شناسه خبر : 41517 لینک کوتاه

احتمال کمبود دارو

آیا موضوع حادثه متروپل پایان یافته است؟

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم از دستگیری هکر ۱۵ساله که در فضای شاد اقدام به کلاهبرداری از معلمان و مدیران مدارس می‌کرد، خبر داد. سرهنگ علی موالی با اعلام این خبر افزود: در پی مراجعه تعدادی از معلمان و مدیران مدارس به پلیس فتا استان مبنی بر اینکه پیام‌هایی از شماره‌های ناشناس با عناوین «شاد مدیران مدارس»، «اینترنت دانش‌آموزی» و «اهدای ۱۲ گیگ اینترنت رایگان» برای آنها ارسال و در ادامه با استفاده از ترفندهای متقلبانه به هک شدن حساب کاربری شبکه شاد آنها منجر شده است، بلافاصله موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت. وی افزود: پس از بررسی صورت‌گرفته مشخص شد بدافزار یکسان بر روی گوشی افراد نصب شده و متهم از این طریق به پیامک‌ها دسترسی پیدا کرده است. رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم گفت: با اقدامات تخصصی کارشناسان مشخصات یک محصل ۱۵ساله به دست آمد و طی تعامل با حراست آموزش و پرورش و هماهنگی با مقام قضایی استان نامبرده همراه پدرش در پلیس فتا استان قم حاضر و اظهارات وی اخذ شد. وی ادامه داد: متهم به اسم پشتیبانی شاد، فایل بدافزار را با متن «این فایل از طرف تیم فنی پشتیبان شاد برای مدیران زحمتکش فراهم گردیده است لطفاً شاد را به‌روزرسانی کنید» ارسال کرده و سپس با دسترسی به پیامک‌های قربانیان اقدام به لاگین به اکانت شاد آنها کرده و در ادامه مدیریت کانال‌های اطلاع‌رسانی مدارس را در دست گرفته و اقدام به تغییر نام و محتوای کانال به کانال‌های موزیک و فان کرده که در نهایت کانال را در قبال شارژ همراه اول به فروش می‌رسانده است. موالی افزود: سپس همدست ۱۶ساله وی نیز در این پلیس حاضر شده و طی تحقیقات عنوان داشت خطوط مدیران مدارس را از طریق جست‌وجو در میان گروه‌های آموزشی به دست آورده و در اختیار دوست خود قرار می‌داده است. وی از ارسال این پرونده به مرجع قضایی استان خبر داد و گفت: با همکاری فاوا استان و هماهنگی معاون دادستان شهرستان قم، از طریق پیامک به خطوط به‌دست‌آمده اطلاع‌رسانی شد تا در صورت تمایل نسبت به طرح شکایت اقدام کنند.

 

متروپل پایان یافت

وزیر کشور گفت: کار «متروپل» از باب یک موضوع بحرانی خاتمه پیدا کرد و پرونده آن بسته شده است. احمد وحیدی وزیر کشور در رابطه با اینکه آیا گزارش جدیدی از متروپل به دولت ارائه شده یا گزارش در این زمینه خاتمه پیدا کرده است، اظهار کرد: کار متروپل از باب یک موضوع بحرانی خاتمه پیدا کرد و پرونده آن بسته شده است. وی عنوان کرد: متروپل در حال حاضر به یک مجموعه تحویل داده شده تا کارهای تخریب ساختمان را انجام دهند و از حیث فیزیکی، ماجرا به عنوان یک طرح عادی دنبال خواهد شد. وزیر کشور با بیان اینکه حادثه متروپل نقطه شروعی بود برای اینکه سراغ تمام سازه‌های ناپایدار دیگر برویم و رسیدگی به آنها را سرعت ببخشیم، گفت: ابلاغ‌هایی در این حوزه‌ها صورت گرفته، همچنین دستوراتی از سوی رهبر معظم انقلاب وجود داشته و به تحرک در سطح شهرداری‌ها، نظام مهندسی و دیگران منجر شده است تا آنها بتوانند روشن‌تر و قاطع‌تر با این موضوع برخورد کنند. وحیدی تصریح کرد: گزارش تخلفات در کمیته‌ای که مامور بررسی این موارد شده، مطرح خواهد شد و ابعاد آن روشن و گزارش داده خواهد شد. وی درباره ورود وزارت کشور به اصلاح ساختار سازه پاساژ علاءالدین در تهران نیز گفت: موضوع پاساژ علاءالدین در گذشته رسیدگی شده و طبقه اضافه‌ای داشت که برداشته شد.

