصب تصاویر مکشوفه و غیرمحجبه کرده‌اند، از آنها درخواست تغییر سنگ‌قبر متوفیانشان را خواهد داشت.

 

جریمه قطع درختان خیابان ولیعصر چقدر است؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال گذشته مبلغ جریمه قطع درختان به شدت افزایش پیدا کرده است گفت: جریمه تقریبی قطع درختان خیابان ولیعصر بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در رابطه با مجازات افرادی که اقدام به قطع یا خشکاندن درختان می‌کنند، گفت: در سال گذشته مبلغ جریمه قطع درختان به شدت افزایش پیدا کرده است و برای مالکان دیگر صرف نمی‌کند که بخواهند درختان را خشک یا قطع کنند، برای مثال جریمه تقریبی خشک شدن همین درختان خیابان ولیعصر بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر جریمه، بحث‌های حقوقی و تبعات قضایی که در این رابطه وجود دارد متوجه مالک خواهد بود و همین موارد منجر به این می‌شود تا افراد سودجو دیگر اقدام به قطع درختان نکنند. وی با اشاره به محل صرف جریمه‌های کسب‌شده اظهار کرد: تمامی مبالغ جریمه دریافتی از متخلفان برای توسعه فضای سبز شهر تهران، تملک باغ‌ها و تبدیل آنها به پارک‌های عمومی استفاده می‌شود و این مبالغ در موارد دیگری خرج نمی‌شود. پیرهادی با تاکید بر اینکه درختان خیابان ولیعصر متعلق به تمامی شهروندان هستند، گفت: قطع درختان در یک معبر عمومی و با قدمت بالا رخ داده است و به راحتی قابل گذشت نیست و شورای شهر از قوه قضائیه تقاضا دارد تا این موضوع را به صورت ویژه پیگیری کند.

 

ارز دولتی پابرجاست

مدیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو گفت: برای داروهای وارداتی همچنان ارز دولتی تعلق می‌گیرد و برای داروهای تولید داخل حذف شده است. توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، اضافه‌نشدن پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج، ازجمله اهداف اجرای طرح دارویار است. پیش از اجرایی شدن طرح دارویار مبلغ شش هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد و سه دهک اول جامعه «حدود شش میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و رایگان از سوی سازمان بیمه سلامت، بیمه شدند. افرادی که تاکنون پوشش بیمه نداشته‌اند برای قرار گرفتن در فهرست بیمه باید به دفاتر پیشخوان یا سامانه بیمه سلامت مراجعه کنند. برای اطمینان از برخورداری یارانه دارو هم نرم‌افزار داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به شکلی تغییر پیدا کرده که در رسید دریافتی بیمار، میزان پرداختی، بیمه یارانه و پرداختی بیمار به تفکیک مشخص خواهد شد. برای داروهای تحت پوشش بیمه هیچ تغییری نمی‌کند و در برخی اقلام کاهشی هم خواهد بود. ۱۱۹ قلم از این داروها هم که مصرف بیشتری در جامعه دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهشی هم خواهد بود. ۳۶۶ قلم ضروری پرمصرف برای بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت هم مشمول بیمه خواهند شد. در صورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیشتری را به این فهرست اضافه کنند. درباره داروهایی هم که تهیه آنها نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC) افزایش قیمت لحاظ نشده است.

از ۲۳ تیرماه مسیر تامین دارو باید از طریق نسخه پزشکی انجام شود. بیمارانی که داروهایی را به‌صورت متداول استفاده می‌کنند باید به پزشک مراجعه کرده و ضمن معاینه مجدد، نسخه دارو دریافت کنند. اما بر اساس پیش‌بینی‌ها برای کسانی که دارو را در مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنند، امکان تجدید نسخه با تایید پزشک در سامانه الکترونیک وجود دارد و نیازی به پرداخت حق ویزیت مجدد نیست. وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به‌طور مستمر کمبودهای دارویی را رصد می‌کند، تصریح کرد: این کار از طریق داروخانه‌های مرجع، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سامانه پیش‌بینی انجام می‌شود، در این سامانه شرکت‌های داروسازی میزان تولید را اعلام می‌کنند و اگر ماده اولیه کم باشد، هشدار از طریق پیش‌بینی داده می‌شود تا به سرعت کمبود دارویی برطرف شود.

 

تامین داروهای بیهوشی حیات وحش

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به فراخور میزان درگیری استان‌ها در بحث مقابله با بیماری‌های حیات وحش، مبلغ ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به هر استان برای تامین داروهای بیهوشی اختصاص یافته است. حسن اکبری با اشاره به آخرین آمار ابزار و ادوات بیهوشی و زنده‌گیری حیوانات وحشی در کشور اظهار کرد: بر اساس آمارهای دریافتی در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، ۱۴۸ بلوپایپ، ۴۰ قبضه پیستول (دو نوع ابزار ساده برای بیهوش کردن حیوانات وحشی) و ۵۴ قبضه اسلحه بیهوشی وجود دارد که برای زنده‌گیری، جابه‌جایی و مقیدسازی حیوانات وحشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی به برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص به‌کارگیری سلاح بیهوشی، زنده‌گیری و انتقال آن اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۴۴ دوره آموزشی با موضوع بیماری‌های حیات وحش برگزار شده که ۱۲ دوره از آن به چگونگی به‌کارگیری سلاح بیهوشی مربوط بوده است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال جاری دوره آموزشی سیزدهم تئوری و عملی با هدف بازآموزی کامل ۳۱ کارشناس حیات وحش از ادارات کل محیط زیست استان‌ها به میزبانی استان فارس برگزار شد. اکبری خاطرنشان کرد: به فراخور میزان درگیری استان‌ها در بحث مقابله با بیماری‌های حیات وحش، مبلغ ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به هر استان برای تامین داروهای بیهوشی اختصاص یافته و متعاقباً شیوه‌نامه‌ای برای نحوه عمل کارشناسان حیات وحش هنگام بروز حوادث خاص حیات وحش برای ادارات کل محیط زیست استان‌ها ارسال شده است. 