 

پروتکل‌هایی درباره ماسک و کرونا

احمد وحیدی وزیر کشور در مورد ادامه استفاده از ماسک، گفت: در این خصوص دو نظر وجود دارد که باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. حتماً در فضاهای بسته ماسک باید استفاده شود و همچنین برای کسانی که دچار نقص یا بیماری زمینه‌ای هستند استفاده از ماسک مورد تاکید است اما در فضاهای باز غیرمتراکم ممکن است برای استفاده از ماسک امکان کمی تقلیل وجود داشته باشد که این موضوع مورد بحث قرار گرفت اما در ستاد ملی کرونا باید در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. درباره بازگشت مسافران باید اطمینان از تزریق واکسن و همچنین تست‌های PCR منفی ایجاد شود. در حال حاضر در برخی کشورها شاهد رشد این بیماری هستیم. بنابراین نسبت به این موضوع حساس شدیم و بررسی‌ها صورت گرفت تا اگر نیاز باشد سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کنیم.

 

احتمال کمبود دارو در ماه‌های آینده به ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم

زمزمه‌های کمبود دارو شنیده می‌شود، اما نه فقط درباره داروی بیماران خاص، بلکه احتمال دارد تا ۴۰۰ قلم دارو در همین تیرماه امسال یا ماه‌های آینده با کمبود جدی مواجه شوند. از این داروخانه به آن داروخانه، جست‌وجویی خسته‌کننده برای تهیه دارو، یک‌بار بیماران مبتلا به دیابت در پی دارو سرگردان خیابان‌های شهر می‌شوند، باری دیگر افراد مبتلا به تالاسمی، اما هرچه هست یک معنای ساده دارد، کمبود دارو از این بیماری به آن بیماری تغییر وضعیت می‌دهد. این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از این دارد که کمبود دارو ممکن است پا را فراتر از داروهای بیماران خاص بگذارد، زمزمه‌های نگران‌کننده‌ای که نایب رئیس اول سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، درباره آن می‌گوید: متاسفانه کمبودهایی که برای آینده پیش‌بینی می‌شود زیاد خواهد بود و این یعنی هم صنعت دارو متضرر می‌شود و هم مردم از این شرایط متضرر خواهند شد. هشدارها درباره کمبود دارو اتفاق تازه‌ای نیست، این روزها بعید نیست که بیماری در مراجعه به داروخانه با پاسخ کوتاهی مانند «این دارو را نداریم» یا «فقط نمونه داخلی آن را داریم» مواجه شود، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل چنین وضعیتی تحریم‌ها باشد، اگرچه گفته می‌شود دارو جزو تحریم‌های کشورمان نیست اما دشواری‌های نقل و انتقال ارز، حتی برای واردات مواد اولیه دارو، تبدیل به مانع بزرگی برای تهیه دارو شده است. دراین‌باره مهدی پیرصالحی، نایب رئیس اول سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بیان می‌کند: «قطعاً بزرگ‌ترین مشکل برای تهیه و تولید دارو تحریم است، اگر تحریم‌ها نبود مشکلات ارز این مقدار سخت‌گیرانه نمی‌شد. الان هم در تامین ارز و هم در ارسال ارز مشکل داریم. در تحریم‌ها شاید مواد اولیه دارو شامل تحریم نشود اما در نقل و انتقال و تامین ارز مشکل داریم. تا زمانی که تحریم وجود دارد متاسفانه تامین دارو هم مشکلات خود را دارد. همه این موارد سبب کمبود دارویی و مشکلات تهیه مواد اولیه شده است.» او ادامه می‌دهد: «در کنار مشکلات تحریم ما توقع داریم دولت چابک‌تر عمل کند و ایرادات داخلی را کمتر کند تا حداقل عوارض تحریم‌ها برای تولید دارو کمتر شود.» اما جدا از تحریم‌ها این ایرادات داخلی چیست؟ چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد که تولیدکنندگان داخلی دارو با نوشتن نامه‌ای هشدارآمیز به رئیس‌جمهور از پیش‌بینی تعطیلی خطوط تولید دارو خبر دادند، آن هم در ماه جاری یا حداکثر در ماه‌های آینده، پیش‌بینی‌ای که به نظر می‌رسد اگر درست باشد می‌تواند مشکلات بیماران را چندین برابر کند. پیرصالحی در ادامه گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «همین امروز برخی از خطوط دارویی شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌فعال هستند و اگر به تعطیلی کامل برسند قابلیت جبران دارو از روش‌های دیگر مانند واردات هم نخواهیم داشت و این وضعیت خیلی بد است.» او توضیح می‌دهد: «بر اساس آمارها و گزارش‌های موجود در سازمان غذا و دارو ما پیش‌بینی می‌کنیم اگر برخی اصلاحات صورت نگیرد کمبودهای دارویی در تیرماه و ماه‌های آینده به حد نگران‌کننده‌ای خواهد رسید. البته کمبود دارو به شدت متغیر است، شاید امروز ۳۰ قلم دارو کم باشد اما فردا افزایش پیدا کند، اما اگر شرایط با وضعیت موجود ادامه پیدا کند، متاسفانه طبق پیش‌بینی‌ها در ماه‌های آینده به کمبودهای سابق یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو می‌رسد، ولی امیدواریم با تصمیم‌گیری سریع از این کمبودها جلوگیری شود.»

 

افزایش اختلالات روحی، روانی بعد از کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به شرایط کنترلی کرونا در کشور، گفت: حتماً نظارت ویژه‌ای بر بخش‌های بستری کرونا باشد و زیرساختارهای آماده‌شده برای مقابله با ویروس کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی همچنان برقرار باشد؛ چراکه باید برای هر اتفاقی، آمادگی داشته باشیم. دکتر سعید کریمی در اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به عملکرد مطلوب وزارت بهداشت در کنترل اپیدمی کرونا، اظهار داشت: خوشبختانه با عنایت الهی، همت مردم و دولت خدمتگزار و تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت، کرونا کنترل شد و امروز با تلاش وزارت بهداشت در واکسیناسیون عمومی، آمار فوتی‌های کرونا چندبار پیاپی در هفته‌های اخیر صفر شد که افتخار بزرگی است. وی تاکید کرد: مساله اپیدمی کرونا در کشور تمام نشده و از مردم همچنان درخواست داریم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. دکتر کریمی از معاونان درمان دانشگاه‌های کشور در این نشست خواست که حتماً نظارت ویژه‌ای بر بخش‌های بستری کرونا داشته باشند و زیرساختارهای آماده‌شده برای مقابله با ویروس کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی همچنان برقرار باشد چرا که باید برای هر اتفاقی، آمادگی داشته باشیم. معاون درمان وزارت بهداشت به اثرات روانی بر‌جای‌مانده از اپیدمی کرونا در سطح جامعه اشاره و عنوان کرد: در این شرایط باید به سلامت روان، توجه بیشتری شود چرا که طبق گزارش‌ها اختلالات روحی، افسردگی و اضطراب بعد از کرونا افزایش می‌یابد بنابراین باید در این زمینه در معاونت درمان نیز برنامه‌ریزی کنیم. وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت گفت: مراکز ناباروری سطح ۲ به زودی برای اولین بار در کلینیک‌های ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور حداقل یک متخصص ارولوژیست، متخصص زنان و آزمایشگاه راه‌اندازی می‌شوند چراکه طبق قانون جوانی جمعیت هر دانشگاه باید یک مرکز ناباروری سطح ۲ داشته باشد. وی با اشاره به لزوم توسعه خدمات دندانپزشکی، گفت: اگر بخواهیم خدمات دندانپزشکی کشور را توسعه دهیم باید در ۲۷۰ کلینیک ویژه تخصصی و فوق‌تخصصی، خدمات دندانپزشکی را ارائه کنیم. اکنون ۱۷ خدمت دندانپزشکی تحت پوشش بیمه است و بنا داریم تعداد قابل توجهی از خدمات دندانپزشکی دیگر نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. 

♦♦♦

فارس: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به در جریان بودن فرآیند اصلاح و متمم قانون به‌کارگیری سلاح توسط محیط‌بانان در مجلس و فراکسیون محیط‌زیست، گفت: از تعداد ۱۵۰ نفر محیط‌بانی که در محیط‌ زیست جان خود را از دست داده‌اند، ۴۹ نفر از سوی بنیاد شهید، شهید اعلام شده‌اند.

مهر: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه، از وضعیت 5 /2 میلیون جمعیت فاقد بیمه در کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی گفت: اقدام اخیری که برای بیمه شدن سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان صورت گرفت باعث شد که نزدیک به شش میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه سلامت اضافه شوند و در نتیجه جمع بیمه‌شدگان ما به ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.

تسنیم: عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از حذف کنکور تا سه سال آینده خبر داد و گفت: مافیای کنکور باعث شده که برخی افراد هزاران میلیارد تومان به جیب بزنند. در این بازه زمانی مشخص شده که کنکور باید حذف شود.