♦♦♦

ایسنا: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوه‌نامه صدور حکم جدید معلمان آماده شده است، اظهار کرد: آیین‌نامه مربوطه در این زمینه هنوز به لحاظ کلی تایید نشده است و پس از رفع ایرادات، تایید خواهد شد.

خبرآنلاین: عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که یکی از آثار ارزشمند باستانی کشور موسوم به جام زرین مشگین‌شهر به صورت پنبه پیچ در داخل یک سبد پلاستیکی شبیه به ظرف نان قرار داده می‌شود. حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری، در این تصاویر نیز واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

ایرنا: رئیس فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰‌درصد جمعیت کشور از سالمندان خواهد بود.

فارس: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: توصیه وزارت بهداشت این است که عزاداری‌های ماه محرم در فضای باز برگزار شود و اگر در فضای بسته برگزار می‌شود، تهویه مناسبی داشته باشد.

مهر: یک مطالعه جدید نشان داد فشار خون بالا به تنهایی احتمال بستری شدن در بیمارستان را در صورت ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا بیش از دو برابر می‌کند.

ایرنا: رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: در برخی استان‌ها شاهد بودیم که بین زوجین توافقاتی صورت می‌گرفت تا به صورت صوری طلاق بگیرند و از ستاد دیه تقاضای کمک کنند.

ایسنا: سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ حریق خبر داد.

فارس: رئیس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) گفت: از هر واکسنی برای دوز بوستر می‌توان استفاده کرد اما توصیه می‌شود واکسن متفاوتی از واکسن قبلی استفاده کنیم.

خبرآنلاین: با وجود افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی جهان، هنوز فاصله زیادی تا کنار گذاشتن کامل سوخت‌های فسیلی مانده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تقاضای انرژی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است، با این تفاوت که سهم منابع انرژی با آلایندگی بالا در سبد انرژی کشورهای در حال توسعه افزایش یافت.

تسنیم: سرهنگ علی همه‌خانی از شروع طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش، مخدوشی و فقدان پلاک موتورسواران همانند خودروها توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ مستقر در سطح معابر شهر تهران خبر داد.

♦♦♦

گشت ارشاد نداریم

خبرآنلاین نوشت: انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره شیوه اجرایی گشت امنیت اخلاقی بیان کرد: ما جلسه‌ای داشتیم که نیروی انتظامی گزارش می‌داد و طبق آن شاید ۱۰ درصد از مواردی که نیروی انتظامی برخورد می‌کند درباره مساله پوشش است، آن هم درباره بی‌حجابی و برهنگی است. ما اصلاً گشت ارشاد نداریم، اینها پلیس امنیت اجتماعی است که به همه مسائلی که خلاف قانون باشد یا جرم باشد می‌پردازد و ممکن است از جمله آنها به برهنگی بپردازند که آن هم در قانون جرم است. ممکن است ضابطین خطاهایی هم انجام دهند اما مواردی پیش آمد که مواخذه شدند.

 

حجاب سیاسی نشود

همشهری نوشت: حجاب که به‌خودی‌خود یک مساله فرهنگی-اعتقادی است، نباید به امر سیاسی تبدیل شود و کم‌کم اصل هنجارشکنی به حاشیه برود و منازعه بین اسلام‌گرایان و براندازان سکولار جایگزین آن شود. حقیقت این است که گشت ارشاد با بدحجابی به‌معنی عرفی آن کاری ندارد و اصلاً مثال کلیشه‌شده «دو تار مو» محل منازعه نیست که اگر بود باید پلیس به 15 تا 20 میلیون خانم تذکر می‌داد و برخورد می‌کرد. آنچه پنهان می‌ماند اینکه جامعه هدف گشت ارشاد بدحجابی عرفی-تربیتی نیست.

 

جزئیات مرگ برادر صاحب متروپل

ایسنا نوشت: فرمانده انتظامی آبادان از دستگیری پنج نفر عاملان تیراندازی منجر به قتل مجید عبدالباقی برادر مالک ساختمان متروپل خبر داد. سرهنگ حسین زلقی اظهار کرد: به دنبال وقوع یک‌فقره تیراندازی منجر به قتل فردی به هویت «م_ع» با سلاح جنگی در منطقه امیری این شهرستان، بلافاصله دستورات ویژه جهت شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی صادر شد. کارآگاهان پلیس آگاهی با رصد اطلاعاتی و اقدامات خاص پلیسی پنج نفر از عاملان طراحی و تیراندازی را در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی در عملیات‌های منسجم و غافلگیرانه دستگیر کردند.

 

دانشجو به وطن بازنمی‌گردد

اعتماد نوشت: هشت سال قبل (سال‌های ۱۳۹۲ یا ۱۳۹۳) سالانه حدود ۶۰۰ تا هزار نفر از دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارج مشغول تحصیل یا ساکن بودند، درخواست بازگشت به ایران می‌فرستادند و حالا تعداد کل دانشجویان ایرانی متقاضی بازگشت به ایران به ۱۰۰ نفر در سال هم نمی‌رسد. ارژنگ در حالی این خبر را اعلام کرد که امسال، چند روز بعد از برگزاری آزمون سراسری، معاون وزیر علوم، ضمن ابراز نگرانی از خالی ماندن ۷۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰ به دلیل کاهش ورودی‌ها گفته بود: «در علوم پایه در بهترین دانشگاه با بهترین تجهیزات اصلاً متقاضی نداریم.»