صداوسیما: وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در خوزستان پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی، از هفته جاری رخداد دماهای ۴۹ درجه و بالاتر به‌ویژه در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی و بخش‌هایی از شمال استان مورد انتظار است.

میزان: سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده اتوبوس خبرنگاران گفت: با توجه به اعتراض به اظهارنظر هیات کارشناسی سه‌نفره، پرونده برای اظهارنظر به هیات پنج‌نفره رفت. هیات پنج‌نفره نظر خود را داده و هر دو اظهارنظر هیات سه‌نفره و پنج‌نفره دلالت بر تقصیر راننده اتوبوس دارند. برای اشخاص دیگری که در حوزه محیط زیست و دریاچه مسوولیتی داشتند که در پرونده بوده است مسوولیتی دیده و احراز نشده و برای آنها قرار منع تعقیب صادر شده است.

مهر: معاون دادستان تهران گفت: وضعیت جسمی نوزاد رها‌شده در سطل‌زباله در نازی‌آباد مطلوب و صرفاً ورم جزئی پشت سر وی وجود دارد و هم‌اکنون در حال معالجه است. نوزاد رها‌شده در نازی‌آباد به شیرخوارگاه منتقل شد و بر پایه اعلام پرستار شیرخوارگاه، وضعیت جسمی طفل مطلوب و صرفاً ورم جزئی پشت سر وی وجود دارد و هم‌اکنون در حال معالجه است.

♦♦♦

مرگ در جهان به‌دلیل آلودگی‌های زمین

خبر آنلاین نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹، ذرات معلق در هوا عامل مرگ 5 /4 میلیون نفر در دنیا بوده است. بیشتر آلودگی‌های مربوط به هوا، زمین و آب منشأ انسانی دارند. اخیراً محققان کمیسیون آلودگی و سلامت لانست (Lancet)، در بررسی‌های خود دریافتند، آلودگی زمین در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است. مرگ‌های ناشی از آلودگی‌های دیگر زیست‌محیطی افزایش داشته است. در واقع در این بررسی مشخص شده که سال ۲۰۱۹، ذرات معلق در هوا عامل مرگ 5 /4 میلیون نفر در دنیا بوده است که این تعداد در سال ۲۰۱۵، 2 /4 میلیون و در سال ۲۰۰۰، 9 /2 میلیون نفر بوده است.

 

درباره افزایش حقوق بازنشستگان

خبرگزاری مهر  نوشت: نمایندگان مجلس در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی تصمیم‌گیری می‌کنند. پس از کاهش درصد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی از سوی دولت و اعتراض گسترده این قشر از جامعه، میزان افزایش حقوق این افراد در مجلس تعیین تکلیف می‌شود. هر سال بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون کار میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم برای حداقل‌بگیرها و هم سایر سطوح درآمدی بازنشستگان مشخص می‌شد.

 

ممنوعیت تولید پلاستیک

تسنیم  نوشت: مقامات کانادا، شرکت‌ها و کارخانه‌های این کشور را تا پایان سال از تولید و واردات پلاستیک‌های یک‌بارمصرف منع کردند؛ از جمله محصولات پلاستیکی که این کشور اجازه تولید آنها را نمی‌دهد، کیسه‌های پلاستیکی خرید، ظروف بیرون‌بر و حلقه‌های نگه‌دارنده قوطی‌ها و بطری‌هاست. در بیانیه مقامات کانادایی آمده است: متعهد شدیم استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف مضر را ممنوع کنیم و به این وعده عمل می‌کنیم. ممنوعیت تولید و واردات کیسه‌های پلاستیکی، کارد و چنگال، نی و سایر اقلام از دسامبر ۲۰۲۲ اجرایی و فروش این اقلام از دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع می‌شود. 

 

تعرفه‌های مراجعه به روانشناس

خبرگزاری دانشجو نوشت: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: هر یک از روانشناسان و مشاوران غیر از تعرفه مصوب و تعیین‌شده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، مبلغی را دریافت کند، متخلف است. محمد حاتمی گفت: برخی از روانشناسان و مشاوران روانشناسی برای ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره بر اساس تعرفه‌ها عمل نکرده و از مصوبه سرپیچی می‌کنند و تعرفه‌های خود را بدون هیچ‌گونه دلیلی افزایش می‌دهند؛ اما همکاران باید توجه داشته باشند این رعایت نکردن حق تعرفه مشخص‌شده تخلف است.